Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

No a čo keď odíde kus Slovenska?

12.03.2014 | Ján Žilinský

Diskusia (11 reakcií)

12.03.2014 | Roman Kanala

Keď tak nad tým premýšľam, neviem, čo sa dá vytknúť tvrdeniu "Nikto, kto má možnosť odísť, tu ostať nechce." Objektívne možnosť odísť má dnes už každý, s výnimkou Varehu, Černáka a pár podobných. Takže ostávajú subjektívne dôvody. Buď externé, ako maloleté deti, starí príbuzní, majetok, o ktoré sa človek musí starať, alebo týkajúce sa priamo dotyčného, ako nedostatočné jazykové a odborné schopnosti, nedostatok sebavedomia a priebojnosti, nedospelosť, nesamostatnosť, potreba autority a zabehnutej rutiny. Ešte aj tupovoliči by radi odišli, ak by "mohli", ale tí len závidia peniaze. To je v súlade s druhým tvrdením, že "každý, kto má všetko v hlave v poriadku, tak zdrhne."
 
Autor dokazuje opak existenciou štatisticky nevýznamných izolovaných singularít, ktoré prípady idú proti ekonomickej logike v homogenizovanej globalizovanej ekonomike. Áno, existujú ľudia, ktorí by inde mohli zarobiť viac, ale prišli "domov". Ako autor správne spomína, mali iné, silnejšie kritériá a putá, ako peniaze. Štatistické fakty o emigrácii a re-imigrácii sa mi nepodarilo nájsť, ani ten štatistický úrad na Zlodejsku nefunguje, ako by mal. Na Eurostate som našiel, že krajina má slabo pozitívne migračné saldo (+3 tisíc v 2011) na rozdiel od Pobaltia, Poľska, Rumunska a Portugalska, odkiaľ ľudia utekajú. Tam ich bieda kvári viac, alebo sú menej vlastenci, alebo majú priveľa Cigáňov? Ale nájsť mikrodáta o občianstve emigrantov a imigrantov, ako som rozmaznaný zo švajčiarskych štatistík, to sa mi nepodarilo.
 
Tak aspoň k "búraniu mýtov".
 
V údaji o voľbách 2010 je tvrdenie teoreticky možné overiť, ale autor ani nespomína, o aké voľby v jednotlivých krajinách ide. Vo Švajčiarsku je tradične malá mobilizácia k voľbám a referendám s výnimkou prípadov, keď ide o veľa, ako vstup do EHP, do OSN, či hlasovanie o imigrácii. Ak je referendum o rozšírení kantonálnej cesty o 20 cm, tak príde 15% voličov.
 
Že sa život zlepšuje, to platí v dlhodobom merítku. Od 2010 reálna mzda klesá, zhoršuje sa podnikateľské prostredie i právny chaos. Čečva, červená čvarga, domrví všetko, na čo len siahne.
 
Slováci, čo sa verchuške postavia na odpor, sú prevalcovaní. Tí, čo upozornia na zlodejiny nadriadených, sú vyhodení, ponižovaní, zadupaní do zeme. Inštitucionálny organizovaný zločin, najhoršia forma zločinnosti s najvyšším stupňom spoločenskej nebezpečnosti, sa stáva všeobecným javom.
 
Že si polícia berie kamery, je dobre. Ale Kaliňák potom nemá problém záznam utajiť alebo prehlásiť, že sa stratil. Ďurkovský stále nie je v base, aj Bielika pustili, a ani Lexa, ani Dzurinda nie sú v base. A Hedviga štátny teror neuniesla a žije v Gióri.
 
Školstvo je otrasné a Čaplovič je škodná. Situácia sa zhoršuje a jediná nádej na zlepšenie je vyprášiť Fico. Tam je malá šanca, zatiaľ boduje on. Situácia v školstve sa nemeria počtom počítačov na študenta, ako sa hudobný talent nemeria počtom klavírov a hygiena počtom automatických práčok. Objektívne kritérium, testy deviatakov, ukazujú na hlúpnutie detí. Aj ARRA už poukazuje na zle nastavený systém, ktorý namiesto vedomostí produkuje pytuly.
 
Najdôležitejšie ale je, že Fico ľuďom nielen berie budúcnosť, ale aj nádej. Ak umrela nádej, niet dôvod tam ostávať. Každá emigrácia hodnotného človeka krajinu oslabí i ekonomicky, i kultúrne, i politicky. Ústup strednej triedy má za následok pomerné posilnenie polomozgov, tupovoličov a trendu k ************ národa.

12.03.2014 | Anonymous Coward

Velmi pekne, rad som si precital. Dakujem.

