Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Alternatívne riešenia nedostatku ľudských zdrojov v oblasti IT

26.09.2007 | Jaroslav Vojtechovský

Diskusia (20 reakcií)

26.09.2007 | foobar

no neviem, co sa tyka stredoskolakov, nemyslim si ze dnes ma vacsiu vahu dosiahnute vzdelanie ako prax. Stredoskolaci mozno maju vacsi problem dostat sa zozaciatku k praci, ktoru by chceli vykonavat (zamestnavatel skor prijme vysokoskolaka bez praxe ako stredoskolaka bez praxe), ale po 2-3 rokoch si myslim sa nejake rozdiely vyrazne zahmlievaju. VS je zaujimava akurat pri pohovore, v niektorych pripadoch ale 5 rokov praxe v obore moze byt daleko zaujimavejsich.

"jednoduchým riešením pre realizáciu je vyhľadať si IT spoločnosť v štátoch s lacnou a dostupnou pracovnou silou napr. India, Čína, Rusko a pod."
:))))))))))))
Autor pravdepodobne nema skusenosti s pracou aziatov. A najma kvalitou vykonanej prace.
Azijska firma bude predavat vsetkych svojich zamestnancov ako expertov s X rokmi prace. V skutocnosti zopar ludi bude skusenych, vacsina tak so skusenostami do 1 roka. Pisalo sa vela clankov o obrovskom raste miezd v IT v Indii a o problemoch s fluktuaciou - toto su dosledky.
Aziati su nespolahlivi - generalizujem, ale bohuzial je to tak. Nedodavaju to, co sa od nich ocakava, v terminoch, ktore su dohodnute. Navyse kvalita dodaneho je vyrazne podpiremerna.
Samozrejme ze vsetky azijske centra su certifikovane v oblasti kvality, resp CMMI na najvyssej moznej urovni, vplyv na ich pracu to ale bohuzial nema..

26.09.2007 | Jaroslav Vojtechovský

autor ma osobnu skusenost so spolupracou s aziatmi..
suhlasim, ze ich zodpovednost nie je vzdy na urovni aka sa ocakava, spomenul som to v
problemoch, ktore vznikaju z dovodu odlisnej mentality a pracovnych navykov zamestnancov.

Ale negeneralizoval by som vsetkych do jedneho vreca, z prieskumov, ktore som robil medzi IT
spolocnostami zo SR, ktore vyuzivaju azijsku pracovnu silu som sa stretol aj s takymi, ktore
si spominanu spolupracu pochvaluju.

Problem, ktory spominate vznika z dovodu, ze pride zahranicny investor, zamestna 500 ludi
z ulice, spravi im skolenie a ponuka ich ako kvalifikovanu pracovnu silu. Zamestnanci pracuju
na projektoch, ktore su casto mimo ich zaujmu, praca ich nebavi a vykonavaju ju iba z dovodu
rychleho a dobreho zarobku. Preto vybudovanie kvalitneho teamu v tychto statoch vyzaduje
osobny pristup managera, psychologicke nastroje pri spoznavani osobnosti a vybere ludi,
schopnost spoznat mentalitu a nasledne vhodnym sposobom motivovat a kontrolovat
zamestnancov.

Uznavam, ze tych kvalitnych teamov je omnoho menej v porovnani s celkom.


26.09.2007 | revro

ked sa manazeri ktori 5 rokov dozadu boli it ludmi snazia pouzivat psychometody naucene na vikendovych seminaroch na vysokoskolsky vzdelanych ludi ktori v sucasnosti absolvuju pocas studia minimalne 1 semester psychologie na vysokej skole a teda tieto metody poznaju sami.

chapem ze metody na pracu s ludmi su uzitocne v urcitych situaciach, ale radsej odporucte svojim klientom nech sa rozpravaju s ludmi na rovinu. totizto nemozno pouzivat tie iste finty na ludi fabrike a na vzdelanych ludi ktori si o vas pomyslia ze ich davate na roven ludom vo fabrike ;)

nic proti ludom vo fabrike, len ze sa jedna o odlisne skupiny kde je potrebny uplne odlisny pristup k ludom, motivacii, zaujmom atd. co zaujima robotnikov nezaujima itckarov, teda ak niesu cerstvo zo skoly a internatu :)

