Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Grécka pôžička, euroval a návšteva holiča

27.10.2010 | Ivan Mikloš

Diskusia (13 reakcií)

27.10.2010 | LubošB

Ďakujem pán Mikloš.
Po dlhom čase som si prečítal na Trende článok ktorý ma zaujal a poučil. Konečne nebol spomenutý Fico.
Slovensko má vo Vašej osobe ekonomicko.politický talent.
Ďakujem, že ste si našiel čas na napísanie tohto blogu.
PS Nevolil som SDKÚ, ale ťeším sa na Vaše ďalšie príspevky.

27.10.2010 | qqq

ma viceprezidenta greka a asi aj to mohlo mat trochu vplyv ze sa tak paprcil ked sme odmietli pozicku. Slovo ukáznit nie je slovenske lepsie je zdisciplinovat.

27.10.2010 | skorodochodca

nám hrozí zavedenie slovenskej koruny, pričom bude otázne, vzhľadom na otvorenosť ekonomiky, jej udržanie v dobrých medziach. V každom prípade by nás "chránila" pred tlakom poskytnúť pôžičku komukoľvek ...

27.10.2010 | sophistes

Dobrý článok. Oceňujem vaše kroky, postoje a názory v pozícii ministra financií.

Ale je to naozaj o štátnikoch, o tom či Nemecko mäkne alebo nie? Svetom hýbu banky, či už priamo alebo nepriamo, rovnako hýbu štátnikmi a ich rozhodnutiami. Postoje prezidenta ECB, alebo zástupcov Nemecka sa tvoria na základe výslednice síl ktoré na nich pôsobia. Preto ťažko vsádzať na vyvodenie zodpovednosti cez bankový sektor. Ak by aj prišiel pokus o niečo na ten spôsob, bude to rovnaká hlúposť ako špeciálna daň pre banky, čiže neefektívne divadielko a maškaráda, ktorá má upokojiť verejnú mienku.

27.10.2010 | hlasna_truba

Ale mne sa žiada dodať aspoň pár viet. Všetky vyspelé krajiny na svete hospodária s deficitom v rozpočte. Toto sa berie ako nejaká samozrejmosť. Lenže tu je pes zakopaný. Vezmime si takú kancelárku Merkelovú. Na tento rok potrebuje zaplátať dieru v rozpočte v rádoch 50 až 60 mld eur, spolu s refinancovaním starých dlhov si musí požičať takmer 300 mld eur. A kto jej ich požičia? Veľké banky. Preto jej postoj pripomína skôr rukojemníka ako suverénneho politika. O Obamovi to platí ešte viac. Vzniknutá situácia je výsledkom dlhodobej nezodpovednej politiky vlád ktoré aj keď nemajú vlastnú tlačireň na peniaze môžu si ich zmenou daní a poplatkov kedykoľvek vyrobiť. Banky ktoré tento celý žúr financujú to vedia a preto bez obáv lejú do štátnych rozpočtov peniaze. Toto sa musí zmeniť a zodpovednosť musí postihnúť aj banky. A preto súhlas so stanoviskom nášho ministra financií.

27.10.2010 | lajciak

Uznavam Vas ako skutocneho odbornika a musim povedat, ze som rad, ze ste znovu Ministrom financii SR.

Odmietnutie pozicky Grecku vsak nepovazujem za najstastnejsie rozhodnutie novej vlady. Ano, chapem podstatu moralneho hazardu, ale je potrebne si uvedomit relativnu silu Slovenska na Europskej pode a v ramci toho si dobre rozmysliet na co si Slovensko bude minat svoj zahranicno-politicky kapital. Politicky na tomto Slovensko prerobilo a je jedno ci ma SR principialne pravdu alebo nie. Proste sa zacalo hovorit o intra-eurozonskej solidarite a je jedno ze sa jedna o bohatsiu krajinu - par hlasov nasej vlady neprekrici 16 inych krajin eurozony a Europsku komisiu.