Osobne sa stotoznujem s autorovym postojom: som presvedceny, ze v sirsom obraze davnejsich aj menej davnych dejin, sa nasa krajina vyvija dobre. Je pravda, ze u nas sa kyvadlo od padu komunizmu kyva raz extremne na jednu stranu (nalavo? - Meciar), potom extremne na druhu stranu (napravo? - Dzurinda) a potom spat (Fico 1) a zase spat (Radicova) a znova (Fico 2). Ale s kazdym vykyvom sa da pozorovat miernejsia tendencia, aj nasa politika je dnes vyrazne civilizovanejsia ako pred 20 rokmi a o dalsich 20 rokov bude este ina. Mnohi sme frustrovani ked je kyvadlo na strane o ktorej si myslime, ze je skodliva pre nasu krajinu, to ale neznamena, ze mame zufat. Suhlasim s tym, ze ludia sa u nas este lepsie nemali. Iste, je mnoho co kritizovat a nieje tazke najst bordel naokolo. V inych krajinach kde som dlhodobo zil a kde zijem je bordel taktiez. Niekde uplne zjavny a neskryvany (z tych zapadnych napr. BE, NL), inde skrytejsi ale pri bedlivom oku lahko odhalitelny (napr. CH, DE). Nieje to tak ako si castokrat myslime, ze trava je zelensia na druhej strane plota. Ona je len ina, ale nie nutne lepsia. Pointa ktoru tym chcem podciarknut je, ze casto pre aktualnu spinavu penu dni (Ficoviny apod.) a neznalost pomerov v cudzine (vidime hlavne extremy, napr. pozitiva) casto nevidime, ze vseobecne tendencie vyvoja nasej krajiny pozdlz mnohych podstatnych metrik su stupajuce. Ci to uz budu ekonomicke faktory (napr. realna kupna sila), alebo napr. uroven obcianskej spolocnosti v nasej krajine, ci vzdelanost (napriek, zda sa upadajucemu skolstvu). Ucime sa ako robit veci lepsie, no ide to pomalsie ako by sme si mnohi zelali. Zabudame na to, ze otocit fungovanie spolocnosti je dlhodoby projekt. Byt sklamany z pomalosti trendov je asi prirodzene, ale vo velkej scheme veci asi nie velmi dolezite. Aspon raz za cas by sme sa mali zastavit a odhliadnut od kazdodenneho boja s nepodarkami a bordelom sveta a mali by sme sa zadivat na to co sme dosiahli. Po priklady netreba chodit daleko. Len tot pred par dnami sme sa mohli zamysliet kde sa vo vyvoji veci nachadza Ukrajina. Startovaci bod sme pred 20+ rokmi nemali uplne odlisny, predsa sme inde. A dalo by sa kopat aj inde. To su vsetko veci, ktore sme dosiahli a su dobre. Myslim, ze je casto mozno lahsie tieto pozitivne veci vidiet zvonku, ked clovek dlhodobo zije v cudzine, lebo niesme zatazeni kazdodennym "zavalom" negativnych sprav. Je ovela lahsie vidiet pozitivne veci u nas ked sa vraciam domov v diskretnych okamihoch a vidim ako sa svet meni "v skokoch", vacsinou dobrym smerom, aj ked evidentne nie priamociaro, ale zahadne klukato.

Dakujem autorovi za to, ze som si mohl takto "ulavit" v reakcii na text z ktoreho srsi optimizmus.

@pan Kanala: myslim, ze nieste naozaj taky mizantrop ako sa prezentujete vo svojich komentaroch a ze pokladate nasu krajinu za zhumplovanu a nehodnu zitia v nej. Vasa starost o dianie v nej odhaluje, ze Vam stale nieje lahostajna a nenavratne stratena. Kvapka optimizmu by mozno neuskodila.

13.03.2014 | rouen

Pozor na statistiky typu "kazde stvrte americke dieta zije v chudobe" - americka definicia hranice chudoby je "prepolitizovana" a na nase pomery absurdna, casto tam spadaju rodiny s vlastnym domom, autom, kompletnym vybavenim domacnosti atd, cize na slovenske pomery vlastne stredna trieda. Viem si celkom dobre predstavit ze pod "hranicu chudoby" podla definicie USA by padla vacsina slovenskych domacnosti.

