Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Odpoveď Sulíkovi

03.08.2011 | Ivan Mikloš

Diskusia (47 reakcií)

03.08.2011 | Michal Lehuta

1. podla mna nebola splnena ani podmienka ucasti sukromneho sektora. tych prezentovanych 37 a 106 miliard su demagogiou prezentovanou bankami. http://www.voxeu.or...
2. prečo by mali dlhodobo narásť úrokové sadzby na slovenský dlh (keď je pan minister tvrdy ohladom planu konsolidacie)?

03.08.2011 | grgo

Úplne súhlasím s 2. Lebo PIIGS štáty sú zamknuté v jednej miestnosti s ostatnými členmi Eurozóny. Útek kapitálu denominovaného v EURách z jednej krajiny znamená príliv kapitálu pre ostatné krajiny. Preto môže výnos Nemeckých dlhopisov klesať, zatiaľ čo Talianských stúpať.

V tomto si myslím že má Slovensko šťastie bližšieho naviazania na Nemecko podľa ktorého sa defacto riadi monerátna politika ECB. Takže sa treba modliť aby prepad hospodárstva na Slovensku nastal v rovnakom čase ako prepad v Nemecku, na ktorý bude ECB reagovať uvoľnením monetárnej politiky. Slovensko sa taktiež s veľkou pravdepodobnosťou priživí na akomkoľvek fiškálnom stimule v Nemecku (napríklad ďalšie šrotovné apod.).

03.08.2011 | Martin Jaroš

Michal. Áno, všetci si vieme prečítať také aj onaké komentáre, optimistickejšie i skeptickejšie a linkovať, ktoré sa nám viac páčia. Lídri eurozóny prijali politické rozhodnutie, ktoré treba teraz implementovať. Pripravujú sa konkrétne plány, medzitým sa rokuje s bankami o ich zapojení a na prelome augusta a septembra budeme vedieť vyhodnotiť a povedať konkrétnejšie čísla, konkrétny plán pomoci i konkrétny grécky ozdravný program, pretože bude aj po zasadnutí eurogrupy aj po misii trojky v GR. Nič ešte nie je vyhraté, situácia je vážna a bude snaha ju ukočírovať tak, aby to dopadlo čo najmenej zle. Ale teraz je ešte asi trošku skoro kričať, že vy ste hňupi lebo aha aký komentár som našiel na webe.
2. No, ak pôjde do gúl celá eurozóna a nám pribudnú neplánované výdavky na nezamestnaných (dúfajme že nie), tak ty by si si od takej krajiny nevypýtal vyššiu rizikovú prirážku? Aj keď konsolidačná ambícia môže zostať nezmenená, bude to o to ťažší task a je prirodzené očakávať, že sa to započíta do ceny dlhu. A to je len jedna vec, čo mi tak narýchlo napadla.

03.08.2011 | Michal Lehuta

tak snad to bude viac ako 30 miliard, a nebudu si to "pocitat" same banky, s rovnakym diskontom :)
2. vlastne beriem, proste by boli naklady tej krizy. ale Miklos tam pise, ze "aj keby k podobnej kríze nedošlo".. tak by sa zvysili uroky (co je divne)

03.08.2011 | reality

z argumentu "politické riešenie" mám v ekonomickej oblasti husiu kožu - toto vždy skončí "prúserom"

04.08.2011 | matus.grega

Bol som Vas fanusik, no cim viac mi pridete VY ako populista.

Ano, odmietli ste pozicku. Ale z Vasej strany to bolo najma kvoli "politickym bodikom". Vy ste par mesiacov pred volbami vobec, a podotykam VOBEC nemali jasno, ci grecka pozicka ano alebo nie. Po volbach tam bolo mensie divadielko a ked ste zistili, ze predsa len musite povedat nie. A zrazu rozpravate akoby ste prisli s tymto napadom prvy. A ze ste rokovali vy? HAHA, a kto mal rokovat? Miskov z hospodarstva?

Raz pouzivate argument, ze za vysoky prepad moze FICO a nie kriza! Zrazu tu davate na Vas oficialny blog argumenty o krize a co nam priniesla! Ozaj, ked budeme mat vyrovnany rozpocet (co by bolo asi najrozumnejsie riesenie - kde je vola, tam je cesta :) ), tak nas vysoke alebo nizke uroky vobec NETRAPIA! Tak nepletme hrusky s jablkami! Ano, bude nizsi dopyt po autach a nizsi vyber dani... ale pride to skor ci neskor... cely Vas strach a boj je len o tom, aby to nebolo za Vasej vlady a nestratili ste "bodiky". Keby ste boli rozumny politik, tak viete, ze Grecko to nezvladne. Tak ako to nezvladlo poprve, nepojde to ani po Xty krat!

Matus Grega

04.08.2011 | xantipa

nuž, keby o mne niečo takéto kolovalo na webe, tak by som

1.alebo žalovala toho, kto také veci o mne rozširuje

2. alebo, by som sa PREPADLA OD HANBY, ak si nemôžem dodvoliť
žalovať,
pretože je to PRAVDA !!!!

