Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Filip Glasa

Slovenský internetový projekt obstál na globálnom trhu

02.06.2009 | Filip Glasa

Rozhovor s tvorcom finančného webu o akciách, konkurujúcim americkým portálom

  • Tlačiť
  • 4

Skús jednou vetou predstaviť webový projekt FINVIZ.com.

Juraj Ďuriš: FINVIZ.com je finančný portál pre investorov a obchodníkov, zameraný na americký akciový trh.

V čom sa odlišuje od veľkých a zavedených webov poskytujúcich informácie o akciovom trhu, ako sú napríklad finance.yahoo.com a Reuters?

JĎ: Na amerických burzách je kótovaných zhruba 7000 akcii, z čoho vyplývajú dva hlavné problémy: ako efektívne zistiť, čo sa s tými akciami deje - ktoré stúpajú, ktoré klesajú atď., a ako nájsť vhodné akcie do portfólia. Na to slúžia naše mapyscreener.

Mapy zobrazujú akcie podľa sektorov alebo geograficky, od dennej po ročnú výkonnosť, fundamentálne parametre a ďalšie údaje. Dajú sa drag&zoom-ovať (ako Google Maps), pripadne sú 3D. V tomto smere konkurenciu prakticky nemáme.

V screeneri (slúži na filtrovanie atraktívnych akcií) stačí jednoducho zvoliť kritériá (hodnotové, technické a podobne) a spôsob zobrazenia, od tabuľky cez grafy až po samotné tickre (skratky spoločností), ľubovoľné triediť, exportovať alebo vytvoriť portfólio. Konkurencia je takisto slabšia, hlavne po tom, čo Reuters svoj screener zrušil.

Celkovo sa zameriavame hlavne na efektivitu a vizualizácie - prehľadne zobraziť čo najväčšie množstvo dát, s minimálnym počtom kliknutí/stránok. Na jednej stránke možno zobraziť spolu graf, správy aj profil 10 akcií alebo 100 grafov atď., čo neuveriteľne šetrí čas, pokiaľ investor potrebuje prehľadávať väčšie množstvo spoločností kótovaných na burze. A v neposlednom rade je to aj kvalita dát, ktorá je lepšia minimálne voči Yahoo Finance. A napríklad monitoring insider transakcií máme doslova real-time.

Nemajú návštevníci webu finviz.com problém používať alebo objaviť všetky jeho funkcie? Mapy sektorov, sreener, insider trading monitor, ktoré si spomenul - vie priemerný investor a trader, ako tieto nástroje použiť?

JĎ: Pokročilí investori a traderi by s tým problém mať nemali, podľa štatistík máme priemer 17 zobrazených stránok na každú návštevu. Takisto podľa recenzii a spätnej väzby sa nezdá, že by bolo komplikovane stránku používať, čím samozrejme netvrdím, že každý vie využiť všetky funkcie.

Ako vznikol nápad vytvoriť web prevažne pre amerických návštevníkov o americkom akciovom trhu?

JĎ: V prvom rade pre vlastnú potrebu. Napríklad, keď som si chcel prejsť zoznam akcií s najväčším poklesom za deň a ku každej vidieť graf, správy, profil a nejaké fundamenty, potreboval som na každú akciu minimálne 4 - 5 kliknutí, resp. načítaní stránok, čo už len pri 20 akciách zabralo dosť času, keďže to bolo zhruba 100 stránok. Na FINVIZ-e kliknem na „Top Losers" a mám prvých 10, „next" a mám druhých 10. Teda dve načítania stránky namiesto 100.

Takže preto americké akcie - pretože tie obchodujem. A keďže je web hlavne o grafoch, tabuľkách a číslach, robiť jazykové verzie nemá veľmi zmysel, nehovoriac o tom, že kto sa zaoberá americkými akciami, bez angličtiny to ďaleko nedotiahne.

Na to, že by to mal byť projekt pre vlastnú potrebu, je za tým vidieť až príliš veľa práce. Dnes má finviz.com určite tisíce návštev denne. Je projekt sebestačný a uživíte jeho prevádzku z reklamy?