13.03.2014 | frankie goes to hollywood

dobry den pan Zilinsky, clanok je zaujimavy,ma svoje pozitiva a negativa, ale nemozem sa ubranit dojmu, ze je pisany spoza zeleneho stola a bez kvalitneho porovnania s realitou...viem,ze ste ekonom,respektujem vase vzdelanie,ale uzasne statisticke udaje v porovnani s kazdodennou realitou opat dokazuju, ze bud je toto nejaky zaplateny predvolebny blog alebo ste jednoducho nespravne zvolili porovnavacie mechanizmy...z vasho blogu je velmi citit teoretizmus, mne osobne to pripomina klasicke slovenske prace vysokoskolakov=totalna teoria,statistika a ziadny rukolapny,hmotny dokaz v porovnani s realitou alebo potencial prace na vyuzitie v praxi...mozno by pomohlo keby ste pred uvedenim clanku stravili par dni na strednom a este lepsie vychodnom slovensku a studovali nakupne spravanie priemernej slovenskej rodiny, alebo kupyschopnost...dopady na rodinu v socialnej oblasti,skolstva a zdravotnictva...k tym faktom o chudobe v usa a volebnych neucastiach sa nebudem vyjadrovat,pre zivot ludi(beznych ludi) su vysledky volieb nepodstatne...uz by ste po tych par rokoch mohli vediet,ze politika na slovensku sluzi doslova a do pismena na ziskanie moci,ale nie pre politikov,ale ludi,co su za nimi...dakujem...inak zaujimavy blog,v niektorych castiach suhlasim,ale tieto som si dovolil vytknut...prajem pekny den.

p.s. a mate pravdu , no a co ked odide kus slovenska, no a nic, zijem v zahranici 5rokov a na slovensko to nemalo dopad:)))....

13.03.2014 | Roman Kanala

Odkedy nežijete na Slovensku, ide to s ním dolu vodou. Najprv Fico I, krátke intermezzo s demokratickou vládou, a potom Fico II...

13.03.2014 | HromBlesk

Ja tejto téme pridám troška iný akcent alebo pohľad. Pred 25 rokmi som sa rozhodoval ostať v Nemecku alebo sa vrátiť. Rozhodol som sa vrátiť. Toto rozhodnutie aj ľutujem aj neľutujem. Prečo ľutujem???? Kvôli verejným službám a okoliu , kvôli neporiadku a hlúposti korupcii a bezmocnosti. Kvôli nezodpovednosti väčšiny populácie , ktorá vynesie k vláde a do súdnictva to čo máme, kvôli zdravotníctvu a školstvu...atd atd. A prečo neľutujem??? Lebo v Nemecku by som asi toľko nezarobil ako tu. V Nemecku by som bol jeden z viacerých čo vedia a tu som jeden z mála čo vie, preto si zapýtam a dostanem viac. Skúšal som sa vrátiť / odísť do Nemecka, rovnakú pozíciu na Slovensku by som v Nemecku asi nenašiel a nedostal by som za ňu tak zaplatené, naopak tu je o mňa záujem. Čiže jednooký medzi slepými. Keď sem príde absolvent Oxfordu tak je jediný na Slovensku, môže si pýtať viac, v Anglicku by bol jeden z mnohých. Veď čo je to byť na Slovensku vpredu, trocha námahy a poctivej práci a si vpredu. To čo platíme futbalistom v Slovensku by v Nemecku za ten výkon nikdy nedostali.... Tak som tu. Užívam si dobrý príjem, snažím sa bojovať s veternými mlynmi, užívam si benefit nemeckého príjmu a slovenských nákladov, slovenský chaos, ameriku za plotom mojho pozemku, bicyklovačky, lyžovačky a iné vyžitie mimo slovenska ...a pripravujem si bývanie u susedov kam pôjdem na dôchodok. Slovensko nie je zlé pre šikovných na zarobenie peňazí, (bohužiaľ aj pre nešikovných a zlodejov) ale je zlé na štandartný európsky život. A toto vadí čím viac slušným ľuďom, ktorí uprednostnia často jasné pravidlá a fungujúci štát aj za nižší reálny príjme ako na Slovensku, lebo to čo dostanú od štátu im to bohate vykompenzuje. (nehovorím o peniazoch od štátu, ale o službách štátu a kvalite života,)

13.03.2014 | Roman Kanala

O kvalite školstva:
http://kosice.korza...
Jedna lastovička nerobí školstvo. Ani dve lastovičky. Až veľký kŕdel. Ale toho niet.

14.03.2014 | Jozef321

Poznam osobne pribehy desitok ludi, ktori odisli z tejto krajiny, a nikdy sa nevratili. A ked pridu na navsetvu, len sa utvrdia o tom, ze nikdy by sa nevratili.
Samozrejme, ide o schopnych ludi - a nie nutne vyskoskolakov.
Cely clanok je hlupy balast.
Uz len taka zakladna vec ako je byvanie je v tejto krajine vdaka vladam - hlavne tym pravicovym - uplne nevyriesena.
A od doby kedy ju mali riesit ubehlo 20 rokov - ti, pre ktorych to mali vyriesit uz dnes nie su mladi.
Takisto odporucam - na zaklade pribehov ktore osobne poznam - odist kazdemu kto moze - pretoze mu zelam to najlepsie.

A co je to najhorsie? Tvarit sa, ze problem neexistuje. Ze hned nie je hneda ale ruzova. A o to sa snazi tento clanok.

