Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Európsky trh práce versus slovenské diplomy

30.09.2015 | Jozef Habánik

Diskusia (14 reakcií)

30.09.2015 | libertarian

Voľakedy dávno platila tzv. Gausova krivka rozdelenia. Bola veľmi univerzálna, a platila aj pre rozdelenie intelektuálnych schopností v ľudskej populácii. Z tejto krivky vyplívalo, že iba malá časť populácie má mozgové schopnosti na takej urovni, aby človek z tej časti populácie dokázal obsolvovať vzdelanie na vysokej úrovni. A preto sa v tých časoch nik nepokúšal vytvoriť génia z ktoréhokoľvek blbca.
Dnešné školstvo je "pokrokové", europske. Dnešní politici a dnešní VŠ učitelia sa rozhodli, že 80% populácie bude mať do hlavy naliate genialne schopnosti. Vytlačenie VŠ diplomu je pomerne lacná vec, tak prečo nedopriať VŠ vzdelanie VŠETÝM občanom ??!! Našim pedagogom sa darí vytlačiť dostatok diplomov pre všetkých záujemcov o diplom, a našim politikom sa darí platiť za toto tlačenie diplomov dosť penazí vysokým školám.
A našim absolventom VŠ študia sa úspešne darí zápis na úradoch práce , alebo sa im darí robiť gastarbaitrovské práce v zahraničí.
Jediné, čo sa našim VŠ učiteľom nedarí - pokoriť gausovu krivku rozdelenia.
Doporučujem prečítať
http://zpravy.idnes...

30.09.2015 | LPB

Presne tak! A to poctivé málo, čo nám tá krivka poskytuje, treba udržať doma. Nemusia byť najdôležitejšie bubáky. Každému sa nechce do sveta. Stačilo by vytvoriť príjemné spravodlivé prostredie... stará pesnička, ihla preskakuje.

30.09.2015 | peter fodrek

Lenze ta kvalita je odvetvo specificka v SR



Academic Ranking of World Universities in Computer Science - 2012
101-150 Slovak University of Technology in Bratislava

z okolitych statov su v rebricku len dve univerzity
101-150 Vienna University of Technology
151-200 University of Vienna
http://www.shanghai...

a za poziciu STu mozu aj ostane univerzity v SR v oblasti IT
Selection of Universities

The ranking list for ARWU - SUBJECT includes every institution that has any Nobel Laureates, Fields Medals, and Highly-Cited Researchers. In addition, major universities of every country with significant amount of papers indexed by Science Citation Index-Expanded (SCIE) and Social Science Citation Index (SSCI) are also included. In total, more than 1200 institutions have been actually ranked in each subject field.


a platy nelakaju


Názov pozície SAP Konzultant
Predpokladaná suma plnenia 7000 až 8000 € mesačne
Miesto plnenia Slovensko / Bratislava
Termín 01.04.2015 - 31.12.2015
http://www.titans.s...


Názov pozície SAP FI-CA Konzultant
Predpokladaná suma plnenia 5300 až 5700 € mesačne
Miesto plnenia Nemecko / Nürnberg
Termín 01.10.2015 - 01.10.2016
http://www.titans.s...

Názov pozície SAP ME/MII Konzultant
Predpokladaná suma plnenia 7700 až 8100 € mesačne
Miesto plnenia Slovensko / Bratislava/Baden
Termín 01.10.2015 - 31.03.2016
http://www.titans.s...

Teda plat SAP konzultanta (typ IT specialistu) moze byt
od
7000/5700= 122,8%
do
8000/5700=150,9%
platu na tej pozici v Bavorsku

Napriek tomu sa nikjto nehlasi o miesto v Bratislave, ale na miesto v bavorskom Norinbergu su prihlasky


Ak porovanme platy cisto v Bratislave a v Bratsialve s vyjazdami za klientom do Svajciarska

je plat cisto v Bratislavbe na urovni

od
7000/8100= 86,4%
do
8000/7700=103,9%

platu s cestovanim...

A napriek tomu je exodus It specialistov zo SR

a tie platy su svetovej urovne


Tech Pay Hits A Record: This Is What Software Engineers Earn BEFORE Their Bonuses

Nov. 6, 2014,

The average base salary of a software engineer in the US is getting closer to $100,000. This year, the average is $97,098(7 229.52 EUR mesacne) up just a few dollars from the year before.

European engineers, however, earn a lot less. But they did get a big boost in base pay this year: Salaries in Europe average €43,536 ($55,329) (3628 EUR mesacne) before bonuses are paid, up 9% from €39,498 ($50,198) in 2013.
http://www.business...

30.09.2015 | Vlasko

Preco davas dokopy kontraktorov(zivnostnici/firmy) so zamestnancami ? Titans su pre zivnostnikov, kde su platy vyssie ako u beznych zamestnancov na trvaly pomer

30.09.2015 | peter fodrek

Nemusi to by Svarc system - zmestanavanie "zivostnikov" (Svarc bol cesky podnikatel, ktory to zaviedol do praxe). Toto su aj bezni zamestannaci na dobu urcitu aj kontraktori("zivnostnici')

Ano odvody za zamestnavatela su rozidel v cene, ale stale je to vysoko nad...

