Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Filip Vítek

Rande CRM a BigData expertov v Bratislave !

28.02.2016 | Filip Vítek

Marec prinesie okrem búrlivých parlamentných volieb prinesie aj zaujímavé biznis stretnutie

  • Tlačiť
  • 2

Okrem parlamentných volieb sa v Marci 2016 udeje aj niekoľko iných zaujímavých biznis eventov. Čo nevidieť (31.3.2016) sa v Bratislave uskutoční aj stretnutie expertov na CRM a BigData témy. Viac ako 7 hodín programu sľubuje zaujímavú diskusiu. Požiadal som niektorých z rečníkov daného podujatia, aby nám umožnili nakuknúť „do hrnca“ príprav a dali nám aj  ochutnať za lyžičku-dve z ich know-how. V skratke teda pripájam, čo prezradili o tomto blížiacom sa stretnutí:

Nejakú formu klientskej databázy alebo CRM systému možno nájsť už v takmer každej spoločnosti. Väčšina používaných riešení sú však už “veteránmi“ budovanými pre stolové počítače a tradičné prostredia (Windows, Ms Office). Čo to znamená mať naozaj moderné CRM nám predstaví Jozef Maják z Resco.net:

„Prečo je systém spravovania údajov o zákazníkoch (CRM) dôležitý? Odpoveď je na prvý pohľad pomerne jednoduchá. CRM je totiž dnes samozrejmosťou vo väčšine úspešných firiem. Firmy sa pre CRM zväčša rozhodnú najmä preto, že umožňuje jednoducho a prehľadne pracovať s údajmi o zákazníkoch, objednávkach, produktoch či iných úkonoch. CRM je však predovšetkým mocným radcom manažérov, obchodníkov a technikov pri podpore zákazníkom. U nás v Rescu sme sa rozhodli vytvoriť riešenie, ktoré by bolo ešte o krok modernejšie a praktickejšie. K tradičnému CRM sme teda okrem intuitívneho ovládania  pridali ešte jeden rozhodujúci faktor: mobilitu. Dosiahli sme tak riešenie, ktoré je užitočné nie len v kancelárii, ale aj kdekoľvek mimo nej. Toto riešenie učarovalo Bayer CropScience, Heineken či KPMG Switzerland. A ja vám rád na príkladoch ukážem prečo.“

Ľudstvo sa nikdy nezmierilo s tým, čo nám prinesie budúcnosť. Najprv len z hviezd, neskôr z analýzy konkrétnych dát, stále sme sa však snažili predpovedať, čo nás postretne. Kam nás však naše predikcie povedú ďalej? Svoj pohľad na túto tému prezradí Miloš Molnár zo spoločnosti ideata:

Ako dobre je vedieť čo sa stane a kedy. To je asi tá najstaršia otázka v prírode a rozhoduje sa v nej o prežití. Od pranostík prechádzame k predikcii postavenej na matematických algoritmoch. Komplikuje to však množstvo informácií, dát, faktorov. Ich pochopenie v komplexnosti a celku nie je možné poňať ľudským mozgovým potenciálom. Oblasť vzťahov so zákazníkmi nadobúda nové rozmery a generačne inú kvalitu. Informácie využívajú niektorí súťažiaci na trhu ako príležitosť a iní zase len ako opatrenie, ktoré ich má na trhu udržať. Zabudnite na dojné kravy, psy a všelijaké iné zvieratká. Granularita skupín klientov sa zvyšuje takmer na úroveň jedinca. Ten sa navyše mení v čase, neraz aj niekoľkokrát denne. Pomôcť si však máme ako a nie je to ani „raketová veda“ ani „drahé ako svet“. Stroje za nás budú rozhodovať o našom podnikaní. O tom koho, kedy a čím obslúžiť. Nastáva tým súmrak klasického marketingu? ... pokúsime sa nájsť odpoveď.

Ako sa ľudovo hovorí „z firemného krv netečie“ a tak mnoho spoločností si zakúpilo CRM a BI systémy, ktoré nepriniesli možno sľubované/dúfané efekty. Nájsť preto príklady, kde data-mining preukázateľné vytvoril biznis hodnotu ihneď po spustení, je pomerne vzácne. O jednej z týchto svetlých výnimiek rozpovie viac Miroslav Milán zo SPP, a.s. :

Väčšina marketérov a analytikov vo firmách sa správne domnieva, že dátová analytika predstavuje pre firmu zaujímavú hodnotu. Aká je však tá hodnota, aká je návratnosť, ako počítať biznis case?