3. a určite by som nemala tú drzosť byť "ministrom"

Pán Mikloš, Vy nemáte morálne právo na zastávanie akejkoľvek
štátnej funkcie,
pretože,
Ste verejne označený za ZLODEJA a PODVODNÍKA !!!

04.08.2011 | xantipa

http://www.youtube.c...

04.08.2011 | martin21

1./Takze ked pomozeme a zadlzime sa kvoli grecku, irsku, portugalsku tak belgicko, taliansko a spanielsko nebudu mat drahe uroky a nebudu v dlhovej pasci? BUDU..takze riesenie je zadlzme sa, ale aj tak to nepomoze..takze VYSLEDOK:..ZADLZENE SLOVENSKO ZA GRECKO, IRSKO, PORTUGALSKO..+ MEGA KRIZA NEZAMESTNANOSTI, PREPAD DANI, VYROBY ATD STRATY AKO MIKLOS VYPOCITAL 7 MLD EUR PRETOZE AJ TAK EU NEDOKAZE POMOCT BELGICKU, SPANIESKU, TALIANSKU LEBO NA ZACHRANU EU NEMA !
2./ Tak toto je sila ze euroval mimo zachrany krachujucich krajin ma POMAHAT AJ BANKAM !! To bolo kecov Miklosa ze pomoc grecku nie je pomoc grecku ale bankam ktore mu poziciavali..a teraz BAC..PRIAMO V TEXTE POMOC BANKAM. PAN MIKOLOS A PRECO VAS TERAZ NEPOCUT AZ NA MARS ? SLOVACI MAJU PLATIT ZA ZLE ROZHODNUTIA BANK? ZISKY SU SUKROMNE A STRATY SPOLOCNE..?

04.08.2011 | milanll

Preco autora tohto clanku beriete za normalneho clena slovenskej spolocnosti a preco s nim komunikujete, akoby to bol slusny neskorumpovany clovek, ktory nepatri za mreze?

Ak preto hladate pricinu slovenskej korupcie - tu ju mate:
tou hlavou pricinou ste vy vsetci a vase tolerovanie verejneho rozkradania.

04.08.2011 | Martin Jaroš

Zhrnie reakcie na pár príspevkov tu, lebo nejako mi nefunguje link na "Reagovať".
@reality:
Tiež by sa mi viac páčilo, keby na kandidátkach vo voľbách boli len ekonómovia :)
@matus.grega:
Mrzí ma, že potrebujete argumentáciu nahrádzať dojmami v štýle "vôbec ste nemali jasno". Ale súhlasím s Vami, že nie je problém, keby sme mali vyrovnaný rozpočet. Tak hádajte, kto dnes v Európe predvádza jedno z najrýchlejších znižovaní deficitu (píšem "jedno" lebo sa mi nechce overovať, či sme fakt no. 1 alebo nás jedna krajina predbieha), hoci naše zadlženie je stále v "bezpečnej zóne". Len základná prevádzka štátu tento rok zlacnie oproti vlaňajšku o 600 mil. eur, t.j. 18 mld. Sk. To je bezprecedentné tempo ozdravovania. A áno, najradšej by sme mali vyrovnaný rozpočet už zajtra, ale nedá sa len tak z noci na ráno prestať trebárs vyplácať dôchodky. Treba reformy a systémové zmeny, aby sa hospodárenie štátu zlepšovalo a klesal tlak na výdavky resp. aby sa zvyšovala efektívnosť inštitúcií. Ale ak vy máte recept na to, ako znížiť deficit štátu z dvakrát po osem percent HDP zo dňa na deň na nulu, tak Vás len naliehavo prosím: nezdržujte sa na internetových diskusiách a hneď nám pošlite životopis na ministerstvo. Vlasť Vás potrebuje :)
@martin21:
Kričanie cez veľké písmenká nemôže nahradiť pokojnú argumentáciu. Ešte raz: hľadá sa najmenej zlé riešenie situácie v ktorej sme sa ocitli. Áno, nie je to fér. My sme to nespôsobili. A bolo by super, keby sme len mohli založiť ruky a sledovať, ako si to tí nezodpovední vyžerú. Lenže bohužiaľ, ich problémy sa bezprostredne dotýkajú aj nás. Teraz to treba hasiť, aby sme zachránili v prvom rade seba, na ukazovanie prstom bude čas potom.
@milanll:
Pomohlo?
@xantipa:
Ďakujem, už som myslel, že sa diamantová baňa v tejto diskusii neobjaví. Chýbali by ste mi. Pozdravte vesmírnych ľudí.

