Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG František Múčka

Zamestnanec lúzer, podnikateľ hero

17.05.2011 | fero mucka

Kontra na blog J. Košturiaka: Podnikatelia všetkých krajín spojte sa!

  • Tlačiť
  • 20

Ján Košturiak, šéf Fraunhofer IPA Slovakia, nedávno na svojom blogu napísal:

„Podnikateľ je človek, ktorý je schopný zobrať svoj osud do vlastných rúk. Na rozdiel od zamestnanca nestačí, aby sa staral iba o svoju vlastnú odbornosť, ale musí rozmýšľať a konať v systéme – vytváranie hodnoty, zákazníci, produkty a služby, procesy a ich organizácia, spolupracovníci a zdroje... Prečo to vlastne podnikatelia robia? Nebolo by im lepšie sedieť v teplom úrade, popíjať kávičku, poobede popolievať kvety a o druhej ísť domov?“

Počet mojich eseročiek a SZČO licencií je menší ako jedna. To len aby bolo zrejmé, z akej pozície k reakcii pristupujem.

Najprv úplne prvoplánová odpoveď. Nie je vôbec výnimočné, keď majitelia vedia o svojej firme ale aj o brandži, v ktorej fungujú menej ako kľúčoví zamestnanci. Často nerozumejú, čo sa to vlastne deje, kam sa uberajú očakávania ich zákazníkov, mentálne sú desať či dvadsať rokov pozadu v dobe, keď firmu zakladali. Akýkoľvek progres sa udeje nie vďaka, ale napriek ich zásahom. Už dávno nerozmýšľajú o odbornosti, procesoch a spolupracovníkoch. Akurát tak o tých zdrojoch, ktoré chápu ako škodnú v revíri dividend.

To len v skratke fenomén, ktorý vôbec nie je ojedinelý. No pointa tohto textu je o inom. O tom, prečo podnikanie nenapĺňa ani veľmi podnikavých ľudí tak, ako napĺňa napr. J. Košturiaka.

Urobil som si malý prieskum. Oslovil som z kruhu známych pár slušne talentovaných ľudí so slušnHomer 1ým platom a kariérou, ktorí sú stále „len“ zamestnancami. Otázka znela, prečo vlastne nepodnikajú, keď už tak riadia ľudí, naháňajú zákazky a vyvíjajú produkty. Neformálne, pri pive, pri obede počas spoločnej cesty. (Keby to robila marketingová agentúra na faktúru, určite by to nazvala kvalitatívny prieskum).

Neprekvapí, že medzi najčastejšími odpoveďami boli tie, ktoré by som zhrnul ako averzia voči riziku. Nasledovali argumenty, že v prípade riadenia vlastnej firmy by sa nemohli venovať tomu, čo ich najviac v profesionálnom živote baví. Majú pocit, že by mrhali talentom, keby sa vzdali toho, čo ich napĺňa, v čom sú dobrí. To všetko sú veci, ktoré spadajú do videnia J. Košturiaka, prečo je jednoduchšie byť zamestnancom. Veď aj podnikatelia čelia tomu, že sa vzdávajú možnosti venovať viac času tomu, čo ich napĺňa a musia sa naťahovať s činnosťami, ktoré sú stratou času.

No objavil sa aj ďalší opakovaný motív, a síce, že podnikanie je strata životného času. A nie preto, že miesto neho možno popíjať kávu polovicu pracovného dňa.

Manažéri ľudských zdrojov už aj na Slovensku si začínajú klásť otázku, čo majú robiť so zamestnancami, pre ktorých zisk, vrátane toho osobného, stráca na význame. Nie že by chodili ku skartovačke a hádzali do nej sto eurovky. Chcú mať dobrý plat a úspešný profesionálny život. Ale tiež pocit, že investujú čas, schopnosti i zdroje aj do niečoho, kde sa efekt nemeria pomerom náklady/výnosy. Niektorí tomu hovoria generácia people, planet, profit (profit až tretí), iní social entrepreunership.

Respondenti mojej malej ankety napríklad vedú vzdelávaciu inštitúciu pre študentov vysokých škol, iní prekladajú a distribujú knihy či filmy o tom, ako prežiť v biznise s čistým štítom, ďalší spriadajú plány na vytvorenie malej školy (na báze home-schoolingu), pretože majú pocit, že zveriť deti existujúcemu školskému systému je bláznovstvo.

Z hľadiska procesov či administratívy ide o to isté, ako keby si popri zamestnaní zriadili vlastný biznis, dokonca s porovnateľnými nákladmi. S tým rozdielom, že vedia, že toto z nich milionárov nemôže spraviť ani teoreticky.

Nechcem tým povedať, že by to nahrádzalo zmysel podnikania a firiem. Iba že je celkom možné, že svet je lepším miestom pre život aj vďaka tomu, že nie každý chce byť podnikateľom.

 

  • Tlačiť
  • 20

František Múčka

  • Počet článkov: 48
  • Priemerná čítanosť: 11139
  • Priemerná diskutovanosť: 13
  • RSS blogu

O blogu

Zástupca šéfredaktora TRENDU.

František Múčka

  • Počet článkov: 48
  • Priemerná čítanosť: 11139
  • Priemerná diskutovanosť: 13
  • RSS blogu

O blogu

Zástupca šéfredaktora TRENDU.

Kalendár sa načítava...