Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

[EN/SK] What can supermarket tell about your health status?

15.01.2011 | Filip Vítek

Diskusia (20 reakcií)

16.01.2011 | luciachurava

Referecna navsteva v spolocnosti / supermarkete (napr. Tescu), v ktorej to nazoaj takto funguje by bola zaujimava :-)

PS: som rada, ze mojou jedinou vernostnou kartou je shellcard a aj tu vacsinu nepouzivam, a uz ani nebudem :-)

16.01.2011 | Filip Vítek

Tieto výpočty prebiehajú pre Tesco v Británií, takže asi s referenčnou návštevou sa bude potrebné obrátiť na Britské Tesco. :) Či to u nás niekto iný realizuje neviem, aj keď mám o tom silné pochybnosti, väčšina obchodov totiž nemá ani tak postavené vernostné karty, aby to mohli urobiť (koniec koncov o tom hovorí aj treti element serie CRM blogu http://blog.etrend.... )

Niekde v mojom vnutri uz vrie dalsi prispevok, ktory podhali podstatne vacsi problem ako zdravotny stav, ktoremu sa naviac nemozeme vyhnut, lebo ho musime pouzivat kazdodenne. A to bude asi skutocne "scary" ...

16.01.2011 | bubkoch

no dobre, tesco zisti ze v roku 2010 som kupil 10 fliaš tvrdeho ... nejaky "analytik z toho vyvodí ze chlascem. a co teraz ? co z tou info spraví ? ako mi uskodí ? odhliadnuc od toho, ze takato analýza je na hounou, pretoze analytik nevie, kolko clenov ma moja domacnost ani to ci som nekupoval nejake flase pre niekoho na oslavu alebo ako dar ... podobne to je aj pri ostatnych polozkach a "analyzach" ...

16.01.2011 | Filip Vítek

Asi za toto zoznem vlnu odporu, ale musim povedat, ze sa mylite. Namietali ste niekolko veci, tak podme jednu po druhej:
a) analytik nevie kolko clenov domacnoti mame. = Ako som spominal priamo v blogu analytici tuto prekazku uz prekonali. Ak zoberiem sumu vasich rocnych nakupov a urobim si priemer poloziek castej spotreby ako ovocie, nealkoholicke napoje, mlieko alebo jogurty, tak viem zratat kolko ich v priemere nakupujete na jeden den a porovnat to s Vasou frekvenciou nakupov. Jasne, mozno sa pomylim, ze podla jogurtov je vo Vasej domacnosti 3,2 ludi a nie 3,4 alebo pri dostatocnom velkom casovom okne to dokazu odhadnut presne na pocet ludi. Teda neboli by schopni rozoznat, ci je Vas v domacnosti 16 alebo 17 alebo ci ste dvaja alebo 3 to je pomerne jednoduche rozhodnut. Takato aproximacia sa urobi napriec viacerymi kategoriami (mineralky, pecivo, ovocie), aby sa vylucilo napriklad to, ze niektori z clenov domacnosti nejedia jogurty. Princip je zalozeny na metodach kvantovej fyziky a podobnym spsobom sa urcovala aj velkost elektrickeho naboja vo fyzike.

b) keby nahodou analytik aj nevedel kolko je Vas v domacnosti, ovela podstatnejsia je frekvencia nakupu alkoholu ako jeho absolutne mnozstvo. Teda ak kupujem flasu vina k 70% nakupov tak ho spotebuvavam urcite viac ako niekto, kto ho kupuje k 10% nakupov. Ak budete namietat, ze kazdy mame inu frekvenciu nakupov, tak vedzte, ze s tymto sa datovi analytici uz vysporiadali davno prave pomocou nakupou nutnych potravin. Dokonca vedia povedat aj to, ze ste vynechali tento tyzden tesco a isli ste nakupit inam. Ale to by bolo dlhe pisanie.

