Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kolotoč, ktorý sa nezastavil už 25 rokov

15.12.2015 | Jozef Habánik

Diskusia (19 reakcií)

15.12.2015 | hulo11

Tak ako to je? Robia učitelia aj cez prázdniny, alebo majú zmluvy na dobu určitú od začiatku do konca školského roka? Chodia do práce aj cez jesenné, vianočné a jarné prázdniny? Ostáva učiteľ denne v práci 8,5 hod., alebo odučí 6x45 minút a ide domov? Je rozdiel, či by zostal učiteľ po vyučovaní v zborovni/kabinete a do konca tých 8,5 hod. opravoval písomky a robil so prípravu na vyučovanie tam, alebo či sa po obede zbalí a robí to po večeroch doma?

Však poučte nás, ktorí v školstve nerobíme a vidíme ho len z "tej druhej" strany. Že sú učitelia mizerne platení a práca s deťmi je náročná, sa nehádam. Ale o tej pracovnej dobe pochybujem.

16.12.2015 | IvanPe

Povodna ucitelska klika ma trvaly pracovny pomer, verklikuje ucivo, pripravu, ktora ma x desiatok rokov (podla toho ked nastupili do zamestnania), konci po vyucovani a okrem opravovania pisomiek dalsiu pripravu nerobi, a uziva si prazdnin kolko sa da, plus byva casto PN.
Ti co prichadzaju do skolstva ako novi maju zmluvy len na 10 mesiacov (skoly tym setria rozpocet), su sikanovani ucitelskou klikou, pretoze ohrozuju ich teple miesta, pripravy si musia robit na kzdu hodinu, pretoze su kontrolovani klikou za ucelom najst chyby a ked nahodou zmenia zauzivane postupy vyucovania, vacsinou su trestani za nedodrzanie metodiky. Prazdniny nemaju, tie ktore musia byt v skole si potom musia vybrat ako nahradne volno, skoly nic nepreplacaju.
atd ...
Toto si chcel pocut?

16.12.2015 | Anonym

Problém, že najprv máš skúšobnú dobu, potom zmluvu na rok, potom znova na rok a až potom na dobu neurčitú, máš nielen v školstve. Aj v komerčnom sektore sa firmy chránia pred platením odstupného, dlhodobých PN a materských, kým sa dá. Viac, ako 2 roky ti ale zamestnávateľ zmluvy na dobu určitú reťaziť nemôže(ak nemá školstvo nejakú výnimku).

Áno, to osom si chcel prečítať. Keďže nie som učiteľ a nemám učiteľa v najbližšej rodine, ďakujem, že si mi to v skratke polopatisticky vysvetlil. Podľa toho čo píšeš, je to v podstate vnútorný problém učiteľov, ktorý si musia vyriešiť sami medzi sebou. Rovnako ako harabínkliku si musia vyriešiť sudcovia. Kým budú staré kádre vo väčšine, tak s tým ani z vonku nepohneš. Ako sa prirodzenou obmenou zmení pomer síl, ľady sa pohnú.

16.12.2015 | IvanPe

to s tymi starymi klikami a 10mes resp rocnou zmluvou je dnes uz uplne standard vsade a v statnej sfere este dvojnasob.
Nie je to problem skolstva, je to problem vsetkych statnych podnikov: nizke mzdy, velmi slaba kvalifikacia (mnohi by u sukromnika ani neprezili), minimalny vykon (ale toto sa neda generalizovat, poznam aj makacov, ale to je dane nie systmom, ale skor ich osobnym postojom), takmer ziadna kontrola a velmi vela politickych nominacii uplne bez ucelu a vyznamu s niekolkonasobnymi platmi.
Problem je, ze skolstvo produkuje stale menej schopnu pracovnu silu aj podla starych meritok. O dnesnom trhu radsej pomlcim.
Kazdy jeden statny potentat si dava deti do sukromnych skol, kazdy jeden, optimalne zahranicnych. Ostatni este len zo skoly vyjdu su pozadu.
A uprimne sudruzi, takto ten imperalizmus neporazime!