Pevne verim, ze sa Vam podari konsolidovat verejne financie cim rychlejsie a systemovejsie a ze nebudete ustupovat pri lobingu alebo co i len naznaku tlaku roznych skupin (DDS a podobne). Ked uz sme odmietli pozicku Grecku - bolo by velkou hanbou keby napriklad to Grecko malo o dva roky nizsi deficit ako Slovensko. Okrem toho, myslim, ze trhy su si nie iste nakolko je Slovensko eurovalom chranene (necudujem sa - viem si predstavit ake by boli reakcie politikov eurozony keby nase Slovensko potrebovalo schvalit podporu z eurovalu) kedze odmietlo pozicku Grecku a to sa prejavilo na vyssej rizikovej prirazke, ktoru Slovensko zaplatilo pri minulej emisii dlhopisov ako predtym. Mate teda pravdu, ze Slovensko by sa v konsolidacii malo spoliehat samo na seba - o to viac, ze odmietlo pozicku pre Grecko.

No nic uz, stalo sa, odmietli ste to. Principialnost sa vsak ukazuje najme vtedy, ked sa krajina postavi za vec, ktora pre nu nie je ekonomicky vyhodna, ale je pre vyssie dobro. Dufam, ze principialnost teda v EU preukazete aj napriklad pri zostavovani rozpoctu EU na dalsie rozpoctove obdobie a budete tlacit na setrenie aj v ramci Europskych institucii, napriek tomu ze Slovensko je cistym prijemcom zdrojov EU. Vlady setria vsade v Europe (a EK na to pravom tlaci) a institucie EU by mali ist prikladom, znizovat vydavky a ponechat viac penazi priamo statom.

Co sa tyka eurovalu, dufam, ze sa Vam podari obmedzit jeho platnost na tri roky a nepredlzovat ho, ale nie som optimista. Ex ante zachranne opatrenia sa mi tiez nepacia. Docasne mozu byt potrebne kym sa burlive trhy neupokoja, ale potom ich treba cim skor ukoncit. Vlazny postoj mam vsak aj k ex ante bankrotovemu procesu pre staty. Statny dlhopis by mal byt najbezpecnejsim financnym aktivom. Ak si kupim Slovensky statny dlhopis, ci uz na zabezpecenie mojho dochodku, alebo len na sporenie, ako maly investor sa spolieham na to, ze mi ho Slovenska vlada aj splati. Mozno lepsi pristup je teda podla mna tlacit na zodpovedne hospodarenie vlad ako pre nich vytvorit unikovy chodnicek cez ex ante bankrotovy proces. Na druhej strane vsak chapem aj vas postoj, ze investor by mal prihliadat na to ako stat hospodari, pred tym ako investuje do jeho dlhopisov, takze nie som celkom proti ex ante bankrotovemu procesu pre staty, mam k nemu len vlazny postoj.

27.10.2010 | robertdz

Dakujeme za zdielanie,p.Miklos. Absolutne suhlasim s Vasimi zavermi " ak si nepomozes sam,nepomoze Ti nikto". Osobne si myslim, ze nasa krajina je na to prilis mala, aby sme vedeli zasadne ovplyvnit lobingove skupiny, no to co navrhujete sa nicim nelisi od strategicko-manazerskych rozhodnuti vramci private equity.Rychlost, vzdelanost a pragmaticky tah na branu spolu so strukturalnimi opatreniami su zarucenym receptom na uspech. Osvedcilo sa to Korejcom pred niekolkymi desatrociami a pozrite na nich....preskocili svet. Bude si to vsak vyzadovat od nas Slovakoav aj "change of mindset" a zacat este tvrdsie pracovat... drzim palce pri dalsich reformach, najma tych, ktore sa budu tykat reforiem v skolstve,zdravotnictve a prerozdlenia dani tak, aby talentovani a tazko pracujuci Slovaci sa mali prilezitost uplatnit vo firmach na Slovensku a boli motivovani vychovavat svoje deti smerom k vyssiemu vzdelaniu...