c) ano mate pravdu, navstevy a dary su problem. Tu to este nie je uplne dotiahnute, ale existuju uz prve lastovicky ako sa k tomu postavit. Prva moznost vychadza, ze datamineri pouzivaju metodu porovnavania akcioveho dopytu verzus normalneho. Inymi slovami, ked vyhlasim akciu a vy kupite 8 flias vina, zvacsa ste kupili sebe nejaku zasobu. (asi nejdete 8mim gratulovat) a potom cakam kolko bude trvat, kym kupite zas nejake. Druha moznost, ze sa skumaju nakupy, ked kupujete viac vina v ten isty moment a sledujem frekvenciu tychto nakupov. (ked ste zvyknuty dat si doma flasu vina, asi si nekupite 1 ale viac. Ked idete gratulovat, zas asi nekupite viac ako 1 az 2 flase. Ale tu to dokonale este nie je.

Dovolte mi to vsak zhrnut konstataciou, ze je len nasou iluziou (a mozno zboznym prianim), ze sa z tych dat neda odvodit nieco od nasom zivote. Je len otazka casu kym sa najde nejaky priznak alebo kombinacia viacerych znakov, ktore potvrdia dane spravanie. Ak Vas to stale trapi, tak Vam nakoniec nasadim chrobaka, ze moji kolegovia dokazu predikovat vek cloveka z jeho krstneho mena! To si vsak necham ako ceresnicku do dalsieho blogu.

16.01.2011 | bubkoch

no dobre, verim ze su sofistikovane metody, ktore nemusim ovladat a poznat ...
ale vyhol si sa odpovedi na otazku, co s takou analyzou a "odhalenim" mojich stravovacich nakupov ... ako s tym nalozi ? k comu mu to je ? okrem toho ze tesco moze este sofistikovanejsie utocit na moju penazenku premyslenym systemom akcii, umiestnenia a usporiadanim tovaru atd :-)

16.01.2011 | Filip Vítek

Jasne, zabudol som zareagovat na to, co by z toho supermarket mohol mat, ospravedlnujem sa. V prvom rade treba povedat, ze v tomto okamihu asi nie vela okrem targetovanej ponuky produktov (co zas nie je tak malo, ak dokazu zvysit svoj predaj len tymto o 3-4 percenta, tak je to celkom slusny balik penazi.

Hra zacne vsak byt zaujimava, ked nejaky supermarket zacne uzko spolupracovat s inymi firmami, kde tieto dat mozu byt velmi podstatne a cenne. Napriklad na zapade je bezne, ze supermarkety ponukaju vo svojich vernostnych programoch aj zdravotne benefity v podobe zdravotnych programov cez zdravotnicke zariadenia alebo zdravotne poistovne. Staci, aby sa v ich zmluve o spolupraci objavila nenapadna klauzulka o tom, ze pre ucely spoluprace si mozu navzajom vymienat informacie o spolocnych klientoch ... a uz je ohen na streche. (to ze ma supermarket pravo posunut Vase data aj inym uz ste podpisali priamo pri zriadeni karty.

17.01.2011 | rodo

Tak som sa dobre pobavil. Neschopny menezment v Tescu nevie zabezpecit ani dostatok otvorenych pokladnic. To, ze nemaju casto dolozeny ani zakladny sortiment ako mlieko, ani nehovorim. Tesco funguje v Britanii, na Slovensku nefunguje. Maju minimalny vyber, spinave predajne, ovocie zelenina katastrofa, udeniny detto. Mnozstvo syrov ale kvalitnejsie nemaju. Nejake lespie cestoviny alebo vino? Kdeze...Chodim tam obcas nakupovat veci, ktore sa naozaj oplatia. Robit profil zakaznika podla jeho nakupov, ked tam bezne nemaju polovicu poloziek, ktore je nuteny nakupovat inde, nema ziaden zmysel.
Moja kombinacia je Metro/Terno/Billa/Kerfor/Tesco/Jurista/Rakusko/roz­ne vinoteky. Tvrdy alkohol len z df zon. Tak to som zvedavy, aky profil budem mat v ich CRM.