Na tieto otázky vám neraz odpovedia dodávatelia dataminingových riešení, ale nás bude zaujímať skôr aké skutočné odpovede nachádzame my z bisnisu, keď využívame datamining v reálnom trhu, teda na vlastnej koži.

Je iste potrebné inšpirovať sa populárnymi trendmi (ako napr. gamification, fitness & health appky či monetizácia dát), ale nezabúdajme hlavne na zákaznícke dáta , ktoré už máme vo firme a vydolujme z nich plnú hodnotu.

Z doterajších skúseností my najvyššiu hodnotu vidíme v retencii.  Aká je cesta od pár kampaní k stovkám kampaní  ročne, aké máme príklady úspešných (a  aj neúspešných kampaní)? O naše využívanie prediktívnej analytiky, dataminingu, textminingu, geomarketingu a iných oblastí BI sa s Vami radi podelíme na nadchádzajúcej konferencii.

Kam ideš? - Do kina. - A čo dávaju? - Quo vadis. - ... ďalej to iste poznáte sami. Hoci v biznise takéto motanie sa v kruhu býva podstatne nenápadnejšie, v nejednej firme sa teamy marketérov, „produkťákov“ a obchodníkov navzájom točia v kruhu. Nie je na tom svete väčšej pohromy ako presná a detailná odpoveď na nesprávne položenú otázku. Ako sa  z tohto kruhového objazdu vymotať príde rozpovedať Ivo Kovačič zo spoločnosti Atos:

Predstavte si, že pracujete v prostredí, v ktorom máte k dispozícii všetky dáta o prevádzke svojich výrobných zariadení a všetky dáta o službách zákazníkom a ich správaní. Pripadá vám to ako nereálna utópia? Možno to je trocha nadsadené, ale spolu s digitalizáciou telekomunikačných sietí a digitalizáciou obsluhy zákazníka sa v telco odvetví táto utópia stala do veľkej miery realitou.

Znamená to však, že naozaj dokážeme tieto dáta využiť? Od množstva dát k užitočnej informácii, na základe ktorej vieme urobiť vykonateľné technické alebo obchodné rozhodnutie je dlhá cesta. Technické riešenia analýzy dát sú len jedným aspektom a potenciálnou prekážkou. Dostávame sa do situácie, keď správne definované zadanie, dobre položená otázka predstavujú kľúčový moment pri získavaní týchto informácií.

Trocha to pripomína situáciu športovca. Analýza tréningového program hovorí „bežíš príliš pomaly na medailu“ a výsledok analýzy odporúča nápravu „musíš bežať rýchlejšie“ – viem je to hyperbola. Často sa však podobá obvyklým otázkam „ako zvýšime predaj“ a odpovedi „potrebujeme skvelý produkt“.

Je zrejmé, že akýkoľvek analytický nástroj nám nedá odpovede na otázky, ktoré nevieme sformulovať a nevyslovíme ich. Poďme spolu hovoriť o takých otázkach a nástrojoch, ktoré nám skutočne pomôžu.

Zaujímavé, že? A je toho ešte podstatne viac, presvedčte sa sami. Teším sa na stretnutie s tými, ktorí sa plánujú zúčastniť eventu. Lebo byť pri tom, znamená aj možnosť spýtať sa priamo ako „s tým pohnúť“ aj vo Vašej firme. A to si – ja osobne – určite nenechám ujsť.

PREHĽADNÝ ZOZNAM všetkých BLOGOV autora nájdete tu:

Prehľadný sumár blogov F. Víteka

  • Tlačiť
  • 2

Tagy analytics, CRM, telco, Utilities, vernostná karta, zákazníci

Filip Vítek

Filip Vítek
  • Počet článkov: 50
  • Priemerná čítanosť: 5509
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Stratég, inovátor a analytik s priamočiarym názorom a zmyslom pre analógiu a sirší pohľad na vec.

Filip Vítek

Filip Vítek
  • Počet článkov: 50
  • Priemerná čítanosť: 5509
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Stratég, inovátor a analytik s priamočiarym názorom a zmyslom pre analógiu a sirší pohľad na vec.

Kalendár sa načítava...

Moje rubriky