04.08.2011 | martin21

"Teraz to treba hasiť, aby sme zachránili v prvom rade seba, na ukazovanie prstom bude čas potom."
Pan hovorca MF tak mi prosim vysvetlite ako sa zachranime ked napumpujeme peniaze ktore nemame do statov a bank a tym zachranime seba ??? Podstate tych otazok ste sa uplne vyhol..zhrnutie: ZADLZIME SA KVOLI NIM AJ BANKAM A AJ TAK BUDE KRIZA ! Eu nema tolko penazi aby zahranilo samotne Taliansko ne este ostatne staty..! A banky? Kde je pan Miklos s jeho predvolebnou retorikou ze nezachranujeme gracko ale banky..a teraz priamo chce zachrasnovat BANKY? Kazdy normalny clovek co ovlada zakladnu matamatiku vie ze sa to neda..iba MF s Mikosom a Jarosom to nevie. MAM SA ZASTAVIT NA MF A DONIEST VAM KALKUKACKU???

04.08.2011 | milanll

Ovela radsej by som bol, pokial by si tuna diskutujuci uvedomili moju pointu a zamysleli sa nad nou.

Martin, nepoznam Vas, ale to iste plati aj pre Vas.
Aj ked suhlasim s Vasim/Miklosovym postojom ohladom pozicky, stale mi nejde do hlavy, co konkretne Vy, robite v politickej spicke?
Zucastnujete sa aj Vy priamo korupcie, alebo iba pracujete pre tych, co kradnu a tvarite sa, ze sa nic nedeje?

Pretoze Martin, pripada mi prinajmensom zvlastne, ze posledne mesiace, nic neovlada sucastnu koaliciu tak, ako boj medzi nou o pomoc Grecku.
Aj napriek faktom, ze Slovensko je tesne pred hospodarskym kolapsom, aj ked mi malo byt dnes na svojom historickom hospodarskom vrchole(demografia),
aj napriek tomu, ze Slovensko je korupciou na urovni africkych krajin,
ze Slovensko zaviedlo Rusky hospodarsky system oligarchov a mimoriadne chudobnych, ktory ide priamo proti hospodarskemu modelu, aky pozname z vyspelych civilizovanych krajin,
ze slovensky podnikatelsky sektor je vdaka tomuto ruskemu modelu v rozklade a pred svojim zanikom,
ze 500 000 ludi nema na Slovensku pracu a 300-400 000 dalsich muselo opustit krajinu,
plus, to vsetko ostatne.

Vy sa radsej so Sulikom hrate na svetovych ekonomov a hadate sa medzi sebou, kto z Vas ma pravdu.

Preto mi, Martin, pride taktiez nesmierne ironicky fakt, ze Matusovi Gregovi ste vykrikli to, ze ma recept na znizenie deficitu statu, aby sa potom prihlasil u Vas.
Pretoze ja ten recept mam a je velmi jednoduchy - zaviest danovy system a danove prostredie pre podnikatelov presne take, ake ho pozname zo Zapadu a tento ich model Vam bezproblemov vyriesi vsetky Vase sucastne problemy.
Ked som Vam vsak chcel tento model predstavit, spolu s konkretnym riesenim dnesnej katastrofalnej situacie Slovenska, Vy ste si ma odmietli dokonca aspon vypocut.
Aj ked je ten model a projekt presnou kopiou dnesneho zapadoeuropskeho systemu.

Preto som si vyvodil iba dve mozne odpovede na tu Vasu:
1. bud ste ma odmietli preto, pretoze tento model priamo vylucuje oligarchov a ide velmi konkretne proti ich skodlivemu posobeniu na ekonomiku statu,
2. alebo jednoducho sa citite ako dostatocne vzdelany a zijete v presvedceni, ze to, co tu momentalne predvadzate, je spravne.
Ked nasledky toho nevidite a zakrivate si pred nimi oci.

Martin, nech je to vsak ktorakolvek z tychto moznosti, s urcitostou znamena iba jedno, a poviem Vam to velmi otvorene - ze na svojej funkcii nemate ani Vy, ani Miklos, ani nikto z Vasej koalicie co robit.
5.4 miliona ludi zije v podmienkach rozvojoveho sveta - pretoze Vy si o sebe myslite, ze ekonomike rozumiete a nie ste ani na takej primitivnej urovni, aby ste dokazali pocuvat a priznat si svoje chyby.

Martin, spamatajte sa, pokial mate este stale sancu zvratit to, k comu to na SLovensku smeruje.

Milan Zitnak

05.08.2011 | xantipa

"Vy sa radsej so Sulikom hrate na svetovych ekonomov a hadate sa medzi sebou, kto z Vas ma pravdu."
--------------------------------------------------­--------

TO AKO, ČO TI ŠIBE ?????????????????????

Sulík a jeho strana jediní hája záujmy Slovenska,
ktoré
JUDÁŠI, ako je pán MIK-LOŽ & Co., rovnako ako pán FIC& Co.
zradili !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

A ty, gypsová hlava to zľahčíš,
ako
"hádate sa kto má pravdu"?

Tak to je už naozaj choré !!!

