Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Daša Matejčíková

Ako uhral prezident milenku? Vyhnite sa afére a blbému imidžu

04.08.2014 | Daša Matejčíková

9 praktických krokov krízovej komunikácie + bonusy

  • Tlačiť
  • 3

Hovorte. Hovorte včas. Hovorte pravidelne.“ To je moja nultá rada pre krízu.

Médiá ovplyvňujú názor verejnosti či chceme alebo nie. Bolo to tak vždy a vždy aj bude. Verejná mienka je v každom projekte nespochybniteľným lídrom. Ak je proti vám, nemôžete uspieť a už vôbec nie víťaziť. Komunikovať, vysvetľovať, dávať všanc svoj pohľad na vec je nevyhnutnosť.

Existuje všeobecný model správania sa pri živelných a životných katastrofách. Požiar okamžite hasíme, pri povodni eliminujeme straty, v chorobe hľadáme najlepšieho odborníka. Robíme to s precíznosťou chirurgického rezu a bežíme s časom preteky.

Čo sa ale stane, ak je dôvod zmenený? Keď sa nehrá o všetko alebo nič? Vtedy nepočúvame podvedomie a zabúdame na racio. Pri prevalení pracovných zlyhaní a problémov ide takmer o pravidlo. Vo všeobecnosti vtedy manažéri podceňujú silu súpera a až na výnimky platí, že:

  • sa stratia za medveďmi a zo signálu,
  • sa rozhnevajú a sú zlí,
  • sa nastavia na aroganciu i urážky s krvavými očami,
  • sa prepnú do levelu irónie a humoru, ktorému nik neverí,
  • argumentujú obchodnými tajomstvami a dúfajú, že sa TO utrasie. 

No ono sa to neutrasie, to vám povie každý dobrý manažér na krízovku. Žiadna aféra sa samovoľne nerozplynie. Klasickými príkladmi sú Watergate, Lewinska či odpočúvacie a nástenkové šou. Ich aktéri si vyslúžili neúspech s výsmechom. Jediný, kto vec uhral, je Clinton, keďže mať milenku je cool a on sa ospravedlnil a kajal.

Áno, priznanie má zvyčajne moc, že vás ľudia nezavrhnú. Treba nastaviť správny komunikačný message a vyslať ho do sveta. Existuje na to jednoduchý plán:

1. Zadefinujte skutkový stav.

2. Zistite kto, čo, kde, kedy, prečo a ako.

3. Vytvorte kľúčové posolstvo a stanovte hovorcu.

4. Buďte ústretoví a k dispozícii.

6. Pri nespochybniteľnej chybe pomenujte príčiny a nastavte ich odstránenie.

5. Trpezlivo vec vysvetľujte a stále to opakujte.

7. Monitorujte výstupy a analyzujte reakcie.

8. Riaďte sa výsledkami bodu 7.

9. Vyhodnoťte proces a vytvorte precedens.

Pričom treba premyslieť aj spôsob podania. Je nutné byť nielen vypočutý, no i počutý. Účinné je dôvodiť pregnantne, logicky, konzistentne a preto:

  • sa sústreďte,
  • buďte struční,
  • jasne opíšte problém,
  • zadajte parametre,
  • definujte žiadaný výsledok,
  • načrtnite časovú os.

A nezabúdajte na výraz tváre, ten nás vždy prezradí. Hovorí sa, že v biznise by si mal človek účelovo cvičiť poker face. U Andreja Babiša je to podľa konkurentov jedna z najväčších devíz. 55 percent významu slov je totiž odvodených z výrazu, 38 percent z toho, ako sú povedané, a len 7 percent obsahu je v skutočne vyslovených slovách.

Abraham Lincoln múdro vravel: „Dajte mi šesť hodín na vyrúbanie stromu, a ja strávim prvé štyri ostrením sekery.“ Buďte pripravení.

  • Tlačiť
  • 3

Daša Matejčíková

Daša Matejčíková
  • Počet článkov: 6
  • Priemerná čítanosť: 3364
  • Priemerná diskutovanosť: 4
  • RSS blogu

O blogu

10 rokov som pracovala ako investigatívna novinárka v týždenníku Plus 7 dní a denníku SME. Z novinárčiny som odišla v roku 2009 z pozície zástupkyne šéfredaktorky týždenníka Život. Odvtedy sa venujem PR a mediálnej stratégii a som špecialistkou na krízovú komunikáciu.

Daša Matejčíková

Daša Matejčíková
  • Počet článkov: 6
  • Priemerná čítanosť: 3364
  • Priemerná diskutovanosť: 4
  • RSS blogu

O blogu

10 rokov som pracovala ako investigatívna novinárka v týždenníku Plus 7 dní a denníku SME. Z novinárčiny som odišla v roku 2009 z pozície zástupkyne šéfredaktorky týždenníka Život. Odvtedy sa venujem PR a mediálnej stratégii a som špecialistkou na krízovú komunikáciu.

Kalendár sa načítava...