Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Ján Záborský

Kúpte si kúsok diaľnice z penzijných úspor

07.01.2011 | Ján Záborský, TREND

Ako a či vôbec platiť z dôchodkových úspor výstavbu diaľnic chce dôkladnú debatu

  • Tlačiť
  • 28

Prvýkrát som nápad stavať diaľnice z peňazí druhého piliera zachytil asi pred troma rokmi, vtedy DSS ponúkali možnosť vstúpiť do PPP projektov. Momentálne sa nápad vracia späť, ministri dopravy ani práce sa mu nebránia. Premisa je nasledovná: DSS dostanú možnosť prioritne nakupovať špeciálne diaľničné dlhopisy, až do nejakých 20-25 percent celkového objemu aktív. To bude na budúci rok približne jedna miliarda eur. O detailoch sa momentálne rokuje.

Mám s celým nápadom kôpku problémov. Hneď ten prvý je, že idea „úspory do diaľnic“ sa prijala ako správna nejako automaticky, bez väčšej debaty. Tá mi skrátka chýba a tak ponúkam priestor pod týmto článkom na názory. Možno ma ľudia presvedčia, že je to skvelý nápad. Na rozbeh ponúkam niekoľko bodov do diskusie.

Po prvé, pätina úspor do jediného projektu mi príde ako obrovská koncentrácia rizika. Ako investora do projektu diaľnic by ma zaujímali veci ako náklady a výnosovosť – ani jedna z vecí nie je jasná alebo prinajmenšom dôveryhodná. Mýto ako výnosová stránka je zaťažené tajnosťami a ťahanicami, Národná diaľničná tvrdí, že výnosy nespĺňajú očakávania. Náklady majú byť nižšie než sa dohodlo za Fica, ale to tiež nie je veľmi špecifický údaj. Skrátka, mali by sme sprostredkovane vložiť peniaze do niečoho, o čom nevieme, či a kedy vôbec priniesie výnosy alebo si na seba aspoň zarobí. Keď som si hľadal porovnateľné možnosti v iných krajinách, investovali penzijné úspory rádovo v percentách (napríklad írske fondy investujú jedno percento z aktív).

Po druhé, diaľnice sú projekt prudko politický. Od čias báťušku Mečiara sa traduje mantra, že diaľnice = hlasy vo voľbách. Nie je podstatné, či je pravdivá, no politici jej veria a tak sa podľa nej chovajú. Ak by sa penzijné úspory investovali do v zásade predvolebnej kampane súčasnej vlády, bol by to nerozumný krok. Pre DSSky by takisto bolo zaujímavé získať určitú politickú páku – zjednodušila by im život, keď zas Fico alebo nejaký jeho klon vyhrá voľby v budúcnosti. A ak by sme za to mali zaplatiť v podobe (napríklad) nižších výnosov, tak to je opäť biedna investícia. Druhý pilier mal za cieľ odstraňovať politické riziká, no silná angažovanosť vo výstavbe diaľnic ich skôr zdôrazní.

Po tretie, čím vlastne majú byť diaľničné dlhopisy odlišné od tých bežných štátnych? Ak si na seba nezarobia, čo sa mi zdá pravdepodobné, tak ich splatíme z daní, teda v spôsobe refinancovania sa ničím nelíšia. Možno výnosom? Tu je celkom zásadný problém: ako občan-daňovník chcem, aby dlhopisy boli čo najlacnejšie, keďže ich platím. Ako občan-účastník druhého piliera mám zas záujem o čo najvyššie zhodnotenie. Toto je širší problém investovania do vlastných štátnych dlhopisov a úprimne povedané, neviem, kde je optimum. Iná situácia by bola, ak by si diaľnice na seba zarobili, keďže vtedy by ich výstavbu neplatil občan z daní. Skrátka, ak budú mať diaľničné dlhopisy lepší úrok než štátne, mohol by sa štát radšej refinancovať cez bežné dlhopisy. Ak budú lacnejšie, niekto nás-sporiteľov obtiahol. Nehovoriac o drobnej nespravodlivosti, že na výnosy pre sporiteľov v druhom pilieri by sa skladali všetci občania.

Sú tu pozitíva: DSS nebudú mať povinnosť, len možnosť kupovať diaľničné dlhopisy, takže môžeme sledovať, ako sa budú rozhodovať medzi možnými investíciami.  A koľko z úspor nakoniec reálne poprúdi do diaľníc. Dlhodobosť diaľničných dlhopisov je navyše v súlade s potrebami dôchodkového sporenia. Bolo by asi vhodné hľadať aj iné možnosti, ako získať peniaze: Ján Figeľ chce využívať eurofondy, čo je rozumné, ale zaujímavou alternatívou by mohli byť napríklad aj retailové dlhopisy á la Česká republika. Prípadne ponúknuť do pľacu priamo akcie Národnej diaľničnej spoločnosti - takáto čiastočná privatizácia by nevytvorila dlh a ukázala by, či občania vôbec o priame podieľanie sa na diaľniciach majú záujem. A sú tu samozrejme ďalšie možnosti: diaľničné dane napríklad na palivá, autá a podobne.

Skrátka, mám veľa otázok a zatiaľ málo uspokojivých odpovedí. Snáď to diskusia zmení.

 

  • Tlačiť
  • 28

Ján Záborský

  • Počet článkov: 27
  • Priemerná čítanosť: 2685
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDu

Ján Záborský

  • Počet článkov: 27
  • Priemerná čítanosť: 2685
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Reportér TRENDu

Kalendár sa načítava...