26.09.2007 | Blacksun

Velmi pekne zhrnutie, ako vsak uz poznamenava Foobar, ma miestami daleko od reality (akoby odpisane z ucebnice ...), hlavne v oblasti outsourcingu v Azii.Az take jednoduche to zdaleka nie je. To by som sa skor uz poobzeral po Ukrajine, ktora je za rohom a programatori z byvaleho ruskeho blogu maju este stale dobru povest sikovnych hackerov (rozumej: programuju vo vsetkom od assembleru nahor a su vysoko adaptabilny). V pripade Indov sa clovek moze velmi lahko popalit, snazia sa hlavne vela predavat a az potom sa staraju o to, ci vobec maju dostatocny know-how. A potom aj tak treba mat jedneho analytika priamo u zakaznika, ktory nastrukturuje klientove poziadavky aby mali Indi jasne zadania a nasledne jedneho implementatora, ktori cely dodany system u zakaznika rozbeha.

Cez head hunterov sa daju ziskat zaujimavy seniori, i ked casto v tom musi byt aj kusok stastia, nakolko takyto experti dostavaju ponuky od headhunterov pravidelne a teda to chce nejaky ich vlastny impulz aby sa pohli dalej (stahovanie a.p.), ich ohodnotenie je uz dane trhom takze nema zmysel ich vabit na plat a benefity ako mobil, notebook, (auto) su uz samozrejmostou.

Zaujimavo to robi Microsoft, napr. v pripade konzultantov, ktori predavaju nove technologie zakaznikom - musia mu implmentovat pripadovku a presvedcit ho o vyhodach technologie. Tito robia intenzivne 9 mesiacov v roku (nadcasy su vyplacane vo forme opcii na akcie MSFT), potom nasleduje mesiac intenzivnych skoleni aby boli stale up-to-date vo celej sirke a hlbke ponuky technologii a napokon maju dva mesiace volna. Firmy ako Accenture, ktore mali svojho casu problemy s kurzom vlastnych akcii, vytvorili stock-basket z akcii zakaznikov a motivatorom boli opcie na tento akciovy kos.

V niektorych krajinach uz IT-specilizacia nestaci ani na udelenie pracovneho povolenia (tento rok to zaviedlo Nemecko), nakolko samotny programatorsky know-how je uz prilis malo na to aby bol clovek povazovany za specialistu. Coraz castejsie je potrebne preukazat know-how / prax z inej oblasti v ktorej chce clovek implementovat iste procesy prostrednictvom programovania a teda kde je nutna znalost tychto procesov.

U vlastnej pobocky v statoch s lacnejsou pracovnou silou (eeehm, nie je to nahodou aj Slovensko?) narazate opat na problem nedostatku ludskych zdrojov na mieste cinu, nakolko vsetko sikovne poutekalo a co neutieklo uz sedi v outsourcingovych centrach zahranicnych firiem so zvucnymi menami. Pre takyto typ expanzie po realnejsie ziskanie ludi akviziciou celej firmy s podobnym zameranim, ktory zaroven poskytuju vybornu bazu pre dalsi rast vzhladom na znalost svojej krajiny, jej pracovneho trhu, osobne konexie a hlavne nativnu znalost lokalneho jazyka.

26.09.2007 | Blacksun

Sorry za tie hrubky a preklepy, bolo to pisane popri telekonferencii :-)

26.09.2007 | Jaroslav Vojtechovský

z ucebnic neodpisujem, ucebnice pisem.. ;-) mozno preto som zvyknuty takto stylizovat.
danej problematike sa dlhodobo venujem a komunikujem s mnohymi IT spolocnostami,
preto sa snazim vzdy vychadzat z praxe a realnych skusenosti..

Ukrajina je dobra primonienka, aj s rusmi vseobecne som mal dobre skusenosti.. momentalne
napr. overujem jeden IT team z Egyptu.

26.09.2007 | Blacksun

Pridavam este jeden tip: business network XING.com

Standardne sluzi na rozvoj obchodnych kontaktov a zaujmovych skupin (podla krajiny, zamerania ci spolocneho zaujmu, napr. "Business in Slovakia"), ale nedavno zriadili aj Marketplace, kde je mozne vyhladavat ludske zdroje po celom svete.