16.12.2015 | slimak79

Zena ked ucila prvy rok, mala zmluvu na 10 mesiacov. Teda aj dovolenku alikvotne kratsiu. Ju si chceli nechat - novu zmluvu jej dali od 1.jula - teda zachovali sa slusne. Jednu ucitelku prepustali - ta si tu dovolenku musela brat v juni - bolo po maturach aj tak sa neuci.
Ale dala tam vypoved - dovolenku jej preplatili. Vlastne keby mala narok na davky v nezamestnanosti - mozno je to pre ucitelov aj lepsie.

V robote musi byt 7:30 , ked ma dozor(jeden den v tyzdni) na chodbe o 15 minut skor. Domov skor ako o 15:00 nechodi. V priemere raz za tyzden je dlhsie(bud maju aktivity nejake, kruzky, rodicovske, schodze), nestiha na 4tu vyberat malu zo skolky musim ja. Doma na pripravu(tu nerobi nejake papierovacky myslim - nejake plany - to uz asi ma spravene z predchadzajucich rokov - uci 4 rok,ale nejake nove aktivity na hodinu , hlada na internete v knizkach nieco co potrebuje na dalsi den) a opravu pisomiek venuje tak v priemere hodinu. Teda ucitel tych 8,5 hodin odrobi.

Ci je vela ucitelov, ci sa to da spajat - triedy, skoly. Moja zena uci este na jednej skole. Ich skola zas nema zemepisara a dejepisara - uci aj zemepis asi jednu hodinu - vlastne kazdy triedny u nich uci zemepis svoju triedu.

Cez prazdniny sa robi prvy tyzden, a neviem ci posledny tyzden ci dva - lebo 40 dni dovolenky ti nevystaci na vsetky prazdniny, robi sa aj den, dva cez jarne prazdniny.








16.12.2015 | slimak79

Este odrobi asi 2 soboty - ked maju akcie - den otvorenych dveri - pre skolkarov(niekedy na tie akcie ucitelia doma napecu kolace, jednu noc deti prespavaju v skole a pod.) Ale to im riaditelka preplati cez premie. Maju slusnu riaditelku - nebere od nich vypalne.

15.12.2015 | pavelo

mimo BA je povolanie ucitela chapane ako pomerne lukrativne. To sa nevelmi zlucuje s predstavou, ze primarny problem skolstva su peniaze.

16.12.2015 | salamoon

a inac tam na Marse ako.. ?

15.12.2015 | LPB

Zasa len o platoch. Ich plošným zvýšením sa absolútne nič nevyrieši. Autor veľa tých diskusií asi neprečítal...
V zdravotníctve podobne, prečo sestričky/lekári nežiadajú DRG?
Čo by človek nedal za vzdelanie/zdravie svojich detí, že?

15.12.2015 | Roman Kanala

Po prečítaní blogu som v rozpakoch. O čom vlastne bol? Čo povedal? Povedal niečo? Neštrukturované pofňukávanie.

Ak by sa štvrtina učiteľov prepustila, nič by sa nestalo. Školstvu by to len prospelo. Ostatní by boli motivovaní pracovať aj lepším platom, aj väčším tlakom.

Ak by sa zrušili tri štvrtiny umyverzít a vysokých škôl, nič by sa nestalo. Zvyšné by to utiahli tiež. Vysokoškolské vzdelanie by bolo rehabilitované a slúžilo intelektuálnej elite, nie ako zašíváreň pre ulievakov. Ponímať univerzity ako učilištia je sociálistický prežitok, keď školy učili a výskum sa robil v Akadémii vied, aby tí podozriví inteligenti nekazili mládež. Dnes by sa na univerzitách mal predovšetkým robiť výskum a až potom výuka. Ak vysokoškolský učiteľ nie je vedec, tak je nanič, lebo nie je odborník.

