Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Jaroslav Matyáš

Neslušná reklama v desaťmiliónovom byte

27.01.2007 | jm4n

O stavebnom sporení, dotovaných hypotékach a reklame za cudzie peniaze

  • Tlačiť
  • 0

Vždy mi liezla na nervy reklama stavebných sporiteľní. Najmä koncom roka, keď sa jej už naozaj nedá vyhnúť. Považujem za neslušné postaviť si taký veľký biznis (objem reklamnej kampane je spoľahlivým ukazovateľom veľkosti kšeftu) na štátnych dotáciách. 

V istom období som sa snažil chápať, že vláda potrebuje motivovať ľudí na odkladanie spotreby a sporenie. Aby sa znížili inflačné tlaky. Aby sa aspoň časť rastúcej spotreby presunula do tovarov a služieb, na ktorých produkcii sa významne podieľa domáci podnikateľský sektor. Aby banky mali lacné dlhodobé zdroje, za ktoré potom nakúpia štátne dlhopisy, a štát tak mohol pohodlne financovať deficit verejných financií.

Moju dôveru v múdre hlavy riadiace národné hospodárstvo trochu nahlodávali všadeprítomné inzeráty "predám/kúpim bločky na stavebné sporenie". No to nahlodanie nebolo dosť hlboké. Alebo som len nemal vlastný blog, kde by som svoje výhrady mohol bez okolkov zverejniť. Alebo ma trápil vnútorný konflikt, že napriek principiálnemu nesúhlasu deformovaný systém sám využívam - rozumej poberám štátnu prémiu.

Neisté inflačné časy pominuli spolu s ilúziami o múdrych riadiacich hlavách. Blog už mám, so stavebným sporením som nedávno definitívne skončil. A navyše tu máme nový veľký biznis založený na štátnych dotáciách - zvýhodnené hypotéky. Reklamné kampane za stavebným sporením v ničom nezaostávajú. Porovnateľne veľký biznis, podobný parazitný princíp. Tak poďme na to.

Hrubé sedliacke počty mi hovoria, že hodnota štátnej podpory hypoték na tento rok sa bude približne rovnať hodnote reklamých kampaní na zvýhodnené hypotéky. Banky získajú nového klienta, agentúry zarobia na vytvorení kampane, médiá na sprostredkovaní reklamného posolstva masám. Áno, aj ja na tom zarobím - aj na tom otravnom zvukovom banneri Tatra banky (hoci ten je o niečom inom). Prepáčte, biznis je biznis.

Stavebné firmy, developeri a realitky sa určite sťažovať nebudú. Mladí ľudia dostanú hypotéky za podmienok približne rovnakých ako by boli podmienky vytvorené normálnym konkurečným prostredím. Niekoľko jedincov sa možno dostane k úveru, ktorý by im inak banka nedala. Iní zarobia pár korún, ak sa podujmú na falšovanie potvrdení o príjme (či formálnemu nastaveniu príjmu na potrebnú úroveň - staršie skúsenosti so ŠFRB sa veľmi hodia).

V podstate všetci budú spokojní. Iba niektorí vrtáci nie. Priznám sa, viac ako neefektívnosť trovenia štátnych peňazí mi prekáža tá reklama. Príde mi jednoducho neslušné, robiť si za cudzie peniaze reklamu na vlastný ziskový produkt. Najmä ak je jeho poskytnutie limitované výškou príjmu, a v televíznej reklame ukazujú krásnych mladých ľudí v desaťmiliónovom byte.

Ak je podpora hypoték pre vybranú skupinu občanov sociálne opatrenie, tak prečo štát neplatí napríklad vysielanie reklamy na sociálne štipendiá. Otáznik na koniec predchádzajúcej vety radšej nedávam. Vyznelo by to naivne.

      > Hlasuj na

hlasuj na vybrali.sme.sk

Zdroj: hlasuj na vybrali.sme.sk

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Verejné financie

Tagy hypotéka, bývanie, dotácie, reklama

Jaroslav Matyáš

Jaroslav Matyáš
  • Počet článkov: 4
  • Priemerná čítanosť: 4629
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu

Starám sa o rozvoj portálu TREND.sk. Blogujem len príležitostne, väčšinou o paradoxoch každodenného života.

Jaroslav Matyáš

Jaroslav Matyáš
  • Počet článkov: 4
  • Priemerná čítanosť: 4629
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu

Starám sa o rozvoj portálu TREND.sk. Blogujem len príležitostne, väčšinou o paradoxoch každodenného života.

Kalendár sa načítava...

Moje odkazy