Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Dobroslav Štica

Kto nejazdí na firemnom musí z kola von!

27.08.2013 | Dobroslav Štica

Alebo ako minúť chýbajúce milióny

  • Tlačiť
  • 6

Zdá sa, že tí ktorí jazdia na firemnom aute do roboty a domov, na nákupy, na výlety, dovolenky či vybavovať vnučke krst sa môžu tešiť na vianočný darček. Od začiatku budúceho roka by mali totiž na svojho firemného tátoša doplácať daňami a odvodmi menej.

Že sa vás to netýka? Bohužiaľ sa to zaručene dotkne aj tých, ktorých sa to netýka.

Tí čo jazdia na firemnom aj súkromne cesty za tento benefit dnes platia dane a odvody mesačne zo sumy nepeňažného príjmu vo výške 1% ceny auta. Ak napr. auto stálo 20,000 eur je im mesačne zdanený nepeňažný príjem 200 eur - čiže zamestnanec zaplatí asi 60 eur na daniach a odvodoch a jeho zamestnávateľ dodatočných asi 70 eur na odvodoch mesačne. Financmajstri Smeru usúdili, že je to nespravodlivé a malo by sa platiť podstatne menej. A tak vláda prichádza s návrhom novely zákona o dani z príjmov, ktorú sa zbor Kolesíkov chystá bez akéhokoľvek hlbšieho porozumenia už čoskoro odobriť v parlamente.

Podľa návrhu majú šťastlivci za súkromné vozenie na firemnom platiť toľko daní a odvodov čo doteraz len prvý rok po kúpe auta do firmy. Ďalšie roky majú platiť postupne menej a deviaty a ďalšie roky jazdenia na tomto aute už pre istotu vôbec nič.

Koho by zaujímali celkové finančné dopady plánovanej zmeny poradím, že v doložke vplyvov k návrhu novely hľadať zaručene nemusí. Tvorcovia návrhu zákona si to totiž spočítať nevedia, a tak sa len uvedie, že údaje nie sú k dispozícii a hotovo. Dostupných a zaujímavých údajov je však dosť. Skúsme im teda pomôcť.

Analýza „Úbožiaka“

Pochopiť situáciu nám pomôže analýza “Úbožiaka“. O koho ide? Predsa o zamestnanca, ktorý si kupuje vlastné auto z čistého príjmu. Na to aby zarobil na auto za 20,000 eur musí z výplaty odviesť daň a odvody 6,340 eur a jeho zamestnávateľ odvody 9,260 eur (pri mesačnej hrubej mzde 1,000 eur).

Zamestnanec s firemným autom teda zaplatí v súčasnosti na dani a odvodoch počas 8 rokov 5,760 eur (60 eur x 12m x 8r) a zamestnanec s vlastným autom 6,340 eur. To nie je ani tisícka navyše - to z neho úbožiaka isto ešte nerobí.

Zamestnávateľ však za poskytnutie firemného auta aj na súkromné jazdy zamestnanca zaplatí na svojej časti odvodov za 8 rokov 6,720 eur (70 eur x 12m x 8r) oproti 9,260 eur v druhom prípade keď vypláca mzdu zamestnancovi, ktorý si kúpi vlastné auto.

A tým to zďaleka nekončí.

Ročné prevádzkové náklady okrem PHM odhadnime na 1,500 eur (havarijná poistka, PZP, servis, pneumatiky, filtre, náplne, parkovanie či garážovanie, umývanie, diaľničná nálepka atď). V prípade firemného sa na dani z príjmov ani odvodoch z toho neodvedie ani cent. Aby si to však mohol z čistej mzdy dovoliť zamestnanec pre svoje vlastné auto musí za 8 rokov prevádzky zaplatiť 3,790 eur na dani a odvodoch a jeho zamestnávateľ na svojej časti odvodov ďalších 5,560 eur (pri hrubej mzde 1,000 eur).

Nevýhody vlastného auta zamestnanca pokračujú.

Zamestnávateľ poskytujúci firemné auto si pri jeho kúpe odpočíta DPH 3,330 eur a pri prevádzke ďalších 2,000 eur, ktoré zamestnanec s vlastným autom pekne zaplatí v cene tovarov a služieb do štátneho rozpočtu (poctivejší podnikatelia odpočet DPH krátia v pomere služobného a súkromného použitia alebo v pomere súkromného použitia odvedú DPH na výstupe).