04.08.2011 | Martin Jaroš

V prvom rade, ak si pomáhanie bankám predstavujete tak, že si utrú hubu a prídu o časť investícií priamo alebo sa im investované peniaze vrátia o 30 rokov neskôr, tak ok - požičajte mi prosím 1000 eur a buď vám ich vrátim do mesiaca, alebo vám pomôžem tým, že ich uvidíte o 30 rokov neskôr.
Ide o to, čo ste napísali veľkými písmenkami: "aj tak bude kríza". Dá sa na to pozerať aj touto optikou. "Všetko je jasné, aj tak bude kríza, tak sa ani nesnažme, hoďme tie desaťtisíce ľudí v ohrozených odvetviach cez palubu radšej hneď teraz ako sa trápiť." Zvolili sme iný prístup: MOŽNO aj tak bude kríza, ale ak existuje aspoň malá šanca na to, aby sme predišli tomu, čo sme tu mali pred dvoma rokmi, nemohli by sme sa pozrieť do zrkadla, keby sme to neskúsili. Určite bude po blogoch a médiách dosť kritikov s kalkulačkami, čo majú dopredu vo všetkom jasno. Ale zodpovednosť je aj o tom, aby bol človek na konci dňa schopný si povedať, že sme aspoň skúsili a nestáli len so založenými rukami brblajúc na tlstých Grékov a tváriac sa ukrivdene, že doplácame na chyby iných. Doplácame, ale frflaním to nevyriešime. A ak nebodaj pôjde eurozóna aj tak do kytek, tak verte, že tých štyristo miliónov, čo budeme musieť zatiahnuť v rámci zrealizovanej štátnej záruky, bude náš najmenší problém.

04.08.2011 | martin21

Co akych 400 milionov eur?????

RUCIME ZA PORTUGALSKO 333 MILIONOV EUR
RUCIME ZA IRSKO 319 MILIONOV EUR
TERAZ 2 FAZA GRECKO 800 MILIONOV EUR

Mozno MF tajne zrusilo tieto zaruky..o com neviem kedze zijete v nejakej fikcii ze mozme prist o 400 MILIOV EUR. Nepozicanie nie je frflanie ale zasadny postoj.
Okrem toho nasa ustava nic take ako pozicky a zaruky za ine statom neumoznuje.. Porusuje sa aj Lisabonska zmluva ktore taketo transfery penazi medzi statmi jednoznacne zakazuje !

04.08.2011 | Martin Jaroš

Tak ešte raz - preto aby ste vy alebo niekto z vašich známych neskončili na ulici kvôli druhej vlne krízy. Ale vy to nechcete počuť, tak načo sa vôbec snažím o diskusiu že áno, keď to aj tak prehlušíte CAPS LOCK-om.
Len taká poznámka: zaujímavé, že nikomu nevadí, že prakticky na rutinnej báze a bez mediálnej hystérie sa niekoľkokrát ročne zúčastňujeme v rámci MMF na programoch pomoci krajinám ako Maďarsko, Bielorusko a pod. A nikto nekričal, keď v 90. rokoch zachraňovali iní členovia MMF nás (pôžičku sme splatili v roku 2000). Kde boli vtedy všetci tí veľkými písmenami píšúci obhajcovia zodpovednosti?

05.08.2011 | PeterVolne

Zaujimava poznamka s MMF a medialnou hysteriou. Ak tu teda mame MMF a uspesne pomahala nam a teraz pomaha Madarsku a Bielorusku atd., preco sa tu mame hrat na nieco specialne pri Grecku, Taliansku, Irsku, Portugalsku a Spanielsku? Nechajme to na MMF, sme jeho clenovia, podielame sa na financovani a tym padom sme zodpovedni a nie je nam jedno co sa deje.
Preto je tu velmi zaujimavy postreh pan Jaros, preco je tu ta medialna hysteria a aj Vasa pri eurozone? Preco tu zrazu nestaci MMF, preco sa tu musime hrat na nas vlastny EMF? Zeby to bolo predsa len o tom, ze tu nechce niekto utriet tu hubu a chce aby mu to zaplatili danovnici, pretoze MMF by mu najskor naordinoval dietu.

04.08.2011 | lajciak

v tomto ohlade schvalujem. Pri neriadenom bankrote statu eurozony naozaj hrozi krizova infekcia aj inym statom ako aj dalsia velka recesia.

