Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako začať? Začať!

25.06.2012 | Ján Košturiak

Diskusia (27 reakcií)

25.06.2012 | manutara

velmi dobre napisane. mozem sa s clankom len stotoznit...

25.06.2012 | hektor23

Trochu mi vadi taketo ciernobiele videnie sveta.
Ano, ked chce clovek makat musi niekde zacat - hlavne aby zacal.
Prvoplanove skakanie do studenej vody moze vsak skoncit velmi skaredo a mat podaktore veci premyslene dopredu moze byt aj vcelku osozne. Tvarit sa, ze planovanie je zbytocne, alebo nebodaj kontraproduktivne, je velmi nezodpovedne.

26.06.2012 | Libor Beenyi

Suhlasim s clanokom, ze treba sa rozhybat a namiesto snivania zacat na tom pracovat (aspon od malych krocikov). No bol by som opatrny v zaveroch, ze to pomaha aj v podnikovej sfere vseobecne.

Ak by to v podniku totiz kazdy zamestnanec urobil bez vedomia vedenia, vznikol by chaos, aj ked umysel mohol byt dobry (vratane vysledku). Ak to vedenie schvali, zrazu ale chce vediet kolko to bude stat, ake su rizika a kolko (akych) ludi / technologii treba alokovat a na aky cas. A zrazu sme pri planovani.

Takze clanok sa mohol tykat uzkeho vedenia alebo majitelov firiem, resp. vsetkych nas v osobnom zivote. A trocha sa to tam myslim popreplietalo vysledkom coho je asi pochopenie clanku kazdym z nas po "svojom".

26.06.2012 | john.london

Perfektný článok.
A nikto netvrdí, že to skákanie do vody musí byť hneď do troch metrov. Práve že naznačené v článku bol, začiatok... akýkoľvek začiatok a postupne zväčšovať. V tej analógii ma napadne bicyklovanie. Nikto to nevie hneď sám od seba. Najprv rodičia deti tlačia, neskôr ich na chvíľku pustia a tie si samé držia balans a neskôr ich pustia a dieťa o tom veľa krát ani nevie. Slovom začať. Ak by bicyklovať nezačali, tiež môžu čítať teóriu o tom ako by sa to malo spraviť. Jednoducho tie rozbité kolená k tomu tak nejako patria. A kto sa chce vyhnúť rozbitým kolenám nech si kúpi chrániče.

26.06.2012 | hektor23

Ono to znie pekne, co pan JK napisal - ale zialbohu to nie je clanok ziadneho motivacneho trenera, ale prezidenta Frauenhoferu.
A tie recicky o rozbitych kolenach tiez zneju pekne. Chcel by som Vas vsak vidiet, ako davate podobne rady chalanovi, ktory byva este u rodicov a vrazil nemale celozivotne uspory do nejakeho biznisu, aby len tak halabala "bez rozmyslania" "udrel" - ved hlavne je, ze zacne. A potom v pripade neuspechu len mykol plecami, ze "rozbite kolena patria k zivotu".
Ano, rigidne planovanie a analyzovanie ma svoje nevyhody. Vykreslovat tieot procesy vsak v negativnom svetle, ze planovat, pripravovat sa a analyzovat je zbytocne, povazujem za velmi pritiahnute za vlasy.
Otazka bokom: kolko skrachovanych firiem pripada na kazdu firmu, ktora uspesne napreduje bez strategickych analyz a planovania? To su ako tie porovnania s Michaelom Dellom ci Billom Gatesom: jeden odisiel z Harvardu, druhy nema ani len vysoku skolu. Hlupak by mohol usudzovat, ze vysoka skola nie je pre uspech potrebna.
Kolko skrachovancov vsak pripada na kazdeho odchodilca z Harvardu?

