Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Gabriel Tóth

Ako Facebook dostal Kollárovcov do parlamentu

19.06.2017 | Gabriel Tóth

V rámci posledných parlamentných volieb dosahovala stránka hnutia Sme rodina výrazne nadštandardné výsledky v porovnaní s ostatnými politickými stranami.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Parlamentné voľby sú už vyše rok starou udalosťou, ale nezaškodí sa k nim vrátiť pohľadom na úspešný príbeh hnutia Sme rodina na sociálnych sieťach. Komunikácia Borisa Kollára a jeho strany bola totiž od začiatku na nich závislá a v porovnaní s ostatnými stranami aj nadmieru úspešná.

Keď sa pozrieme na vývoj počtu fanúšikov politických strán počas jedného roka (5.9.2015-4.9.2016, voľby sú uprostred skúmaného obdobia), tak len tri politické strany SaS, ĽSNS a Sme rodina prekonali päťdesiattisícovú hranicu počtu fanúšikov.

Nie je prekvapujúce, že počas tohto obdobia zaznamenali všetky politické strany nárast počtu fanúšikov, skôr šokuje strmý vzostup Sme rodina. Ich stránka vznikla až v novembri 2015 a do volieb prekročila hranicu 50-tisíc fanúšikov. Druhý najvyšších nárast zaznamenala strana OĽANO - 30 134, na treťom mieste sa umiestnila SaS so ziskom 18 145 nových fanúšikov.

Interakcie

Z pohľadu dnešného fungovania Facebooku sú však dôležitejšie interakcie pod príspevkami (likes, comments, shares a pod.) ako len počet fanúšikov. Jednak vyjadrujú záujem ľudí o konkrétny obsah strany a zároveň majú zásadný vplyv na dosah príspevkov.

Ukazujú to aj nasledujúce čísla. Aj keď má SaS viac ako dvojnásobok fanúšikov strany Sme rodina, ktorej stránka vznikla až dva mesiace po začiatku zberu dát, v počte interakcií SaS výrazne prekonala (576-tisíc vs. 480-tisíc).

Drvivý nástup Sme rodina v období pred voľbami ešte lepšie demonštruje graf podľa jednotlivých mesiacov, kde od začiatku roka stránka v počte interakcií dominovala a v kľúčovom volebnom mesiaci mala oproti druhej najúspešnejšej SaS dokonca viac ako dvojnásobný náskok.

Užívatelia

Zatiaľ čo počet interakcií vyjadruje súhrn reakcií, komentárov a zdieľaní, ktoré boli uskutočnené na stránkach politických strán, tak počet unikátnych užívateľov vyjadruje jedinečných užívateľov, ktorí tieto interakcie vykonali. Na grafe nižšie môžeme vidieť, že najvyšší počet unikátnych užívateľov interagoval počas skúmaného obdobia na stránkach SaS, Sme rodina a OĽANO.

Rozdiely medzi jednotlivými stranami sú však minimálne. Prvé SaS zaznamenalo 88 171, druhé Sme rodina 84 505 a tretie OĽANO 83 599 unikátnych užívateľov. Opäť v kľúčovom období pred voľbami bola výrazne najúspešnejšia fanpage Sme rodina, v poslednom mesiaci do volieb na jej stránke bolo aktívnych 50-tisíc užívateľov (takmer tretina z celkového počtu 172-tisíc voličov strany).

Základ úspechu vo voľbách

Facebooková komunikácia Sme rodina, hlavne v období pred voľbami, bola v porovnaní s ostatnými politickými stranami skutočne ohromujúca a aj napriek neskoršiemu štartu predbehla svojím dosahom a zásahom aj etablované politické strany.

Keď k tým výsledkom priradíme aj FB profil jej predsedu Borisa Kollára, ktorý má spomedzi slovenských politikov najvyšší engagement (viď blog tu) a aktívne profily viacerých poslancov (napr. Milan Krajniak ako Posledný Križiak) tak je zrejmé, že Facebook je jeden zo základných pilierov komunikácie strany.

Zároveň sú tieto čísla aj odpoveďou na nečakaný úspech strany v posledných parlamentných voľbách, keď sa jej ako novej strane podarilo len za pár mesiacov prekonať potrebnú hranicu a vstúpiť do parlamentu.

Pozn. Dáta v tomto blogu sú súčasťou diplomovej práce Ľudovíta Ďurmana, ktorá sa venovala minulým parlamentným voľbám z pohľadu komunikácie na sociálnych sieťach. Celú prácu nájdete tu.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Gabriel Tóth

Gabriel Tóth
  • Počet článkov: 20
  • Priemerná čítanosť: 3497
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Ako externý člen Katedry politológie na FiF UK sa zaoberám najmä oblasťou politickej komunikácie a marketingu. Mám pocit, že táto oblasť si zaslúži viac dát a faktov a menej subjektívnych pocitov, tento blog má byť preto čiastočne aj odpoveďou na tento stav diskusie o komunikácii v politike a médiách. Obsah a názory prezentované v tomto blogu sa nevzťahujú a nesúvisia s mojou prácou hovorcu investičnej skupiny Penta.



Kontakt:



toth.gabriel14@gmail.com



facebook.com/toth.gabriel14

Gabriel Tóth

Gabriel Tóth
  • Počet článkov: 20
  • Priemerná čítanosť: 3497
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Ako externý člen Katedry politológie na FiF UK sa zaoberám najmä oblasťou politickej komunikácie a marketingu. Mám pocit, že táto oblasť si zaslúži viac dát a faktov a menej subjektívnych pocitov, tento blog má byť preto čiastočne aj odpoveďou na tento stav diskusie o komunikácii v politike a médiách. Obsah a názory prezentované v tomto blogu sa nevzťahujú a nesúvisia s mojou prácou hovorcu investičnej skupiny Penta.



Kontakt:



toth.gabriel14@gmail.com



facebook.com/toth.gabriel14

Kalendár sa načítava...