Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG IT = inšpirácia + tvorivosť

Bez intuície sa ťažšie pretlčiete

16.05.2012 | hevi

Predvídavosť nie je nijaké bosoráctvo

  • Tlačiť
  • 0

Vitajte.

Ešte pred dvoma týždňami som písal pravidelné týždenné stĺpčeky do denníka podobného zamerania ako je Trend, ktorý čítajú najmä manažéri a producenti a obchodníci a biznismeni. Písal som im tam o správy zo zákulisia kníh. Postupne vo mne skrsla ambícia osloviť týchto ľudí niečím, čo by im bolo možno viac na osoh ako románové výmysly (aj keď si myslím, že taký Kafka je pre každého podnikateľa nevyhnutnou lektúrou). Tak som začal hľadať nové médium a vybral som si Trend. Urobil som vstupný konkurz, obstál som, dostal som prístupové údaje, jednoducho, dohodli sme sa. V ten istý deň mi prišiel z redakcie spriateleného (či konkurenčného) podnikateľského denníka odkaz, že ma v rámci reštrukturalizácie, obsahovej modifikácie (poznáte tie reči) rušia. Haha, povedal som si v duchu. A ja som si medzitým vybavil nový flek. Dostal som padáka, ale už som mal nové pracovisko. Niekto zrušil môj výrobný program, ale ja som už mal medzitým prichystaný iný. Niekto by tomu povedal, že som bol o dva kroky, o dva ťahy pred mojím protipartnerom. Veď je to rukolapná prípadová štúdia, ako je dobre, keď je človek pripravený na nepredvídateľno.

Lenže, dá sa nepredvídateľno predvídať? A keďže vediem kreatívne workshopy, dá sa naučiť vycítiť nepredvídateľné udalosti? Jedným slovom, dá sa naučiť intuícii, ktorá nám v živote už toľkokrát pomohla (ak to bola pravá intuícia) a ktorá nás v živote už toľkokrát priviedla na pokraj priepasti, ak to boli iba naše vnútorné fantazmagórie?

Diskusiu na túto tému prenecháme radostným pisateľom komentárov k blogom a šamanom, ktorí sa živia písaním príručiek, ako počúvať svoj vnútorný hlas, ako vypestovať svoj šiesty zmysel - poznáte záplavu podobnej literatúry. Namiesto toho vám vyrozprávam vlastnú skúsenosť:

Ako čerstvo škodovkový vodič som raz sadol za volant môjho superfára a cúval som z parkoviska. Keďže som nemal za sebou dlhoročnú rutinu, iba zbežne som sa pozrel do spätného zrkadla a potom som sa venoval prístrojovej doske, radeniu spiatočky, pridávaniu plynu a ďalším manévrom. Zrazu buch – vrazil som do auta, ktoré sa medzitým rozhodlo skrížiť moju dráhu. Rýchlosť bola pomalá, vodič bol sused, a tak aj škoda na obidvoch Škodách nebola veľká. Neskôr mi povedala žena, ktorá ma v tom čase zakaždým odprevádzala z balkóna, že vedela, že sa tá zrážka uskutoční. Jasné, že vedela, pretože mala celú scénu ako na dlani: videla mňa, ako cúvam a nezastavujem, videla suseda, ako pokračuje v ceste a nezastavuje. Táto konštelácia sa nemohla skončiť nijako inak ako zrážkou.

Futurológia (ak je to veda, a nie hochštaplerstvo), predvídanie, prognostika, ak chcete intuícia, pracuje na podobnom princípe. Sme umiestnení na pomyselnom balkóne, odkiaľ máme rozhľad po krajine. Ten balkón, to vyvýšené miesto môžu byť naše doterajšie skúsenosti, omyly, úspechy, nezdary iných, vedomosti zo školy života alebo z kurzov, jednoducho všetko, čo si nesieme v sebe ako know-how vlastného života. Keď je ten balkón, to stanovisko priveľmi vysoko, nedovidíme na dianie. Keď sme priveľmi nízko, napríklad v samotnom epicentre diania, tiež nedovidíme. Dôležité je mať to správne umiestnenie – ani priveľmi vysoko, ani nízko.

Máme v sebe celú klaviatúru inštinktov, ktoré sme zdedili po prapredkoch, ktoré do nás zaštepil náš každodenný styk s nebezpečenstvom, máme v sebe intuíciu, ktorú v nás zanechali predchádzajúce vyriešené problémy či nezvládnuté situácie. Máme v sebe vrodenú i získanú opatrnosť, ale aj rodovú či nadobudnutú chuť okúsiť neznámo, zariskovať.

Nebudem vás zaťažovať socio-psychologickými výskumami ani načítanými marketingovými zaklínadlami, ale som presvedčený, že bez intuície by sa nám ťažšie predieralo džungľou súčasného sveta (i podnikania). A že táto predvídavosť nie je nijaký šamanizmus, ale zdravá súčasť každej našej osobnosti. A že sa dá pestovať a prehlbovať.

Niekoľko námetov na rozvíjanie intuície:

- pred vážnymi, ale i menej vážnymi rozhodnutiami sa započúvajte do svojho vnútorného hlasu, urobte si také samointerview, čo hovoríte sám sebe. Svoje pocity si môžete zapísať. Po čase si svoju predtuchu, obavy, istoty porovnajte s realitou. Ako hlboko ste sa pomýlili? V čom vás vaša intuícia oklamala a v čom ste jej dali za pravdu? Môžete sa spoľahnúť na svoju predvídavosť?

- na schôdzkach, mítingoch, poradách skúste odhadnúť, čo povie ten-ktorý rečník, aké argumenty vytiahne, aký postoj zaujme. Súčasťou intuície je obyčajný odhad ľudí. kto pozná ľudské povahy, vie lepšie odhadnúť ich reakcie.

- vezmite si novinové titulky z novín jedného dňa a pokúste sa z nich „vyčítať“ a ak sa vám chce, aj napísať vývoj v najbližších dňoch. Nemusia to byť nijaké zložité prognózy, berte to skôr ako hru, v ktorej je zrnko pravdy.

- pri rozvírení vlastnej kreativity určite nájdete množstvo techník, ktorými dokážete stimulovať vlastnú intuíciu.

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

IT = inšpirácia + tvorivosť

IT = inšpirácia + tvorivosť
  • Počet článkov: 2
  • Priemerná čítanosť: 1636
  • Priemerná diskutovanosť: 0
  • RSS blogu

O blogu

Aktivizujúce čítanie o piatich I - inšpirácii, inovatívnosti, intuícii, impulzoch, imaginácii a jednom T - kreativite.

IT = inšpirácia + tvorivosť

IT = inšpirácia + tvorivosť
  • Počet článkov: 2
  • Priemerná čítanosť: 1636
  • Priemerná diskutovanosť: 0
  • RSS blogu

O blogu

Aktivizujúce čítanie o piatich I - inšpirácii, inovatívnosti, intuícii, impulzoch, imaginácii a jednom T - kreativite.

Kalendár sa načítava...