Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Jarmila Halgašová

Manipulácie Kauflandu s číslami

17.10.2016 | Jarmila Halgašová

Spotrebiteľom chce nasadiť ružové okuliare

  • Tlačiť
  • 15

Ak by po nedávno prehratom zápase Slovensko – Slovinsko (0:1) niekto prehlásil, že Slováci vlastne vyhrali, povedali by ste si, že to musí byť blázon. To čo sa na prvý pohľad javí logické azda všetkým, nemusí byť logické pre obchodný reťazec Kaufland. Ten má vlastnú matematiku. Hoci prieskum GfK hovorí jasnou rečou: Kaufland a Lidl má na pultoch najmenej domácich potravín. Kaufland však výsledky interpretuje ako víťazstvo. Spotrebiteľov presviedča, že majú najviac slovenských potravín. Kocúrkovo. Ak tomu niekto uverí.

Napriek tomu, že Kaufland skončil v reprezentatívnom prieskume agentúry GfK o podiele domácich potravín na pultoch predajní v porovnaní s inými reťazcami niekoľkrát po sebe nelichotivo, reťazec na to znova reaguje svojsky. Namiesto zvýšenia podielu domácich potravín spotrebiteľov presviedča, že nízke zastúpenie slovenských potravín nie je pravdivé. Spoločnosť argumentuje, že má najviac slovenských výrobkov v absolútnych číslach. Zo 14 375 ponúkaných produktov je slovenských 5 310 a zahraničných až 9 065, čo je takmer dvojnásobok potravín z dovozu.

Jeden zo záverov prieskumu je, že Kaufland ponúka na svojich pultoch najviac potravín zo zahraničia. Len pre porovnanie, Tesco ponúka viac slovenských produktov, ale dováža o 1 654 potravín menej.

Nemyslím si, že najmä voči spotrebiteľom je korektné, aby obchodné reťazce, ktoré majú na svojich pultoch nízky podiel domácich potravín, ponúkali im svoje výhovorky. Ľudia si v ponuke obchodných reťazcov pýtajú viac slovenských potravín, nie prekrúcanie čísel, ako sme tomu svedkami v prípade prieskumu spoločnosti Kaufland. Tento prieskum možno preto vnímať len ako obhajobu masívnej reklamnej kampane „Z lásky k Slovensku“. Zbytočne mätie verejnosť a spoločnosť Kaufland svojimi vyjadreniami potvrdila, že pre slovenské výrobky vymedzuje na svojich pultoch stále menší priestor (35%) a skutočnou tvárou lásky k Slovensku sú zahraničné potraviny.

Obchodníci by mali vymeniť svoju dlhodobú frustráciu z medializácie ich nezáujmu o slovenských dodávateľov potravín za sústredenie sa na domácu produkciu. Domáci výrobcovia majú dostatok výrobných kapacít na to, aby uspokojili požiadavky a očakávania spotrebiteľov, ktorým by sa mali zodpovedať nielen za kvalitu služieb, ale aj za sortiment tovaru.

Obchodníci by mali mať v úcte každú krajinu, v ktorej podnikajú, pretože produktami, ktoré ponúkajú na svojich pultoch, ovplyvňujú jej ekonomiku. Napriek tomu, že máme voľný pohyb tovaru a trhovú ekonomiku, nie je normálne, aby domáci výrobcovia potravín hľadali odbyt svojich výrobkov v zahraničí len preto, že vo svojej krajine ich obchod ignoruje. Skutočnosť, že potravinársky priemysel je na Slovensku likvidovaný, dokazuje aj vývoj salda zahraničného obchodu s agropotravinárskymi produktami. V prvom polroku 2016 dosiahlo rekordnú hodnotu - 689,3 milióna €. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2015 je to horší výsledok takmer o 30 %.

Na záver chcem dodať, že by sme sa nemali nechať opíjať nepravdivými reklamnými kampaňami, mali by si vážiť svojich ľudí a svoju ekonomiku. Ale, hlavne. Nedovoľme, aby si z nás robili bláznov.

Pozn. red. TREND: Oficiálne stanovisko Kauflandu k zastúpeniu slovenských výrobkov nájdete tu.

  • Tlačiť
  • 15

Jarmila Halgašová

Jarmila Halgašová
  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 2001
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Po štúdiu na Chemicko-technologickej fakulte som svoj profesijný život venovala potravinárskemu priemyslu. Skúsenosti som čerpala vo výrobe, pri úradnej kontrole potravín a tiež na Ministerstve pôdohospodárstva Slovenskej republiky pri tvorbe legislatívy a zastupovaní Slovenska v Bruseli. Ako riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska som sa 12,5 roka zaoberala potravinárskym priemyslom a potravinami z každého uhla pohľadu. V súčasnosti tímlíderka SaS pre pôdohospodárstvo. Veľmi by som chcela, aby potravinárstvu a poľnohospodárstvu sa aj na Slovensku začala venovať patričná pozornosť tak, aby im začalo konečne svitať na lepšie časy.

Jarmila Halgašová

Jarmila Halgašová
  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 2001
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Po štúdiu na Chemicko-technologickej fakulte som svoj profesijný život venovala potravinárskemu priemyslu. Skúsenosti som čerpala vo výrobe, pri úradnej kontrole potravín a tiež na Ministerstve pôdohospodárstva Slovenskej republiky pri tvorbe legislatívy a zastupovaní Slovenska v Bruseli. Ako riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska som sa 12,5 roka zaoberala potravinárskym priemyslom a potravinami z každého uhla pohľadu. V súčasnosti tímlíderka SaS pre pôdohospodárstvo. Veľmi by som chcela, aby potravinárstvu a poľnohospodárstvu sa aj na Slovensku začala venovať patričná pozornosť tak, aby im začalo konečne svitať na lepšie časy.

Kalendár sa načítava...