26.06.2012 | pinpo

ja by som to skocenie do vody definoval jemnejsie, naivne rozpravky, ze kupim paradajku vo velkosklade za korunu a v centre mesta predam za 2 koruny nechame bokom
ale co tak kopec ludi, ktori si najdu "nejaku" robotu, su s nou nespokojni, oni by mali vo vlastnom case sa snazit nieco rozbehnut a hladat dalej nieco co ho bude bavit viac, co by mohol robit sam
najst si robotu - isto nejakeho prijmu a nasledne sa snazit hladat nieco nove, dalej
a nemusi sa hned jednat o prekupovanie veci, kde treba vacsiu prvotnu investiciu

26.06.2012 | ulicnik24

v casoch dnesnej globalizacie a neochote ludi zaplatit za kvalitu je rozbeh dakej cinnosti velmi tazky.

27.06.2012 | pinpo

mi hovor, sam som to v nedalekej minulosti skusal
predavat nieco za dobru cenu, fakt kvalitu
a ludia na to kaslali
akcie, reklami a pod.
teraz to uz robi len byvaly spolocnik, kde 99% kupuju zo zahranicia
a poviem len, ze ceny boli nizsie na urok zisku
dalej este koncova odporucena cena bola aj s DPH
takze v niektorych krajinach ako napr. nemecko
mali o ten rozdiel SK DPH vs DE DPH vacsi zisk

26.06.2012 | Ján Košturiak

Dovolím si uviesť niekoľko poznámok na vysvetlenie. Práve robíme na viacerých projektoch inovácií (binokulár, kypriaci prášok, výrobné zariadenie, zariaďovanie interiérov, softvér a i.) Je jasné, že používame mnoho analýz trhu, zákazníka, konkurencie, procesov, definujeme biznis model a plánujeme rôzne scenáre. Stáva sa však, že ľudia v tíme často rozprávajú za zákazníka alebo sa snažia uplatniť "najlepšie praktiky," ktoré majú jedinú chybu - už ich niekto používa a my ich iba kopírujeme. Ja som vyrástol na nemeckom modeli perfektného plánovania, ktoré však dnes naráža na dva hlavné problémy - turbulenciu a neschopnosť prognózovať budúcnosť a rýchlosť reakcie na zmeny, ktorá je kľúčová. Takže model, nazvime ho pracovne kórejský, kde sú rýchle akcie, ale ich rýchle vyhodnocovanie a učenie sa, sa ukazuje ako rýchlejšia cesta k cieľu. Poviem moju skúsenosť spred 20 rokov. Vyvíjali sme v Stuttgarte objektovo orientovaný program na simulácie výrobných procesov. Komplexný program, ktorý bol postavený na revolučnej myšlienke. Dali sme ho na trh za 90 tisíc mariek a medzi prvými zákazníkmi boli firmy ako Mercedes, BMW a iné. V programe bolo veľa nedostatkov. Na niektoré zákazníci neprišli, niektoré boli odstránené v rámci hot line. Zákazníci nám však pomohli výrazne vylepšiť celý koncept a za dva roky sme obsadili takmer celý trh. Tento program je dodnes najvyššia trieda v danej oblasti. Viem si predstaviť, že konkurenti pracovali na podobných konceptoch, ale uviedli ich na trh v dobe, keď náš program, volal sa vtedy SIMPLE++, už dominoval. Čas bol veľmi dôležitý už vtedy. Samozrejme, že správne odhadnutie hranice medzi plánovaním a "skúšaním" je veľké umenie a možno aj riziko. Veľké a renomované firmy si riziko nemôžu dovoliť, ani ich manažéri neradi riskujú, lebo to ohrozuje ich pozície. Tu je práve výhoda malých, rýchlych a odvážnych. Pekný deň. JK

26.06.2012 | hektor23

keby sa dalo: K+

26.06.2012 | ten druhy

mamina so synom, ktorych ste spominali, takych je mnoho. Ale cim to je? Ved nase skolstvo mozno deti uci, ako sa uzivit (s velkym otaznikom), ale vobec ich neuci prave to, aby boli samostatni. Chalan na ucnovke nema pocit ze dokaze mat vlastnu firmu. Bude ju mat len ak jeho tatko uz v jeho odbore zivnost ma, tak chalana zoberie zo sebou.
Ale aj tu je problem. Poznam vela firiem, kde otec zalozil firmu a v synovi vidi pokracovatela. Niekedy sa to podari a syn uspesne prevezme kormidlo a robi to po svojom, ale niekedy je to katastrofa, ked syn preberie firmu. Dostal nieco zadarmo a je majster sveta, pre ktoreho svet klaci pri jeho nohach.
Zacina sa tazko a ja si osobne neviem predstavit seba ako by som zacal este raz, pretoze teraz spiatocne mam pocit, ze to prislo samo od seba :-) .

