Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Drahá smrť

22.08.2012 | Ján Košturiak

Diskusia (17 reakcií)

22.08.2012 | OliWer

Pán Košturiak, vo všetkom máte pravdu až na jedno - na Slovensku nie je politická vôľa vnímať zdravotníctvo ako službu so všetkým, čo k nej patrí. Preto usmievaný personál, nezamknuté výťahy, jedlo teplé a chutné, toaletný papier na nezamknutom WC sú chiméry.
Svojho času som zo žartu povedal pri pive, že keby sme na Slovensku zrušili zdravotné poisťovne a aj všetky nemocnice a všetci občania by chodili na ošetrenie do rakúskych nemocníc a štát by tieto ošetrenia preplácal v plnej výške (v rakúskych cenách), tak by sme na zdravotníctve ušetrili. Už dlhšie si myslím, že je to pravda, nie je to žart.

22.08.2012 | labudik

No tak nie je nič lepšie, ako rozobrať rakúsky systém zdravotníctva a zanalyzovať tie hlavné dôvody ,že v čom sú lepší a prečo...lebo potom vždy sa dá povedať, napr. že ked na zdravotníctvo dajú 2x toľko čo mi, tak majú dvakrát toľko muziky.

23.08.2012 | kostak

Ospravedlňujem sa že tak trošku narušim symbiotické pochlebovanie diskutujúcich ale žiaľ ja osobne nedokážem súhlasiť s ničím čo p. Košturiak napísal vo svojom článku. Môj osobný pohľad na spomenutý článok dokážem vyjadriť jedine tým, že je v ňom prezentovaná túžba ako by sme chceli aby to vyzeralo a nič viac. Tento článok má od syntézy žiaľ veľmi ďaleko. Následne sa pokúsim vysvetliť prečo.
1. Porovnávať povedzme nemocnicu so servisom nie je možné. Nie preto, že ani tie servisy vlastne nefungujú, ale hlavne preto že zrejme tie servisy netvoria záťaž pre rozpočet, Penta o ne nejaví záujem a podobne.
2. Neexistuje žiadna relevantná porovnávacia štúdia kvality zdravotníctva u nás a povedzme v Nemecku. Keď som bol na ošetrení v Rakúsku, trčal som v čakárni cca 5 hod. a predbiehali ma lokálne celebrity a musel som držať ...pusu.
3. Ak by sme chceli ku zdravotnej starostlivosti pristupovať ako ku platenej službe musela by byť naozaj platená a to ona nieje. Každý z nás je POISTENCOM. Alebo niekomu už vrátili peniaze Za to Že za posledných 5 rokov nebol ani len na preventívke. Na druhej strane by zrejme veľmi slávne nedopadlo ani zrovnanie kvality služieb v zrovnateľných gigantov..pripomínam v súkromých rukách..ako EON, SPP a podobne. Alebo ste spokojní, ja teda nie. A ani tie komerčné poisťovne ..autá..majetok a pod za veľa nestoja....alebo ste spokojní...no ja teda nie.
4. Úplne principiálne ak by som si už chcel myslieť že zdravotníctvo je úplne na... musel by som skonštatovať neodškriepiteľný fakt, že v systéme kde je všetko na ...nemôže byť jedna jeho časť funkčná a dobrá. Alebo mi niekto chjce povedať že pri tak veľkej miere korupcie ako je na Slovensku, korupcie do ktorej sú namočené všetky strany a všetci politici môže vôbec niečo fungovať. Uvedomte si, že politikom stačí že to len tak vyzerá. Fica a ani Dzurindu v čakárni nenájdete.
Drahí páni, nikto nespochybňuje že by to mohlo byť lepšie, ale byť po krk v sračkách a volať po väčšom ventilátore je smiešne. Nedávno so čítal článok jedného novinára, ktorý sa veľmi nelichotivo vyjadroval o sérii článkov na adresu skorumpovaných lekárov...lieky...farmaceutické fy. A pod. Nakoniec skonštatoval, že tieto skutočnosti nemaju takmer nijaký vplyv na kvalitu slovenského zdravotníctva a že sa jedná o podhodený problém aby ľudia v krčme mali o čom hovoriť.

