Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Ján Košturiak

Hore hlavu!

16.04.2012 | Ján Košturiak

Mať nízke ciele a dosiahnuť ich, je horšie, ako mať vysoké ciele a priblížiť sa im.

  • Tlačiť
  • 14

Väčšie nebezpečenstvo pre mnohých z nás nie je sú naše príliš vysoké ciele, ktoré nedosiahneme, ale príliš nízke ciele, ktoré dosiahneme.

Michelangelo Buonarroti

Hore hlavu! Kričal na mňa starý otec, keď som sa učil jazdiť na bicykli. Podobné pokyny som dostával od futbalového trénera v mládežníckom tíme. Mať hlavu hore znamenalo vidieť smerovanie, mať prehľad o situácii, vedieť sa orientovať a správne reagovať. Nilton Bonder spomína židovského rabína, ktorý sledoval povrazolezca a pýtal sa ho, čo najdôležitejšie pre udržanie rovnováhy. Akrobat mu odpovedal, že sa nesmie pozerať na zem ani na povraz, ale na konečný bod, ktorý chce dosiahnuť. Za najnebezpečnejší však akrobat označil okamih, keď sa musí na chvíľu zastaviť, otočiť sa a stratí orientačný bod. Poučenie – ak sa budeme pozerať dozadu a pod nohy, často zastavovať a strácať orientačný bod, tak stratíme rovnováhu a môžeme spadnúť veľmi hlboko. Ak sa nevieme rozhodovať my, rozhodne za nás niekto druhý – obyčajne v náš neprospech.

Stretávam dve skupiny podnikateľov. Tá prvá sa sťažuje na štát, dane, školstvo a množstvo ďalších prekážok na ceste k úspechu. Tá druhá, napriek prekážkam,  úspech dosahuje. Dobre sa poznám s mnohými úspešnými podnikateľmi. Sú jedinečné osobnosti, ale niečo majú spoločné. Napríklad zakladatelia firiem ESET, Linet, Borcad, OMS, Ipesoft, Elcom, Fosfa, Brano, Sygic, KROS alebo Bernard. To spoločné je okrem vytrvalosti predovšetkým ich snaha byť v niečom najlepší. Majú hlavy hore, vedia, kde je vrchol a objavujú cestu k nemu. Nepozerajú sa do zeme, nezaoberajú sa vecami, ktoré nie sú dôležité a ktoré nemôžu zmeniť.

Často sa pýtam manažérov a majiteľov firiem koľko času venujú budúcnosti svojej firmy a koľko operatíve, koľko času venujú rozvoju seba a svojich spolupracovníkov. Dostávam niekedy prekvapujúce odpovede – 80 až 90% svojho čas venujú títo ľudia, „sediaci na kapitánskom mostíku, tomu čo sa deje v podpalubí, čo bolo včera a čo je dnes.“ Urobte si niekedy vo vašich firmách analýzu toho, koľko ľudí sa venuje budúcnosti a inováciám a koľko súčasnosti a znižovaniu nákladov. Pomer bude možno 1:9. Pod prácou na budúcnosti nemám na mysli snívanie a plané diskusie „čo by bolo keby...“, ale systematickú prácu na skenovaní nových príležitostí, inovačných projektoch a ich doťahovaní do úspešných biznisov. Často opakujem vetu, že šetrením ešte nikto nezbohatol, že hľadením do zeme ešte nikto nevystúpil na vrchol kopca. Viem, že majiteľ firmy nesie zodpovednosť za vytváranie pridanej hodnoty, zvyšovanie výkonnosti a peniaze ne účte. Ale to nestačí.

Z desiatok podnikov, ktoré sa umiestňujú v rebríčkoch excelentnosti a o ktorých sa píšu bestsellery najlepších praktík, sa za pár rokov prepadávajú do priemeru a mnohé do existenčných problémov. Pri analýzach príčin sa hovorí o podceňovaní zákazníkov a konkurentov, o preceňovaní vlastného úspechu, bezstarostnosti a zahľadení sa do seba.

V minulom storočí trvalo desiatky rokov, kým sa nový objav alebo technológia presadili na trhu a ďalšie desiatky rokov trvalo, kým ich začalo používať viac ako 50% populácie (automobil, elektrina, lietadlo, telefón). U internetu, mobilných telefónov, personálnych počítačov, technológiách MP3, LED, OLED a ďalších je tento čas radikálne skrátený.

