Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Jozef Andacký

Ako sa zabíja miestna atrakcia

03.03.2007 | Jozef Andacký

Lanovka na bratislavskom Kamzíku potrebuje marketing, alebo aspoň trochu sedliackeho rozumu

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika

Orbis Pictus

(Update z 29.3.2007 na konci textu) 

Nie som rodený Bratislavčan, ale po dvanástich rokoch som si k svojmu bydlisku vytvoril vzťah. Preto som vždy rád, keď pribudne atrakcia, na ktorej možno zmysluplne stráviť voľný čas. Prípadne sa ňou pochváliť návštevám.

Keď na jeseň roku 2005 v lesoparku na Kamzíku sprevádzkovali lanovku, takmer vzápätí sme ju s rodinkou išli vyskúšať. Páčila sa nám, lebo sme z výšky videli podstatne viac (alebo aspoň inak) ako mnohokrát predtým zo zeme. Odvtedy sme sa na lanovke zviezli ešte párkrát, a nikdy to nestratilo svoje čaro.

Pred pár dňami som si novinách prečítal, že záujem o bratislavskú lanovku oproti minulosti podstatne klesol (bližšie info napríklad tu.)

Správca, Miestny úrad Bratislava – Nové Mesto, sa rozhodol krízu riešiť naozaj svojrázne. Skrátením prevádzkovej doby (zo siedmich dní na štyri) a zvýšením cestovného (jazda hore a dole zdražela z 90 na 120 korún).

Kratšiu prevádzkovú dobu viem pochopiť. Je zima, hoci s teplotami väčšinou nad nulou, ale častými prehánkami, čo nie je ideálne počasie pre výlet.

Len dúfam, že prevádzka sa na jar opäť predĺži. Ja ako obyvateľ Bratislavy sa kratšej prevádzkovej dobe viem prispôsobiť, ale čo návštevníci, ktorí prišli z diaľky (nebodaj zo zahraničia)?

Ale čo drahšie cestovné? Pokiaľ si dobre pamätám, čo nás na vysokej učili o marketingu, tak na slabší záujem o produkt alebo službu sa má reagovať znížením ceny, aby sa záujem oživil. Vyššia cena – aspoň podľa teórie – spôsobí skôr to, že klientov ešte viac ubudne.

Samozrejme, to všetko za predpokladu, že nejakí klienti vôbec prídu. Pretože v ich lákaní, myslím si, správca lanovky zlyháva na celej čiare.

Kdesi – naozaj si nepamätám kde, nie že by som nechcel – som čítal, že o lanovke sa málo vie. Že napríklad chýbajú informačné tabule, ktoré by k nej návštevníkov mesta navigovali. Oslovený manažér prevádzkujúcej organizácie na otázku redaktora odpovedal slovami, že práve píše listy na školy.

Mal by predovšetkým písať do hotelov, cestovným agentúram a firmám, ktoré v Bratislave a okolí zabezpečujú sightseeing. Aby o lanovke vedeli, aby ju zaraďovali do svojich itinerárov. Motivovať ich môže, napríklad, zdieľaním výnosu z cestovného.

Okrem toho by správca mohol pridať v klientskom prístupe. Príklad: Pred pár dňami som so synom na Kamzík šiel na výlet. Na lanovku. Nedopadlo to dobre.

Pracovník, čo lanovku obsluhoval, nás najprv informoval, že ju spúšťajú len každú celú hodinu. To nám až tak nevadilo, lebo sa práve jedna celá hodina blížila.

No na moju otázku, či sa môžeme zviezť z hornej stanice na dolnú a potom hneď späť, pokrútil hlavou. Povedal, že „sú pod kamerami“ a tak si nemôžu dovoliť, aby lanovka bežala naprázdno.

Nepomohol ani môj ďalší pokus: že predsa hneď pôjdeme hore. Odpoveď lanovkára znela: „Kým zoskočíte zo sedačky, kúpite lístok [to sa dalo len v dolnej stanici], prejdete cez turniket, prejdú tri minúty.“

A tak sme odišli. Správca lanovky prišiel o 120 korún (syn by šiel zadarmo).

P.S.: Kvízová otázka na záver? Bolo na informačnej tabuli cestovné podľa nového cenového výmeru, čiže 120 korún? Správna odpoveď: Nebola. Na tabuli bola stále uvedená stará cena, 90 korún.

Update (29.3.2007)

Jedna súvislosť k tomu, ako a prečo sa zvyšovalo cestovné na lanovke... Informáciu som čerpal z aprílového čísla mesačníka mestskej časti Bratislava - Nové Mesto.

Prevádzka lanovky za rok 2006 bola v zisku. Hoci len vďaka dotácii, zrejme z pokladne mestskej časti. Výdavky dosiahli 5,713 mil. Sk, príjmy 5,782 mil. Sk (z toho dotácia 3,45 mil. Sk), zisk bol 69-tisíc Sk.

Vychádza mi z toho, že mestská časť nemá záujem dotovať atrakciu, ktorú spravuje. Alebo aj inak: že jedinou cestou, ako prevádzku ekonomicky podložiť, je jej dotovanie. Pre úplnosť, o chýbajúcom marketingu sa v komunálnom obežníku nič nepíše.

 

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Orbis Pictus

Diskusia (0 reakcií)

Jozef Andacký

Jozef Andacký
  • Počet článkov: 13
  • Priemerná čítanosť: 2031
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Vedúci redaktor TRENDU.

Jozef Andacký

Jozef Andacký
  • Počet článkov: 13
  • Priemerná čítanosť: 2031
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Vedúci redaktor TRENDU.

Kalendár sa načítava...

Moje tagy

Indexer, Oracle