Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Hana Petríková

Brusel sprísňuje ochranu súkromia. Firmy sa majú na čo tešiť.

21.11.2016 | Hana Kvartová

Nová legislatíva bude stáť firmy veľa peňazí. Otázne je, či využijú potenciál, ktorý im povinný poriadok v dátach klientov prinesie.

  • Tlačiť
  • 4

Európsky parlament tento rok na jar schválil po mnohých rokoch príprav legislatívu nazvanú Všeobecné nariadenie na ochranu osobných údajov (General Data Protection Regulation). Na Slovensku sa tejto smernici, ktorá je od mája 2018 záväzná pre všetky krajiny Európskej únie, zatiaľ veľa nehovorí. Médiá si ju nevšimli, ale mnohé firmy o nej veľmi dobre vedia.

Niet divu. Nová regulácia, nazývaná niektorými „míľnikom digitálnej éry“, zavádza pre firmy v súvislosti so zhromažďovaním a spracúvaním osobných údajov hromadu povinností. Nechcem zachádzať do podrobností, ale za zmienku stojí, že organizácie musia prijať vhodné technické opatrenia k ochrane osobných dát, musia navrhovať každú novú službu či produkt tak, aby zohľadňovala ochranu súkromia (privacy by design) a nastavovať najvyššiu mieru ochrany údajov vždy ako predvolenú možnosť (privacy by default).

Firmy tiež budú musieť do 72 hodín informovať miestne autority (u nás Úrad na ochranu osobných údajov) o narušení bezpečnosti, vrátane detailov aké dáta mohli uniknúť a ako to ovplyvní dotknuté osoby. Organizácie, ktoré spracúvajú citlivé dáta (napríklad rasového a etnického pôvodu, politických názorov, vierovyznania alebo sexuálnej orientácie), budú musieť dokonca zamestnávať odborníka, ktorého legislatíva nazýva Data Protection Officer.

Výška sankcií napovedá, že komisári v Bruseli berú súkromie v digitálnom svete naozaj vážne. Ak firma zákon poruší, hrozí jej pri závažných prehreškoch pokuta do výšky 4 % globálneho obratu alebo do sumy 20 miliónov eur – podľa toho, ktorá z hodnôt je vyššia.

GDPR má z pohľadu spotrebiteľa vznešený cieľ. Všetci by sme mali získať lepší prehľad o tom, aké dáta o nás firmy majú a ako ich používajú, takže budeme môcť ľahko požiadať aj o ich vymazanie. Niektoré generácie však takéto otázky zjavne netrápia.

Napríklad dnešní tínedžeri sa neobávajú ani tak toho, že ich osobné údaje niekam uniknú a budú zneužité napríklad na komerčné účely. Viac ich zaujíma, aby fotografie, videá a iné súkromné príspevky na sociálnych sieťach zostávali ukryté pred zrakmi rodičov či učiteľov. V nedávnom britskom prieskume takmer polovica tínedžerov uviedla, že by radšej predali svoje osobné dáta za 15 libier, ako by si mali rovnakú sumu zarobiť prácou.

Kým mladú generáciu ochrana osobných údajov netrápi, dodávatelia technológií pre manažment a kvalitu dát sa môžu tešiť, lebo novým pravidlám sa nebude dať vyhovieť bez investícií. Odhliadnuc od obchodných príležitostí však nie je čo oslavovať. Zladiť sa s legislatívou môže byť pre firmy nočná mora.

V dnešnom multikanálovom svete sa osobné dáta získavajú zovšadiaľ – z pobočiek, z webu, z call centra, z mobilných aplikácií. Asi nikde netečú všetky do jediného dátového skladu, kde by sa čistili. Pre väčšie spoločnosti nebude ľahké získať celistvý obraz o dátach každého jedného klienta, čiže kde všade sú (vrátane cloudu), na čo slúžia, odkiaľ k nim kto a kedy pristupoval.

Motorom pre všetky technologické investície by mal byť hlavne benefit pre klienta alebo pre samotnú firmu (napríklad v ochrane reputácie) a nie uspokojenie regulátora. No keď už firmy musia poupratovať v osobných dátach klientov, mali by direktívne nastolený poriadok zmysluplne využiť. Čiže rozmýšľať, ako s pomocou lepšieho manažmentu dát poskytovať lepšie služby alebo prinášať lepšiu zákaznícku skúsenosť.

  • Tlačiť
  • 4

Hana Petríková

Hana Petríková
  • Počet článkov: 36
  • Priemerná čítanosť: 2422
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Hana Kvartová (rod. Petríková) - regionálna riaditeľka Central Europe and Adriatic softvérovej firmy SAS, odborníčka na CRM a biznis konzultantka.

Hana Petríková

Hana Petríková
  • Počet článkov: 36
  • Priemerná čítanosť: 2422
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Hana Kvartová (rod. Petríková) - regionálna riaditeľka Central Europe and Adriatic softvérovej firmy SAS, odborníčka na CRM a biznis konzultantka.

Kalendár sa načítava...