Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Eduard Radimák

Budúcnosť reklamy: reklamné spoty už v televízii neuvidíte

22.05.2014 | Eduard Radimák

Internetové video médiá ako YouTube už dlhšie naznačujú, akým smerom sa bude uberať budúcnosť reklamy v audio-vizuálnych médiách. Ak je reklamný spot pútavý a urobený tak, že ani neviete, že ide o reklamu, radi si ho pozriete a budete ho aj zdielať.

  • Tlačiť
  • 0

Dnešný stav vysielania reklám je taký, že absolútna väčšina ľudí by reklamné spoty a celý reklamný blok najradšej vypla úplne. Všetci vieme, ako mediálny trh funguje a že tento neželaný obsah nám umožňuje zaplatiť a sledovať obsah, ktorý naopak obľubujeme. Ale budúcnosť môže vyzerať úplne inak. Pozrite si túto reklamnú upútavku na hackerskú počítačovú hru Watch Dogs, v ktorej môžete hacknúť čokoľvek. Spot vyzerá akoby točený skrytou kamerou, kde nevinné obete naletia vtipálkovi z opravovne telefónov.

 Porovnanie s TV reklamným spotom:

  • dĺžka: video má 4 min 30 sekúnd a oproti tomu klasické reklamné spoty mávajú 20 – 30 sekúnd, takže tento  je neštandardne dlhý ale napriek tomu vás nenudí,
  • scenár: pripomína vtipné videá točené skrytou kamerou alebo amatérskymi “režisérmi”. Presne takými, ktorými sa zvyknete zabávať na YouTube. Dokonca aj názov spotu na YouTub je “Amazing street hack” a nie napr.  “New Watch Dogs video commercial”,
  • storry: vďaka dostatku času a dobrej dramaturgii bolo možné vypovedať celý príbeh, ktorý má dynamiku a je zrozumiteľný. Televízne reklamné spoty sú oproti tomu väčšinou duchom triviálne, za uši pritiahnuté scénky, kde sa príbeh nemá čas rozvinúť, nakoľko aj z toho mála času vám na vypovedanie príbehu polovicu ukrojí produkt alebo značka samotná,
  • frekvencia a opakovanie: možno vidieť klasický TV spot po prvý až tretí krát môže byť ešte do určitej miery zábavné. Ale pri ďalších opakovaniach vás už absolútne nezaujíma a buď preladíte na iný program alebo odchádzate do kuchyne. Na internetovom video kanály si video pozriete toľko krát, koľko krát vás baví. Väčšinou ho chcete ešte ukázať svojím priateľom alebo rodine, prípadne ho zdieľate cez e-mail alebo sociálne siete, čím ho ďalej šírite. To, že ho nevidíte 20 krát, ale len 1-3 krát vôbec neznižuje jeho marketingovú efektivitu.

Ako by mohla vyzerať budúcnosť TV/video reklamy?

Akú formu bude mať komerčný video spot? Dnes sú na YouTube milióny krátkych príbehov ako je tento, ktoré si ľudia radi pozerajú kedykoľvek a kdekoľvek, keď majú chuť sa zabávať alebo sa nudia. Niektoré sú tam len tak, aby šírili popularitu svojich autorov, za inými je aj priamy marketingový zámer. V každom prípade, aby to fungovalo, musí sa video trafiť do vkusu publika, pretože tieto príbehy nešíri televízna stanica, ale práve samotný “diváci”.

Podoba, akú budú mať reklamné spoty (videá) v budúcnosti bude zrejme nasledovná: dobrý príbeh do 3 – 5 min, ktorý dokáže vyrozprávať, ako funguje nejaký komerčný produkt z pohľadu zákazníka.Trefne zákazníkovi ukáže, ako produkt ovplyvní jeho život, ako ho má používať a čo všetko s ním môžete robiť.

Kde budeme komerčné reklamné spoty sledovať? Nemyslím si, že video (TV) reklamy budú patriť do priameho televízneho vysielania. Minimálne filmy a relácie už nebudú roztrhané na kusy stále dlhšími reklamnými blokmi, ako o tom hovorí vtipná veta: “Nechápem, prečo mi môj reklamný bok neustále prerušujú nejakým filmom.” Ak vychádzame zo súčasných trendov, sledovanie video reklám by záviselo na mojom vlastnom rozhodnutí, teda v napr. v prípade, keby ma zaujímal nejaký produkt alebo by ma zaujal názov videa, jeho krátky popis a pod.. Podobne, ako to je dnes na YouTube, keď pozeráte video a popri tom sa vám zobrazujú súvisiace videá, alebo keď vyhľadávate cez Google a na obrazovke sa vám zoradia rôzne typy obsahu súvisiace s vašim vyhľadávaním.