K clanku vyssie - k peniazom - ked sem pridu byvali slovaci na navstevu stale hovoria, z nikto tam na zapade nechape, ako mozu slovaci vyzit z takych nizkych prijmov. Iste ze zacinali horsie. Dnes su niekde uplne inde a nebyvaju v starych hnusnych panelakoch ale krasnych domoch.
Na ktore si zarobili svojou pracou.

14.03.2014 | Jozz

Clanok sa mi paci a urcite to nie je hlupy balast, len nabada ludi, aby sa zamysleli ci je tu naozaj vsetko tak zle ako to zhodne tvrdime. Ja tiez poznam desiatky ludi, ktori hned po skole odisli do zahranicia zarobit nejke peniaze, no od vtedy ako som skoncil skolu preslo 10 rok a zhruba 90% ludi je spat a maju rodiny a deti. Nikto z nich si nevedel predstavit, ze by na zapade (Anglicko, Irsko, Norsko, Holandsko, Svajciarsko, Taliansko.....) viedol normaly rodiny zivot a vychovaval deti.

No a tych zhruba 10% co viem, ze stale zostavaju v zahranici, su vacsinou ludia, ktori urcite neparia medzi tych sikovnejsich a vzdelanejsich. Tym sa ale necudujem, ze tam zostavaju, lebo ak robit nejaku tazku a spinavu pracu tak radsej v zahranici za viac penazi.

Jozef321, zil a pracoval si niekedy v zahranici?

Ked sa niekto rozhodne ist do zahranicia pracovat, tak je to kvoli tomu, aby zarobil kopu penazi a podla toho si aj prisposobi zivot. Pracuje viac ako by bol ochodny doma, vsetky vydavky minimalizuje, aby bol co najviac v zisku, uskromni sa aj s byvanim, ktore zdiela s viacerymi ludmi. Proste vela krat vedie zivot, ktory by doma nechcel viest. No a samozrejme zarobok moze mat takto niekolko nasobne vyssi ako na Slovensku. No keby zacal zit normalne, napr. by si chcel kupit nejaky byt, hned by zistil, ze ten plat, za ktory tam robi vobec nemusi byt taky kralovsky ako sa pri pohlade zo Slovenka javi. Tiez si treba uvedomit, ze sice niektore ceny su tam porovnatelne s nasimi (napr. oblecenie a obuv vyrobene v azii) no pri plateni za tovar a sluzby, kde je vyssi podiel ludskej prace, sa vyssie platy zamestnancov automaticky prejavia na vyssej cene.
No skus si napr. v restauracii v nemecku objednat obed a pivo k tomu a pochopis co myslim.

P.S. inak je zaujimave, (nevravim, ze zle), ze sa porovnavame s najvyspelejsimi a najbohatsimi krajinami sveta, ktore svoje bohatsvo budovali kontinualne aj stovky rovkov a zabudame na to, ze v akychkolvek rebrickoch krajin je za nami ovela vacsina skupina krajin sveta.

16.03.2014 | tono.hajduk

fandim Vam, Slovaci maju velku davku sentimentu a aj sa vracaju, ale krajinu netvori elitarska hrstka vo vasom okoli, ktora je len mizivou castou populacie, krajinu tvori prave ta ostatna 'masa' a ta je ekonomicky aj moralne zhumplovana. Kamaratstva mi nepomozu, ked nedokazem NIKDE na Slovensku kupit pooctivy chleba, vlak v prvej triede smrdi ako Zumpa, z platu mi zdravotne poistenie usekne sumu, za ktoru mam v zahranici neporovnatelny standard a auto mi zere viac len kvoly roz.ebanym cestam, pritom dane a odvody su tu vysoke a stat je neschopny zamestnat chronicky nepracujucu mensinu. Ja Vas optimizmus nezdielam, obavam sa, ze tento region ma svoj status predurceny. :(

16.03.2014 | tono.hajduk

aktualny doplnok: to mnozstvo policajtov a prezidentskych kandidatov, na smiesnych 300 dialnic su desiatky policajnych aut s radarmi, len ked peso idem tak stretnem 2 3 za 15 minut .. k tomu prezident urad a jeho uchadzaci .. strasne mnozstvo ludi, co nevedia nic robit :( .. co z takymito ludmi moze spolocnost dosiahnut ?? (vas optimizmus je neopodstatneny)

Ján Žilinský

Ján Žilinský
  • Počet článkov: 9
  • Priemerná čítanosť: 3271
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Slovenskej ekonomike fandím zvonku. Na plný úväzok riešim ekonomické záhady vo Washingtone, DC. Zaujíma ma výskum o behaviorálnej ekonómii, finančnej gramotnosti a rád čítam aj aplikované makro.



Niekedy užitočné, niekedy sarkastické a rôzne iné klebety nájdete na mojom Twitteri.