29.08.2012 | api

Je zaujímavé, že na Slovensku nikdy nič nejde, ale v Rakúsku ano. Slovenské nemocnice nemôžu fungovať ako dobrý servis, ale Rakúske (či iné než Slovenské) áno. Čo už po tých desaťročiach nie je zaujímavé je, že slováci vždy nájdu 10 tisíc dôvodov, prečo to nejde, ale ani jeden, prečo by to šlo. A tvoja reakcia je presne toho dôkazom. Nič viac a nič "lepšie" si pre to, aby si to dokázal, urobiť nemusel. A bohužiaľ smutne si len potvrdil poslednú vetu z článku: U nás proste nič nejde!! Moja dcéra, jedná aj druhá, majú zakázane pozerať týždeň TV, keď povedia, že niečo nejde! Možno by také niečo mali zaviesť aj na lekárov .. a na Teba, ak už nie je neskoro!!!

23.08.2012 | rgu

Dobre citanie. To porovnanie s opravou auta je fakt skvele ukazanie absurdnosti systemu.
No zdravotnictvo sa lisi od inych oblasti najme v tom, ze vacsina zakaznikov sa boji o zivot a o zdravie. Teda su, najma ak nemaju dostatocne vedomosti, v polohe pan=doktor a poddany=pacient. Cize uplne opacne ako v beznom obchodnom vztahu.
Dalej je deformacia posilnena tym, ze pacient neplati priamo lekarovi. Ak sa nepozrie do vypisu na webe poistovne, tak ani netusi kolko, co stoji.
Ak by mal kazdy platit spoluucast napr. aspon 20% ceny tak uz by ich viac zaujimalo, co za svoje peniaze dostali. Lenze tazko chory, mozno v bezvedomi asi velmi protestovat nebude vladat. A asi ani platit.
Zaujimavost: Napr. obvodny lekar, kde mam kartu ma stoji okolo 2 eur mesacne a aj ked som u neho bol on uz dalsiu platbu z mojej poistky nemal.
A je to ho este viac...
Napr. keby lekari, ktori su odborne mizerni, vypadli zo systemu, bolo vy viac penazi pre tych ostatnych.

23.08.2012 | Oskarka

Mizerným lekárom je dobre, veľa toho nevyliečia a pacienti sa im stále vracajú na kontroly a lieky, majú plné čakárne - ups, ale to snáď platí o všetkých lekároch...Riešenie je podľa lekárov jednoduché: zakázať pacientom, aby vyhľadali ďalšieho špecialistu - čo má kto posudzovať ich lekárske postupy!!!!!

Osobný postreh: väčšina zdravotníckych pracovníkov si vôbec nevie predstaviť, že by sa stali aj oni pacientmi. Hovoria o pacientoch ako o inom živočíšnom druhu!

23.08.2012 | eExcel

Osobne poznám niekoľko lekárov, ktorí keď onemocneli, systém neefektivity, bezohľadnosti a nekvality ich zomlel - do truhly.

23.08.2012 | duben

Analogia s opravou auta je zcestna, praveze dostaneme velmi podobny scenar -> Mechanik=pan zakaznik=poddany. Neviete co presne je vasemu autu, neviete ci to co opravil urobil spravne ci nevymenil aj nieco co netreba atd...

