Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Štefan Vadocz

Čo je horizontálny vplyv?

16.01.2007 | emsi

Nové trendy v komunikácii, ktoré sa zrodili najmä vďaka rozmachu technológií a internetu už majú svoje meno.

  • Tlačiť
  • 6

Cítite to aj vy? Sme uprostred komunikačnej revolúcie a vidíme fundamentálne zmeny v tom ako organizácie, ale aj jednotlivci prijímajú a vysielajú informácie. Blogy Trend-u a najmä reakcie na ne sú jedným dôkazov. Ponúkam niekoľko ďalších zistení, ktoré dokumentujú zrod nového trendu - horizontálneho vplyvu.

Vertikálny vplyv tu máme už dlho. Veľké korporácie, veľkí zadávatelia reklamy, veľké médiá oslovovujú masovo veľké cieľové skupiny. Je to jednosmerná komunikácia, ktorej dominuje klasická reklama. Zjednodušene - mesidž (posolstvo) putuje cez masové médiá (najmä TV) k spotrebiteľom - vo vertikále funguje stratégia message and media.

Horizontálny vplyv sa objavil nedávno vďaka vzostupu peer-to-peer komunikácie - komunikácie medzi jednotlivcami - a dostupnosti interaktívnej technológie, ktorá umožňuje jednoducho publikovať na internete každému. Tieto technológie redukujú tradičný vertikálny vplyv prostredníctvom fragmentácie klasických médií a sily ústneho podania a priateľského odporúčania.

Rozoznávam štyri základné zložky vplyvu - produkcia a prístup k informáciám; vytváranie sociálnych väzieb; vytváranie a komunikovanie konsenzu; mobilizovanie k aktivite. Nové technológie, ktoré máme k dispozícii nám umožňujú tieto zložky vplyvu zosilniť.

1. Horizontálne získavanie a produkovanie informácií - ľudia majú možnosť spoločne vytvárať a zdieľať encyklopedický obsah - príkladom je Wikipedia . Funguje veľmi dobre aj na Slovensku a dá sa použiť ako dôveryhodný zdroj informácií. Nechce sa niekomu doplniť napríklad informácie o histórii týždenníka Trend?

2. Horizontálne sociálne väzby a networking - použitie stránok ako MySpace alebo medzi biznis ľuďmi obľubeného LinkedIn zjednodušuje vytváranie vzťahov a pomáha vytvárať komunity so spoločnými záujmami. Ďalším príkladom môžu byť zdieľané obľúbené stránky Del.icio.us alebo Digg , o ktorom sa píše v aj v Trende .

3. Horizontálny konsenzus - technológia nám umožňuje nielen deliť sa o názory a záujmy, ale vytvára aj náš kolektívny názor, zväčša veľmi dobre použiteľný. Tým, že Google zaznamenáva všetky hľadania a Amazon všetky nákupy, vytvára informačnú bázu, na základe, ktorej odporúča podobné stránky k tej, ktorú hľadáte alebo ďalšie knihy, ktoré si kúpil niekto iný s podobnými záujmami ako vy.

4. Horizontálna mobilizácia - internetový chat, sms, blogy a ďalšie mikrokomunikačné kanály dokážu vo veľmi krátkom čase zmobilizovať signifikantné množstvo ľudí. Možno si spomeniete na hlasovanie o novom názve mosta v Budapešti, ktorý mal byť takmer pomenovaný podľa Chuck Norrisa, ktorý na slávi svoj comeback ako webová celebrita.

Osvedčilo sa nám, že v horizontálnej komunikácii, teda od mnohých k mnohým veľmi dobre funguje dialóg. Samozrejme, ak sú na oboch stranách ľudia ochotní diskutovať.

O čom je teda celá revolúcia? O posune od message&media ku content&conversation a tom, že obchádzať horizontálne kanály pri komunikačnom plánovaní sa nevypláca.

Ak vás téma zaujala, budem rád, ak mi necháte odkaz v diskusii. Určite odpoviem.

 

  • Tlačiť
  • 6

Štefan Vadocz

  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 1893
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu

Štefan Vadocz

  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 1893
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu

Kalendár sa načítava...