Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Filip Vítek

Pozor! Bločková lotéria je možno nebezpečný “Big Brother“

18.09.2013 | Filip Vítek

Čo Vám štát “zabudol“ povedať o bločkovej lotérii?! Komu všetkému čo poviete o sebe, ak sa zaregistr

  • Tlačiť
  • 49

Čo Vám štát “zabudol“ povedať o bločkovej lotérii?! Komu všetkému čo poviete o sebe, ak sa zaregistrujete do bločkovej lotérie?

Napriek tomu, že skutočné teploty vonku sa skláňajú k nule Celziovej a na Chopku máme dnes v noci prvých 10cm snehu, v spoločnosti sa rozpútala solídna horúčka. Podľa zverejnených správ sa za prvých 24 hodín zaregistrovalo viac ako 500.000 bločkov do národnej bločkovej lotérie. Bohvie, či by ich bolo toľko, keby registrujúci vedeli nasledovné informácie, ktoré im štát akosi “zabudol“ zdôrazniť:

Lotéria v skutočnosti nie je anonymná

Už za ministra Pavla Kanisa (tvrdil, že vyhral 60 mil. v lotérii) sa rozmohlo všeobecné povedomie, že lotéria je skvelý anonymný spôsob ako sa dostať k peniazom. Prvým prebudením do reality by však pre tých, čo o bločkovej lotérii rozmýšľajú, malo byť, že tak ako je bločková lotéria nastavená, nie je úplne anonymná. A to hneď z niekoľkých dôvodov:

A] pri všetkých formách registrácie okrem vyplnenia papierového ticketu na pobočke Tiposu (čo je najmenej pohodlná a najdrahšia a ako prvé dni ukázali aj marginálne využívaná forma registrácie) okrem povinných údajov DKP + Dátum platby + Čas platby + Suma , ktoré musíte zadať vždy pre registrácii bločku, pre nasledovné formy registrácie ešte pridáte aj tieto “osobné údaje“:  Internet registrácia = váš Email, Smartfón registrácia = váš Email, SMS registrácia = vaše mobilné telefónne číslo, registrácia pri pokladni = potenciálne napríklad vaša platobná karta alebo vernostná karta. Ak zoberiete do úvahy, že väčšina ľudí netrpí e-paranojou a ako email si volí niečo na štýl meno.priezvisko@ alebo priezviko@. O tom, že samotná emailová adresa dokáže povedať veľa viac TU.

B] Poviete si no a čo, veď moje údaje sú predsa chránené ako osobné údaje. No a nastane druhé precitnutie. Tipos nikde vo Všeobecných obchodných podmienkach (VOP) ani v Hernom pláne (HPL) danej lotérie si od vás nepýta súhlas na spracovanie osobných údajov! Keďže si ho nepýta, to značí že všetky poskytnuté údaje lotéria spracováva ako nie osobné údaje a teda sa na ne nevzťahujú (zákonné) ochranné mechanizmy osobných údajov.

C] No dobre, možno moje údaje nie sú chránené, ale predsa ich Tipos nemôže len tak hocikomu dať, nie? A jáj, zase samá voda. V každej z modifikácií VOP sa nachádza v záverečných ustanoveniach nasledovná formulka „Hráč súhlasí s tým, že práva a povinnosti vyplývajúce z týchto VOP... “  (teda aj registráciu dát, pozn. autora)  “...  je spoločnosť TIPOS oprávnená prevádzať na tretie osoby alebo je oprávnená povinnosti zabezpečiť cez tretie osoby.“ Takže Tipos môže akejkoľvek tretej osobe poskytnúť údaje o registrácii z lotérií bez akéhokoľvek obmedzenia. Osobné údaje po prvé, po druhé, predané ...

(že o tieto dáta je prečo stáť potvrdí nielen koniec tohto blogu s konkrétnymi príkladmi použitia, ale aj fakt, že ešte pred spustením oficiálnej bločkovej lotérie sa rozbehol súkromný projekt www.blockovaloteria.sk , ktorý sa zjavne snaží vyťažiť rovnaké dáta čisto na súkromné účely)

D] Čo je ešte horšie Vaše nákupy kolujú po verejne dostupnom webe bez akejkoľvek ochrany. Poviete si, to snáď žartuješ?! A opäť vás sklamem. Po každom zadanom bločku cez web alebo aplikáciu v smartfóne Vám príde potvrdzovací email, ktorý sumarizuje  vami zadané dáta (nákup). Tento email spája vaše meno (email) s konkrétnym nákupom a koluje po webe NEKRYPTOVANÝ. Teda každý bod, cez ktorý je email smerovaný, každý prevádzkovateľ emailovej služby (centrum, post, chello, ...) alebo každý zamestnávateľ (ak ste použili pracovný email) má šancu si prečítať, KOĽKO (suma), KDE (jednoznačné DKP) a KEDY (dátum a čas) ste VY (email adresa) zaplatili. Vaše nákupy ako na dlani. To už nehovorím ani o tom, že nekryptovaný email obsahuje aj kódy na prevzatie výhry. Koniec koncov o profesionalite zamestnancov a dodávateľov Tiposu pri práci s emailom  sme sa mali šancu presvedčiť hneď v prvý deň, keď dva veľké emailové servery (Gmail a Azet) vyhodnotili zasielanie autorizačných emailov Tiposu ako spam a tisícky užívateľov sa tak nedohľadali svojich potvrdení.