17.01.2011 | Filip Vítek

Tak teraz ste pre zmenu pobavili Vy mna. Lepsia by bola hadam uz len reakcia "Haha, nic o mne nevedia, lebo tam nenakupujem!" Samozrejne, ze ak v Tescu nenakupujete, tak o Vas informacie nemaju, o to vsak vobec v blogu neslo. Problem je, ze viac ako 700 000 ludi zo SR vlastni Club Card a aktivne ju pouziva (ked zoberiete do uvahy, ze v rodine asi zvacsa je iba jedno Club konto), tak je to nezanedbatelne mnozstvo ludi, ktorych by to trapit mohlo.

Ako som pisal uz v diskusii, tieto datove analyzy (zrejme) robi centrala v Britanii, lebo nie je mi zrejme, ze by Tesco malo analyticky team priamo tu v SR. Teda ak to v Britanii vedia a tu na Slovensku su mantaci, tak mam pre Vas zlu spravu, ze taketo analyzy robia v Britanii.

Keby to vsak ani v Britanii nevedeli, pointa clanku bola niekde inde. Ide o to, ze maju vsetky prostriedky a opravnenia, aby to urobit mohli. Je teda len otazka casu, ked sa vyskytne aj nejaky dovod, preco to robit (niekolko moznych scenarov sa nachadza aj vyssie v dikusii).

Hlavnym cielom clanku je poukazat na to, ze datova analyza moze byt velmi silna a ze sa zasadne podcenuje. Nech uz ju bude robit ktorakolvek spolocnost, jej doba prichadza. To by sme si mali uvedomit.

17.01.2011 | rodo

Ja v Tesco nakupujem, ale iba niekedy. Tesco kartu mam a aj ju pouzivam. Problem Tesca je, ze nema hocikedy ani sortiment zakladnych potravin ako mlieko, chleba, smotana, maso. Data su im naprd, lebo hovoria iba o tom, co maju na sklade a nie o preferenciach ludi. Mimochodom som informatik z EF STU, ak Vam to nieco hovori a moju datovu stopu vyhodnoti CRM ako chybu :-).

P.S. Chodim nakupovat so zoznamom, tovar hladam v spodnej a hornej policke, letaky hadzem do kosa, v kazdom obchode viem, kde co je a idem rovno k tomu spravnemu regalu najkratsou cestou. Mam na usiach sluchatka, pozeram do zeme a pri pokladni si zasadne nic nekupujem. A cenu si prepocitavam na jednotkovu vahu. Este som kedysi mal databazu cien vyrobkov z pokladnicnych blokov, ale zistil som, ze jej vedenie je casovo(financne) narocnejsie ako pripadna uspora z jej pouzivania.

Mna osobne viac trapi elektronicka zdravotna karta.

17.01.2011 | Filip Vítek

priznavam, niektori ludia maju imunitu voci standardnej technickej analyze klientskych nakupov, pretoze ich spravanie od obrazu chaosu oddeluje len ich valstne presvedcenie, ze vedia co robia. :) EF STU v tomto ohlade urcite je pridanou hodnotou:)
A teraz vazne. Ano rozdrobeni klienti su datovo tazko ochopitelny, prosim ale kazdeho takeho, aby pochopil ze je "ohrozeny druh" a masa niekolkych statisic domacnosti sa sprava uplne inak. Mozno sa mozeme tesit, ze to nie sme my, ale tato skutocnost je tu pritomna, bez ohladu na to, ci MY sme jej obetou. V nezavaznom pokracovani tohto blogu vsak nacrtnem pripad, pred ktorym v modernej dobe neutecie nik ani tym, ze sa sprava ako nestandardny zakaznik.

