Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Filip Vítek

Ekonomikou hýbu nielen sviatky, ale dokonca obyčajné meniny

11.04.2017 | Filip Vítek

V spoločnosti rezonuje diskusia, či zavrieť na štátne sviatky obchody alebo nie. Našou ekonomikou však hýbu pomerne citeľne už dnes aj tak banálne veci ako sú krstné mená.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Pár týždňov dozadu v spoločnosti kulminovala diskusia o tom, či by obchody mali zostať zavreté počas štátnych sviatkov. Ako to celé nakoniec dopadlo už asi viete,ak náhodou nie, tak tu je TREND zhrnutie k tejto téme.

Nech už ste však stáli počas diskusie na ktorejkoľvek strane sporu, faktom zostáva, že HDP našej krajiny v rámci roka ovplyvňujú aj oveľa banálnejšie sviatky ako sú tie štátne. Veď posúďte sami. 

Okrem štátnych sviatkov (a s nimi prepletených nákupných impulzov ako sú Vianoce, den detí, či veľkonočné obdobie), ľudia totiž míňajú nemalé percento na svojich príjmov na oslavu menín a narodenín. Podľa odhadu autora je až takmer 1.7 percentá HDP priamo závislé od tejto dvojice osobných sviatkov. A hoci meniny sú často vnímané len ako "menej významné narodeniny", tieto dva sviatky majú dosť odlišný efekt na vývoj HDP v rámci roka. 

Analýzou narodenín sa nám podarilo zistiť, že rodíme sa v rámci roku pomerne rovnomerne. Teda rozloženie narodeninových osláv v roku je dosť demokratické a ak vlastníte krčmu, kam slováci chodia oslavovať životné jubileá, nemusíte sa príliš obávať vplyvu sezónnosti na Váš biznis. 

Na rozdiel od  stabilných narodenín je však priebeh menín v roku veľmi odlišný. Tie najpopulárnejšie mená dosahujú až 20x vyššiu početnosť ako je priemer pripadajúci na jeden kalendárny deň:

meniny v SR počas roku

Keď si uvedomíte, že kalednárny mesiac má približne 30 dní, tak niektoré dni dokážu mať efekt takmer celého mesiaca. Ak teda podnikáte v oblasti, ktorá je častým meninovým darčekom (napr. bonboniéry), tak tento druh štatistiky už vám vyrobí škrt cez rozpočet v hladkom plánovaní dopytu aj logistiky zásobovania. 

Uvedomiť si je potrebné navyše aj to, že typický darček pre muža a ženu je k meninám zväčša veľmi odlišný. Preto keď obchodujete s darčekovým alkoholom alebo vediete kvetinárstvo, myslím, že by ste si mali detailne preštudovať aj tento pohľad na sezónnosť menín podľa jednotlivých pohlaví:

meniny SR pohlavie

Ak patríte medzi firmy, ktoré používajú (alebo aspoň poškuľujú o využití) osobných sviatkov k špeciálnym obchodným aktivitám, pozrite si tento detailnejší návod ako realizovať kampane ku sviatkom. Ak patríte skôr medzi "obete" narodeninových kampaní, tak si môžete aspoň zo zvedavosti pozrieť, koľko ľudí na Slovensku nedostane žiadne meninové ponuky.

No a ak ste mali niektorý zo sviatkov realtívne nedávno, tak ešte dodatočne: Všetko najlepšie! :)

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy analýza, Big Data, CRM, dáta

Diskusia (0 reakcií)

Filip Vítek

Filip Vítek
  • Počet článkov: 50
  • Priemerná čítanosť: 5104
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Stratég, inovátor a analytik s priamočiarym názorom a zmyslom pre analógiu a sirší pohľad na vec.

Filip Vítek

Filip Vítek
  • Počet článkov: 50
  • Priemerná čítanosť: 5104
  • Priemerná diskutovanosť: 12
  • RSS blogu

O blogu

Stratég, inovátor a analytik s priamočiarym názorom a zmyslom pre analógiu a sirší pohľad na vec.

Kalendár sa načítava...

Moje rubriky