Uvedomusjem si nepresnosti, len poukazujem na fakt, ze to aj u nas ide. A It-aci su de facto vsade na svete kontratori, minimalne ti lepsi

a za cenou je nedostatok ITakov

Closing The Computer Science Gap, From Classroom To Career
Posted Feb 1, 2015

currently there are more than 75,000 open jobs in computing in California and only 4,324 computer science graduates to fill them.
http://techcrunch.c...

skoly v Kalifornii naplnia potreby trhu na
4324/75000 = 5,77%
u nas som to zistoval v roku 2013 a bolo to 5,88%



30.09.2015 | Roman Kanala

Že "voľakedy dávno platila Gaussova krivka rozdelenia". Gaussova distribúcia, tiež zvaná normálna distribúcia, je užitočná vďaka centrálnemu limitnému teorému, tiež zvanému zákon veľkých čísel. Pri dostatočne veľkej vzorke nezávislých náhodných premenných, každá s dobre definovanou strednou hodnotou a varianciou, bude približne normálne rozdelená bez ohľadu na vlastné pôvodné rozdelenie. Je to matematicky pekná funkcia a dobre sa s ňou pracuje. Gaussova distribúcia platí na veľké vzorky. U ľudí sa predpokladá, že vzorka je dosť veľká, aby ich IQ bolo normálne rozdelené, ale to je len predpoklad.

Nie na každú vysokú školu treba IQ nad 120. Na matfyz áno, pri informatike to pomôže tiež, ale na právo je to zbytočné. Na sociálnu prácu stačí IQ 85. Takí absolventi majú problém s porozumením písaného textu, ale majú pytul. Fígeľ aj doktorák. Hlúpnutie populácie je celosvetový jav. Možno to nejak súvisí s tantalizujúcimi televízormi, a dnes už aj tabletmi a smartfónmi. Na Zlodejsku je to jav ešte zvýraznený všeobecnou dekadenciou školstva, ktorá súvisí okrem hlúpnutia populácie súvisí s jedným špecifikom: degradáciou inštitucionálneho rámca a kriminalizáciou verejného života. Načo chodiť do školy, keď aj tak stačí k živobytiu trafika a doživotné léno od strany. Tak fungujú kolesíci.

30.09.2015 | LPB

Ja blbec som prehliadol autora...
"máme kvalitné univerzity, výborných študentov, špičkových vedcov, nové programové obdobie a operačný program Ľudské zdroje, čo znamená aj dostatočné finančné zdroje"

30.09.2015 | Ivan Schultz

Slovenská spoločnosť bola, je a väčšinovo chce byť rurálna.
Školstvo je na Slovensku tiež rurálne, lebo ono nevzdeláva, ale medzi ľud distribuuje glejty a tituly. Lebo rurálna masa práve toto chce a nevie, že zadarmo titul nerovná sa ani len kvalifikácia, nieto až vzdelanie.
Slovenské školstvo je nastavené na kvantitu absolventov a je zavesené skoro výlučne na verejný peňazovod. Lebo do školy chodiaca, nie študujúca rurálna masa sa vytešuje z ľahkosti bytia a nevidí degeneratívne účinky závislosti školstva na politickej verchuške.
...
Skoro všetci mladí ľudia majú dnes „maturitu“. Tri štvrtiny z nich „vychodí“ nejakú vysokú školu. Polovica je bez práce.
O.K., tak to má byť, prírodu neobabreš.
Tí rozumní už chápu a posielajú svoje deti študovať.
Do zahraničia.

30.09.2015 | Ivan Schultz

Len si treba dať pozor, aby to nebolo „z blata do kaluže“. Aj v kapitalistickej cudzine sú ľúbivé pokusy, ako prilákať diplomov chtivý plebs. Aj tu už na niektorých školách netreba okrem čítania a písania vedieť nič viac, zrejme sa inšpirujú u nás:
https://dennikn.sk/...
http://cwur.org/2015/

30.09.2015 | HromBlesk

No a aká je náhoda, že autor článku je z Univerzity v kraji, ktorý sa pýši najvyššou nezamestnanosťou mladých do 30 kov na Slovensku. predstavme si že 30% generácie v TN kraji je nezamestnaná. AK máme v tomto kraji také dobré školy a študentov tak do čerta prečo tu nekvitne podnikanie, prečo to tu nesrší nápadmi a novými start upami., prečo už dávno nemáme také nápady, že je z TN kraja Silicon valley...ved traste sa Muskovia, JOBsovia, Gatesovia, ??? Alebo si klameme o super školách a super študentoch a keď niekomu chce akdreditačná komisia zobrať titul Univerzita tak urobíme čo??? No spochybníme akreditačnú komisiu a budeme tvrdiť že majú školy málo autonómie. Veď ruku na srdce...TN Univerzita...jedna dobrá kontrola na účelové používanie EU fondov..začneme merať rozmery metráže atd atd..a myslím, že budeme mať čo vysvetľovať...a bude to ako v Ružomberku. ...