Ak sa bavime o prechadzani cez oddelenia - vsetky ukony na aute vam tiez neurobia na jednom mieste - geometria sa robi inde ako vymena pneumatik ta sa robi inde ako vymena oleja atd... nevidite to lebo nemusite byt pritomny pri oprave, ale to neznamena, ze sa to nedeje

cize aby som to zhrnul tak to co sa deje u nas v nemocniciach je presne to iste co sa deje aj v inych oblastiach nasho zivota tu na Slovensku a ja osobne si myslim, ze je to len obrazom ludi, ktori ziju v tejto krajine a vykonavaju tieto sluzby

23.08.2012 | eExcel

Velmi vystizne a velmi aktualne. Vytetovat na čelá ministrov zdravotníctva a riaditeľov zariadení - sú to všetko lekári - ktorí aj v zdravotníctve namiesto ochrany zdravia robia kšeft. Žiaľ.... po 22 rokoch im to už je jedno, a len politici a odňatie slobody vo veľkom rozsahu môže niečo zmeniť.

23.08.2012 | Roman Kanala

Švajčiarsky zdravotný systém je založený na konkurencii veľkého počtu lekárov, zdravotných zariadení, zdravotných poisťovní. Na výkony či lieky neexistujú limity. Samozrejme taký systém je drahý a jeho cena stále rastie, lebo sú dôchodkyne, čo si chodia k švárnemu doktorovi pokecať, keď im je smutno, sú ľudia čo nechcú uveriť diagnóze a idú k n+1 špecialistom, a potom sú stále drahšie lieky na chronické choroby, kde sa veľmi vyplatí udržať pacientov pri živote čo najdlhšie: vysoký krvný tlak, cukrovka, AIDS...
 
Popísal som to na blogu http://blog.etrend....

23.08.2012 | Aeneas

zdsa sa mi velmi nevhodne porovnavat restauraciu a autoservis s nemmocnicou... viete ked Vam neprijde to jedlo do 20 minut nemusite zomriet ale v nemocnici to neni jedno... Zjednotenie a rychle vymienanie informacii medzi oddeleniami je super napad, len nato treba peniaze a urcite sa nenajdu v nasom ktore je cele vytunelovane.dost mi vadi to smiesne statisticke nafukovanie 1 z 10 a vacsia sanca ako pri pade lietadla... to su take taraniny na dobru noc... Ja si myslim ze vsade vo svete je vela nekvalitnych lekarov, ale azto by sme sa tu nemali tvarit ze ekd idem 10 krat v zivote do nemocnice tak musim dostat statisticky zlu diagnozu...Neviem Vy tvrdite ze eprsonal je neprijemny a neustretovy, a ja tvrdim ze bol ustretovy... nemozete vsetkych hadzat do jedneho vreca....

23.08.2012 | Roman Kanala

Tak tu máme názor proti názoru. Jeden fundovaný a podpísaný ozajstnou, žijúcou osobou, ktorá si za svojimi tvrdeniami stojí a vklad je vlastná reputácia. Druhý len taký všelijaký, neurčitý, nekvantifikovaný, odrážajúci skôr len pocity, a anonymný.
 
Obrovská moc automechanikov, telomechanikov, zelovocárov, právnikov a vekslákov s tuzexovými bonmi pochádza ešte z predošlého sociálizmu. Predpokladá nedostatok konkurencie a situačný monopol. Automechanikom a zelovocárom bol zrazený hrebienok po prechode z nedostatkového hospodárstva k ekonomike prebytku na strane ponuky. Ale v nemocniciach stále pretrváva starý dobrý socík, nedostatok, nevoľníctvo a pohŕdanie zákazníkom - pacientom. Aj to by napravila konkurencia, ale konkurencia v zdravotníctve neexistuje.

23.08.2012 | hulo11

Nemocnice celé zdravotníctvo, ale súhlasím, že nedostatok konkurencie vytvára väčšinu problémov. Kým obvodných lekárov je v meste veľa a môžem si vyberať(a aj si vyberám), odborných ambulancií je pomenej a nemocnica je jedna v okrese.
Otázka je - čo s tým? Viac nemocníc na daný počet obyvateľov sa neuživí a cestovať cez 2 okresy do kvalitnej nemocnice sa dá tak maximálne pri plánovanom zákroku a prináša cestovné a časové náklady, s malými deťmi a starými ľuďmi aj ďalšie problémy.