Na rozdiel od vseobecnych sieti ako LinkedIn, Plaxo a spol. je tato siet specializovana na obchodne kontakty a rastie aj akviziciami podobne zameranych sieti vo svete.

Kto sa chce pridat, nech sa mi ozve cez sukromnu spravu, poslem mu pozvanku na mail ktory uvedie.

26.09.2007 | Martin Šmajstrla

Celkem dobrý přehled alternativ, ale jedna mi tam chybí - místo outsourcingu nebo otevírání poboček dostat do "tuzemska" odborníky ze zahraničí (hlavně mimo EU) - jsou tu sice legislativně-byrokratické bariery s pracovními povoleními a pod., ale i tak...
Jaký je Váš názor na toto?

Přeji pěkný den

26.09.2007 | Jaroslav Vojtechovský

je to tiež zaujímavá alternatíva, napr. aktuálne evidujem java programátor z Bangladéša :)
ktorí hľadajú pracovné príležitosti na Slovensku. Okrem vízových a administratívnych starostí
(záleží o ktorú krajinu sa jedná) sa stretávam s menším záujmom o slov. trh, vzhľadom na to,
že keď už kandidáti z týchto štátov plánujú Európu, často uprednostnia lepšie platiace štáty západnej Európy.

26.09.2007 | Blacksun

Myslim ze tu su tri hlavne bariery, preco vystahovalci / odbornici pojdu radsej do zapadnej Europy ci Ameriky ako na Slovensko:

- Slovensko neponuka porovnatelny zivotny standard (infrastruktura v Blave zaostava - zato za ceny porovnatelne so zapadom - a zvysok krajiny je cista pust. Skuste sa dostat z Viedne do Banskej Bystrice, alebo aspon z bratislavskeho letiska na Mlynske Nivy, ani zakladne dopravne uzly nie su prepojene rychlymi priamymi linkami)

- plat za rovnaky vykon je podstatne nizsi (vysledok cien prace, nakolko na Slovensku si sotva ktory klient moze dovolit zaplatit 1000-2500 EUR za IT experta NA DEN)

- slovencina nie je svetovy jazyk, ktori by uz expatrioti poznali, kazdeho to logicky taha tam kde pozna lokalny jazyk alebo je schopny sa ho v dohladnej dobe naucit a zabyvat sa tam.

26.09.2007 | Valent

Dobra tema pre slovensku IT komunitu. Je potrebne brat do uvahy rozdelenie konzumentov IT zdojov: dodavatelia IT; IT oddelenia vo firmach a verejnopravnych organizaciach (public sektor). Predstavte si, ze Socialna poistivna si zabezpeci programatorov z Indie...
Valent Gura

27.09.2007 | Robert Mistrík

Viem, že nebolo cieľom Vášho blogu analyzovať príčiny toho neutešeného stavu, no i tak si dovolím vysloviť k tomu názor.

Kde sú tie časy, keď naša generácia po nociach fanaticky s nadšením programovala na Sinclairoch, Commodore a Atari. Na výške sme mali len dve veci v hlave: frajerku a počítač. Dnešná generácia je už iná, a neviem kde budú raz pracovať všetci ti právnici, filozofovia, sociológovia a mediálny komunikátori. Programovať sa dnes už moc ľuďom nechce a paradoxne s vekom sa táto chuť znižuje.

27.09.2007 | Blacksun

Je pravda, ze dnes uz clovek nemusi programovat "od piky" a tak sa vela systemov "iba" parametrizuje. A ani pocitace uz nie su taka novinka ako pred 20 rokmi, mikrocipy su uz pomaly vo vsetkom, takze necudo ze ludia maju v hlave ine nove napady ako taku samozrejmost - pocitac, hlavne ak uz na vsetko co potrebuju nejaky system existuje a netreba si ho programovat na kolene.

"Hard core" programatori casto zabudaju ze svet fungoval tisicrocia aj bez pocitacov, takze jeho podstata bude prave niekde v oblasti sociologov, pravnikov a im podobnych. Ale bez tych medialnych komunikatorov (ktori paradoxne nekomunikuju ale vedu monology cez jednosmerne media) by predsa bol svet o nieco krajsi.