02.10.2015 | Roman Kanala

"autor článku je z Univerzity v kraji, ktorý sa pýši najvyššou nezamestnanosťou mladých do 30 kov na Slovensku. predstavme si že 30% generácie v TN kraji je nezamestnaná"

Univerzita Dubčeka Šándora je jednou zo odpadkových škôl, ktoré by mali byť urýchlene zrušené, lebo nazývať takú nehodnú ustanovizeň univerzitou je nenáležité.

Ale k tej nezamestnanosti mladých. Tá je dôsledkom minimálnej mzdy. Čím vyššia minimálna mzda, tým väčšia bariéra pre vstup na pracovný trh pre ľudí s nižšou produktivitou. Buď nevzdelaných, alebo neskúsených. Absolvent odpadkovej školy býva jedno i druhé. Trhovým riešením je výška odmeny v závislosti na očakávanej či preukázanej produktivite. Odmenu je možné znižovať len po hladinu minimálnej mzdy a pod ňu už nie. Takého deficitného uchádzača zamestnávateľ buď prijme a bude doplácať, alebo neprijme a prijde o pracovnú silu a obchodnú príležitosť.

Z pohľadu zamestnávateľa sa to dá riešiť buď pracovnou zmluvou na dobu určitú, ktorá bude fungovať ako predĺžená skúšobná doba, alebo prácou na dohodu, kde pracovná doba nie je špecifikovaná a svoje náklady znáša živnostník sám, alebo potom zamestnaneckým pomerom, ale s voľnou pracovnou dobou, ale pevnou výkonovou normou. Tak riešia deficit produktivity mladých veľké počítačové firmy. Nevieš, nauč sa. Nestíhaš, ostaň v práci, kým si všetko nedokončil. Za 12 či 15 hodín dať 8 hodinovú mzdu a mladý sa behom mesiaca zapracuje a vypracuje. Ak nie, poletí. To je dobrá motivácia, funguje a každý je spokojný.

30.09.2015 | IvanPe

Bolsevicky skanzen na vychovu disciplinovanych zavislych volicov postaveny na principoch konkurujucich Googlu. A hlupi absolventi tuziaci po lacnych papieroch deklarujucich ich potencial bez prace.
Na Slovensku nefunguje gaussova krivka lebo aj ti vynimocni sa stavaju priemerom len aby prezili a schopnymi az vo chvili ked odidu z ohrady.
Vynimky na ktorych sa prizivuje aj autor blogu su len dokazom slepoty hlupych a zavislych volicov, ktory nemaju ziaden zaujem o buducnost krajiny.
Nie vacsina, ale dostatocna vacsina volicov.
Vsetci ostatni cakaju na vzor, schuleni v kutiku, vyhovarajuc sa na neprajne okolie: kto bude mat cierneho petra? Kto bude prvy?
Sorry za ten blen.
:)

30.09.2015 | salamoon

mas to zase domotane...napr. v 89 bolo na Svk 13 vysokych skol a koncilo cca 10,000 absolventov...v terajsom trhovo-kapitalistickom skanzene je na Svk vysokych skol 41 (ako v 25mil. Australii) a VS skolu absolvuje 70,000 rocne...pred 89 si nepotreboval na miesto sekretarky, zdravotnej sestry, uctovnika, recepcnej atd. VS titul, a statny rozpocet ci vrecka studentov nevyciciavali rozne ucelove penazovody samonazyvajuc sa skoly...inflaciu titulov (nielen u nas) priniesli trh, liberalizacia, privatizacia, ubytok jobov...

30.09.2015 | IvanPe

:)
V principe je jedno kolko akoze skol vydavajucich tituly mas a kolko titulov bolo rozdanych. Staci ak uroven vzdelavania ostane na nezmenenej urovni napr 25 rokov so skoro rovnakym obsahom a totoznym sposobom ucenia a o ostatne sa postara tzv trh, najma ak sa prostredie meni niekolkokrat za rok.
Potom staci ak motivujes skoly podla poctu ziakov tak aby neprezili ak sa tejto podmienke neprisposobia. A ak zakonzervujes osoby a obsadenie vedenia skol, ani trh nepotrebujes. Kazdy student bude rovnaky ako druhy.
Ak by existoval trh a bol by liberalizovany s moznostou odovzdavat skusenosti za peniaze, potom by si videl tie rozdiely. Dovtedy sa motas v pojmoch ako "inflacia titulov" ako dosledku a vydavas to za pricinu.
No nem.

Jozef Habánik

Jozef Habánik
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 1581
  • Priemerná diskutovanosť: 9
  • RSS blogu

O blogu

Rektor Trenčianskej univerzity A. Dubčeka v Trenčíne. V rámci svojej vedecko-výskumnej činnosti sa venuje ekonomike, regionálnemu rozvoju a regionálnej politike. Je riešiteľom a koordinátorom viacerých vedeckých projektov (KEGA, VEGA, projekty programu cezhraničnej spolupráce SR a ČR). V minulosti pôsobil aj ako štátny tajomník ministra školstva.