17.01.2011 | ulicnik24

ze ma pravdu v tom,ze nic o tebe nevedia kedze si nuteny kupovat aj v inych obchodoch, v UK som nemalvo zvyku behat po piatich obchodochaby som skompletizoval nakup. A z tohgo ze si tam obcas kupim v akcii salamu im moze spracovanim ukazat ze sa zdravujem zrejme absolutne nezdravo, ale to ze si v ostatnych obchodoch kupim aj zdraveveci sa uz oni nedozvedia. Preto cela tvoja teoria o informaciach kriva na obe nohy

17.01.2011 | Filip Vítek

Mojou ulohou Vas nie je presvedcit, mozete sa tesit, ze vy obetou nie ste a ako ste vybabrali s danym retazcom. Unika Vam vsak podstata, ze ecsituje mnoho inych odvetvi, kde tento luxus mat nebudete. Stale neverite ? Tak sa spytam len velmi jednoducho: Kolkymi mobilnymi operatormi telefonujete ? Kolkymi autami sucasne jazdite ? Kolko metskych doprav mate na vyber vo Vasom meste ? U kolkych roznych dodavatelov nakupujete elektrinu? vodu? alebo plynu ?

17.01.2011 | rodo

sucet aut, mobilov, operatorov a mien je vacsi ako 10 :-)
slobodna europa ma fajn pesnicku o tom, co dokaze analyza. ale ja by som sa vratil k tomu, ze ak niekto nevie dolozit mlieko do regalu, tak mu je crm na prd.

18.01.2011 | ulicnik24

pamatam, analyza dokazala ... :-D
http://www.youtube....

18.01.2011 | ulicnik24

u telefonnych operatorov budu tie zaznamy zaujimat maximalne organy v trestnom konani a ten dodavatel benzinu pri tej jednej polozke alebo dvoch (mam aj diesel) toho na analyzu vela mat nebude.

18.01.2011 | _mito

kvantova fyzika?! snad nejaka heuristika, prinajlepsom inspirovana fyzikalnym modelom. konkretnejsie?

19.01.2011 | Filip Vítek

Nie nejde o heuristiku. Ide o určenie relevantných hladín zo "zašumeného" priebehu nákupov. Ide o techniku, ktorá sa svojim princípom podobá metode používanej vo fyzike na určenie kvánt elektrických nábojov alebo iných veličín.

20.01.2011 | _mito

okej, ale potom ide o vypoctovu/statisticku metodu, ktora ma nejaky nazov :) chapem, ze povedat 's pomocou kvantovej fyziky' je via 'sexy' ale je to pomerne zavadzajuce, kedze by malo byt 's pomocou metod pouzivanych aj v kvantovej fyzike'. (Predpokladam, ze sa dana metoda pouziva aj inde.) Aj tak by ma zaujimalo presnejsie o co ide, aj ked chapem, ze ked je zverejnene meno klienta tak to velmi nejde ;)

24.01.2011 | grgo

Môžem sa mýliť, ale predpokladám že pán Vítek hovorí o tzv. shot noise: http://en.wikipedia.... Vyhladzovanie tohto šumu má praktické využitie aj v digitálnom spracovaní obrazu, viem si predstaviť že podobné filtre môžu byť použité aj pre vyhladenie nákupného správania.

24.01.2011 | Filip Vítek

Áno skladám poklonu, tento prístup sa skutočne používá aj pre problém s nákupným správaním domácnosti. Pre úplnosť tej odpovede uvediem, že sa musí ešte použiť niekoľko ďalších fínt, nakoľko 1/sqrt(1) a 1/sqrt(2) sú pomerne nevďačné pre komparáciu šikmosti rozdelenia pre hodnoty lambda = 1 alebo 2 (a rovnaký problém má aj strmosť), ale to je už zbytočne veľký detail.

Na rozdiel od iných aplikácií citovaného princípu pre vyhladzovanie šumu, pre nákupné správanie, podobne ako v prípade náboja elektrónu, sa používa shot noise princíp na určenie kvanta. Ide teda o opačný proces k vyhladzovaniu. Výhodou je, že počet členov domácnosti je premenná s pomerne malým počtom reálnych hodnôt, nie je preto potrebné urobiť veľmi veľa iterácií na ustálenie odhadu.

Netušil som, že sa k tomuto článku rozpúta takto odborná diskusia. V každom prípade ešte raz poklona z mojej strany.

Filip Vítek

Filip Vítek
  • Počet článkov: 50
  • Priemerná čítanosť: 5514
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Stratég, inovátor a analytik s priamočiarym názorom a zmyslom pre analógiu a sirší pohľad na vec.