Skor je podla mna problem, ze Slovensko neparticipovalo uz pri prvej pozicke Grecku. Je v podstate jedno, ze pravo a Europske zmluvy boli na nasej strane - mali sme proste ist s prudom, lebo nam to nestoji za tie negativne politicke body, ktore sme tym ziskali v EU. Aj my mozeme potrebovat pomoc v buducnosti najme ak sa k moci v dostanu populisticke vlady, ale napriklad aj pri prirodnych katastrofach. Mozeme sice potom argumentovat, ze to je ina situacia, ale aj tak budu poukazovat na nasu 'nesolidaritu' a podobne. Okrem toho sa uz zacina pripravovat rozpocet EU na dalsich sedem rokov - dufam, ze nase odmietnutie prvej pozicky Grecku nebude mat katastrofalny dopad na nasu vyjednavaciu poziciu. Participaciou v eurovaloch sme si vsak myslim aspon z casti pokazenu povest v europskych kruhoch napravili. My sme mala krajina a velky humbug kde sa postavime proti velkym krajinam by sme teda mali robit len v otazkach ktore su pre nas naozaj velmi (priam existencne) dolezite a kde zasadne nesuhlasime. Nas politicky kapital si treba setrit prave na take otazky. Neposkytnutie pozicky nie je nieco na co by som tento kapital expendoval. Som teda rad, ze vlada proti eurovalu uz prilis nebroji a to napriek serioznym otazkam o jeho efektivnosti.

08.08.2011 | TYTO

konecne jeden triezvy medzi opitymi. mate moj pragmaticky suhlas

04.08.2011 | eExcel

p. Mikloš, skutočne ste zabudol na všetky základy kapitalizmu a voľného trhu, ktoré prikazujú a čistia priestor tak, že to čo je neživotaschopné ponechá krachnúť?

Nie neazbudol. Len ste sa zapojil do európskej politiky socializácie strát a privatizácie ziskov bánk.
A to a jedine to robíte.
A tým poškodzujete aj túto krajinu.

04.08.2011 | xantipa

http://diamantovaban... / xantipa / Reagovať
nuž, keby o mne niečo takéto kolovalo na webe, tak by som
1.alebo žalovala toho, kto také veci o mne rozširuje
2. alebo, by som sa PREPADLA OD HANBY, ak si nemôžem dodvoliť
žalovať,
pretože je to PRAVDA !!!!
3. a určite by som nemala tú drzosť byť “ministrom”
Pán Mikloš, Vy nemáte morálne právo na zastávanie akejkoľvek
štátnej funkcie,
pretože,
Ste verejne označený za ZLODEJA a PODVODNÍKA !!!
--------------------------------------------------­----------

A TAKTO na to ODPOVEDAL pán hovorca MF Martin Jaroš:

xantipa:
Ďakujem, už som myslel, že sa diamantová baňa v tejto diskusii neobjaví. Chýbali by ste mi. Pozdravte vesmírnych ľudí.

TAKŽE JE JASNÉ pán Jaroš, že je to PRAVDA ?!

Pozdravte Vášho šéfa pána ZLODEJA a PODVODNÍKA !!!!!

04.08.2011 | xantipa

http://diamantovabana.sk

Bolo by možné, že pán minister musí bez odporovania
plniť
PRÍKAZY UFO-MAFIE, ktorá drží nad ním svoju

"invisible hand" v kauze

"http://diamantovabana.sk"??????????????­?????????

Alebo že by nie len v tej???

Inak..... No a komu sa chce už ísť za KOVOVÉ ZÁCLONY, že pán Mikloš ?

Musíme ho chápať :-))

04.08.2011 | Martin Jaroš

@xantipa:
Ešte prvé tri razy to bolo vtipné. Teraz je to vaše tapetovanie diskusií už len smutné.

a ešte pre martina 21:
keď neviete o akých 400 hovorím, tak ste zjavne nečítali ani tento ministrov článok, len ste sa začali rovno vybavovať na diskusii. Tak vám prajem pekný deň plný úsmevov, ja si idem po svojom rozoznajúc, kedy niečo nemá zmysel.

04.08.2011 | martin21

Evidentne ste ten clanok necitali vy pretoze o ziadnych 400 milionoch eur sa tam nepise..:)) ale mozte ma poucit..napr:cislo riadku kde sa o 400 milionoch eur pise alebo okopirujte vetu kde sa o tom pise:)) Na PR Miklosovi ste dost slaby..

04.08.2011 | marek.geso

Na úvod hneď otvorene priznávam, že Martin Jaroš je môj dobrý kamarát a vážil som si ho tak počas jeho novinárskej praxe ako aj teraz keď háji verejný záujem (a nepolemizujte o tom so mnou - na rozdiel od väčšiny diskutujúcich som s ním v priamom kontakte a on ten záujem naozaj háji a za vaše dane odvádza poctivú každodennú robotu).

Je mi trochu smutno, keď vidím ako anonymní majstri sveta rôznymi CAPS LOCKmi a prehysterizovanými výlevmi premrhávajú šancu kultivovane diskutovať s hovorcom, ktorý netají svoju identitu (a nesnaží sa tu anonymne ovplyvňovať diskusiu) a nie je iba "poštárom" (rozumie problematike rezortu a dá sa s ním o nej diskutovať bez toho, že by mu niekto musel pripraviť noty). Bohužiaľ, stále asi platí, že "nevýhody demokracie spoznáme po 5-minútovom rozhovore s priemerným voličom".