27.10.2010 | pisspot

Porovnávanie situácie u nás a v Grécku a naša hospodárska situácia sú v týchto dňoch centrom pozornosti. Naši obyvatelia, aj obyvatelia Grécka sa stávajú obeťami rozličných slovných útokov z rôznych dôvodov, ale zo spoločných zámyslom. Spustila sa kampaň v tom zmysle, že prečo majú chudobní Slováci podporovať bohatých Grékov, ktorí sú nálepkovaní ako darmožráči, čo si už dlhé roky žijú nad pomery.
Kampaň zapríčinila, že predsudky sú medzi ľuďmi bežné. Realita ? Priemerná dĺžka pracovného času je v Grécku 41,6 hodiny týždenne, pričom priemer v EÚ je 37,4 hodiny týždenne. Je pravda, že približne 800 000 štátnych zamestnancov (koľkí z nich sú asi vojaci, policajti atď.) môže ísť do dôchodku okolo 55. roku svojho života, keďže nárok na dôchodok im vzniká po 35. odpracovaných rokoch, ale priemerný vek pri odchode do dôchodku v Grécku je 61,4 rokov života. (U nás nie ? Naši policajti, požiarnici, záchranári, vojaci, ich predčasné dôchodky, výsluhové dôchodky a následné zamestnávanie sa na rovnakom pracovisku). Helénska republika má však oproti Slovensku 10 krát väčší počet príslušníkov ozbrojených síl a minimálne 20 násobne väčší počet oveľa drahšej a modernejšej vojenskej techniky ako Slovensko (157 stíhačiek F16 C/D Fighting Falcon, 45 stíhačiek Dassault Mirage 2000, 53 F4 Phantom, 40 A7 Corsiar II, 15 C 130 Hercules, 12 C 27 Spartan atď). Taktiež pre množstvo ostrovov a problémy s Tureckom musí mať silné vojenské námorníctvo. Dodnes má Grécko výdaje s Olympijskými hrami, síce úspešnými, ale nie finančne. Minimálna mzda je v Grécku okolo 700.-€. Priemerná mzda tvorí 73% priemeru v EÚ. Každý štvrtý Grék zarobí menej než 700.-€. Každá piata domácnosť žije pod hranicou biedy. Priemerný dôchodok v Grécku je na úrovni 55% priemeru v EÚ, čo predstavuje zhruba 630.-€. Naprostá väčšina dôchodkov v Grécku je však pod hranicou 550.-€. Pri mzdách i dôchodkoch sú v Grécku veľké rozdiely.

Dôchodok štátneho úradníka (asi koľkí z nich sú bývalí príslušníci ozbrojených zložiek ?) v Grécku tvorí cca 95% poslednej čistej mzdy, ale sa vzťahuje len na základný plat a nie na príplatky, ktoré tvoria veľkú časť mesačných príjmov. Pravdou je taktiež množstvo sociálnych výhod, 13. a 14. plat (i dôchodok), príspevky k Vianociam či Veľkej noci a podobne. Iným prípadom je množstvo pracujúcich na čierno, korupcia a obchádzaníe daňových povinností. 

Bankrotu sa boja v Grécku predovšetkým priemerní ľudia, ktorých je aj u nás väčšina. Tí bohatí totiž len v januári a februári tohto roku previedli z Grécka do zahraničia okolo 8 miliárd € (pri čom určite berú v úvahu s veľkou pravdepodobnosťou aj možné ohrozenie Grécka Tureckom v budúcnosti). Tí sa nemajú čoho báť. Sú zabezpečení veľmi dobre pri každej alternatíve. V Grécku sú určite na situáciu rôzne názory. Netreba však zabúdať na tých, ktorí sa nádejajú, že EÚ urobí konečne v ich krajine poriadok. Nie všetci volili tých, ktorí ich do tejto zúfalej situácie priviedli. My by sme sa mali nad situáciou Grécka zamyslieť bez zlomyselnosti a malichernosti. Máme predsa zrkadlo.
Dnešní krikľúni, ktorí najhlasnejšie dávajú najavo názory napríklad ku situácii v Grécku iba dokazujú, že keď ich niečo nenaučili ineligentní rodičia, tak sami sa v škole nenaučili nič. V zamestnaní vybavenom im protekčne sa naučili iba pretraktovať čo im káže šéf. 

