Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Gabriel Tóth

Prečo by mal jeden z dvojice Čaputová a Mistrík odstúpiť?

03.02.2019 | Gabriel Tóth

Pozreli sme sa na prezidentské voľby cez dáta z facebookových profilov a analyzovali blízkosť jednotlivých kandidátov z pohľadu ich podporovateľov.

  • Tlačiť
  • 16

Prieskumy verejnej mienky zamerané na preferencie síce pomerne presne odhadnú šance kandidátov, ale nehovoria nič o ich voličoch a ich vzájomnom prekryve. Chýbajú tak odpovede na otázky ku komu sa voliči priklonia v prípade odstúpenia jedného kandidáta v prospech druhého či aké posuny voličov nastanú v druhom kole volieb.

Pozreli sme sa preto na prezidentské voľby z tejto perspektívy a pomocou metódy Normalized Social Distance (viac tu) a dát z facebookových profilov sme analyzovali blízkosť jednotlivých kandidátov z pohľadu ich podporovateľov.

Inými slovami, zo zozbieraných dát vieme zistiť, ako sa prekrývajú fanúšikovské základne kandidátov a zobraziť vzdialenosti medzi nimi (čím viac spoločných fanúšikov, tým sú si bližšie). Dáta sú zozbierané počas troch mesiacov (september až november 2018). Tu je pár interpretácii vzniknutej „mapy“:

1. Pred voľbami sa vytvorili tri prezidentské tábory

Po vizualizácii dát je zrejmé, že kandidáti sú rozdelení do troch táborov (klastrov), ktoré sme si pracovne nazvali:

  • Smerácky - Šefčovič (keďže v danom období ešte nebola známa jeho kandidatúra, zbierali sme aj dáta od Lajčáka)
  • Opozičný (Bugár, Mikloško, Čaputová, Mistrík, Krajniak)
  • Alternatívny (Kotleba, Harabin, Švec a Chmelár).

To, že sú kandidáti v jednom klastri znamená, že majú navzájom najpodobnejších podporovateľov. Zároveň je zaujímavé, že tieto tri klastre sú od seba približne rovnako vzdialené, teda napr. ak by do druhého kola postúpil zástupca smeráckeho a opozičného, hlasy z alternatívneho klastra by sa viacmenej delili medzi oboch kandidátov.

2. Harabin a Mistrík sú v prípade postupu do 2. kola v najlepšej pozícii

Pozícia v rámci klastra je dôležitá pre prípad postupu kandidáta do 2. kola, keďže najväčšiu časť nových hlasov môže získať práve od kandidátov z rovnakého klastra. Platí, že najlepšiu východiskovú pozíciu majú kandidáti v centrálnej polohe, keďže majú najbližšie k všetkým ostatným kandidátom v danom tábore. V alternatívnom je to Štefan Harabin a v opozičnom Róbert Mistrík.

3. Mistrík a Čaputová majú najviac spoločných fanúšikov

Dilema, či pomôže Mistríkovi odstúpenie Čaputovej ešte pred prvým kolom alebo opačne, vyzerá byť jednoznačná. Zo všetkých kandidátov majú títo dvaja k sebe najbližšie, teda majú najviac spoločných podporovateľov. Odstúpenie jedného z nich teda dáva určite zmysel, keďže ich voliči by nemali mať žiadny problém prejsť k tomu druhému.

4. Dankove hlasy sa rozptýlia rovnomerne medzi ostatných

Z dostupných dát nevyplýva, že by sa hlasy nekandidujúceho Danka mala automaticky preliať k Šefčovičovi. V rámci mapy je rovnako vzdialený od všetkých troch klastrov, teda jeho potenciálne hlasy by sa mali rozptýliť proporčne aj k ostatným táborom.

Samozrejme, analýza prekryvu fanúšikov na Facebooku čelí viacerým nedostatkom. Najdôležitejším je nedostatočná reprezentatívnosť vzorky, keďže zahŕňa len správanie voličov, ktorí sú na sociálnej sieti. Zároveň v období, keď sme zbierali dáta nebolo jasné koho postaví Smer-SD ako svojho kandidáta, resp. či bude Andrej Danko kandidovať. Na výsledky vyššie treba preto nazerať skôr ako na voličské trendy než exaktné zobrazenie reality.

Ak sa vám text páčil, viac analýz a komentárov nájdete na mojom profile, stačí ak ma budete sledovať/followovať tu.

  • Tlačiť
  • 16

Gabriel Tóth

Gabriel Tóth
  • Počet článkov: 51
  • Priemerná čítanosť: 3089
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Ako externý člen Katedry politológie na FiF UK sa zaoberám najmä oblasťou politickej komunikácie a marketingu. Mám pocit, že táto oblasť si zaslúži viac dát a faktov a menej subjektívnych pocitov, tento blog má byť preto čiastočne aj odpoveďou na tento stav diskusie o komunikácii v politike a médiách. Obsah a názory prezentované v tomto blogu sa nevzťahujú a nesúvisia s mojou prácou hovorcu investičnej skupiny Penta.



Nechcete zmeškať novú analýzu či komentár? Pridajte sa ku komunite fanúšikov politickej komunikácie a dát na tomto linku.



 



Kontakt:



toth.gabriel14@gmail.com



facebook.com/toth.gabriel14

Gabriel Tóth

Gabriel Tóth
  • Počet článkov: 51
  • Priemerná čítanosť: 3089
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Ako externý člen Katedry politológie na FiF UK sa zaoberám najmä oblasťou politickej komunikácie a marketingu. Mám pocit, že táto oblasť si zaslúži viac dát a faktov a menej subjektívnych pocitov, tento blog má byť preto čiastočne aj odpoveďou na tento stav diskusie o komunikácii v politike a médiách. Obsah a názory prezentované v tomto blogu sa nevzťahujú a nesúvisia s mojou prácou hovorcu investičnej skupiny Penta.



Nechcete zmeškať novú analýzu či komentár? Pridajte sa ku komunite fanúšikov politickej komunikácie a dát na tomto linku.



 



Kontakt:



toth.gabriel14@gmail.com



facebook.com/toth.gabriel14

Kalendár sa načítava...