04.08.2011 | grgo

V zásade s vami súhlasím, debata je v tejto chvili plná emócií a postráda akúkoľvek racionalitu. Veľmi mi to pripomína debatu pred zavedením II. piliera, kde padali argumenty typu "štát je zlý, spoľahni sa na seba", "úspory sa dajú dediť" a iné nezmysly ktoré zakrývali realitu.

Ale bohužiaľ, maslo na hlave má do veľkej miery politická reprezentácia a to v podstate na celoeurópskej úrovni. Rozhodli sa politicky ochrániť banky, hedžové fondy a iných (spolu)previnilcov za krízu a úmyselne a cielene stočili príbeh krízy ako dôsledku správania sa "nezodpovedných štátov". Tento príbeh sa väčšine pravicovo orientovaných vlád dlhodobo vyplácal, lebo im v zmysle "starve the beast" taktiky umožňoval uplatňovať svoj program znižovania podielu štátu v ekonomike. Ale v tejto situácii im to takpovediac vybuchlo v ruke. Ľudia a firmy, ktoré za posledné desaťročia najviac získali na tejto celosvetovej zmene paradigmy, ktorí držia majetky mobilizujú všetku svoju politickú moc aby nemuseli cúvnuť ani o krok. A tak máme na jednej strane dlžníkov, väčšinou domácnosti (+štáty eurozóny ktoré ich bailoutli) ktorí už nie sú schopní v agregáte platiť. Ale pre záujmové skupiny je inflácia nemožná, deficity sú nemožné ale po 20 rokov "Great Moderation" je už splatenie dlhov (domácností a niektorých vlád Eurozóny) taktiež nemožné.

Tlak v hrnci sa stupňuje a obávam sa že pokiaľ si štátnici neuvedomia že treba prísť s niečim kompletne novým, tak vybuchne z veľmi hlasným rachotom. A to nie je v záujme nikocho. A čítajúc vyjadrenia pána Jaroša ako "... pripravujú sa konkrétne plány, medzitým sa rokuje s bankami" nikomu dôveru nedodáva.

05.08.2011 | ashitaka

nahod zlaty oblek ;)
-
anonymnych majstrov sveta je najlepsie ignorovat.
-
uznavam, ze je fajn, ze aspon pan Jaros tu diskutuje aj ked by to mal byt pan Miklos, ale asi pracovna vytazenost mu nedovoli aj keby chcel.

takze pridavam dalsi 'like'

08.08.2011 | TYTO

ten bonmot s demokraciou (povodne) mieri inam: "bieda demokracie spociva v 5-minutovom rozhovore politika s volicom" a je teda skor postrehom k volebnym kampaniam a vseobecne k legitimite politickej moci (na komentovanie diskusii na webe je ho skoda, na to je to prilis dobry)

04.08.2011 | Martin Jaroš

Nech sa páči, vytiahnite tú svoju kalkulačku :)
"Agentúra pre riadenie dlhu a likvidity vypočítala, že pri náraste úročenia štátneho dlhu počas nasledujúcich piatich rokov o 0,5% p.a. by sme na úrokoch zaplatili viac o 600 mil. eur a pri raste o 1% p.a. o 1,2 mld. eur. Takže už pri minimálnom raste úrokových sadzieb (0,5% p.a.) by boli náklady slovenských daňových poplatníkov o 200 mil. eur vyššie, ako pri 50% hair cute na istine v prípade budúceho defaultu Grécka a uplatnenia záruk z novej pôžičky z EFSF."
Ešte raz pekný deň prajem.

04.08.2011 | martin21

Vsak presne to sa stane..a tym ze to oddialite dalsim dlhom nic neriesite iba skumulujete prevzate dlhy /grecko, irsko, portugalsko/ s drahsou dlhovou sluzbou. Krajiny ktore zachranujete vobec nesetria..tak isto ako Miklos..takze riesenie to nie je..deficity Grecka su kazdy rok nad 10%..cele to nema vyznam..iba tahate cas a pridavate cudzie dlhy na krk slovensku ..vsak to raz niekto za vas zaplati..kto?

04.08.2011 | normi

Vas minister sa drzi hesla: privatizacia to isti(rozumej Grecka privatizacia)ALE je velmi prevdepodobne ze v Grecku sa dostanu k moci radikalnejsi politici(strany) ktori sa budu vyhybat privatizacii a nakoniec aj tak budu chciet odpustenie dlhov ci sa vam to paci alebo nie.
My by sme sa mali rovnako politicky vyhnut aj 2.greckej pozicke ako prvykrat-co sme nezaplatili 800mil tak Greci dostali o tolko menej a nic sa nedialo.
S vypoctami ardal-u sa v principe neda suhlasit, su to pseudoargumenty.