Neponúkam riešenie na odvrátenie bankrotu Grécka. Odpovedám ľuďom u nás, keď sa pýtajú, či je nutné zachraňovať Grécko. Nie sú namieste vyvolané emotívne a hlavne cieľene demagogické komentáre založené na mýtoch o extrémne vysokých príjmoch iniciované od niekoľkých jednotlivcov. Argumentujme vecne a pravdivo. Prídeme na to, že predsudok o lenivom a napriek tomu bohatom Grékovi je mýtus. Krikľúni a rôzne lobystické skupiny si musia uvedomiť, že Grécko je členom NATO ktorý chráni jeho južné krídlo. Okrem toho politicky stabilizuje situáciu na Balkáne (dáva nádej Bulharsku, Srbsku, Macedónsku, asi aj Rumunsku, stabilizuje Albánsko, ale len brzdí v tomto regióne Turecké ambície. Na viac mu nestačia sily). V NATO je síce aj jeho potencionálny hlavný protivník. Tu sa však môže situácia rýchlo zmeniť vzhľadom na jeho rýchly ekonomický rozvoj, početnú populáciu, veľmi silnú armádu a nie nemožný nástup extrémneho islamu v krajine. Nákupy najmodernejšej vojenskej techniky bohatým Tureckom sú pre jeho ekonomickú a politickú silu vlastne zbytočné. Násobne menšie Grécko ho v tom vynútene nasleduje čím sa veľmi oslabuje ekonomicky aj politicky. San sasiti satas.
Slovenská inteligencia v minulosti študovala v prvom rade na klasických gymnáziách, kde vyrastala priamo pod vplyvom Helénskej kultúry. Náročné maturity v klasickej gréčtine boli pre študentov samozrejmosťou. Odrazilo sa to v ich bezproblémovom štúdiu na najnáročnejších univerzitách v Európe (študovali hlavne na Sorbonne a v Heidlbergu), kde si vážili ich úroveň vzdelania. Ich rodičia hlavne z evanjelických rodín si uvedomovali, že Slovenská religiozita a kultúra je vlastnou dcérou Gréckej religiozity a kultúry. V tom duchu vychovávali potomkov. To by vlastne mali vedieť všetci Slováci. Žiaľ úroveň vzdelania je na Slovensku taká, že študenti sa nenaučia ani slovensky poriadne. Väčšina z nich nepochádza po starých a prastarých rodičoch z radov inteligencie. Ak ich rodičia nadobudli vysokoškolské vzdelanie za bývalého režimu, to čo ich mohli naučiť iba vzdelaní a kultúrni rodičia, starí rodičia a prastarí rodičia sa nenaučili. Chýba im etické správanie, úcta ku svojim koreňom, k religiozite, k vzdelaniu a k ľudskej práci. Myslenie a správanie v spoločnosti určovali normy politického zriadenia štátu. Tieto odstránené normy nie je čím nahradiť, väčšina inteligencie z minulosti ich zdedené nemá. Slovenská tzv. nová inteligencia k tomu, aby sme ju mohli za ňu považovať potrebuje najmenej 3 generácie.

29.10.2010 | salamoon

The advocates of uncontrollable, devouring, Capitalism, try to suppress the fact that among the major factors for public deficits burgeoning, is the continuous feeding of Capital's tremendous profits - benefits through scandalous tax exemptions and various sponsorships as a result of the existing corruption between the State and the capitalist private sector. Its characteristic that the Greek State loses around 1.2 billion Euros as a result of tax exemptions on ship-owning companies, while between 2005 and 2009 the profits of the country's 300 largest Cos. and banks were increased by almost 365%. "Some 300 companies and banks in the last five years benefited from a reduction in tax rates," Finance Minister George Papaconstantinou had said last November.

Furthermore, the Greek State loses around 2 billion Euros every year from the tax evasion of employers who promote uninsured labor, thus contributing to the devitalization of the pension system. This amount is infinitely small related to the profiteering of Greece's creditors mainly foreign or local banks. It should be noted that from the annual budget of 2009, almost 42 billion Euros had been withheld for this purpose. As a result of this social spending has been significantly reduced, in favour of those who benefit from the high rates of Greek government bonds.

28.10.2010 | eExcel

len sa zamysliet, preco politici tak brania banky a zaco to robia.
Odtial zasa ci je mozne, aby bankari prestali drzat za gule politikov.
A nasledne vyvodit najpravdepodobnejsi trend vyvoja politickych a ekonomickych systemov, v ktorych bankari nezrusitelne drzia za gule exekutivu.
A doviest to k zaveru a zmysluplnosti takychto systemov pre obcanov.