JĎ: Dnes to už samozrejme nie je projekt pre vlastnú potrebu. Ten vývoj bol postupný, rozhodne to nebolo tak, že by sme sa zo dňa na deň rozhodli, že spravíme stránku o akciách a úžasne na tom zarobíme. Momentálne máme 200-tisíc unikátnych návštevníkov mesačne (20-tisíc denne) a 13 miliónov pageviews (zobrazených stránok). Projekt je sebestačný, okrem reklamy nás živí aj spoplatnená verzia stránky - FINVIZ*Elite. Ponúkame aj rôzne služby ako vývoj finančného softwaru či data mining alebo backtesting.

Na to, aby vznikol web pomáhajúci analyzovať akciový trh, asi nestačí iba vedieť programovať. Potrebný je určite aj background z oblasti finančných trhov a obchodovania na burze. Máte skúsenosti priamo s investovaním a obchodovaním s akciami?

JĎ: Áno, máme :-)

To znamená, že sa nejakým spôsobom sám pohybuješ na amerických burzách a využívaš finviz.com na výber vhodných akcií?

JĎ: Mám za sebou pár rokov na burze so všetkým, čo k tomu patrí - cez prebdené noci až po tik v oku a podobne. Potom sa vyskytla zaujímavá príležitosť investovať mimo akcie, ktorú som využil, takže momentálne netradujem, ale burzu sledujem, samozrejme na FINVIZ.com.

Ako dlho trvalo vytvoriť finviz.com od nápadu až po spustenie webu?

JĎ: Na ten začiatok si pamätám veľmi dobre, bol to august 2007. V tej dobe sme robili systém na vizualizáciu počasia, prvá inštalácia bola pre hydrometeorologický ústav v Saudskej Arábii a my sme sa pokúšali systém dostať do slovenských televízii. To bola zaujímavá skúsenosť, lenže trocha tragikomická, takže som to už nechcel ani vidieť. Nápad spraviť stránku o akciách existoval už dlhšie, takže toto bola ideálna príležitosť. Zo začiatku sme ani poriadne nevedeli, čo tam všetko bude, všeličo sme skúšali a postupne pridávali rôzne sekcie, a aj keď pre mňa bola stránka užitočná, nemal som ani tušenia, či to bude mat komerčný úspech. Okrem toho boli stále nejaké problémy s dátami, viackrát sme menili data providerov. Web sme spustili v januári 2008, teda od prvého riadku kódu po spustenie to bolo zhruba pol roka. A čakali sme, čo sa bude diať. Poslali sme zopár mailov blogerom, dúfali sme, že sa im stránka bude páčiť a niečo o nás napíšu. Nenapísal nikto. Nedialo sa vôbec nič.

Hovoríš, že sa nedialo vôbec nič, ale dnes chodí na finviz.com 200 000 návštevníkov mesačne, ako už bolo spomenuté. Čo sa teda dialo medzi tým? Skúsili ste na prilákanie investorov a traderov na váš web reklamu, katalógy, linkbuilding alebo niečo iné?

JĎ: V prvom rade sme chceli získať nejakú spätnú väzbu, zistiť, čo si ľudia o stránke myslia. Ako prvé som dal odkaz na tvoje fórum v téme odkazy, nič som k tomu nepísal, ani že s tým mám niečo spoločné. A niekto tam napísal, že je to dobra stránka. Zistil som, že existuje aspoň jeden človek, čo si myslí, že sme nespravili totálnu blbosť. :-) Tak nejako sme získali prvých pár návštevníkov, prevažne zo Slovenska a Čiech, ohlasy boli pozitívne. Niečo podobné som skúsil na jednom zahraničnom fóre, keď sa napríklad niekto pýtal na zoznam akcií v nejakom sektore, tak som tam dal linku na náš screener a podobne, z toho bolo par návštev, ale prakticky to nestálo za reč.