Čo sa dá z dát bločkovej lotérie vyťažiť ? Oplatilo by sa kúpiť ich od Tiposu?

V seriáli CRM v netradičných odvetviach vždy ponúknem 10 ľahko dostupných CRM/data-mining záverov, ktoré sa z dát toho odvetvia dajú odvodiť . Budem sa teda tohto pravidla držať aj dnes a tu je niekoľko dôvodov, prečo by sa oplatilo mať dáta z bločkovej lotéria:

[1] Výška nákupu u konkurenta. Keďže každá predajňa má jednoznačné DKP číslo (prípadne skupinu DKP čísiel) , ak by som dostal do rúk kompletné dáta z bločkovej lotéria, tak by som vedel pre väčšie predajne presne rátať priemerný nákup. V prípade sietí predajní dokonca výsledky konkrétnej prevádzky.

[2] Vývoj obchodných výsledkov predajne. Nie, naozaj sa vám nebudem snažiť nahovoriť, že obchodné výsledky konkrétnej predajne sa PRESNE dajú spočítať podľa zadaných bločkov. Avšak pokladničné bloky ponúkajú hneď dve možnosti ako dosť precízne ODHADNÚŤ tržby predajne. Prvej sa v odborných kruhoch hovorí metóda nemeckých tankov, keď sériové čísla blokov za niekoľko dní vám dokážu odhadnúť veľmi presne počet zákazníkov aj priemernú hodnotu nákupu a tým teda aj celkové tržby. (ešte než ma ukameňujú kritici, áno viem, sériové čísla sa do lotérie zatiaľ nezadávajú, ide však o princíp) Druhá metóda sa priamo v biznis štatistike využíva, kde pomocou Poisson rozdelenia a kvantovej fyziky sa dá z určitého množstva bločkov solídne intrapolovať tie “chýbajúce“ nákupy.

[3] RFM segmentácia. Ľudia pracujúci v stratégií alebo CRM zrejme vedia o čom je reč, ale aby sme neukrátili zvyšok čitateľov RFM je druh segmentácie klientov, ktorá berie do úvahy R = recency = aktuálnosť, F = frequency = frekvenciu nákupu, M = monetary value = hodnotu nákupu, a zostavuje profil zákazníka, ktorý u bás nakupuje. Už 50 náhodne vybraných bločkov z jednej predajne dokáže odhaliť prevažujúci RFM profil a teda veľa nepovie konkurentovi o tom, či sa oplatí akvirovať klientov danej predajne alebo nie.

[4] Časové zvyklosti nákupu. Keďže všetky prihlásené bločky so sebou nesú aj časovú stopu, keby bol nákup zrealizovaný, pri dostatočnom počte bločkov z jednej predajne je možné zostaviť histogram rozloženia nákupov a teda predpovedať, v ktorých hodinách je najväčší dopyt po konkrétnych službách/tovaroch.

[5] Podiel môjho odvetvia na celkovej spotrebe. Ak som špecializovaný obchod a doposiaľ mi nebolo jasné akú časť svojej výplaty ľudia dávajú práve na moje výrobky, tak v databáze bločkovej lotérie na tom nájdem odpoveď. Pomyselný share-of-wallet sa tú dá ľahko monetárne skalkulovať.

[6] Makro ukazovateľ spotreby obyvateľstva. Steve Baker vo svojej knihe Numerati popisuje ako epidémiu chrípky (alebo iného vírusu) možno predpovedať čisto len počítaním ľudí v čakárniach praktických lekárov, resp. sledovaním nákupov vitamínov a špeciálnych čajov v obchodoch. Obdobný princíp by sa dal v bločkovej lotérii použiť na predikovanie vývoja spotreby domácností. Ak sa udrží počet prispievateľov do bločkovej lotérie na rozumné vysokom počte (napr. sto tisíc), takto veľké súbory už dokážu byť dobrým prediktorom aj celkovej ekonomickej situácie obyvateľov. Z bločkovej lotérie by tak štát mohol mať jeden z indikátorov ekonomického sentimentu medzi populáciou.