Položme si niekoľko otázok:

-       Aké nové materiály a technológie sa vyvíjajú dnes v laboratóriách a preniknú v ďalších desaťročiach do nášho biznisu?

-       Aké spoločenské a technické trendy sa presadia v ďalších rokoch?

-       Aké alternatívy na uspokojenie našich zákazníkov prichádzajú z iných oborov podnikania?

-       Ake sú sny, túžby a nenaplnené potreby našich zákazníkov?

-       Kde existujú oblasti pre vytvorenie úplne nových oblastí podnikania, nové trhy s novými zákazníkmi?

-       Aké trendy môžu ohroziť alebo úplne zmeniť náš súčasný biznis v ďalších rokoch?

-       Uvádzate v súčasnosti na trh inovácie, ktoré do 3 rokov vytvoria 50% vašich tržieb?

-       Máte pripravené na schválenie  inovačné projekty, ktoré do 4 rokov prinesú rast tržieb o 50%?

-       Máte premyslené inovačné nápady, ktoré do 5 rokov prinesú rast tržieb o 50%?

Sú to otázky, na ktoré v podnikoch väčšinou nedostávam odpovede, alebo ľudia s rozpačitým úsmevom hovoria – nemáme čas. Inými slovami – sme takí zaneprázdnení, že nemáme čas zarábať peniaze a vytvárať budúcnosť našej firmy.

Prečo nemajú čas? Aj Michelangelo, Edison, Einstein alebo Jobs mali 24 hodín denne. Problém sa obyčajne volá „operatíva“. Všetci na ňu nadávajú a všetci ju milujú. Hodiny dokážu riešiť nepodstatné veci, ktoré vzbudzujú pocit naliehavosti namiesto toho, aby zodvihli hlavu a venovali sa dôležitým veciam.

Hore hlavu páni. Zodvihnite zrak zo zeme a citlivo pozorujte svet okolo vás. Kontúry jeho budúcnosti sa vynárajú. Treba sa naučiť vidieť a vytvárať budúcnosť zo súčasnosti. Cesty k výnimočnosti a konkurenčnej výhode v budúcnosti sa nedajú nájsť v knihách, benchmarkingu ani v kopírovaní najlepších praktík. Treba na nich pracovať. Každý deň. S hlavou hore.

Pozývam všetkých do nášho spoločenstva, v ktorom sa pravidelne stretávame. Nielen s majiteľmi úspešných firiem, inovátormi a dizajnérmi, ale aj s najlepšími inovačnými postupmi. Už roky sa stretávame v Akadémii inovácii a nachádzame v tejto sieti inšpirácie z iných odvetví, prepájanie firiem a ľudí zo slovenských a českých podnikov, zaujímavé projekty a synergie.

Príkladom môže byť projekt, v ktorom vytvárajú spoločnú inováciu firmy OMS, Vital a Tatraclima. Vytváranie konceptov a realizácia nadčasových interiérov pre hotely, kancelárie a obchody z jedného centra. Od svetla, cez kvalitu vzduchu a tepelnú pohodu, zariadenie až po akustiku a ozvučenie. Ďalšie spoločné projekty vznikli medzi firmami Borcad a Elcom alebo Elcom a Ipesoft.

Hore hlavu! Je ešte toľko vecí na svete, ktoré nefungujú. Je veľmi veľa príležitostí pre inovácie a úspešný biznis. Stačí len prekročiť tieň operatívy, priemernosti a lokálnosti. To vám bol čudný svet. Takto raz budú na dobu, v ktorej žijeme,  spomínať naši vnuci. A budú žiť v úplne inom svete. Možno sa ho dožijú aj naše firmy. Ak zodvihneme hlavu.

 

  • Tlačiť
  • 14

Ján Košturiak

Ján Košturiak
  • Počet článkov: 30
  • Priemerná čítanosť: 7487
  • Priemerná diskutovanosť: 21
  • RSS blogu

O blogu

Pracovník spoločnosti IPA s.r.o., www.ipaslovakia.sk, www.kosturiak.com

Ján Košturiak

Ján Košturiak
  • Počet článkov: 30
  • Priemerná čítanosť: 7487
  • Priemerná diskutovanosť: 21
  • RSS blogu

O blogu

Pracovník spoločnosti IPA s.r.o., www.ipaslovakia.sk, www.kosturiak.com

Kalendár sa načítava...