26.06.2012 | Duri

Uvaha sa mi velmi paci a je velmi aktualna, staci si z nej len zobrat to, co nou autor chcel povedat a neanalyzovat to, co nou autor povedat nechcel.

26.06.2012 | xantipa

Myslím, že téma je komplikovanejšia, než generalizovať, všeobecne odporúčať
"Začať!"
Tu je nutné totiž rozlišovať dve skupiny- A. a B.

Pre A.platí to čo pdporúča autor článku:
___________________________________________

začať, jedno čo a ako, bez ohľadu na náklady a originalitu,
veď
trhový neúspech a STRATY vynahradia
EUROFONDY, príp. EUROVÁLOV !!!

Pre B. ovšem platí niečo úplne iné, a síce:

Začať ROZMÝŠĽAŤ, či sa ti vôbec oplatí namáhať si mozog,
a fyzické sily, stresovať sa, atď.
keďže,
výsledky tvojho snaženia zhrabnú trak či tak
globalizovaná
mafia
PARAZITOV, ZLODEJOV a PODVODNÍKOV !!!
Preto,
choď sa radšej byciklovať, plávať,alebo opaľovať a pod.

Veru, veru, tak je to vo svete postavenom na hlavu,
ktorý sa k tomu ešte zbláznil, resp.
ovládli ho
BLÁZNI s ich CHORÝM myslením !!!! __________________________________________________­____________--------------------------------------­----------------------

Viď. http://blog.etrend....
__________________________________________________­___________
--------------------------------------------------­-----------

26.06.2012 | xantipa

no a dovolím si ešte citovať pár trefných názorov p.Košturiaka
z vyššie uvedeného blogu:

"Kto zastaví týchto šialencov? Čo ešte vymyslia? Generujú heslá bez obsahu a nalievajú peniaze, ktoré sami nevytvorili, do nezmyselných projektov."
--------------------------------------------------­--------------
alebo
"Vraciam sa do rozprávky a snívam sen, v ktorom peniaze zostanú tam, kde sa vyprodukovali. Zabudol som na solidaritu? Slovami eurojazyka, platiť dlhy za nezodpovedných a odmeňovať neschopných."
--------------------------------------------------­--------------

A Vy pán Košturiak odporúčate v tomto morálne zmrzačenom svete
jednoducho "Začať" ?

Bez ohľadu na z toho vyplynúce konzekvencie, ktoré môžu človeka
skupiny B.
zadĺžiť na celý život ?

Viete vôbec o čom hovoríte ?????????????????????????????

26.06.2012 | Ján Košturiak

No veď práve. Keby ľudia boli aktívni, začali by podnikať a viac sa starať o veci verejné, tak by sa ľudia typu Barroso, Schulz a podobní nikdy nedostali k moci. Konkurencia schopnejších by ich eliminovala. Ja píšem o schopnosti vyhodnocovať svoje kroky, prijímať spätnú väzbu a korigovať neúspešné kroky. Ľudia, o ktorých píšete sú naozaj globálnou mafiou, ale kto ich má zastaviť, ak nie schopní a odvážni ľudia? Sedieť doma a filozofovať je málo na to, aby sme zastavili komunistov z Brusselu a ich slovenských prisluhovaćov.