Trend zbavovať želaný obsah od neželanej reklamy naznačuje aj to, že pri sledovaní videa na YouTube môžete reklamy už po pár sekundách vypnúť. Myslím si, že ľudí informácie o produktoch ako takých zaujímajú, ale forma a spôsob ich propagácie im prestáva vyhovovať. Chcú si sami vybrať, čo ich zaujíma a kedy si nájdu čas venovať sa tomu. Túto zmenu spôsobil práve internet a do budúcnosti bude určovať jej smer.

Pri televíznom vysielaní by to mohlo možno fungovať aj tak, že hlavný obsah zvolený divákom určí, aká súvisiaca reklama sa bude zobrazovať. Ak budete sledovať napr. športový prenos, titulky vás upozornia, že športové vybavenie si môžete teraz výhodne zakúpiť v obchode XY a všetky informácie k tomu nájdete na internete. Alebo budete sledovať napínavý thriller, krátka 5 sekundová upútavka pred jeho začiatkom vás upozorní, že ho pre vás zakúpila prosperujúca banka YZ, ktorá pre vás rada  zabezpečí aj ďalšie finančné služby, ktorých výhodnosť si overíte, ak budete chcieť, na internete.

Myslím si, že každá firma si časom uvedomí, že nie je dobré poštvať si náladu svojich potenciálnych zákazníkov proti sebe agresívnou reklamou. Nakoniec, aj keď niekoho donútite sledovať vašu reklamu, nedonútite ho kúpiť si váš produkt ak ho nepotrebuje alebo nechce. Oveľa schodnejší a efektívnejší spôsob je, ak sa vám podarí nadviazať komunikáciu s klientom vo fáze, keď niečo potrebuje a aktívne to hľadá, napr. na internete. Alebo sa mu pripomeniete témou – keď si pozerá vtipné videá o mačkách. Zrejme má mačky rád a možno doma aj jednu má, tak prečo mu neponúknuť krmivo pre ne práve v tejto chvíli. Alebo ak niekto rád číta novinky na portály o zelenej energii, je pravdepodobné, že jeho ďalšie auto by už mohlo mať elektrický pohon. Pracovať s kontextom a informáciami o tom, čo ľudia na internete radi sledujú je dnes bežné pri internetovom marketingu. Najnovší trend sa volá Content marketing a jeho postupy už v značnej miere vstupujú do sveta informačných médií, ktoré boli donedávna doménou iba klasických masmédií a reklamy. Zmeny, ktoré tieto trendy prinášajú už zasahujú aj do sveta televízneho a rozhlasového vysielania a v budúcnosti veľmi pravdepodobne úplne zmenia ich charakter.

Záver

To, čo súčasný spôsob uverejňovania reklám vo vysielaní robí zlým je to, že tieto médiá svoj obsah (film, relácia) pre reklamné účely zneužívajú a nie využívajú. Reklamné bloky nerešpektujú diváka pretože nemajú reálny kontext s hlavným obsahom a oberajú ho o čas, ktorý sa rozhodol tráviť relaxom napr. pri filme a nie sledovaním informácií o produktoch. Reklamy sa dokonca ani nesnažia tváriť ako nerušivé, naopak, zadávatelia ich považujú za dobré práve vtedy, ak sú agresívne a doslova sa vám tlačia do života.

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Eduard Radimák

Eduard Radimák
  • Počet článkov: 8
  • Priemerná čítanosť: 1658
  • Priemerná diskutovanosť: 0
  • RSS blogu

O blogu

Vyprázdniť nádobku vo svojej hlave nie je dôvod, prečo píšem. Verejný text by mal mať nejakú nadhodnotu pre čitateľa, mal by mu priniesť niečo nové, čo pred tým nevedel. Prípadne ho môže pobaviť, niečo naučiť alebo mu poskytnúť informácie, ktoré by musel inak pracne hľadať.

Eduard Radimák

Eduard Radimák
  • Počet článkov: 8
  • Priemerná čítanosť: 1658
  • Priemerná diskutovanosť: 0
  • RSS blogu

O blogu

Vyprázdniť nádobku vo svojej hlave nie je dôvod, prečo píšem. Verejný text by mal mať nejakú nadhodnotu pre čitateľa, mal by mu priniesť niečo nové, čo pred tým nevedel. Prípadne ho môže pobaviť, niečo naučiť alebo mu poskytnúť informácie, ktoré by musel inak pracne hľadať.

Kalendár sa načítava...