Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Gabriel Tóth

Zemetrasenie na politickej mape Facebooku

09.07.2017 | Gabriel Tóth

Parlamentné voľby v roku 2016 zmenili aj správanie fanúšikov politických strán na Facebooku a prekreslili tak "politickú mapu" sociálnej siete.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 10

Pri analýze politických strán na Facebooku počas minuloročných volieb nás zaujala aktivita fanúšikov na jednotlivých stránkach a ich vzájomný prekryv. Teda, koľko majú fanpages politických strán spoločných užívateľov, ktorí sú aktívni (dali like, comment alebo share) na viac ako jednej stránke. Na základe tohto prekryvu sme potom pomocou metódy Normalized Facebook Distance (viac tu) vyrátali ako blízko majú k sebe politické strany a zobrazili na dvojdimenzionálnej mape.

Zamerali sme na obdobia pred a po minuloročných parlamentných voľbách, pričom nás prekvapilo, ako veľmi sa za polroka zmenilo správanie fanúšikov politických strán.

Situácia pre voľbami

V období tri mesiace pred voľbami vyzerala situácia nasledovne – existovala jedna veľká množina blízkych strán, ktorých užívatelia boli rovnako náchylní interagovať aj s ostatnými stránkami v klastri. Osamotené (najvyššia miera unikátnych užívateľov) boli len SaS a Most-Híd.

Z pohľadu x-ovej osi by sa toto rozloženie dalo interpretovať na základe témy migrantov – od ich najradikálnejšieho odmietania (Sme rodina a ĽSNS) až po osamotený Most-Híd, ktorý sa ako jediný k ich prijatiu nestaval a priori negatívne.

Zemetrasenie po voľbách

Ako veľmi sa správanie fanúšikov politických strán zmenilo za 6 mesiacov, teda po marcových parlamentných voľbách, ukazuje druhý graf. Pozorujeme zánik predchádzajúcich troch klastrov a výrazne zmeny v blízkosti jednotlivých strán. Súčasne došlo k zvýšeniu vzdialeností medzi jednotlivými klastrami, no zároveň sa strany v rámci klastrov k sebe priblížili.

Na základe správania facebookových užívateľov tak vznikli štyri bloky, ktoré reflektovali politický vývoj v parlamente. Prvý klaster tvoria koaličné strany (SMER-SD, SNS, #SIEŤ, MOST-HÍD), druhý najväčšie opozičné strany SaS a OĽANO, pričom ĽSNS a Sme rodina vytvorili samostatné klastre. V tomto prípade je tak rozloženie strán x-ovej dané koalično-opozičným delením.

Nová mapa

Parlamentné voľby tak zmenili aj správanie fanúšikov politických strán na Facebooku a prekreslili "politickú mapu". Výrazne sa dotkli napr. Most-Híd, ktorého fanúšikovia sa priblížili k novým koaličným partnerom, najmä k SNS a Smeru-SD. Ukázala sa tiež rozdielnosť základní fanúšikov opozičných strán, najmä anti-systémových strán ĽSNS a Sme rodina.

Správanie užívateľov na sociálnej sieti tak s istým zovšeobecneným kopírovalo reálny politický vývoj, čo je zároveň dôležité z pohľadu ďalšieho skúmania komunikácie na sociálnych sieťach a možnej aplikácie jeho záverov aj pre „offline“ prostredie.

Pozn. Dáta v tomto blogu sú súčasťou diplomovej práce Ľudovíta Ďurmana, ktorá sa venovala minulým parlamentným voľbám z pohľadu komunikácie na sociálnych sieťach. Celú prácu nájdete tu.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 10

Gabriel Tóth

Gabriel Tóth
  • Počet článkov: 21
  • Priemerná čítanosť: 3426
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Ako externý člen Katedry politológie na FiF UK sa zaoberám najmä oblasťou politickej komunikácie a marketingu. Mám pocit, že táto oblasť si zaslúži viac dát a faktov a menej subjektívnych pocitov, tento blog má byť preto čiastočne aj odpoveďou na tento stav diskusie o komunikácii v politike a médiách. Obsah a názory prezentované v tomto blogu sa nevzťahujú a nesúvisia s mojou prácou hovorcu investičnej skupiny Penta.



Kontakt:



toth.gabriel14@gmail.com



facebook.com/toth.gabriel14

Gabriel Tóth

Gabriel Tóth
  • Počet článkov: 21
  • Priemerná čítanosť: 3426
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Ako externý člen Katedry politológie na FiF UK sa zaoberám najmä oblasťou politickej komunikácie a marketingu. Mám pocit, že táto oblasť si zaslúži viac dát a faktov a menej subjektívnych pocitov, tento blog má byť preto čiastočne aj odpoveďou na tento stav diskusie o komunikácii v politike a médiách. Obsah a názory prezentované v tomto blogu sa nevzťahujú a nesúvisia s mojou prácou hovorcu investičnej skupiny Penta.



Kontakt:



toth.gabriel14@gmail.com



facebook.com/toth.gabriel14

Kalendár sa načítava...