27.06.2012 | xantipa

Vážený pán Košturiak,
určite som Vám už povedala, že Ste môj najobľúbenejší blogista a vždy Vaše články doslova žeriem,
ale
tentokrát, obávam sa,
že realitu Ste akosi nepochopil.
A tá je taká,
že rovnako, ako sa Rakúsko-Uhorsko nedokázalo stáročia brániť proti
zverským rabovačkám TATÁRSKO-TURECKÝCH hord,
s ich primitívne stavanými mozgami,
produkujúcimi
akurát tak ZVERSTVÁ divých džunglových zverov
a
TURECKÉ HOSPODÁRSTVO,
tak
rovnako sa aj teraz nedokážu slušní, pracovití
a
tvorčo-schopní ľudia ubrániť sofistikovaným RABOVAĆKÁM akýchsi
primitívnych rabovacích hord !!!

Hoci Osmanská ríša zničila Rímsku, ako aj jej východnú marku Byzanc, ktorú ovládla,
predsa
nedokázali ani Tatári, ani Turci, prevziať jej KULTÚRU.
Akonáhle stratila moc šabľa, ktorou rabovali,
nakoľko
svet začali ovládať vyššie vyvinuté, špekuľujúce mozgy,
prostredníctvom nie len PODVODOV, ale aj technicky dokonalejších zbraní,
primitívne hordy stratili svoju moc.
Dnes
je reálna, resp.trhová hodnota priemerných Turkov kurát tak ,
chodiť technicky INTELIGENTNÝM Nemcom,
pucovať hajzle,
alebo, vzhľadom na svoju strategickú polohu,
robiť
(pre "vychytralých"),
ŠPINAVÉ roboty vojenského charakteru pod záštitou NATO.
No a Tatári nestoja ani za zmienku, tí nie sú ani na to:-))
Chcela som tým len povedať,
že všetko sa časom mení, aj Veľká Americko-Bruselsko-
Osmanská ríša s jej NATO krutosťou(Quantanamo, Irak, Líbya atď.)
a s jej TURECKÝM HOSPODÁRSTVOM (FED a pod.)
časom zanikne
a terajší mocipáni, resp. ich potomkovia,
budú možno
znovu pucovať hajzle tým, ktorým OTRAVUJÚ život !!!

Tak to už chodí, c´est la vie :-))

Dovtedy, pokiaľ sa títo BLÁZNI sami nezničia,
zbytočné je snažiť sa o čokoľvek racionálne,
to je len
boj s veternými mlynmi, na ktorý je škoda času,
namiesto toho
"CARPE DIEM ":-))

27.06.2012 | xantipa

Doplňujem sa:
"Dovtedy, pokiaľ sa títo BLÁZNI sami nezničia,
alebo
nezmetie ich DUCH ČASU,
ako to bolo
s Rímskou, alebo Osmanskou ríšou...."

26.06.2012 | chyno911

Obdivujem firmu OMS. Je pre nas inšpiráciou. My takisto ideme tam, kde ešte nie je chodník. Je to o to ťažšie, že chceme presadiť novú koncepciu vzdelávania pedagógov a manažérov a prepojiť zdanlivo neprepojiteľné svety.
Poznám históriu firmy OMS a plne sa s ňou stotožňujem. Večným sťažovateľom odkazuje ,aby v prvom rade začali od seba a hľadali vo svojom okolí inšpiratívnych ľudí od ktorých sa môžu veľa naučiť. Jedným s takých je pre mňa aj p Košturiak.
Jaroslav Chynoradský

26.06.2012 | sona08

mate uplnu pravdu pan Kosturiak. Ludia su malo akcni a malo im realne zalezi na zlepseni svojich zivotov - lebo o tom, co zlepsenie znamena maju mozno mylne predstavy. Radsej hladaju dovody preco nieco neurobit. Ja zijem v Madarsku a minule som sa akurat zamyslala nad tym, ze preco tam kvitne malopodnikanie (relativne), zatialco u nas nie. Myslim, ze je to kombinacia vasho dovodu a takisto prehananych ocakavani z toho, co znamena starat sa sam o seba. Nemyslim si totiz, z vlastnej skusenosti, ze legislativne podnikatelske prostredie je tam lepsie. Castokrat mam pocit, ze ludia prichdadzaju do podnikania s ocakvanim velkeho zisku, radsej akoby podnikanie malo sluzit ich obzive ako takej. A z toho prameni aj to, ze ich podnikanie naozaj uspesne nie je, kedze pren maju chybnu motivaciu.