28.10.2010 | salamoon

ja len dufam ze tato kriza bude pre ekonomicky neoliberalizmus, ktory priviedol tento svet do tohto marazmu pocas posl. cca 30 rokov poslednou ranou tak ako bol pad Berlinskeho muru poslednou symbolickou 'ranou' pre komunizmus...len som trosku zmateny a Vas prispevok ma nechava v rozpakoch ci tento system nadalej obhajujete (napriek vsetkemu) resp. kritizujete...napokon vasa strana bola vzdy zastanca rozpravok o spasonosnom 'volnom trhu pre vyvolenych' a moralnosti a ucebnicovej spravnosti fungovania financnych trhov v prospech vsetkych...skuste prosim tuto problematiku zo sirsieho a nestranickeho pohladu vysvetlit (aspon raz) aj vasim vernym volicom (trosku serioznejsim a zaroven jednoduchym stylom kt. by pochopili), bez toho ze by ste tam museli pridavat pre tych menej rozmyslaniachtivych slovne spojenia ako 'Fico' ci 'lenivi Greci' resp. pod. medialne pseudohesla na vymyvanie mozgov 80% casti obyvatelstva ktora je nekontrolovanym vycinanim tohto systemu najviac postihnuta ... vdaka ... :-)

28.10.2010 | milanll

Pan Miklos, pri vsetkej ucte k Vam, aj ked sa ja mozem mylit, stale vidim iba dve priciny, preco ste sa tu zaregistrovali a napisali ste tento clanok na temu, ktora je uz na Slovensku nejaku dobu neaktualna:

1. Bud ste naozaj presvedceny o tom, ze neposkytnutim pozicky Grecku ste sa zachovali spravne a teraz iba pripominate znova tento vas krok, ktory bol, zhodou okolnosti, aj v sulade s myslenim vacsiny obyvatelstva a Vam zabezpecil znacne politicke body, ktore Vasa vlada sucastne tak mimoriadne potrebuje


2. Alebo niekde v hlbke viete, ze nieco nie je v poriadku a snazite sa takto iba presvedcit sameho seba, za pomoci ostatnych diskutujucich, ze ste naozaj konali spravne.


Nekonali ste totiz.
Spravili ste mozno najvacsiu politicku chybu vo svojej kariere.
Ale verim, ze ste konali neumyselne.
Pravda je totiz jedina - my, Slovaci, ABSOLUTNE nechapeme principy zapadnej spolocnosti, kde solidarita je jednou z hlavnych podstat, na ktorych zapadna civilizacia spociva.

Keby nespocivala, zapadna Europa by bola na tom presne tak isto hospodarsky, moralne a socialne, ako je na tom vychodna Europa.

Taktiez, keby nebolo solidarity, Slovensko by nebolo dnes clenom EU a vlastne EU by ani neexistovala.

My, Slovaci, to vsak nechapeme. Pre nas je pojem solidarita prilis vseobecny a utopicky, aj ked vieme, ze medzi nasou a zapadnou spolocnostou je obrovsky rozdiel, my radsej hladame presne matematicke vysvetlenia tohto rozdielu a to na zaklade konkretnych faktov, alebo prichadzame s roznymi konspiracnymi teoriami, ktore nam maju tento rozdiel vysvetlit.

Stale sme vsak nepochopili jedno - zapadna civilizacia je postavena na urcitych pilieroch - moralke, solidarite, tvrdej praci, splocenskej rovnopravnosti, a mnohych inych.

Co je presnym opakom vychodnej Europy, kde vyssie principy neexistuju, pretoze ich doteraz ani nikto nestanovil.
A presne tak vychodna Europa aj vyzera - nielen spolocensky, ale aj hospodarsky a ekonomicky.
Vychoda Europa vlastne uspesne buduje novodobu otrokarsku a kastovu spolocnost, zalozenu na rozdieloch jednotlivych tried.
Tu mozte hladat aj tu rozsirenu spolocensku pravdu o nenazratosti a chamtivosti slovenskych podnikatelov a developerov - aj ked tato pravda sa uz vlastne tyka celeho obyvatelstva.

Na Slovensku totiz vladne spolocenska a ekonomicka anarchia, kde neexistuju ziadne spolocenske normy, ani zakony.
Slovaci si to vsak mylne vysvetluju demokraciou a volnym, neregulovanym trhom.

