Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Bratislavské megakasíno: stret záujmov mocných

12.03.2010 | DanoSkorica

Diskusia (14 reakcií)

12.03.2010 | pesiak1

Pekne napisane. Sam nemam vyhraneny nazor, akceptujem rozumne argumenty za aj proti. Dobry dojem z clanku mierne narusila iba nedoslednost pri vypracovani efektnej grafiky: prosim, vypnite si automaticke oznacovanie pravopisnych chyb - tie cervene vlnovky pod slovami. Profesionalne periodikum ako Trend si to zasluzi.

12.03.2010 | Jiří Ščobák

Pridavam se k tomuto nazoru.

12.03.2010 | zvedavecpo

Argument1.
V Las Vegas zije cca 7 tisic bezdomovcov. Nikto urcite nepochybuje, ze je tam rozvinuty trh s prostituciou a drogami. Argument ako zvysnie trestov na odvratenie kriminality je dost neucinny pretoze ak by trest bol, naozaj cislo jedna co odvrati zlocin tak by asi trest smrti za kazdy zlocin vyriesil akukolvek kriminalitu na svete. Skor ak sa clovek rozhodne pre trestny cin pod takou hrozbou je ochotny tento cin priviest aj do extremnych dosledkov, pretoze si uvedomuje, ze bud mu to vyjde alebo zoberie aj par ludi na onen svet lebo on tam aj tak pojde legislativnou cestou.

Argument2.
Otazne je ci je Bratislva neaka metropola. Kedze 426 tisíc obyvateľov a rozlohu 367,6 km2 je skor rozloha vecsieho mesta na zapad od nas.

Argument3.
Osobne som presvedceny, ze ak by doslo k zatvorenie herni na Slovensku nic dramaticke by sa nestalo. Skor by trebalo informovat obcanov o tom, ze to niesu vherne automati pretoze prevadkovatel vie na nich nastavit kolko z vhoenich penazi pojde na vyhru akolko pre neho.

Argument4.
Suhlasim

Argument5.
Co sa tyka Lobby tak som presvedceny, je to moj nazor, ze kasino vyhovuje aj stavebnym dveloperom aby sa zvysovali ceny bytov. Kolko je zakonov, ktore by sme potrebovali a tu sa v skratenom konani upravi zakon o daniach pre kasino.
Skor je to problem korupcie na Slovensku ako vyhodnost obchodu, pretoze ak by to bola taka bomba urcite by sa o to zaujimali aj ine staty ako je to ked neaka nadnarodna firma povie, ze hlada miesto pre svoju fabriku.

12.03.2010 | Filip Glasa

finančný záujem ministerstva (alebo ministra) bude celkom iný ako dane. Inak by špeciálne pre tento projekt urgentne neznížil daň z hazardu a nerobil pre neho PR kampaň.

12.03.2010 | eExcel

podstatny argument:
V tejto krajine a v hlavnom meste zvlast chyba zakladna vybavenost, sportoviska, plavarne. Najskor zakladna vybavenost, potom kasina.

12.03.2010 | andrejbas

A este jeden aspekt - viem si predstavit kasino na urovni (Monte Carlo je dobre prirovnanie), viem si ho predstavit v priestoroch ako Reduta, Avion Shopping Centrum, River park alebo Eurovea. Ale megakasino v Petrzalke obklopene panelakmi a polami?? Vizualne a charakterovo mi to dokopy nejde. Ani v Las Vegas ani v Australii ani v Monte Carle nie su megakasina v obytnych stvrtiach.
Petrzalka je noclaharen, ale paci sa mi ze je tam blizko na hradzu, k mrtvemu ramenu, je tam jazero, kone, tenisove dvorece, blizko k Dunaju. To sa mi k tej noclaharni viac hodi, a aj ked kvalita toho vyzitia este kriva, predsa len nieco. Bohate nam na zneprijemnenie staci prilis vela supermarketov priamo pod oknami, s non-stop huciacimi zasobovacimi nakladakmi, masami ludi, odpadkami, ozranmi hulakajucimi v parkoch do rana a davmi bezdomovcov.
Cize radsej tu zakladnu vybavenost, a hlavne parky, stromy, zelen.
Nech si postavia luxusnu riecnu lod s hernami aj hotelovymi izbami a nech kotvia na Dunaji pri centre alebo sa plavia hore-dole medzi Budapestou a Viednou.

12.03.2010 | iai

aj vlastnu mater by predal, ludia nemaju co poriadne jest a uz aby zo seba predajnu rohozku robili

12.03.2010 | iai

Profesijne sa venujem hlavne školstvu a sociálnym veciam z ekonomických perspektív.
Nabyť kasín je Monaku v ....., to znamená neprispieva ničím, žiadanymi hodnotami do spoločnosti, čo sa ekonónom náramne páči.

