Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Gabriel Tóth

Skrytá zbraň Igora Matoviča

22.03.2020 | Gabriel Tóth

Najčastejšie sa pri hodnotení kampane Igora Matoviča na sociálnych sieťach skloňujú jeho dve videá z Cannes a Cypru.

  • Tlačiť
  • 2

Málokto si však uvedomuje, že za jeho úspechom na Facebooku je dlhodobé a veľmi efektívne využitie aj iného nástroja – svojho súkromného profilu. Ten má síce iba 3,5-tisíc priateľov, ale má okrem toho viac ako 83-tisíc followerov, čím sa radí medzi najsledovanejších politikov na Slovensku.

Keď sa však pozriete na rebríčky najväčších profilov politikov, Igor Matovič v nich nebýva zaradený.

Dôvod je jednoduchý. Kým pri oficiálnych stránkach ostatných politikov sa dajú údaje o príspevkoch a počtoch interakcií sťahovať automaticky, Facebook to pri osobných profiloch neumožňuje a tak Matovičove celkové čísla sú na prvý pohľad neviditeľné. Pozreli sme sa preto na jeho profil detailnejšie, manuálne si prešli všetky statusy a spravili aj prvé porovnanie výkonnosti jeho profilu s inými predsedami strán. A výsledok je veľmi zaujímavý.

Po vzore Trumpovho Twitteru

V prvom rade je celkom netradičné, ako svoj facebookový profil Igor Matovič využíva. Napríklad frekvenciou príspevkov. Celkovo mal od 10. januára až do 19. marca na svojom profile 296 príspevkov, teda viac ako 4 posty na jeden deň. Na rozdiel od iných politikov, ktorý si dávajú záležať na profesionálnych fotkách alebo videách, využíva najviac obyčajné textové statusy, tvoria takmer polovicu obsahu.

Navyše, zvyčajne sú pomerne krátke v podobe niekoľkých viet, priemerný príspevok má len niečo menej ako 200 znakov. Matovič tak využíva profil ako instantný feed svojich názorov a myšlienok a namiesto remeselného spracovania príspevkov uprednostňuje rýchlosť a autenticitu. Nepripomína vám to trocha Twitter jedného amerického prezidenta? :-)

Lekcie z efektivity

Dáta z profilu predsedu OĽANO pekne ilustrujú celkový rast strany posledné dva mesiace pred voľbami. Od začiatku januára počet interakcií (likes, comments a shares) na jeho profile kontinuálne rástol, viditeľné sú aj nárasty pri oboch slávnych videách a najmä vo volebný deň, kde predznamenali drvivý úspech OĽANO. Po voľbách už pravidelne dosahoval denne viac ako 10-tisíc interakcií.

Ešte zaujímavejšie sú tieto čísla, keď ich porovnáme s výsledkami ostatných predsedov politických strán. Najúspešnejšie oficiálne stránky v počtoch interakcií pred voľbami mali Beblavý, Kiska a Truban. Predseda PSS mal od januára na svojej stránke cca 443-tisíc interakcií. A osobný profil Igora Matoviča? Viac ako 483-tisíc, teda suverénne najviac zo všetkých.

A to najlepšie na záver. V podstate všetci ostatní politici využívali na dosiahnutie týchto čísiel masívne promovanie príspevkov. Napríklad Michal Truban minul na dosiahnutie čísiel vyššie len v tomto období dvoch mesiacov 72-tisíc EUR (pozn. časť z nich mohla ísť aj na dark posty, teda nemusia byť úplné). Keďže príspevky na súkromných profiloch sa sponzorovať nedajú, Matovič dosiahol najlepšie výsledky bez použitia čo i len jedného eura!

Facebook namiesto hovorcu

Aj keď si tento komunikačný nástroj nového premiéra zatiaľ veľa ľudí píšucich o politike a komunikácii nevšimlo, jeho dosah a efektivita ukazujú, že bol dôležitou súčasťou úspechu OĽANO na sociálnych sieťach a hlavne v budovaní silného brandu ich predsedu. Zároveň spôsob, akým Igor Matovič svoj profil využíva, dáva tušiť, že bude patriť k jeho hlavným kanálom pri komunikácii s verejnosťou.

Možno aj novinári alebo jeho koaliční partneri by si mohli začať zvykať, že namiesto klasických tlačových správ alebo konferencií, budú musieť reagovať na virálne statusy. Nový premiér tak môže cez svoj profil veľmi rýchlo a efektívne nastoľovať mediálnu agendu alebo reagovať na politický vývoj. Napríklad po vzore Twitteru aktuálneho prezidenta sediaceho v Bielom dome.

  • Tlačiť
  • 2

Gabriel Tóth

Gabriel Tóth
  • Počet článkov: 56
  • Priemerná čítanosť: 2977
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Ako externý člen Katedry politológie na FiF UK sa zaoberám najmä oblasťou politickej komunikácie a marketingu. Mám pocit, že táto oblasť si zaslúži viac dát a faktov a menej subjektívnych pocitov, tento blog má byť preto čiastočne aj odpoveďou na tento stav diskusie o komunikácii v politike a médiách. Obsah a názory prezentované v tomto blogu sa nevzťahujú a nesúvisia s mojou prácou hovorcu investičnej skupiny Penta.



Nechcete zmeškať novú analýzu či komentár? Pridajte sa ku komunite fanúšikov politickej komunikácie a dát na tomto linku.



 



Kontakt:



toth.gabriel14@gmail.com



facebook.com/toth.gabriel14

Gabriel Tóth

Gabriel Tóth
  • Počet článkov: 56
  • Priemerná čítanosť: 2977
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Ako externý člen Katedry politológie na FiF UK sa zaoberám najmä oblasťou politickej komunikácie a marketingu. Mám pocit, že táto oblasť si zaslúži viac dát a faktov a menej subjektívnych pocitov, tento blog má byť preto čiastočne aj odpoveďou na tento stav diskusie o komunikácii v politike a médiách. Obsah a názory prezentované v tomto blogu sa nevzťahujú a nesúvisia s mojou prácou hovorcu investičnej skupiny Penta.



Nechcete zmeškať novú analýzu či komentár? Pridajte sa ku komunite fanúšikov politickej komunikácie a dát na tomto linku.



 



Kontakt:



toth.gabriel14@gmail.com



facebook.com/toth.gabriel14

Kalendár sa načítava...