Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Neplatným hlasom politikom neublížite

23.01.2012 | Ján Filip

Diskusia (12 reakcií)

23.01.2012 | Pavol Čižmárik

...a preto to chce ucinnu zmenu systemu tak, ako som o tom pisal pred minulymi volbami, ktore odstarani jadro problemu - teda stav, kedy si strany delia vzdy rovnaky kolac (150 mandatov) bez ohladu na pocet platnych hlasov (ich podiel na opravnenych volicoch).
Vid:
http://blog.etrend....

23.01.2012 | sona08

Je pravda, ze sa rozdeluje celych 150 mandatov pre strany, ktore prekrocili 5%, ale tych 5% sa rata zo vsetkych hlasov. Cize, ak zo 100, 60 odovzda platny hlas, 40 odovzda neplatny, tak sa rozdeli len tych 60. Cize, ak mame 10 stran, tak budu mat v priemere po 6 hlasov a teda 6%, lebo ucast bola 100%. Cize 6 hlasov zo 100 je 6%.


http://www.porada.s...

konkretne pasaz:

odpoveď na otázku 1.- áno existuje možnosť, že sa hlas vo voľbách nerozdelí medzi politické strany
odpoveď na otázku 2. - stane sa tak v prípade keď je hlasovací lístok neplatný, t.j. zle vyplnený alebo vhodená iba prázdna obálka a podobne. POdľa zákona o voľbách (myslím číslo 333/2004 Zb.), neplatný hlas nemožno rozpočítať medzi strany. Takže v reáli to je tak ako si uvádzal ten príklad zo 100 voličmi a 5% neplatných hlasov.

PS: Keby ludia isli v 2010 radsej odovzdat neplatny hlas ako nevolit, tak SNS uz v parlmente nie je.Pre mna osobne dost silna motivacia.

23.01.2012 | Ján Filip

Mýlite sa. Aj päťpercentná hranica sa ráta len z odovzdaných platných hlasov. Teda z tých, čo boli odovzdané pre niektorú stranu. To, že neplatný hlas sa nerozpočíta medzi strany neznamená, že posúva päťpercentnú hranicu. Pripájam citát zo zákona o voľbách do Národnej rady:

§ 42
Podmienky prideľovania mandátov

(1) Ústredná volebná komisia zisťuje, koľko platných hlasov celkove bolo odovzdaných pre každú politickú stranu a koalíciu.

(2) Ústredná volebná komisia ďalej zistí,

a) ktoré politické strany získali menej ako päť percent z celkového počtu odovzdaných platných hlasov,

23.01.2012 | sona08

ano, lenze ide o to, co sa ako platny hlas v tomto zakone berie. Nikde nie je napisane, ze neplatnym hlasom je prazdna obalka. Za neplatny hlas sa v zakone povazuje iba:

Par. 37:

Posudzovanie hlasovacich listkov.

Nikde sa nepise, ze prazdna obalka, ktora bola vlozena do urny podla par 30 je neplatna do scitania. Tak ako pisete, je nutne prihliadat na formu neplatneho hlasu tak, aby nesme byt vyluceny pri spocitavani. Ergo pocita sa medzi tie, ktore musia byt zapocitane. Pokial tak clenovia volebnej komisie neurobia, lubovolne nakladaju s hlasom registrovaneho volica a porusuju volebny zakon.

23.01.2012 | Ján Filip

Za platný hlas sa berie hlas odovzdaný niektorej strane. Prikladám celý paragraf 37:

(1) Hlasovacie lístky, na ktorých sú mená kandidátov prečiarknuté, menené alebo dopisované, sú platné. Na také úpravy sa neprihliada. Ak volič dal na hlasovacom lístku prednostný hlas viac ako štyrom kandidátom, taký hlasovací lístok sa počíta v prospech politickej strany alebo koalície, na prednostné hlasy sa však neprihliada.

(2) Hlasovacie lístky, ktoré nie sú na predpísanom tlačive, a hlasovacie lístky politických strán alebo koalícií podľa § 23 ods. 6 sú neplatné. Ak je v obálke niekoľko hlasovacích lístkov v prospech rôznych politických strán alebo koalícií, sú všetky tieto hlasovacie lístky neplatné. Ak je v obálke viac hlasovacích lístkov tej istej politickej strany alebo koalície, počítajú sa ako jeden hlas; ak sa na niektorom z týchto hlasovacích lístkov vykonala prednostná voľba, prihliada sa na ten hlasovací lístok, na ktorom bolo odovzdaných viac prednostných hlasov; ak však bol odovzdaný na viacerých hlasovacích lístkoch rovnaký počet prednostných hlasov, nie však pre tých istých kandidátov, na prednostné hlasy sa neprihliada.