15.12.2015 | @@@

pišete to ako keby človek ktory vyštudoval vysoku školu prinaša nejake nove poznatky ...ano priznavam že to može byť tak ale potom otazka prečo 44% zamestnanych vysokoškolakov konči v štatnom sektore mnohi usadeni na uradoch robiaci pracu ktoru by zvladol aj stredoškolak ale zato dostanu ovela vyššie platy dokonca vyššie ako učitelia ...aki pokrok doda taki uradnik ked len vykonava štatom zadelenu ulohu to može v pohode vykonavať aj stredoškolak a ovela lacnejšie .....dalšia vec je rapidny pokles deti na školach ale počty učitelov a ani škôl to nenasleduju ...aj dnes by možno mohli mať učitelia vyššie platy keby sa v školstve nerobilo to že len sa znižuje počet deti v triedach aby sa udržal počet učitelov namiesto toho aby sa znižili počty tried škôl a učitelov zaroveň tento stav je tu už vyše 25 rokov to že sa každy rok rodi menej deti to nam ukazuje štatistika ale to by asi ti vzdelani ludia ktorym tento štat toľko plati len zato že maju vysoku školu mali vedieť a prinašať ten pokrok o ktorom pišete a nie opak toho čo je vysledkom nekvality nekvalitnych vysokoškolskych vzdelanych ludi v štatnej sprave :P

16.12.2015 | IvanPe

Ucitelia maju vo vsetkom pravdu:
- vela z nich su babysitteri (ja hovorim dozorcovia, dozorkyne)
- ti ktori su ucitelia pracuju v zlych podmienkach a mzdy neodzrkadluju ich spolocenske postavenie
- moze za to bolsevicky system v skolstve (vola sa to metodika, ktora neumoznuje menit obsah uciva a nuti ucitelov dozorovat)
Faktom ale je, ze takyto stav je v kazdej oblasti, ktoru ma v sprave stat. Aj vo financnej sprave su nepracujuci a ti co pracuju su vyrazne podhodnoteni a zneuzivani. Oproti tomu su niektore miestne spravy (napr miestny urad Dubravka), kde je megaprezamestnanost.
Proste na Slovensku je oblast statu v stredoveku v uplnom protiklade sukromniu sferou v rozvinutych castiach krajiny (napr Kosice, Zilina, Bratislava). Stat totiz pouziva tie oblasti ktore riadi na politiku zamestnanosti, nie na sluzbu obcanom. Ako vravim taky bolsevicky stredovek.

16.12.2015 | salamoon

chcel si povedat kapitalisticky stredovek... za bolsevika sa mali ucitelia neporovnatelne lepsie, a aj do skolstva siel z vytvoreneho kolaca vacsi krajec ako dnes

16.12.2015 | IvanPe

Nie bolsevicky. Je jedno ako sa mali ucitelia, dolezita bola disciplina, potom memorovanie. Diskusia sa nepripusta a vek znamena mudrost.
Bolsevik ucitel je zaostaly demagog, ktory udrziava socialisticku disciplinu a neuci. Lebo nevie co ma ucit a tak mu neostava len robit dozorcu.
Ci myslis si ze keby sa mali teraz ucitelia dobre tak by nieco ine naucili nase deti?
Nebud najivny, ucia co vedia a musia.

16.12.2015 | salamoon

a co by si chcel, aby ucitelia ucili nase deti ? taku Mendelelejovovu sustavu prvkov ci Archimedov zakon, ktory spisu na zdruzeni rodicia a deti cez prestavku urcia metodiku/didaktiku ?

16.12.2015 | IvanPe

Predpokladam ze to co navrhujes je vhodne pre teba, ja mam o tom inu predstavu.

16.12.2015 | salamoon

aku mas predstavu ? ved napis...co ti brani v tom oducit ucivo tak ako chces ty ?...ved deti budu iba radi, ze im to dobre vysvetlis....v com je problem ?

16.12.2015 | IvanPe

Neboj celkom sa mi dari, teda detom sa dari.
Ak chces vediet viac, zacni Komenskym.

16.12.2015 | LPB

A vraj autor číta dskusie. Kde je? Prečo nereaguje? Vlastne málokto z blogerov reaguje.

Jozef Habánik

Jozef Habánik
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 1582
  • Priemerná diskutovanosť: 9
  • RSS blogu

O blogu

Rektor Trenčianskej univerzity A. Dubčeka v Trenčíne. V rámci svojej vedecko-výskumnej činnosti sa venuje ekonomike, regionálnemu rozvoju a regionálnej politike. Je riešiteľom a koordinátorom viacerých vedeckých projektov (KEGA, VEGA, projekty programu cezhraničnej spolupráce SR a ČR). V minulosti pôsobil aj ako štátny tajomník ministra školstva.