12.03.2010 | alex.botev

V tej Bratislave ste daky rozmaznani. Niekto vam chce davat miliony rocne na daniach, vybudovat obstojne konferecne a zabavne centrum a vy riesite hluposti. Kriminalitu zvysuju skor desiatky pokutnych zafajcenych herni po meste, deti ohrozuje predovsetkym nezaujem rodicov a nie centrum zabavy pre bohatsich cudzincov.

13.03.2010 | Filip Glasa

niekomu sa práveže nechce platiť dane a práve preto sa hrnie na Slovensko, kde si dokáže "vybaviť" daňové úľavy. Sorry, ale dávať daňové úľavy na kasíno je ešte väčšia volovina ako dotovanie automobiliek.

13.03.2010 | Filip Glasa

re: alex botev

13.03.2010 | alex.botev

to sa zhodneme. Ale aj po danovych ulavach zaplati kasino obrovske peniaze na daniach. Ja sa pokusam pozerat na vyhody z pohladu obyvatela (aj ked z mimo BA), nie z pohladu investora. Preto neberiem argument, ze v okolitych krajinach zaplati viac.

13.03.2010 | Filip Glasa

neviem sice preco mi to nehadze pod prispevok, ale asi som captavy.
Ze v okolitych zaplati viac je jedna vec, ale na co sa specialne pre tento projekt znizovala sadzba dane? To je presne to iste ako ked automobilky lakali na dotacie a danove ulavy. Dneska lakame kasino. To uz keby tu bolo na miesto toho stovky malych herni s povodnou sadzbou dane, tak predsa zaplatia viac. Vlastne ak by islo o dane, tak by stat ministerstvo podporovalo skor vacsi pocet malych herni bez ulav. Preto sami tie argumenty o dani moc nezdaju. Skor za tym vidim korupciu jak navysovanie prijmov rozpoctu.

13.03.2010 | Mike E

k argumentu 1:
suhlasim s tym, ze nie je lahke odhadnut, akym sposobom by sa ubrala kriminalita po vystavbe kasina. Niekolko veci vsak silne tlaci na domnienku, ze nie spravnym smerom. Pre mna su asi najdolezitejsie tie, ze by to bolo najblizsie kasino s blizkym letiskom (Schwechat) pre Ukrajincov a Rusov, ze Bratislava je uz teraz cielom sexualnej turistiky tzv. stag-parties z Britanie a ze zakon povzbudzuje majitelov kasina mat co najvyssiu vyhernu istinu (od tej sa pocita "dan z hazardu"). Dufam, ze som zrozumitelny.
k argumentu 3:
Hoci tu uz su kasina a herne, myslim, ze marginalne zvysenie ohrozenia mladeze stoji za to, aby sa tomu obcania venovali. Okrem toho, verim, ze obcania, ktori sa tak vehementne postavili proti megakasinu su aj proti tym beznym herniam. Ja urcite.
k argumentu 4:
Ciastocne suhlasim, avsak... Developer ma skusenosti s projektmi, kde dokazal pritiahnut bratislavsku nizsiu az vyssiu strednu triedu - napr. Polus v Blave. Predpokladam, ze takto by sa snazil umiestnit svoj produkt. Hlavne z dovodu, ze Petrzalka je naozaj co by kamenom dohodil.
Tento positioning ale neznamena v prvom rade verejnoprospesnost, ale vysavac penazi z vrecak Petrzalcanov. Dokonca efektivnejsi, ako su teraz Aupark, Polus a Avion. Aj investor (Harrahs) ma skor skusenosti s kasinami pre strednu triedu, ako luxusnymi typmi.
k argumentu 5:
nesuhlasim s preformulovanim otazky. Podla mna ide skor o to, ci maju mesta a obce paky na to, aby nepovolili na svojom uzemi akykolvek legalny hazard. Momentalne je to diktat MF SR, ktore ma uplne na haku, ze si kasino vacsina nejakej obce nezela. Toto je pre mna ako obcana a Petrzalcana neprijatelne.
k poznamke na zaver:
Priklad Monte Carla je podla mna zavadzajuci. Kasino v Monte Carle nie je tak blizko pri velkom meste (Nice je od neho aspon 15 km), naklady pre hracov na prenocovanie su daleko vyssie, ako v kasinach tzv. americkeho typu, s ktoym chce prist Harrahs. Som presvedceny, ze toto je len zbozne zelanie autora.

Daniel Škorica

Daniel Škorica
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 1839
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Pracujem ako projektový asistent v Inštitúte pre dobre spravovanú spoločnost. Popri tom študujem na Ústave verejnej politiky a ekonómie UK. Profesijne sa venujem hlavne školstvu a sociálnym veciam z ekonomických perspektív.