Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Jozef Andacký

Regulátorom proti Telefónice?

25.04.2007 | Jozef Andacký

Zverejňovanie cenových taríf, tak ako to prikazuje zákon, pomáha iba ak ostatným operátorom

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Telekomy

Takže Telefónica O2 vyfasovala prvú pokutu. Včas nezverejnila cenovú tarifu, čo ju bude stáť jeden milión korún. (Pravda, ak Telekomunikačný úrad sankciu v druhom stupni potvrdí.) Peňažná sankcia, pri zázemí tretieho mobilného operátora, až tak nebolí. O to viac môže mrzieť škvrna na imidži.

Iste, zákon o elektronických komunikáciách, na základe ktorého regulátor pokutu vyrubil, treba dodržiavať. Ale povinné zverejňovanie tarify najneskôr 15 dní pred začiatkom poskytovania služby má jednu malú chybičku. Nikomu nepomáha. Naopak, vie cielene uškodiť.

Veľakrát som sa počas novinárskej praxe stretol s tým, že nejaký operátor do poslednej chvíle tajil detaily svojej novej služby. Chcel som dopredu vedieť cenu? Odpoveď: Počkajte na tlačovku, tam sa dozviete všetko.

Moja chyba, že som si vtedy nespomenul na zákon. Pravda, v poslednej dobe, hoci odpovede PR oddelení sa nezmenili, cenníky pár dní pred dňom D už visia, aj keď trochu zašité, na webe operátora (čo možno PR ani netuší). Je to však vždy zákonných 15 dní? Neviem, neviem.

V každom prípade, 15-dňová lehota je hlúposť. Komu pomôže, ak operátor zverejní cenník pripravovanej služby síce podľa zákona včas, ale tam, kde ho málokoho napadne hľadať? A na čo by ho zákazník vôbec hľadal? Nad eventuálnou kúpou sa predsa väčšina ľudí začína zamýšľať v lepšom prípade až v momente, keď upútavku na novinku uvidí v reklame.

Včasné zverejňovanie taríf najviac prospieva konkurencii. Už aj tých 15 dní stačí na zosnovanie akej-takej reakcie (čo sa už neraz stalo). Pritom reakcia môže, paradoxne, prísť dokonca ešte skôr ako akcia. Samozrejme, na nejakú 15-dňovú lehotu sa vtedy ohľad neberie.

Okrem toho, zisťuje regulátor po uvedení KAŽDEJ novej služby, či daný poskytovateľ zverejnil tarifu pred 15 dňami? Kebyže áno, možno rozdáva pokuty ako na bežiacom páse. Ale pochybujem, že na stopercentnú kontrolu má kapacity. Sám tvrdí, že kontroly robí námatkovo.

Teoreticky sa monitoring dá vyriešiť krátkym javaskriptom na webstránke. No v reále podľa mňa regulátor reaguje prevažne na externé podnety. Takým bol aj titulkový článok v denníku Pravda z 31. januára 2006, v ktorom autor upozorňoval na trojnásobné porušenie zákona pri štarte O2 na trhu (on-line verzia tu)

Ktovie od koho prišiel podnet na napísanie článku. Pri všetkej úcte k autorovi článku to podľa mňa nemal z vlastnej hlavy. Neunúvala sa náhodou konkurencia? Veď podnety regulátorovi sú, vo všeobecnosti, bežnou súčasnosti konkurenčného boja.

 

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Telekomy

Jozef Andacký

Jozef Andacký
  • Počet článkov: 13
  • Priemerná čítanosť: 2031
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Vedúci redaktor TRENDU.

Jozef Andacký

Jozef Andacký
  • Počet článkov: 13
  • Priemerná čítanosť: 2031
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Vedúci redaktor TRENDU.

Kalendár sa načítava...

Moje tagy

Oracle, Indexer