04.08.2011 | matus84

Ked som zistil ze budete ministrom tak som vam fandil (aj ked som vas nevolil) ale teraz neviem neviem...
Nezijeme nahodou v kapitalizme? Teda sa to aspon hovori. Trh je hybnou silou. A ked niekto skrachuje dobre mu tak, lebo nedokazal byt efektivny. To je jedno ci ide o podnik na rohu ulice, ci o krajinu. Asi by bolo dobre otvorit si zaklady ekonomie pan minister.
Som rad ze sme v EU, ale ten socialisticky pristup ma uz neskutocne vytaca. Nieze by som bol super zastancom americanov, ale kto pozical kalifornii ked mala velke problemi? Federalna vlada sa na nich z vysoka... A pri tom ten isty problem u nas a vsetci sa idu z toho po...
Viete pan minister, ked niekto krachuje, netreba do toho babrat ale nechat ho tak (ca sa zasahov statu tyka) a nie liat tam miliony (miliardy) a nic z toho (banky, nemocnice, grecko,...). Nepoziciavat!!! a uz vobec NEDAVAT.

04.08.2011 | kri

33 otázok a 1 otázka pre Ivana Mikloša

http://rapcan.blog....

04.08.2011 | kri

tak mam pre vas povinne citanie.

The Case Against the Fed

by Murray N. Rothbard

http://www.lewrockw...

na stiahnutie v pdf: http://mises.org/bo...

a toto skolenie je zdarma, nie ako tie od vasich kolegov z hayek consulting.

05.08.2011 | antonpet

Obaja ste klamari, aj Sulik, aj vy pan minister. Mate kratke nohy, a Vase lzi Vas dobehli, tak to teraz jeden hadzete na druheho, ako mali chlapci na pieskovisku.
Skoda len, ze obcania SR, su obetami Vasich lzi.

05.08.2011 | matus.grega

... aj ked si vyprosim Vase "odbornicke" poznamky. Nikde som nespochybnil tempo znizovania deficitu. Reformy su vagne a stale mate strach pritvrdit (mozno aj koli X stranovej koalicii) - nie som jediny kto toto tvrdi. Ja len vravim, ze nevkladajte do ust ministra financii populizmus vo formate "kriza priniesla prepad HDP o tolko a tolko", ked posledne tri roky pocuvam, ze to bolo koli ficovi.

Prajem pekny den,
Matus Grega

PS: zivotopis este neposielam :)

05.08.2011 | rudooo

reagovat na blbost tretotriedneho potrimiskara je hlupost.ps.a ze je to blbost, svedci aj fico. ak by to bola pravda to by len spustil kecy.

05.08.2011 | kri

nie ak v tom ide ficova zena. pise sa tam o tom.

inak by ma zaujimalo kam zmizol moj prispevok, moje skolenie, ktore som vam zadarmo poskytol? rothbard a jeho the case against the fed nie je moc pochuti, co? v plnej nahote odkryva ako sa rozumiete tomu co robite a ako to robite zle.

a hovorca ministra financii si dovoli takuto perlu ducha:

"Tiež by sa mi viac páčilo, keby na kandidátkach vo voľbách boli len ekonómovia."

mate na mysli takych ekonomov ako ste vy dvaja s ministrom? dakujem pekne.

05.08.2011 | kri

tak sa ospravedlnujem. neviem aky tu mate system, ale raz tu moj komentar je a raz nie.

05.08.2011 | Jaroslav.Skrivanek

Technicko-ekonomický postoj, ktorým sa doteraz Mikloš prezentoval, nevzbudzoval prílišný rešpekt. Bolo očividné, že hlbšie etické a kultúrne súvislosti mu celkom unikajú. Tento článok ilustruje, že nie je ani tým. Zdá sa, že vidí svet len ako účtovník. Alebo ho na túto platformu zviedol jeho oponent Sulík?

05.08.2011 | matousek

Je sokujuce ak minister a odbornik sa takto necha zomliet bruselskou a europskou masineriou. Cela pomoc grecku prehliada zakladny fakt, ze greci minuli viac ako mali a pozicali si viac ako mohli. V EU sme sa aspon do nedavna hrali ze statne dlhy su sukromna vec danej krajiny. Ako je mozne ze sa na toto pravidlo prestal brat ohlad ?! Pomoc len umoznuje dlhsiu existenciu krajin ktore vytvaraju dlhy a system pomoci prenasa tieto dlhy z jednej krajiny na celu europu, cim vytvara problem vsetkym, nie len sebe.
Jedine spravne riesenie bolo nechat dlhy ohranicene na grecko a nechat grecko riadne zbankrotovat. Bez ohladu na lubozvucne politicke reci Taliansko lahsie splati svoj dlh ako dlh ktory bude ma po tom ako zachrani grecko, portugalsko, spanielsko a irsko. Zachrana pomoze jednej krajine a dalsie krajiny posunie viac ku vlastnemu defaultu.
A dlasia sokujuca vec u politikov je ze dokazu strasit rastom urokov a nepriznaju ze aj poskytnutie statnych zaruk zvysuje naklady na statny dlh, investori nie su padnuty na hlavu, vedia ze aj to zvysuje riziko.