Na zaver by som sa chcel iba podakovat a v duchu zatlieskat dvom diskutujucim z tejto debaty - p. Lajciakovi a diskuterovi, ktory vystupuje pod nickom ,,pisspot'' a to najma za ich odlisne pohlady a nazory, ktore hladaju hlbsiu podstatu, nie su zatazene vseobecne rozsirenymi predsudkami a poskytuju novy pohlad na danu tematiku.
Pretoze tyto dvaja pani tu predviedli presne to, co vy, p. Miklos, spominate vo svojom blogu, ako buduce vychodiska pre Slovensko - a to je zavadzanie ,,znalostnej ekonomiky''.

Kde, pevne verim, ze si vy, p.Miklos, si nepredstavujete pod tymto pojmom vedu a vyskum, tak, ako si to predstavuje drviva vacsina slovenskeho obyvatelstva.
Pretoze tento preklad je uplne nespravny a znalostna ekonomika, tak isto, ako R&D-research and development, su skor postupy riadenia ekonomiky, hospodarstva a podnikov, vyuzivajuce nove pohlady, know-how, aplikacie a postupy, ktore zvysuju efektivitu, produktivitu a znizuju naklady, ALE NAJMA, buraju doterajsie predsudky a zauzivane postupy.

Cize, ak naozaj chcete budovat znalostnu ekonomiku, p.Miklos, je najvyssi cas, aby ste s tym zacali, ale najma, aby ste s tym zacali vy, ako vlada.
Pretoze doterajsi vyvoj Slovenska, za poslednych 20 rokov, pripomina skor prizeranie sa na svojvolny vyvoj splocnosti a hospodarstva, ako ich skutocne riadenie.

Prvym prikladom zavedenia znalostnej ekonomiky moze byt prave projekt, ktory som Vam zhruba predstavil v mojom emaily pre Vas - a to je projet masovej vystavby sirokodostupnych domov.
Pevne teda verim, ze si vo svojom programe najdete cas, aby som Vam tento projekt mohol blizsie vysvetlit.
Uz len preto, pretoze tento projekt bura vsetky doterajsie predsudky a neefektivne riadenie slovenskeho stavebnictva a samosprav, zaroven dokaze posunut Slovensko, v jeho vyvoji, znacny kus dopredu a ekonomicke nasledky toho projektu som Vam uz predtym opisal.

S pozdravom

Milan Zitnak

01.11.2010 | joss

Plne suhlasim s Vasim nazorom pan Zitnak a aj ked musime akceptovat oficialne rozhodnutie Slovenska vo veci POZICKY Grecku povazujem ho takisto za nestastne a politicky, diplomaticky a urcite aj ludsky za nespravne, napriek urcitemu pozitivnemu efektu pre celu EU. Urcite aj pre Slovensko, lebo slovenska vlada ako protagonista tohto rozhodnutia je minimalne o to viac zaviazana znizovat deficit a zlepsovat politicku a podnikatelsku kulturu na Slovensku.Nemyslim si, ze by malo katastroficke nasledky tak, ako mnohi kritici strasia, Slovensko ale je urcite tolerantne vnimane ako neuspesny maturant, co je pre ambicioznu krajinu akou by sme mohli chciet byt, nie prave najlepsie vysvedcenie. Inak povedane prepadak. A ku presvedcivym argumentom pana Miklosa smerom ku Grecku. Daju sa uplne aplikovat aj na Slovensko v roznych pohladoch. Aj z pohladu nasho rovnakym sposobom a excelentne rychlo vyprodukovaneho deficitu . Zapadna Europa pred dvadsiatimi rokmi dobrovolne a solidarne podporila Slovensko a ostatne staty strednej a vychodnej Europy a ponukla im partnerstvo a ekonomicke stimuly napriek nevykonnemu a po kazdej stranke nekompatibilnemu prostrediu u nas. Ak by zaujali nas grecky postoj, asi by sme sa nedockali spasitela. Namiesto toho, aby sme prevzali vsetky dobre veci co nam ponukli, zmohli sme sa zatial hlavne na to zle, parazitizmus a hlavne na zneuzivanie, ci egoizmus. A co ma osobne mrzi, ze sme spolu s neserioznymi politikmi, parazitmi a darebakmi hodili do jedneho vreca vsetkych grekov. Aj tych, ktori sa spravaju primerane a su slusni a pracoviti a verim tomu, ze mnohi na rozdiel od nas aj solidarni.

Ivan Mikloš

Ivan Mikloš
  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 10720
  • Priemerná diskutovanosť: 41
  • RSS blogu

O blogu

Poslanec NRSR za SDKÚ.