Prax s PHM vo firemných autách je kapitola sama o sebe. Povedzme len toľko, že v lepšom prípade sa zamestnávateľom hradený benzín na súkromné jazdy vo firemnom aute považuje za nedaňový náklad firmy, ale zamestnanec s týmto príjmom z neho nezaplatí ani daň ani odvody (čistý efekt je asi taký že sa ušetrí suma odvodov, ktorá je oproti dani z príjmov dvojnásobná).

Nehovoriac o tom, že zamestnanec nikdy nekúpi a neprevádzkuje auto za takých výhodných podmienok ako keď podnikateľ kupuje a prevádzkuje flotilu služobných áut.

Na druhej strane zamestnávateľ Úbožiaka, ktorý platí Úbožiakovi mzdu aby si kúpil vlastné auto, si uplatní viac daňových nákladov, a tak v danom príklade zaplatí štátu o 5,420 eur menej dane z príjmov PO.

Podtrženo, sečteno...

Ak to všetko zrátame, pri aute za 20,000 eur je rozdiel v daniach a odvodoch za 8 rokov viac ako 12,000 eur v neprospech vlastného auta zamestnanca. Tento obrovský rozdiel v daňovom zaťažení dvoch skupín vodičov môže cestná daň za firemné auto niekde okolo 1,000 eur spolu za celých 8 rokov upraviť len symbolicky. Symbolickou úpravou by bola aj daň, ktorú musí podnikateľ odviesť z príjmu pri predaji daňovo úplne doodpisovaného ojazdeného firemného auta.

Štúdia inštitútu Copenhagen Economics pre Európsku Komisiu z roku 2010 odhadla výpadok vo verejných rozpočtoch Slovenska z týchto dôvodov na úrovni okolo 200 miliónov eur ročne! Toľko by sme pravdepodobne mali vo verejných rozpočtoch viac, ak by sa pri firemných autách aj na súkromné účely platilo toľko daní a odvodov ako pri kúpe a prevádzke vlastného auta. Správa Copengagen Economics vyzýva na odstránenie či aspoň zmiernenie tohto daňového zvýhodnenia poskytovania firemných aút, a to zvýšením zdanenia nepeňažného príjmu zamestnancov (treba priznať, že od roku 2011, teda až po spracovaní štúdie, sa z tohto nepeňažného príjmu platia odvody, čo celkový výpadok vo verejných rozpočtoch zmiernilo).

Bohatým dával a chudobným bral

Vláda sa ale chystá robiť presný opak! Tým, ktorí už teraz platia príliš málo daní a odvodov z tohto príjmu, ich chce ešte podstatne znížiť. Tomuto návrhu chýba elementárna logika. Nečudoval by som sa keby sa prilepšovalo sociálne slabším, ktorým boli sľúbené istoty, ale garantujem že šičky a tí „za pásom“ na firemnom domov nejazdia.

Zaujímavý môže byť aj odhad ďalšieho výpadku zdrojov verejných rozpočtov z dôvodu tejto zmeny.

Podľa návrhu sa má v priebehu osem rokov používania auta v priemere zdaniť ako nepeňažný príjem 6% ceny auta ročne oproti súčasným 12%. Technicky sa síce percentuálna sadzba meniť nemá, ale má sa meniť základ, z ktorého sa príjem počíta – spôsobom výpočtu a súvisiacimi komplikáciami sa mimochodom staneme raritou v EÚ. V rebríčku krajín EÚ, ktoré tento príjem zdaňujú najmenej budeme druhý, hneď v tesnom závese za Gréckom, ktoré tento príjem zamestnancov nezdaňuje vôbec. Dnes sú v tomto smere ešte pred nami Portugalci s 9% ročne (nepočítam 6% ročne v Írsku pre autá, na ktorých sa najazdí viac ako 48,000 služobných km ročne; Íri naopak zdaňujú ako nepeňažný príjem až 30% z ceny auta ročne ak sa na aute najazdí menej ako 24,000 služobných km ročne).