Prvý väčší dôvod na radosť sme mali mesiac po spustení, keď nám došiel mail od istého Švajčiara, že by chcel do nás investovať. Investorov sme nepotrebovali, ale už bolo jasné, že by z tej našej stránky niečo mohlo byť. Pamätám si, ako som sa v tej dobe tešil, keď sme prekonali 2000 pageviews za deň (teraz máme zhruba 300x toľko) a prvý väčší skok v návštevnosti znamenal review na killerstartups, to bolo koncom februára, v ten deň sme mali skoro 250 návštevníkov a 5000 pageviews. :-)

V marci sa ešte nič moc nedialo, ale potom prišiel apríl - dostali sme sa na prvý väčší blog (samozrejme, aj tam nás na začiatku ignorovali). Bol to jeden z top 3 blogov, kde sme sa chceli dostať. Z tých dvoch zvyšných bol jeden nereálny, pretože autor prevádzkuje konkurenčný web, no a ten tretí bola záhada - autor je posadnutý screenermi a keď som si vedel predstaviť jedného človeka, ktorému sa naša stránka bude páčiť, myslel som, že to bude on. Ignoroval nás, ten ako jediný od nás dostal dokonca dva maily - no reply, nič.

Prišiel máj a stal sa zázrak. Na spomínanom blogu sa objavil úžasný review. 5000 návštevníkov, 100-tisíc pageviews. Odvtedy to už išlo samo. Do reklamy sme nedali ani korunu.

Kto boli tí top 3 blogeri ?

JĎ:  

tradermike.net - zverejnil článok o finvize ako prvý.

www.ritholtz.com/blog/ - druhý blogger nenapísal, kďže má konkurečný projekt  fusioniqrank.com. 

www.thekirkreport.com - no a ako posledný o nás napísal blogger na ktorom nám najviac záležalo.

Dostali ste ešte ďalšie ponuky na investovanie do tohto projektu alebo na odkúpenie webu a podobne?

JĎ: Jednu dobu sme ponuky na investovanie dostávali prakticky denne, od neznámych ľudí až po najznámejších investorov vo financiách. Ale ako som už povedal, nepotrebujeme investíciu. Občas sme síce rozmýšľali, boli aj takí investori, ktorým keď sme povedali, že nemáme záujem, povedali, že ale oni majú strašne veľa peňazí :-), no keď to zoberiem reálne, nevedeli by sme tie peniaze efektívne použiť, vygenerovať slušné ROI (návratnosť investície). Investor by mal pre nás význam jedine kvôli kontaktom, vybaviť nám review na Wall Street Journal alebo CNBC a podobne a samozrejme pri predaji. Ponúk na odkúpenie sme pár dostali, ale to zatiaľ neriešime, uvidíme o niekoľko rokov, na to je ešte čas. Čo by sme potrebovali skôr, je obchodník v Amerike, ktorý by z nás spravil americkú firmu a vedel predávať naše služby inštitúciám.

O aké služby konkrétne by išlo a prečo je vôbec problém predať ich v USA zo Slovenska? Finviz je predsa dobrá referencia.

JĎ: Napríklad často dostávame žiadosti o vytvorenie máp postavených na zákazníkových dátach, dokonca sme kvôli tomu sedeli u Madoffa, alebo niekto chcel desktopovú verziu FINVIZ-u, tradovacie systémy, backtesting atď. Je tam veľký priestor, teoreticky to môže byt akýkoľvek softvér na Wall Streete. Najprimitívnejší príklad - webová stránka pre hedge fond.

A prečo je problém predať služby zo Slovenska? Predstav si, že by ti ponúkol niekto napríklad z Nigérie, že ti niečo naprogramuje za milión korún. Pošleš mu zadanie mailom a potom milión na účet do Nigérie? No asi nepošleš. Ty potrebuješ mat nejakú záruku, že ti tá firma odpovie na mail alebo telefón aj zajtra, keď sa niečo pokazí. Že keď ti dodajú niečo úplné zle alebo dokonca nič, tak sa s nimi môžeš súdiť.

Ďalšia vec je napríklad dostať FINVIZ*Elite do firiem, niekto by to tam mal pretláčať, prísť, predviesť, predať.