23.08.2012 | grgo

Zaujímavá téma, mám len pár pripomienok. Porovnanie autoservisov, respektíve zákonnej poistky na autá so zdravotníctvom sa zdá rozumné, má existuje však niekoľko podstatných rozdielov:

1) Zdravotníctvo - a to aj to "najefektívnejšie" z pohľadu poskytovania služieb dokáže zkonzumovať ľubovoľné množstvo prostriedkov ktoré do neho nalejete. Stále existujú neliečené choroby a superdrahé operácie či liečby ktoré sa u nás nerobia alebo na ktoré čaká mnoho ľudí.

2) Z bodom jeden sú spojené veľmi komplikované etické otázky. Ak havarujete a poisťovňa konštatuje totálku, dá vám zostatkovú cenu vozidla a obchodnému vzťahu je koniec - žiaden autoservis už nerieši opravy auta. Ak dostanete katastrofickú chorobu, kto môže povedať že vaša liečba je neefektívna a že za rovnaké prostriedky by dokázali liečiť dvoch iných pacientov s rovnako závažnou diagnózou z pohľadu kvality života? Je podľa vás etické aby zdravotná poisťovňa poistencovi vyplatila zostatkovú hodnotu jeho života zohľadňujúcu amortizáciu jeho tela a poslala ho kade ľahšie?

3) Z oboma bodmi súvisí veľmi dôelžitý ďalší fakt - systém zdravotníctva má na rozdiel od autoservisov veľmi silný prvok verejného záujmu. Takže nie je to len o "zákazníckej hodnote". Keďže ako vieme podľa bodu 1, možno má pre zákazníka vysokú hodnotu to že má pri hospitalizácii na výber z troch jedál varených špičkovým kuchárom - ak však túto formu liečby bude preplácať poisťovňa vo verejnom systéme, tak to znamená menej prostriedkov na iné typy liečby - napríklad na operačné výkony.

Existujú aj ďalšie oblasti štátnych služieb kde je "zákaznícka hodnota" veľmi diskutabilná - vezmite si napríklad súdy, políciu alebo armádu. Hlavný filozofický problém je v tom, že väčšinou nejde o dvojstranný obchodný akt tak ako keď si dáte auto do servisu. Vždy existuje aj učastník s názvom "verejnosť" ktorý aby sa vzťah komplikoval je súčasne zákazníkom a aj poskytovateľom služby či tovaru.

Teoreticky je možné aby zdravotníctvo prešlo do kompletne komerčného priestoru, kde verejný záujem odstránime. Stačí však len podotknúť že takéto zdravotné systémy neexistujú nikde (vo vyspelom) svete hlavne kvôli etickým otázkam. Aj v USA, kde existuje systém súkromného zdravotného poistenia vláda reprezentuje cez polovicu výdavkov zdravotného systému najmä prostredníctvom poistných programov pre seniorov a chudobných (Medicare a Medicaid). Verejný záujem v zdravotníctve je jednoducho veľmi ťažké odstrániť.

Samozrejme aj keď toto všetko bolo povedané, netvrdím že nie je možné dosiahnuť zlepšenia v existujúcom systéme - ako konieckoncov naznačuje vaša chvála rakúskeho štátneho zdravotníctva. Zaiste by sa dali zracionalizovať a optimalizovať procesy apod. Len tu by som podotkol fakt, že mnohých ľudí môžu výsledky veľmi prekvapiť. Práve dnes sa preberajú na SME výsledky konzultácii Accenture na Trnavskom úrade, kde okrem jednoduchých opatrení na zlepšenie efektivity padli aj menej očividné, napríklad:

- investície do informatizácie
- vybaviť úrad osobnými autami alebo zmluvami s taxislužbami aby nestrácali čas chodením peši
- Vybaviť terénnych pracovníkov laptopmi a prenosnými tlačiarňami
- Zrekonštrruovať priestory aby nemuseli ľudia strácať čas podkladaním vedier pod zatekajúcu strechu alebo znášať štyridsať stupňové horká

Moja pointa je v tom, že efektívnejšie štátne služby neznamená iba túpé škrtanie rozpočtov, ale môže niekedy vyžadovať aj počiatočné investície. Je pre mňa zarážajúce že tento základný fakt akceptovaný mnohými ľuďmi pre ich vlastné zamestnanie je tak ťažko uchopiteľný vo vzťahu s verejným priestorom.

