Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Právo na život a Benetton

12.09.2007 | emsi

Diskusia (9 reakcií)

12.09.2007 | Martin Klus

Dobrý večer,

Dovolím si mať dve pripomienky:

1. Po prezretí môjho blogu a najmä jeho diskusie na tému "Právo na život", mi určite dáte za pravdu, že aj napriek akejkoľvek mojej snahe nebolo nakoniec možné v tomto prípade ísť striktne cestou "nediskutovania o podstate kampane, ale o spôsobe jej vedenia a etickosti".

2. S tým súvisí aj moja druhá pripomienka k tomu, že kampaň "Právo na život" podľa Vás "odpudila ľudí od vedenia pozitívnej a zmysluplnej diskusie". Verím, že už spomínaná diskusia na mojom blogu a za malú chvíľku aj na Vašom ;), nás presvedčí o tom, že to tak nie je...

Držím palce,
Martin Klus

12.09.2007 | emsi

Pokúsil som sa nájsť paralelu v histórii, aj keď nie takej vzdialenej, a dokumentovať ako funguje odpudiva reklama. Diskusia, ktorá beži na Vašom blogu je zmysluplná. Na jej základe je možné konštatovať, že tvorcovia kampane postupujú klasickým machiavelistickým princípom "Účel svätí prostriedky!. Použitie machiavelistického etického princípu je podľa môjho názoru trochu prehnané, čo potvrdilo aj rozhodnutie RPR. Aby som to uzavrel pozitívne, viac by sa mi pozdávala princíp rovnakej slobody - t.j. konanie je etické, ak sa nenaruší sloboda iného človeka.

13.09.2007 | Martin Klus

Páči sa mi táto historická paralela v súvislosti s témou "Právo na život".
Určite by sme našli aj ďalšie súvislosti. Okrem filozofických aj duchovné, medicínske či dokonca štátotvorné napr. v antickom Grécku, v Rímskej ríši, ale aj stredovekej Európe či na ďalekom východe... Pouvažujem nad tým v rámci plánu publikačnej činnosti na budúci rok ;)

14.09.2007 | mato11

len pár poznámok:
1. reklama má zaujať, vzbudiť pozornosť. Iste, ale i tu sú hranice. Ak pôjdem po ulici a začnem kričať „K––t“, asi vzbudím slušnú pozornosť. Nemyslím si však, že takýmto výkrikom by mala začínať napríklad televízna reklama.
2. reklama mala za cieľ rozpútať diskusiu, čo sa jej podarilo. Podarilo, ale tá diskusia je viac o úplne inej téme, než bolo v pláne. Diskutuje sa najmä o reklame, nie o probléme potratov. To považujem za fiasko tejto kampane.
3. je to morálna, či nemorálna reklama?
Podľa mňa nemorálne sa správajú samotní autori a zadávatelia kampane. K 11 týždňovému plodu sa správajú ako ku kusu ľudského tkaniva, nie ako k telesným pozostatkom človeka – presne v intenciách zákona, ktorý tak vehementne kritizujú – veď to je len zárodok, tkanivo, nie človek.
Každý normálny a morálny človek sa k telesným pozostatkom iného človeka bude správať tak, aby sa zachovala dôstojnosť i po smrti. Najmä v reklame. Mimochodom, je to jedno z etických pravidiel reklamy, ktoré autori a zadávatelia tejto kampane zjavne nepoznajú, čo ich ale neospravedlňuje. Správajú sa autori a zadávatelia reklamy k telesným pozostatkom tak, aby zachovali ich dôstojnosť? Podľa mňa vôbec nie. Roztrhané telo na akejsi ruke – mimochodom, je to ruka gynekológa, ktorý práve vytiahol „to“ z maternice, alebo je to ruka ešte pred chvíľou tehotnej ženy? – neuveriteľný cynizmus, nie dôstojnosť. Pravda, môže sa argumentovať, že ide o všeobecnú ruku, ktorá možno chce ochraňovať, že ide o symbol – v prípade tejto reklamy je akákoľvek symbolika nedôveryhodná, pretože sa tu pracuje s brutálnym naturalizmom.
A nakoniec, ako sa autori dostali k príležitosti takúto fotografiu realizovať? To čakali na chodbe u gynekológa a pýtali sa žien, čo išli na potrat: „Prosím vás, môžeme nafotiť „to“, čo z vás vytiahnu, a použiť „to“ v reklame?“ A ak nesúhlasila prvá, tak s nádejou čakali, že príde na potrat ďalšia žena, ktorá možno bude súhlasiť. Už počujem ten povzdych: „Uf, to bola štvrtá, čo odmietla, dúfam, že dnes ešte jedna príde a bude povoľnejšia, nech to máme v kufri...“
Alebo sa dohodli s gynekológom, že im „to“ po extrakcii ukáže? Len treba byť pripravený (vždy pripravený!), keď sa na prerušenie dostaví 11 týždňové tehotenstvo. Tak si predstavujem, ako fotografovi zvoní telefón a hlas v aparáte oznamuje: „Berte foťák, o jednej začíname...“
Ľudia, ktorí takto tvoria (s výsledkom, ktorí vidíme), ktorí takúto reklamu objednávajú a platia, ktorí bez štipky dôstojnosti a bez hanby na dosiahnutie svojich cieľov zneužívajú ľudské telesné pozostatky, nemajú absolútne žiadne právo kázať o morálke iným. Sami sú totálne nemorálni.
Ibažeby „to“ na fotografii nebolo „to“, ale len akýsi model, maketa 11 týždňového plodu poliata červenou farbou a kečupom. To by už bolo o inom. O podvode.