28.09.2007 | Robert Mistrík

Ak za nemylim v blogu a diskusii bola rec o tvorcoch a nie pouzivateloch IT. Pouzivatelmi su dnes uplne vsetci (zial) a niektori si uz namyslaju ze su tvorcamy ak parametrizuju teda ulozia si cislo do telefonu. Takze sme predbehli buducnost a IT tvoria uz dnes aj pravnici a sociologovia. Aj medialny komunikatori z telekonferencingu uz patria k tomuto “hard core”. Potom autor blogu zabudol na obrovsky potencial ktory doslova lezi ladom a nikto si ho nevsima. No toto ked sa dopocuju v predstavenstvach nasich Bank, ktore zufalo hladaju IT specialistov strelia sampanske.
Vsetci tvorcovia firmware, procesovych systemov a dlhy rad inych skamenelin sa konecne zjednotia s predajcami Nota Bene. Keby toto tusil Marx ako jednoducho je mozno vyrovnat spolocnost…
PS: Sorry za pravopis, pisal som to pri programovani :-)

30.09.2007 | Blacksun

Dufam, ze sa to dopocuju aj v predstavenstvach slovenskych bank a prestanu hardcorovo programovat vlastne rozdrobene aplikacie, pretoze na zapadoeuropskom trhu - a teda vyspelejsich a ich materskych bankach - su v kurze komplexne systemy, ktore poskytuju celu funktionalitu a staci ich iba "naparametrizovat", napr. SimCorp Dimension:

http://www.simcorpd...

Pre tento system sa nedavno rozhodla Erste Bank Gruppe, takze o nom co nevidiet budu zaiste pocut aj v SLSP, mozno potom zistite o com parametrizacia je:

http://www.pressepo...

S implementaciou tohoto systemu je momentalne vo finalnej faze napr. Deutsche Bank.

"Skameneli" hard core programatori samozrejme stale maju svoje miesto v zakladoch hodnotoveho retazca IT branze, lebo stale treba naprogramovat moduly a komponeny, ktore si tvorcovia vyssieho softwaru nakupia a integruju do svojich aplikacii. Neraz tato integracia prebieha vo forme vizualnych workflows, kde su komponenty zoradene do procesov alebo adaptorov (vid MSFT BizTalk), ktore zabezpecuju specificku funkcionalitu. A dokonca aj so znalostou assembleru moze clovek spravit karieru v oblasti antivirov.

Vasa reakcia je prave to na co som chcel poukazat - hard core programatori su dobri v tom co robia, ale ziju vo svojom svete a svojej dobe (dobe "svojej" technologie), zatial co realny svet, jeho poziadavky a hlavne technologie (sposob ich tvorby a prace s nimi) idu milovymi krokmi dopredu.

Preto je embedding business procesov na manazeroch, ktori jeho implementaciu zveria analytikom, ktori si na vyber komponent zoberu na pomoc konzultantov, ktori programatorom vysvetlia co maju naprogramovat. Ale len malokedy chape (indicky?) programator, na co komponenta ktoru programuje v skutocnosti sluzi. I ked aj v tomto smere uz svet pokrocil a do Indie sa posuva uz aj BPM a nielen technicky ale aj odborne narocne ulohy. A tym myslim odbornost vztahujucu sa na europske podmienky, ktore nemaju s indickymi niekedy nic spolocne,co vyzaduje aby sa tito analytici zapracovali do europskej legislativy a pod.

Pravnikov a sociologov ste si za terc svojho vysmechu zobrali Vy, tam by sme uz mohli diskutovat o tom ci aj NLP je o programovani, alebo ci sa programovat daju iba stroje, alebo ci su zakony programom spolocnosti, ktory tak casto hadze exceptions, ktore musia osetrovat sudy :-)

01.10.2007 | Robert Mistrík

Skoda, ze nasa diskusia opustila osviezujucu ironiu, no neviem ci sa vraciane do reality. Na vycerpavajuce odrazenie tolkych striel by som potreboval aspon den a preto odpoviem len na tie najzbludilejsie.

