Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Školstvo potrebuje viac kolektívnej inteligencie

17.11.2019 | František Muránsky

Diskusia (7 reakcií)

18.11.2019 | Jozef Hvorecký

Pán Muránsky,
Takí inovátori už existujú, len sú vo svojom úsilí úspešne brzdení. Teraz v stredu má byť napríklad testovanie piatakov. Úlohy sú nastavené tak, aby sa počas riešenia nedal využiť ani jeden z vami odporúčaných postupov. Koľko sa asi nájde riaditeľov, ktorí budú riskovať neúspech v ňom len preto, aby žiaci v živote lepšie uspeli?

20.11.2019 | František Muránsky

Dobrý večer pán Hvorecký
Žiaľ je to tak ako to je . Podľa mňa tie tlaky na zmenu v školstve musia prísť zvonku od firiem od rodičov atď a nie od inštitucionalizovaného školstva. Ide len o to, aby sa vytvoril priestor, aby sa niekde s tým začalo a keď prídu výsledky bude sa to aplikovať vo väčšom. Ja osobne si aj tak dosť pesimisticky myslím, že tak ako vo väčšine prípadov musíme počkať ako sa mnou spomínané príklady rozšíria na západe a my to potom pekne skopírujeme.

18.11.2019 | LPB

Vzletné myšlienky v praxi minimálne využiteľné. Napríklad takí "Inkluzisti" by sa len pousmiali. Existujúce príklady sa nedajú aplikovať na väčšinu učiva.
Špecializácia nemusí viesť k zložitosti, častejší je opak.

20.11.2019 | František Muránsky

Dobrý večer
No veď o tom je ten článok. Zmeny ktoré si školstvo vyžaduje sú oveľa väčšie než to čo sa dnes prezentuje. A týka sa nielen toho, akým spôsobom sa vyučuje, ale aj čo sa má učiť a ako sa človek najlepšie učí. Napríklad najlepšie vysvetliť látku môjmu synovi neviem ani tak ja ako moja dcéra. Naviac moja životná skúsenosť je taká, že sa najlepšie učím keď sa niečo snažím vysvetliť nejakú tému niekomu inému. A napríklad moji synovci, ktorí žijú v Dánsku mi nedávno hovorili, že učitelia práve od nich očakávajú, že šikovnejší budú v triede pomáhať a vysvetľovať učivo tým slabším a nie čakať až im to "expert" jediným možným spôsobom prednesie.

20.11.2019 | IvanPe

Clanok sa mi paci, na jednom mieste zhrnul skutocnost a moznosti.
Nadpis je mimoriadne zavadzajuci:
Slovenske skolstvo nepotrebuje viac kolektivnej inteligencie je na nej vystavane, ma jej na rozdavanie. Kolektiv nahradza neschopnost jedneho clena skusenostou clena druheho a spolocne volia (Spolocne skolske odbory) tvoria taky system, ktory, aj neschopnemu sa prisposobit zmenam, umoznuje uspesne posobit nadalej podla povodnej metodiky. I ked to ma za nasledok taky snazen, ktory zvykneme nazyvat Uspesne Slovenske skolstvo.

20.11.2019 | František Muránsky

Dobrý večer
Ja som v tom nadpise skôr narážal na kolektívne systémy ako Google Page Rank, Wikipedia, Linux atd. Tie dokážu vytvárať užitočné informácie a nepotrebujú k tomu žiadnych expertov. Jednoducho vzájomnou interakciou ne-expertov sa tieto systémy vylepšujú a zároveň sa vylepšujú znalosti "ne-expertov". Naopak slovenské školstvo je prudko centralizované a autoritatívne. Deti sa musia učiť presne stanovené učivo, ktoré stanovila "autorita resp. expert" podľa expertom stanovených postupov atď. Tento model podľa mňa vôbec nereflektuje potreby pracovného trhu.

25.11.2019 | chr

Feri daj radšej niečo z tvojej profesnej oblasti, AI alebo niečoho podobného . Toto je ťažká téma aj pre ministerstvo školstva. ....

František Muránsky

František Muránsky
  • Počet článkov: 28
  • Priemerná čítanosť: 1807
  • Priemerná diskutovanosť: 9
  • RSS blogu

O blogu

Som technologický optimista. Chcem prinášať pozitívne správy o vplyve technológií na nás ľudí. Pracujem v oblasti automatizácie ako projektant riadiacich a bezpečnostných systémov pre jadrové a chemické spoločnosti.