26.06.2012 | ulicnik24

priklad z jednej malebnej dedinky kde je jedna Jednota v ktorej nic nemaju, castejsie ze zatvorena ako otvorena a ked niekto zahlasil ze chce otvorit obchod tak sa ludia akurat tak pohorsili ze predsa nebudu chodit sukromnikovi, ved maju ich obchod (COOP). Aj o tom je podnikanie v maloobchode. Skus napriklad podnikat s kvetmi kde ruzu kupis za 1.5 eura vo velkosklade, predavas za 2.50 ale supermarket zacne predava cele kytice za 4 eura a nikoho nezaujima ze ti ta kytica hned zvadne. Hlavne ze je to lacne.

26.06.2012 | sona08

je nutne ich zacat pestovat sam a nekupovat vo velkosklade. Moze sa stat, ze v konecnom dosledku sa velkoskladom stanete vy. V Madarsku radsej nakupim u nejakej tety na trhu, alebo v malom obchode, ktori berie od lokalnych odberatelov. Cenove rozdiely su v prospech maleho podnikatela pri vybere toho, kam pojdem nakupit (napriklad husaciu pecen som na trhu videla o 5Eur na kilo lacnejsiu ako v obchode). Aj s novymi pravidlami pre chovanie sliepok sa mali farmari stali omnoho zaujimavejsimi ako nakupovat vajicka v tescu. Takisto sluzby. Za lepsie peniaze sa najem, dam si kavu u malopodnikatela ako keby som mala ist do Starbucks/McDonalds/TGI Fridays... Takisto kadernici, autoopravari, ... Samozrejme, ak je nejaky obchod blizko mojho bydliska, otoreny 24/7 rada si priplatim, lebo je to sluzba, ktoru bezne nedostanete, ale to si uvedomuje kazdy. Divim sa, ze si to neuvedomuju ludia u vas v dedine, ze je lepsie do obchodu rano vstat a ist si nakupit cerstve pecivo. Takisto sa divim, preco niekto obchod nezalozi a nezacne lokalnu produkciu. Potom by mohol konkurovat COOPu ako v cene, tak v kvalite. Samozrejme, je tam riziko, ze COOP bude pre znicenie konkurencie podliezat a dotovat ten obchod, ale to je dlhodobo neudrzatelne.

O tom je aj blog pana Kosturiaka, treba jednoducho zacat. Minule som prechadzala take stare mesto na severe, postavene kvoli fabrike, ktora tam uz nefunguje a zije tam 5 a pol cloveka. Pred tou fabrikou stala zena, ktora predava zeleninu na velkom stole pri ceste v meste, v ktorom nik nebyva. Neboji sa, ze sa pri nej nik nezastavi a nekupi jej zeleninu. Tito vsetci ludia vedia, ze na trhu zrejme existuju vacsi, silnejsi hraci, ale aj tak do toho idu. Mozno aj oni narastu, mozno nie, ale aspon to robia. To, ze im to hned neprinesie super-zisky ich neodradza.

27.06.2012 | ulicnik24

si ochotna zaplatit mi za tu ruzu 5 EUR ak si ju budem pestovat sam?
Nie je v mojej moci konkurovat holanskym pestovatelom a vyhrievat u nas sklenik aby som mal rze aj v zime by urcite nebolo ekonomicke.
Ja mam relativne velky pozemok a uvazoval som o predaji jablk, ale to by som musel predavat jablka po 2 eura na kg ako v rakusku na trhu aby som zarobil ako tak na naklady, nieto este byt v zisku., skus si niekedy spravit prepocet toho ake naklady mas na produkciu ak chces robit naozaj kvalitny produkt.
Mam v rodine ludi ktori tiez boli plni elanu a zacali podnikat pretoze sa nechali zblnut demagogiami o tom ako treba zacat a nehladiet na straty a skoncili s velkou sekerou pretoze trh nemal pre ich produkty pochopenie.