Pri firemnom aute aj na súkromné cesty za 20,000 eur dnes platí zamestnanec a zamestnávateľ asi 130 eur mesačne na dani a odvodoch. Po zmene by to v priemere za 8 rokov bola teda polovica, takže priemerný dodatočný výpadok 65 eur mesačne a 780 eur ročne na jedno služobné auto (aj keď priemerný vek osobných áut na Slovensku je 11,5 roka, veľa firemných áut sa používa iba 3 alebo 4 roky – dobu, za ktorú sa obstarávacie náklady plne zahrnú do daňových nákladov – v takom prípade by bol ročný dodatočný výpadok verejných rozpočtov na jedno auto asi 400 eur).

Treba ešte odhadnúť koľko firemných áut sa používa aj na súkromné účely. Na Slovensku máme asi 1,85 milióna registrovaných osobných áut. Z toho firemných je podľa analýzy Inštitútu finančnej politiky MFSR k zdaňovaniu motorových vozidiel zo septembra 2012 asi 410,000. Nech len každé štvrté firemné auto je používané z časti aj na súkromné účely ako napríklad cesta do práce a domov a máme viac než 100,000 áut. Pri tomto odhade by bol dodatočný výpadok verejných rozpočtov, najmä miest, obcí a VÚC (podiel DPFO), zdravotných poisťovní a Sociálnej poisťovne (odvody) vo výške okolo 80 miliónov eur ročne!

Predstavitelia ZMOS, chorí a dôchodcovia musia jasať! Kolesíkovia nám potom samozrejme vysvetlia, že za výtlky na cestách, krachujúce zdravotníctvo a nízke dôchodky nemôžu. Pripadne ešte môžu jasať tí, ktorí tú dieru budú zo svojho plátať až sa „prekvapujúco“ objaví – áno došla reč na všetkých, ktorých sa to dotkne aj keď sa ich zmena netýka.

Na plátanie môžeme zaviesť napríklad každoročnú tzv. cirkulačnú daň na autá, keďže registračnú už máme. Ako navrhuje IFP vo svojej analýze, túto daň (odhad v priemere asi 30 eur ročne) by platili všetci vodiči vrátane takmer 1,5 milióna vodičov Úbožiakov s vlastným autom. Najprv by sme však samozrejme zrušili cestnú daň pre osobné autá (v priemere asi 125 eur ročne) aby si firemné autá opäť polepšili.

Rádovo môže navrhovaná „nezaujímavá“ zmena v zdanení nepeňažného príjmu vytiahnuť z rozpočtov sumu, ktorá sa do nich mala dostať prostredníctvom zrušenia rovnej dane a zavedením 25% sadzby pre FO, kvôli čomu bol taký humbug. Progresia sa dá ale aspoň socialisticky vysvetliť potrebou solidarity medzi viac a menej zarábajúcimi. Tento návrh sa však vysvetliť nedá, je tak absurdný, že absurdnejšia by už bola iba absencia jeho kritiky.


dobroslav.stica@gmail.com
Join me on LinkedIn

Join me on LinkedInZdroj: Join me on LinkedIn

  • Tlačiť
  • 6

Dobroslav Štica

Dobroslav Štica
  • Počet článkov: 13
  • Priemerná čítanosť: 3612
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Na svojom blogu sa chcem vyjadrovať najmä k daňovym témam - oblasti, ktorej sa profesne venujem tretinu svojho života, oblasti, ktorá sa bezprostredne a podstatne týka každého z nás, oblasti pre laikov často málo zrozumiteľnej, oblasti, ktorej sa poslednú dobu venuje viac mediálneho priestoru a napriek tomu sa povie málo. Tak preto...

Dobroslav Štica

Dobroslav Štica
  • Počet článkov: 13
  • Priemerná čítanosť: 3612
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Na svojom blogu sa chcem vyjadrovať najmä k daňovym témam - oblasti, ktorej sa profesne venujem tretinu svojho života, oblasti, ktorá sa bezprostredne a podstatne týka každého z nás, oblasti pre laikov často málo zrozumiteľnej, oblasti, ktorej sa poslednú dobu venuje viac mediálneho priestoru a napriek tomu sa povie málo. Tak preto...

Kalendár sa načítava...