Čo je FINVIZ*Elite?

JĎ: Platená verzia stránky s funkciami navyše, s realtime dátami, bez reklám, s rozšírenými nastaveniami. Intraday grafy, fundamentálne grafy (5 rokov eps, revenues, shares outstanding), email alerty (môžeš si nastaviť, nech ti príde mail, keď akcia prekročí určitú cenu a podobne), korelácie (akcie, ktoré sa pohybujú veľmi podobne), zoznam manažmentu, nastavenia typu, že namiesto 20 riadkov v screeneri môžeš mať 100 a mnoho ďalších.

Mimochodom, ako chcel Madoff vylepšiť svoju pyramídu? :-)

JĎ: O čom sa s nami bavili, sa zrejme týkalo ich market making biznisu, chceli v našich mapách zobrazovať PnL (profit and loss) určitých obchodných účtov, nechceli nám to moc ani ukazovať.

Vrátim sa trochu k začiatku: chcete súťažiť o používateľov s finance.yahoo.com, Reuters, Bloomberg a spol.? Alebo si jednoducho iba ukrojíte časť veľkého amerického a trochu globálneho trhu tým, že ponúkate investorom pár nástrojov, ktoré inde nie sú?

JĎ: Skôr tá druhá možnosť, my ponúkame hlavne to, čo oni nemajú, teda tu makro úroveň - mapy, screener, možnosť efektívne pracovať s väčším množstvom akcií. Na mikro úrovni, keď si napríklad na Reuters čítaš income statement, balance sheet a sec filling, tam sa nemáme ako odlíšiť. Bloomberg terminál je trocha inde, tomu konkurovať nemáme šancu, aj keď to vyzerá po grafickej stránke ako zo 16. storočia, oni majú prakticky monopol, to je proste iná liga. Aj keby sme spravili niečo 10x lepšie, tak to proste nepredáme.

Spravodajstvo, články, informácie o trhoch, analýzy nechystáte?

JĎ: Nie.

A nejaké ďalšie rozšírenia nástrojov na sledovanie a analyzovanie akcií?

JĎ: Čoskoro by mala pribudnúť napríklad Forex sekcia.

Takže na rozvoji sa ďalej pracuje a Finviz nie je v konečnom štádiu?

JĎ: Samozrejme pracuje, aj keď je čím ďalej ťažšie vymýšľať podstatné inovácie a nemá zmysel pridávať funkcie, ktoré bude používať 1 % používateľov. V monetizácii máme určite rezervy, napríklad fxstreet.com ma 600-tisíc unikátnych návštevníkov mesačne a ročné tržby vyše $ 4 milióny (2008). To je v korunách prakticky miliardová firma.

Ako z vysokej návštevnosti urobiť zaujímavé tržby trápi určite viacej internetových projektov. Máte už nejaké plány, či rozšíriť priestor pre reklamu, alebo spustiť ďalšie platené služby?

JĎ: Tak oblepiť stránku reklamou samozrejme môžeme, ale zatiaľ to nechceme preháňať, hlavne teraz v kríze, keď je ten reklamný priestor potom problém naplniť - predať dostatočné množstvo impresií. FINVIZ*Elite ide zhruba podľa predstáv, je tam ale určite priestor na rozvoj, skúsime pridať ďalšie platené funkcie. No a samozrejme v spomínaných službách je potenciál.

Rozhovor bol urobený elektornicky a za FINVIZ.com písal Juraj Ďuriš.

 

 

  • Tlačiť
  • 4

Filip Glasa

Filip Glasa
  • Počet článkov: 22
  • Priemerná čítanosť: 3973
  • Priemerná diskutovanosť: 13
  • RSS blogu

O blogu

Zakladateľ projektu finstat.sk.



 

Filip Glasa

Filip Glasa
  • Počet článkov: 22
  • Priemerná čítanosť: 3973
  • Priemerná diskutovanosť: 13
  • RSS blogu

O blogu

Zakladateľ projektu finstat.sk.



 

Kalendár sa načítava...