23.01.2012 | Ján Filip

Môžte si to overiť aj iným spôsobom. Keď si na stránke Štatistického úradu sčítate hlasy pre každú politickú stranu vo voľbách 2010, výsledok sa rovná kolónke platné hlasy spolu. Ak by bola pravda to, čo tvrdíte, musel by byť výsledok rozdielny, pretože by v kolónke platné hlasy spolu boli aj prázdne obálky. Jedine, že by nikto na Slovensku nehodil prázdnu obálku do urny.

23.01.2012 | sona08

je to smutne, doteraz som si myslela, ze mame na Slovensku demokraticke volby do NRSR. V kazdom pripade, ja budem znova vo volbach odovzdavat neplatny hlas, pretoze je to zaujimavejsie ako len neist volit. Ak by 40% opravnenych volicov odovzdalo neplatny hlas tym istym sposobom, bol by to aspon odkaz, ze nieco nie je v poriadku. Je nemyslitelne, aby obcan nemal moznost vyjadrit nesuhlas prostrednictvom volby.

Neplatny hlas ma vahu vo volbach do EP, neplatny hlas ma vahu pri personalnych hlasovaniach v NRSR, jedine kedy nema vahu je, ked ma najvacsiu dolezitost pre volicov.

23.01.2012 | sona08

a este jedna vec. Ked si pozriete personalne volby v parlamente, tak to co pisem plati 100%. Na zvolenie je nutnych viac ako 50% poslancov PRITOMNYCH na volbe. Chcete snad povedat, ze volby v personalnych otazkach su tak diametralne odlisne ako volby do NRSR? Ak ano, pripustate, ze slovensky volebny zakon do NRSR popiera principy demokracie.

23.01.2012 | Ján Filip

Tu by som nezjednodušoval. Päťpercentná hranica je, zjednodušene by som to nazval, dohoda politikov po revolúcii, ktorú máme v zákone o voľbách. S väčšinovým princípom nemá nič spoločné. So zákonom by ste sa mohli hrať tak, že zvýšite hranicu na šesť percent len z platných hlasov, alebo by ste urobili to, že to musí byť päť percent zo zúčastnených voličov. Čím by ste každopádne zvýhodnili zabehané strany a hendikepovali tých, čo nemajú vstup do parlamentu istý.

23.01.2012 | sona08

aspon by pochopili, ze nema zmysel sa drobit a hadat, ale skor spajat. Asi o tom napisem blog, lebo toto ma vazne vytocilo.

23.01.2012 | LPB

Takze ak nepojdem volit, bubaky za hlas nedostane nikto? A ako je to s ostatnymi dvomi prispevkami? Tie nezavisia od poctu hlasov?

23.01.2012 | Pavel Šimon

V tomto prípade sú dôležité dva paragrafy:
42 a 43.
§ 42
Podmienky prideľovania mandátov


(1) Ústredná volebná komisia zisťuje, koľko platných
hlasov celkove bolo odovzdaných pre každú politickú
stranu a koalíciu.
(2) Ústredná volebná komisia ďalej zistí,
a) ktoré politické strany získali menej ako päť percent
z celkového počtu odovzdaných platných hlasov.
...

§ 43
Prideľovanie mandátov
(1) Súčet platných hlasov odovzdaných pre postupujúce politické strany alebo koalície sa vydelí číslom 151
(počet mandátov zväčšený o číslo jeden). Číslo, ktoré
vyšlo týmto delením, zaokrúhlené na celé číslo je republikovým volebným číslom.
...

Proste zákonom je rozdelených všetkých 150 mandátov, bez ohľadu na to koľko ľudí odovzdalo platný hlas. A dokonca nie je podstatné "Platné hlasy celkovo", ale LEN platné hlasy pre postupujúce strany.

Dám príklad: Z celého Slovensk príde voliť len 110 ľudí. 10 odovzdá neplatný hlas, teda platne volilo len 100 voličov. Ak sa ku každej strane pripojí 5 a viac voličov, tak týchto 100 hlasov bude presne odrážať percento hlasov a účasť v NR SR.
Ak však pre niektorú stranu bude odovzdaných 4 a menej hlasov, tie automaticky zvyšujú percento účasti v NR SR.

Ján Filip

Ján Filip
  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 3204
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu

Redaktor eTRENDU.