Vsimol som si, ze stranky na ktore ma odporucate maju spolocne s Vasim profilom tri pismena – STP. Keby sa dalo tymi odporucanymi strankami zatriast povypadavalo by vsetko z reklamstiny a zostali by tam len tie tri slova. Aj nasa firma ma zopar inych skratiek, ktore zakaznikom tlacime ako kapustu do suda. Za razanciu akou Vase riesenie pretlacate zakaznikom Vas musim ako biznismen len pochvalit a to bez ironie. Aj jazyk ktory pouzivate je ucelovy ale profesionalny, priznam sa aj mne nie celkom neznamy, a asi obidvaja dobre vieme, ze za glossy prospektami sa obcas skryva komplikovanejsia realita. A to uz je rubikon ktory neprekracujem, pretoze by som si nikdy nedovolil narusat biznis nekonkurujucemu kolegovi, nech uz ma na veci akykolvek nazor. Len Vam priatelsky poradim nepiste to radsej do odbornych publikacii z oblasti IT, pretoze ked som vlozil tie skratky do Googlu vzdy tam prikvitla ta dobre znama softverova firma, ktora nie je zrovna argumentom na “hlavne technologie (sposob ich tvorby a prace s nimi) idu milovymi krokmi dopredu.” Aj my sa s ich rieseniami moc nechvalime, ktore tiez nechtiac pouzivame.

Vyjadrim sa preto len k filozofii Vasich rieseni. Vo Vasej brandzi na ich popis potrebujete dva odstavce v inych odvetviach sa na to uz dobrych 20 rokov pouzivaju dve slova: modularne programovanie. Kazdy dnes uz pouziva moduly, ktore si vklada do svojho riesenia ako kocky z Lega. Lepsie povedane bez pouzivania modulov to uz dnes asi ani nie je mozne. Nepouzit to ako reklamny argument by bolo chybou. Hladanie slova module na nasej web stranke dava 56 hitov (google - module site:highchem.com).

Medzi riadkami nam viackrat podsuvate spiatocnictvo. Nuz este som nikdy necital na prvej strane novin o prevratnom IT rieseni v bankovom sektore (ak teda nepocitam negativne spravy o jeho zlyhani) no na nasej strane barikady sa to obcas prihodi. Je to znacne ubohy argument ale neviem najst lepsi jednovetny.

Za nespravne povazujem to Vase striktne delenie programatorov od ostatnych “progresivnych”. V tom mojom uvodnom komente som mal napisat “Rozmyslat sa dnes už moc ľuďom nechce”. Programovanie je nic ine ako rozmyslanie a problem je najst aj tych IT specialistov ktorych mate na mysli vy a v tomto smere (a to je ten najdolezitejsi) nie je medzi nimi absolutne ziaden rozdiel.

01.10.2007 | Blacksun

Mate pravdu, osviezujuca ironia je predsa len prijemnejsi sposob komunikacie ku ktoremu sa rad vratim. Dovolim si Vas poopravit, ze STP je vo financnej brandzi snad uz od zavedenia SWIFTu a spociva u technologickom urychlovani procesov, ktore su casto vykonavane manualne (telefon, fax).

Toto je mozne prostrednictvom akejkolvek technologie na trhu a zvycajne zavisi na existujucich systemoch zakaznika aky system pre integraciu si vyberie - u niektorych bank sa stretavate s jednoznacne anti-MSFT postojmi a vsadili na Javu, ine zas nedaju na MSFT dopustit.

SCD som uviedol ako priklad systemu, ktory je predany ako subor modulov s urcitou funkcionalitou, ale musi byt naparametrizovany vzhladom na lokalnu legislativu a procesy zakaznika STP. V tomto pripade je samozrejme mozne realizovat STP rovnako prostrednictvom SCD Communication Servera ako prostrednictvom akejkolvek inej technologie na trhu (BizTalk, WebSphere) a v oblasti SWIFTu sme to uz tiez robili "na kolene" v C-cku, ale taketo postupy su spojene s obrovskymi casovymi nakladmi pre implementaciu niecoho co uz na trhu je v desiatich variantach - kto by preto investoval 10x viac casu a penazi len aby to mal naprogramovane vsetko vo vlastnej rezii?