05.08.2011 | ashitaka

Pan Miklos, nerozumiem ekonomike tak ako vy, ale jedno viem iste, vsetko zalezi na tzv. Greckom ozdravnom programe, pokial Greci nebudu chcet setrit tak to nepojde, aj ked postavite Euroval 666, proste to co ste opisali v clanku mi pride hlavne ako teoria, ale ja som skutocne presvedceny, ze Greci nie su schopny prist s realnymi skrtmi a tiez ze je tam velka miera korupcie, takze cast pozicky sa urcite strati v niecom vrecku. Ked to zhrniem, bankrot Grecka nas bude stat povedzme financny obnos 'x' a ked mu poziciame bude 'x' + 'y' kde 'y' je minimalne to co vycislil pan Sulik v tom clanku na ktory reagujete a to je vzdy viac ako iba 'x'. Samozrejme, ze je tu moznost, ze predlzovanim Greckeho zivota sa efekt bankrotu zmensi ale mam pocit, ze som niekde cital, ze prave naopak, cize sa zvacsi, ale ja vo svojej uvahe pocitam, ze bankrot nas bude stat vzdy rovnako.
-
K tomu co ste pisali, ze pan Sulik je nabubrely, tak zo slovenskych medii som mal pocit, ze naozaj to bol hlavne postoj Sas, ktory nastartoval 'nie' Greckej pozicke a ked vy sa tvarite, ze ste to vybavili vy, pani premierka a pan minister zahranicnych veci tak to znie fakt smiesne. To tam mal ist pan Galko? Je to akoby tvrdil sofer obrneneho vozidla s peniazmi, ze dovoz tych penazi vybavil on. Nic v zlom, len logicka poznamka ;)

05.08.2011 | Adam008

stačilo napísať, že Sulík má prachy za pozemok OLO uložené vo švajčiarskych frankoch a šteká, pretože už chce žrať.

07.08.2011 | alfonzk

len smelo do tych poziciek!
Lud ma este rezervy (o.i. sa daju zdanit 20-30%? dochodky ,pripadne znizit socialne davky darmozracov,co si nevedia najst v 55 rokoch a po odpracovani 30-tich rokov pracu-proste vobec nie su flexibilni a ochotni predat byt a odist robit do diamantovej bane v Juhoafrickej respublike,na uroven 25 eur/mesacne)

07.08.2011 | rablo

Prečo zavádzate s drístami typu ze krach Grecka ohrozí eurozonu,sám viete najlepsie ze eurozona nema s krachom Grecka takmer nic spolocné.pán Miklos vy ste klamár prvého stupna možete si podat ruku s Ficom.A na najblizsom stretnutí Bilderbergu nezabudnite kolko máte vytlct este zo slovenskeho národa!Mali by ste sa hanbit ked poviem ze ste vlastizradca tak je to viac ako mierne slovo...

08.08.2011 | motik

Vsetci tu na vsetkych len hadzu hnoj, ale nikto dnes nevie presne povedat co sa stane v pripade skutocneho krachu Grecka, dnes ci o 5 rokov, aky dopad to bude mat na ostatne krajiny eurozony, ci bude dalsia lavina alebo nie, ako sa zachova Cina atd atd .... je to len jeden val hypotez proti druhej nazorovej linii s opacnymi hypotezami (pre zjednodusenie).

V com sa Miklos myli, ako to tu niekto vyssie napisal, riesi sa to prilis uctovnicky, ako keby chcel uctovnik co najviac odr.at stat na daniach...takto to riesi eurozona. Krach Grecka by ukazal, zevsetko je premenlive, ze sa na nic netreba spoliehat, a ze treba viest vyrovnane rozpocty, nezadlzovat sa atd...proste nenosit Armaniho ked potom nemam ani na chlieb a sol.... Ak si toto neuvedomia vsetci politici (a chyba je prave u populistickych lavicovych politikoch, ktori zadlozovali nadmieru svoje krajiny aby sa dostali ku vlade a cim dlhsie ostali pri valovoch), tak kriza pride a bude omnoho hlbsie nech nejaky Lehman....vsade totiz bude panovat nedovera, na vsetkych trhoch, nikto nikomu nic nepozicia, bude sa zacinat z minusu, akoby z doby ladovej....

Sulik drzi jasnu liniu, ak by sa mala porovnat cistota a dovera jeho vyjadreni a hypotez s tou Miklosovou, tak mam osobny nazor ten, ze trhy skor uveria Sulikovi, ako idealnym snom Miklosa... Jednoducho povedane, bankrot je ako burka, ktora vycisti vzduch... Bankrot je ozdravny a nevyhnutny. Otazka je ci, tak ako sa to ocakava zapoja sa aj v pohode zijuce banky, alebo to budu opet danovnici, ktori zaplatia dlhy, a este aj stratia pracu a budu triet biedu... radsej by som nepracoval par mesiacov ako splacat dlhy a este nepracovat...

Ivan Mikloš

Ivan Mikloš
  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 10720
  • Priemerná diskutovanosť: 41
  • RSS blogu

O blogu

Poslanec NRSR za SDKÚ.