[7] Pohlavie a vek klienta. Každý, kto sa zaoberal reálnym data-miningom v odvetví retailu alebo telco ľahko dosvedčí, že z (nákupného) správania klientov sa dá pomerne jednoducho odhadnúť pohlavie klienta. Ak by ste mali dlhšiu časovú radu nákupov daného klienta, dá sa spoľahlivo aj veková skupina klienta (čas nakupovania v rámci dňa, súčet nákupov, rozmanitosť kategórií nákupov, geografická vzdialenosť nákupov, ...) Po doplnení pohlavia a veku sa navyše aj ostatné analýzy nad bločkovými nákupmi stávajú oveľa zaujímavejšie a výpovednejšie.

[8] Miera affluentnosti klienta. Ak sa chlácholíte, že aby som odhadol Vašu ekonomickú situáciu musel by som mať takmer všetky vaše bločky, asi vás kruto vyvediem z omylu. Už 5 – 10 bločkov v jednom mesiaci mi umožní pomerne presne odhadnúť vaše príjmy. Vtip totiž spočíva v tom, že nákupy nie sú anonymné z hľadiska toho, kde ste danú hodnotu (napr. 30 EUR) utratili. Takže napríklad 70 eurový nákup v supermarkete už sám o sebe vás kategorizuje do určitej miery affluentnosti. Rovnako opakovaný <10 EUR nákup v supermarkete o vašich finančných možnostiach hovorí veľa. Pre kritikov tohto prístupu priznávam, že pre kategorizovanie každého klienta by bolo potrebné mať dlhšiu časovú radu prihlásených bločkov.

[9] Životný štýl človeka. Hoci je pravda, že niektoré skupiny životných štýlov asi nebude možné presne odlíšiť, pomerne veľa hovorí o človeku kedy v rámci dňa a týždňa realizuje kľúčové nákupy (tankovanie, nákupy v potravinách, ...). Niektoré skupiny by však bolo možné ľahko a rýchlo odhaliť (administratívni zamestnanci skôr nakupujúci popoludní o 16:00 cestou z práce, vs. “sovy“ nakupujúce po 21:00) Veľmi nápomocnou môže byť aj prítomnosť konkrétnych kategórií (napríklad lístok prímestskej dopravy vs. tankovanie, nákup v parfumérii vs. účet z pohostinstva)

[10] Mobilita daného človeka. Keďže každý pokladničný blok má uvedené DKP konkrétneho obchodného miesta a každé obchodné miesto svoju pevné geografické určenie, analýzou rozličných DKP daného klienta možno sledovať mieru jeho geografickej mobility. Mám bloky čisto len s DKP z jedného mesta? Ste skôr pecivál :) Prihlásili ste si blok z tankovania z iného okresu? Asi chodíte autom. Neprajníci budú namietať, že veď bloky môžu byť niekoho iného. Iste, môžu. Ale aj zľavovú či platobnú kartu môže použiť niekto iný ako komu bola vydaná. A aj tak sa obchodom darí podľa vernostných kariet a/alebo platobných kariet analyzovať správanie klientov. Takže ako povedal Galileo: A predsa sa točí!

Bločková lotéria v sebe nesie veľké množstvo zaujímavých dát, ktoré vyzerajú na prvý pohľad nevinne až anonymne. Ostáva dúfať, že nebudú zneužívané. Ale najbezpečnejšie je asi povedať bločkovej lotérii tak ako hovorili už plagáty z minulosti: “Nie! radšej knihu!“

Zaujímavé? Rozhorčujúce? Inšpiratívne? Ďalšie nekonvenčné použitie CRM nájdete aj tu:

[Netradičné CRM] - Prečo vám zatiaľ úrad práce nenájde prácu? A mohol by?

[Netradičné CRM] – Ako môže pomôcť CRM už základnej škole?

[Netradičné CRM] – Šípkové Ruženky zľavových portálov

Čo o sebe prezradíte počas dovolenky?

Ako predpovedať zdravie klienta?

Ako predpovedať rozchod s priateľkou?

Práve ste dočítali jeden z blogov na netradičné pohľady na CRM dáta a postupy. Kompletný zoznam blogov autora na CRM tému nájdete tu:

Prehľadný sumár blogov F. Víteka

 

 

Autor pracuje ako CRM expert, nájdete ho na LinkedIN ako aj na Google+ alebo na Twittri.

  • Tlačiť
  • 49

Filip Vítek

Filip Vítek
  • Počet článkov: 50
  • Priemerná čítanosť: 5484
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Stratég, inovátor a analytik s priamočiarym názorom a zmyslom pre analógiu a sirší pohľad na vec.

Filip Vítek

Filip Vítek
  • Počet článkov: 50
  • Priemerná čítanosť: 5484
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Stratég, inovátor a analytik s priamočiarym názorom a zmyslom pre analógiu a sirší pohľad na vec.

Kalendár sa načítava...

Moje rubriky