27.06.2012 | silviahaz

Dobry den,
som pomerne mlada, ale viem, ze ak clovek nieco dosiahnut chce, tak musi pracovat. Suhlasim teda s nazvom clanku, ze sa musi najma zacat. Ja aktualne zijem vo Francuzsku a trha mi srdce, ked vidim, ze Slovensko sa zaujima iba a iba o peniaze, biznis a nikto nepremysla nad tym, ze clovek sa z tych farebnych papierikov nenaje. Co Slovaci pestuju? Co Slovaci chovaju (okrem barankov, ktorych vyvazaju do Talianska)? A co Slovaci jedia? Polske nezdrave a nekvalitne potraviny. Tak len vyrabajme, znecistujme nasu Zem, ved uz je aj tak na konci s dychom....

27.06.2012 | xantipa

no práve preto, že si mladá, nedá sa ti zazlievať, že rozmýšľaš
tak naivne.
Ak chce človek niečo dosiahnuť v dnešnom morálne zmrzačenom svete,
ovládanom chorými mozgami,
musí hlavne
ROZMÝŠĽAŤ, ŠPEKULOVAŤ, ako to robia tí "bohatí",
hlavne tí
"najbohatší",jedna špeciálna, Bruselom PRIVILEGOVANÁ sorta, vyznačujúca sa tým,
že
robiť sa im nechce a učiť sa nevedia:-))

28.06.2012 | ulicnik24

lahko je nezaujimat sa o peniaze ked ich mas dost.

28.06.2012 | Ratataplán

I napriek niektorým komsomolským pohľadom je to dobrý postreh a myšlienka života...
Vo väčšine súhlasím s autorom.Myšlienka je dobrá, len tá realizácia je už poslabšia. Sýty hladnému neverí....a ani neveril a veriť nebude.

14.07.2012 | parlost

Samozřejmě je pravda, že pokud člověk nezačne, tak nic neudělá. Na druhou stranu je v článku skryt předpoklad, že krok vedle (chyba vedoucí k učení) nepovede k totální destrukci daného člověka; ať už ekonomicky, sociálně nebo psychologicky. Příroda nás vybavila strachem z neznámého zcela logicky; dříve totiž neznámé často přinášelo smrt. Ekonomika je sice trochu schovívavější, ale člověka může chyba odepsat na dost dlouho. Ač může být výčet úspěšných, kteří ten krok udělali sebedelší, přesto je za tím skryta ještě mnohem větší řádka těch, kteří vyšli a dostali se do propasti, z níž se už nevyhrabali; přitom třeba jen neměli to pověstné štěstí, které je vždy třeba.
Samozřejmě by se dalo namítnout, že ti, co nevyjdou nikdy nikam nedojdou. Ale také nespadnou. Nedávno jsem četl zajímavou větu: "The winners are not necessarily the best, but those most compatible with the existing order. Being ahead of your time is sometimes more tragic than falling behind." (Jarnshid Gharajedaghi: Systems Thinking: Managing Chaos and Complexity)
Typicky to sedí na vědu a výzkum, kdy v historii máme spoustu lidí ve své době opovrhovaných, nyní oslavovaných. Je sice pěkné zanechat odkaz, ale myslím, že jen málokdo chce být mučedník. Dnes jsou ve vědě a výzkumu hodnoceni nejlépe (alespoň v Česku) "čárkaři" (tak říkám lidem, jejichž cílem je článek a ne vyřešit problém) než lidi dělající skutečnou vědu (nemluvě o tom, že pedagogická činnost je považována za zcela nedůležitou; alespoň by se tak dalo soudit z ohodnocení pracovníků).
A já se ptám: Co když současný systém nepodporuje ono "začít"? Co když je učení nesouměřitelně častěji trestáno jak odměnováno?

Ján Košturiak

Ján Košturiak
  • Počet článkov: 30
  • Priemerná čítanosť: 7487
  • Priemerná diskutovanosť: 21
  • RSS blogu

O blogu

Pracovník spoločnosti IPA s.r.o., www.ipaslovakia.sk, www.kosturiak.com