Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Daša Matejčíková

Ako sú si Fico s Procházkom podobní?

30.07.2014 | Daša Matejčíková

Spoločným menovateľom je ťažko napraviteľná strata dôvery

  • Tlačiť
  • 9

„Otázky nerobia škody. Odpovede áno,“ hovorí Sam Donaldson, cenený a oceňovaný americký novinár. Ako bývalý investigatívec a dnes expert na krízovú komunikáciu potvrdzujem: „Neexistujú zlé otázky. Existujú len zlé odpovede.“

Nepamätám si, že by mi ako novinárke niekto z politikov odmietol dať rozhovor. Naopak, väčšinou považovali za prestíž, že som ich oslovila. A to som bola nekompromisná a dôsledná. Vždy som upozorňovala, že sa budem pýtať na všetko, a nie láskyplne. Vďaka absencii servility mali recipienti šancu kauzy vysvetliť a povedať si svoje.

Môj názor na vec sa nezmenil ani v pozícii poradkyne pre mediálnu stratégiu. Naopak, klientom vždy radím s novinármi vravieť. Adekvátnym súperom môže byť len aktívny protivník a ten, čo problém ignoruje a je arogantný, nemôže v pomyselnom súboji zvíťaziť. Vysvetľovaním náhľadu na vec sa dá predísť nedorozumeniam i následným škodám.

Preto považujem nekonzistentnosť výstupov u nejasného financovania Radoslava Procházku a dávanie sa všanc Sulíkovi s Matovičom za festival zlých rozhodnutí. Preto hodnotím pokus o zmenu komunikačnej politiky predsedu vlády a strany Smer Roberta Fica ako premrhanú šancu. A rozpoznávam v dôsledkoch spoločného menovateľa, ktorým je ťažko napraviteľná strata dôvery. Abraham Lincoln to dávno pomenoval: "Povesť je ako jemný porcelán. Po rozbití je ju veľmi ťažké opraviť."

U Roberta Fica som pritom snahu o zlepšenie videla od nového volebného obdobia a nie jediná ju považovala za úprimnú. To, že záprah nevydržala, vidím ako absenciu sily v zmenu spolupracovníkov, zodpovedných za mediálnu politiku. Neúspešný kandidát na prezidenta by nechyboval tak výrazne, keby zvládal tlak a tu sa riadil vlastnou hlavou. Minimálne raz, v prípade stopky pre Fedora Flašíka, vec dotiahol k všeobecnému uznaniu i prospechu. Argument, že dotyčný príliš veľa vie, má aj opačnú hodnotu, a citové väzby nemajú v politike kolonku.

Radoslav Procházka sa k vedomiu omylnosti po chybných kilometroch prepracováva. V jeho prípade je rozhodnutie angažovať profesionála na mediálnu komunikáciu jediné správne. Ak ho bude aj počúvať a nebude si navyše točiť novinárov pri rozhovoroch či poučovať o čiarkach, môže negatívny proces zvrátiť. I keď tu môže zohrať rolu aj postsyndróm z mečiarovskej doby, keď boli pravicovému lídrovi Mikulášovi Dzurindovi zabúdané aj zásadné prešľapy.

Prezident USA Bill Clinton klamal celému svetu o vzťahu s Lewinskou, a podľa The New York Times bola jeho popularita v roku 2012 vyššia než kedykoľvek predtým. Uňho ale došlo k radikálnejšej zmene než je profesionalizácia výstupov, potlačenie ega či počúvanie intuície. Bill Clinton prednáša, venuje sa humanitárnym projektom a s Georgeom W. Bushom založil nadačný fond. Lepidlo, čo použil, je kvalitné: obklopil sa osobnosťami a hodnotami.

  • Tlačiť
  • 9

Daša Matejčíková

Daša Matejčíková
  • Počet článkov: 6
  • Priemerná čítanosť: 3361
  • Priemerná diskutovanosť: 4
  • RSS blogu

O blogu

10 rokov som pracovala ako investigatívna novinárka v týždenníku Plus 7 dní a denníku SME. Z novinárčiny som odišla v roku 2009 z pozície zástupkyne šéfredaktorky týždenníka Život. Odvtedy sa venujem PR a mediálnej stratégii a som špecialistkou na krízovú komunikáciu.

Daša Matejčíková

Daša Matejčíková
  • Počet článkov: 6
  • Priemerná čítanosť: 3361
  • Priemerná diskutovanosť: 4
  • RSS blogu

O blogu

10 rokov som pracovala ako investigatívna novinárka v týždenníku Plus 7 dní a denníku SME. Z novinárčiny som odišla v roku 2009 z pozície zástupkyne šéfredaktorky týždenníka Život. Odvtedy sa venujem PR a mediálnej stratégii a som špecialistkou na krízovú komunikáciu.

Kalendár sa načítava...