26.08.2012 | Roman Kanala

Rozhovor s riaditeľom poisťovne Union u Smeho, piatok 24. 8. 2012,

Šéf Union: Z jednej štátnej poisťovne viac peňazí nebude

http://ekonomika.sm...

26.08.2012 | parlost

Sice velmi podnětný článek, který v jedné části rozděluje lékaře a sestry na dobré a špatné. Ono se to krásně mluví o lidském přístupu k pacientovi a empatii; problém ovšem je, že v českých (a ve slovenských jistě taky) je obrovská podzaměstnanost (alespoň v rámci těch neefektivních procesů). Sestry prostě nezvládají a kumulující se únava a časový stres prostě nejsou vhodnými podmínkami pro budování pohodové a empatické atmosféry. Navíc neexistují žádná měřítka pro rozlišování mezi dobrými a špatnými sestrami; naopak poctivost je spíše trestána, protože když se věnujete člověku déle, nestihnete toho udělat tolik. Dost mi to připomíná stav na vysokých školách. Studentů je více, kantorů stejně nebo méně. V publikační činnosti jsou hodnoceni často nejlépe ti, co to prostě šulí, kde se dá; poctivá věda, která je časově náročná, je systémem trestána.

Uričtě souhlasím s tím, že by si měl člověk pokládat otázky, které se týkají hlavně účelu systému. Zdravotnictví a školství jsou typickými příklady, kdy je systém nastaven bez ohledu na svůj účel. V důsledku toho jsou ze systému vytěsňováni nejlepší lidé z hlediska účelu, který by měl tento systém plnit. Vyhrávají lidé morálně ohební, kteří nejsou vázáni nějakými zásadami a velmi jednoduše se přizpůsobí každému systému, ať už je jakýkoliv.

Sám ze své vlastní zkušenosti vím, že člověk svou práci musí milovat (nebo mít alespoň trochu rád), aby jí dokázal dělat dobře či jednou dokonce na špičkové úrovni. Vím to proto, že má práce se sestává ze dvou odlišných (i když vzájemně provázaných) činností, z nichž jednu miluju a druhou nenávidím (protože je zbytečná, ale paradoxně lépe hodnocená). A teď, když systém vytěsní ty lepší a jejich místo zaujmou ti, kteří tu práci dělají jen proto, aby nějakou měli, není divu, že spolu s výše zmíněným je prostředí nemocnic řekl bych až nepřátelské.

Vzpomínám si, jak mi mamka vyprávěla, jak musí neustále převážet po nocích pacienty z jednoho oddělení na jiné. Prostě byl přivezen pacient, tak museli odvést z oddělení jiného pacienta. Ten se pohoršil, tak ho zase vezli zpět a odvezli jiného a tak pořád dokola. Prostě děs, uvážíme-li, že noční stěhování po celách a neočekávané převozy byly jedním z psychických mučení používaných v sovětských pracovních táborech (Gulagy).

28.08.2012 | Adkurima

Ďakujem ,tak to celé nefunguje do zdravotníctva ani euro.Moja manželka má Ados a je to cele bez systému alebo systém ktorý podporujú ľudia absolútne bezohladny !!!???

Ján Košturiak

Ján Košturiak
  • Počet článkov: 30
  • Priemerná čítanosť: 7487
  • Priemerná diskutovanosť: 21
  • RSS blogu

O blogu

Pracovník spoločnosti IPA s.r.o., www.ipaslovakia.sk, www.kosturiak.com