Preto zdoraznujem ze hard-core programovanie je vhodne pre stavbu modulov, ale pri efektivnej integracii (ak nema trvat 10 rokov s tym ze clovek si vsetko bude programovat sam) je uz nutnostou vyuzivanie existujucich naprogramovanych modulov, predprogramovanych systemov a integracnych rieseni, ktore podstatne urychla to o co zakaznikovi ide - prakticke nasadenie modernej technologie v kratkom case. Nech uz takto technologia pochadza od kohokolvek, ako poradca musi byt clovek flexibilny a implementovat vsetko co pride ;-)

Priklad z praxe web designu: Ak si chcem spravit pekny sukromny / firemny portal/blog v rozumnom case, bud pouzijem riesenia na cudzich serveroch ako www.blogspot.com alebo si rozbeham MovableType ci CMS riesenie na vlastnom serveri a naparametrizujem si ho na svoje poziadavky. Ale urcite nebudem zase objavovat Ameriku len aby som stravil pol roka hardcore PHP / Ajax programovanim niecoho co uz davno existuje v detailne prepracovanych rieseniach. O tom je myslim trh IT, je uz dost rozvinuty na to aby si zakaznici nemuseli robit vsetko "na kolene".

01.10.2007 | Blacksun

"640kB ought to be enough for everyone"

Tento vyrok myslim najlepsie vystihuje "stare dobre casy", ked hard-core programatori kralovali svetu. A hoci som tiez zacinal na pocitacoch typu PMD, Commodore (s hrejucou klavesnicou) ci Atarickach, nemam dojem ze by sa dnes situacia vyvinula k horsiemu, pretoze sa uz tolko ludi nemusi venovat programovaniu a tvoria nove aplikacie na vyssich urovniach, pouzivajuc kvantum technologii, ktore sa trhu vyskytuju.

Programovanie je o mysleni ako cokolvek ine, problem nastava ked clovek sice vie programovat, ale nevie na co je to dobre, ake procesy a suvislosti sa za tym kusokom programu skryvaju. A ako uzivatel zas cloveku moze byt jedno aka technologia za tym stoji, hlavne ze to spolahlivo pracuje - z tohoto dovodu mate v IT centrach niektorych americkych bank dojem, ze ste sa vratili o 20 rokov dozadu, prave preto ze zabehane procesy v bankovnictve sa popri vyvoji technologii len malo zmenili, nebolo potrebne inovovat ani uz raz vytvoreny software.

01.10.2007 | Blacksun

PS: Parametrizacia si vyzaduje certovsky dobrych IT specialistov, ktori musia analyzovat business procesy, najst vhodne systemy pre integraciu, urcit komponenty, ktore nahradia existujuce casti systemov alebo sami naprogramovat redesign existujucich komponent a potom to vsetko rozbehnut a migrovat data zo starych systemov.

V bankach je to o to narocnejsie, ze sa tam jedna o velmi cislive data, ktore musia byt spracovane v realnom case a ked migruju svoj hlavny system, neraz to trva roky a ma to velmi trefne pomenovanie: operacia na otvorenom srdci.

Takze hoci sa zivot spolocnosti toci skor okolo pravnikov a sociologov (ti vsak nemaju nic s programovanim ako ste to nespravne pochopili), su to stale len IT specialisti, ktori musia zachranovat potapajuce sa lode informacnych technologii. Ale IT specialista je ovela sirsi pojem ako hard-core programator, ktory iba nakoduje to, co mu druhi vysvetlia.

Priznavam vsak, ze ani taketo videnie nie je cierno- biele- Existuju specialisti / genaralisti na jednu technologiu, ktori sa nezatazuju business procesmi ale koncentruju na svoje jadro, napr. vseobecny messaging (robi generalista) kontra SWFT (potrebny business know-how, ktoremu sa generalista vyhyba aby si zachoval obsahovu nezavislost). Takyto generalisti vsak uz tiez pracuju s komplexnou technologiou ako takou a nie su hardcore programatormi.

01.10.2007 | Blacksun

Niekedy beriem parametrizaciu ako synonymum ovela sirsej integracie, ale nemyslim si ze by integracia existujucich systemov existovala / bola nutná aj vo svete biochémie, preto asi opatovne narazim na nepochopenie ako pri parametrizacii.

Je pekne ze sa zaoberate komplexnymi systemami a analogiami, ale medzi IT v biochemii a podnikovymi / bankovymi systemami je predsa len znacna priepast, takze tam by som analogie nehladal.

Jaroslav Vojtechovský

  • Počet článkov: 1
  • Priemerná čítanosť: 3297
  • Priemerná diskutovanosť: 20
  • RSS blogu

O blogu