14.09.2007 | Martin Klus

Ak dovolíte, "zlinkujem" tento Váš príspevok aj na diskusiu k môjmu blogu na túto tému, nakoľko mám pocit, že by veľmi vhodne zapadol do variety názorov, ktoré tam odzneli...
Ďakujem,
Martin Klus (http://blogy.etrend.sk/martin-klus)

14.09.2007 | Anonymous Coward

Tento aspekt celej veci som si vobec nevsimol. Vdaka za velmi spravnu poznamku...

14.09.2007 | mato11

Ďakujem, že ste si môj názor prečítali.
Mimochodom, táto diskutovaná fotografia prácam Toscaniho nesiaha ani po povestné päty. Ani nápadom, ani realizáciou. A okrem citovej úbohosti autorov (i zadávateľov) z nej nejde ani žiadne vyššie posolstvo. Preto ten billboard museli "doraziť" headlinom a číslami. Ťažko amatérska reklamná práca. Opäť lepšie rozumiem tomu, prečo mnoho ľudí nemá rado reklamu ako takú. Aj keď k takýmto prvoplánovým podpásovkám sa zníži len malinké promile kvázitvorcov

17.09.2007 | Choze

myslim, ze tu fotku maju z americkej verzie podobnej kampane a pokial sa dobre pamatam, tak to aj uviedli na svojej tlacovke (alebo v nejakej tlacovej sprave, ci rozhovore). to by si si mal asi preverit predtym, nez zacnes spekulovat o tom ako to bolo fotene. mimochodom odfotit mrtvy plod zasa nebude az take nemozne, staci sa dohodnut s lekarom, ktory zakroky vykonava a on uz oslovi kandidatky. ked k tomu este ponuknes odmenu, tak urcite to mas do mesiaca odfotene, nejaka matka sa urcite chyti, ludia su uz raz taki. tolko k technickej stranke kampane.

inak suhlasim s tym, ze na slovenske pomery (ba asi aj europske) je tato reklama uplne nevhodna. krestanska europa sa este velmi dlho bude vyhybat takymto temam aj doma, nielen na verejnosti. ludia v tom zdruzeni chceli dobre, ale podarilo sa im akurat tak nahnevat cele slovensko.

rozumni ludia by si ale nemali nechat odviest pozornost od podstaty problemu a mali by o nej diskutovat. nuz ale ludia su uz raz taki :)

18.09.2007 | Choze

vecer som videl prispevok v crepinach na joj a po tom co som sa dozvedel si uz nie som isty tym, ze ti ludia chceli dobre... asi si len chceli pomoct a zdvihnut popularitu, lebo ta zena z tej organizacie na mna posobi mimoriadne nedoveryhodne. to na margo mojej vety, ze ludia v tom zdruzeni chceli dobre...

Štefan Vadocz

  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 1893
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu