Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Jozef Habánik

Vedomostná ekonomika, iba fráza, či skutočne definitívne riešenie krízy?

18.02.2016 | Jozef Habánik

  • Tlačiť
  • 17

Tankoval som minule na benzínovej pumpe a predo mnou práve platila mladá mamička s dievčatkom, ktoré držalo v ruke balón s motívom princeznej Elsy z veľmi populárneho kinohitu Frozen. Pani pri pokladni sa usmiala a povzdychla si jednou veľmi múdrou vetou: „Ani ten, čo vymyslel žiarovku na nej nezarobil toľko ako ten, čo vymyslel Frozen.“

Veľkú pravdu povedala pani, ktorá si vzápätí povzdychla, že dnes sa má dobre už iba ten, kto pracuje mentálne. To by som síce až tak celkom netvrdil, no vystihla to, čomu hovoríme vedomostná spoločnosť. Každá krajina má nejaký hospodársky potenciál, nejakú svoju jedinečnosť. Sú krajiny s veľkým podielom úrodnej pôdy, s nerastným bohatstvom, krajiny, ktoré vďaka moru môžu stavať na cestovnom ruchu, ale aj také, ktoré majú bohatstvo v ľuďoch. Krajiny, kde sú ľudia buď ochotní za minimálne náklady zmontovať čokoľvek, alebo krajiny s vývoznými mozgami. Jedny dokážu vyprodukovať veľký objem produktov, druhé nápadov.

Čo je viac? Čo je vzácnejší obchodný artikel? Ja osobne som presvedčený, že vysokoškolské vzdelanie by malo byť prístupné a samozrejmé pre čo najväčší počet mladých ľudí. Dáva im väčšiu možnosť voľby, vyššiu kvalifikáciu a aj lepšiu perspektívu uplatnenia sa, ak už nie na Slovensku, tak v zahraničí. Prečo? Pretože z nich vytiahne maximum ich schopností. Po príklady nemusíme chodiť ďaleko. Ja sám som rektorom univerzity, ktorej študenti každý rok vymyslia niečo technologicky inovatívne. Vylepšia nejaký materiál alebo vytvoria pásovú štvorkolku na elektrický pohon. A to sa netýka iba technických smerov, ale napríklad aj študenti textilného dizajnu keď vymyslia nejaký nový materiál alebo vzor, je to niečo fantastické.

Veda a výskum sami o sebe sú tou najlepšou investíciou pre krajinu. Jeden dobrý nápad, vynález, zistenie, môže krajine priniesť omnoho viac, ako niekoľko montážnych hál dohromady. Je úžasné sledovať medzinárodné úspechy našich vedcov, sledovať výsledky vedeckých inkubátorov na jednotlivých vysokých školách. A sú to výsledky študentov, inovátorov, ktorí okrem vzdelania dostali aj šancu a prostriedky na vytvorenie niečoho unikátneho a perspektívneho. Viete napríklad akou mierou prispievajú k bohatstvu krajiny také informačné alebo komunikačné technológie? Či nanotechnológie? To, čo dnes nazývame „vedomostná spoločnosť“ je v podstate vedomostnou ekonomikou. V blízkej dobe začneme viac používať tiež pojem „zdieľaná ekonomika“.

Mnohým ľuďom sa aj pod vplyvom značne prefiltrovaných mediálnych informácií zdá, že školstvo je len ďalšia čierna diera na pohlcovanie peňazí, podobne ako sociálny systém, alebo verejné zdravotníctvo. Nečudujem sa tomuto pohľadu na vec, pretože v uliciach vidieť okrem nespokojných zdravotníkov často aj nespokojných pedagógov. Lenže pedagógovia neapelujú iba na zvýšenie platov, na osobnú motiváciu, ale aj na niečo viac. Na celkovo finančne poddimenzované školstvo, ktoré môže buď vytvárať hodnoty, alebo nezamestnaných.

Snahou každého politika v krajine je znižovať nezamestnanosť. Aspoň to všetci tvrdia. Nie všetci si však uvedomujú, že súbor opatrení, zameraných na znižovanie nezamestnanosti musí byť ucelený a začínať sa práve na školách. Ak oslobodíme tvorivý potenciál najmä v oblasti vedy, výskumu a inovácií, vytvoríme mu lepšie podmienky pre fungovanie a prestaneme hádzať šikovným ľuďom polená pod nohy, Slovensko bude krajinou, ktorá nebude potrebovať žiadne protikrízové balíčky. A úlohou učiteľov viac nebude poukazovať na nedostatky systému, ale motivovať mladých vynaliezať, inovovať a podnikať.

  • Tlačiť
  • 17

Jozef Habánik

Jozef Habánik
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 1582
  • Priemerná diskutovanosť: 9
  • RSS blogu

O blogu

Rektor Trenčianskej univerzity A. Dubčeka v Trenčíne. V rámci svojej vedecko-výskumnej činnosti sa venuje ekonomike, regionálnemu rozvoju a regionálnej politike. Je riešiteľom a koordinátorom viacerých vedeckých projektov (KEGA, VEGA, projekty programu cezhraničnej spolupráce SR a ČR). V minulosti pôsobil aj ako štátny tajomník ministra školstva.

Jozef Habánik

Jozef Habánik
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 1582
  • Priemerná diskutovanosť: 9
  • RSS blogu

O blogu

Rektor Trenčianskej univerzity A. Dubčeka v Trenčíne. V rámci svojej vedecko-výskumnej činnosti sa venuje ekonomike, regionálnemu rozvoju a regionálnej politike. Je riešiteľom a koordinátorom viacerých vedeckých projektov (KEGA, VEGA, projekty programu cezhraničnej spolupráce SR a ČR). V minulosti pôsobil aj ako štátny tajomník ministra školstva.

Kalendár sa načítava...

Moje tagy

parkovanie