Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prežijú cyklisti rok 2020?

10.08.2012 | Martin Fraňo

Diskusia (15 reakcií)

12.08.2012 | Raunaj

súhlasím a rád by som podporil myšlienku boja proti hazardérstvu a bezohladnosti na cestách.... myslím si však, že naša skorumpovaná polícia na čele s mafiánskym ministrom sa stavia iba do úlohy štatistického úradu pre nehody, vraždy a krádeže.... tá určite nie je schopná urobiť žiadnu pozitívnu zmenu......oni potrebujú iba nakúpiť drahé autá a meracie aparatúry a buzerovať slušných ludí na úsekoch ciest, kde sa nikdy nič nestalo, ale sa tam dajú vybrať tučné pokuty.....z našej polície som doslova znechutený.....je to skorumpovaná polomafiánska a alibistická organizácia dobre platená z našich daní neschopná vyriešiť takmer nič....takže od nich nič pozitívne nečakalme.....Y

12.08.2012 | Ján Roháč

Napriek tomu, že som oduševnelý cyklista a veľmi by som si prial zlepšovanie podmienok pre bicyklovanie na Slovensku, tak som v tekto veci mierny skeptik.
Cestou, na ktorej bol zabitý pán Lacko, prechádzam ako cyklista niekoľkokrát mesačne a ako šofér niekoľkokrát týždenne. Nárast cyklistov na tejto ceste je v ostatných rokoch veľmi zreteľný a to najmä (ale nielen) počas letných víkendov. Práve preto som očakával takéto nešťastie už skôr a tak isto si myslím, že toto nebola posledná cyklistá obeť tejto cesty. Cesta nemá žiadne krajnice, je na nej niekoľko neprehľadných až nebezpečných zákrut (vrátane tejto tragickej), na ktorej majú rýchlo idúce autá problémy denne. Ja zaujímavé, že napriek viacerým nehodám v troch alebo štyroch zákrutách tam ešte nie je obmedzená rýchlosť, bá práve naopak - pôvodne bola v tejto tragickej zákrute z jednej strany obmedzená a z druhej odporúčaná rýchlosť, ale pred pár rokmi značky zmizli... kto vie prečo.
Situácia sa tu podľa mňa nezlepší. Autá tu chodia rýchlo, krajnice tu nikto nevybuduje, cyklistov bude len pribúdať. Paralelne s cestou vedie trasa starej úzkokoľajky, Štiavnickej Anče, ktorá by bola optimálnou cyklotrasou. Lenže odkiaľ vziať milióny eúr na jej vybudovanie? A opäť práve naopak - ministerstvo dopravy od decembra ruší vlakové spojenie touto dolinou, ktoré bolo využívané aj cyklistami.

Ako by bolo teda možné situácia riešiť? Neviem. Tento štát nemá peniaze na dôležitejšie veci a tak je naivné očakávať, že by vybudoval cyklochodník po trase starej Anče alebo že by rozšíril cestu o široké, pre cyklistov bezpečné krajnice. Žiadne iné riešenie ma nenapadá.

Autor blogu, pán Fraňo, má pravdu - pokiaľ sa slovenskí vodiči nenaučia nielenže rešpektovať cyklistov, ale v podstate pokiaľ sa nenaučia normálne a bezpečne šoférovať, tak bude obetí z radov cyklistov iba pribúdať. Polícia totiž nijako nepomôže, verejné úrady taktiež nie. Naopak, očakávam ich zatváranie očí pred narastajúcim množstvom cyklistov v cestnej premávky, zľahčovanie a bagatelizovanie problému a vôbec by som sa nedivil, keby namiesto vytvárania podmienok pre bicyklovanie začali na takéto úseky umiestňovať zákazy vjazdu cyklistov...

13.08.2012 | samo1

Poopravím. Tento "akožeštát" má dosť peňazí, len ich nevynakladá na dôležitejšie veci!
Ja som vodič aj cyklista. Sám na bicykli radšej jazdím po odľahlých cestách III. triedy bez kamiónov nedeľu ráno, keď je najnižšia premávka. Syna sa však bojím brávať so sebou. Absencia tolerancie na cestách a nezmyselne rýchle jazdy je najčastejšou príčinou nešťastí. A to čo tvrdí Raunaj, že polícia je štatistický úrad pre nehody s dlhodobou neochotou spoluriešiť dopravnú situáciu na najnebezpečnejších úsekoch ciest je krutou pravdou. V našich zemepisných šírkach sa niečo také ako prevencia pred nehodami nenosí. Čím to je? Hlúposťou, nezáujmom o dianie okolo seba, nezodpovednosťou (ne)kompetentných?

13.08.2012 | hulo11

Denne sa stretávam s tým, ako cyklisti ohrozujú svojou bezohľadou jazdou seba a ostatných. Centrom mesta jazdí mládež cez pešiu zónu mimo vyznačených pásov ignorujúc rýchlostné obmedzenia, deti a dôchodcovia jazdia po chodníkoch, cez prechody pre chodcov. Cyklisti spokojne vojdú do jednosmerky z opačnej strany, polovica ich jazdí večer neosvetlených, alebo len so zadnou blikačkou. Pri krčme opreté bicykle ich majitelia tlačia domov, len ak už nedokážu udržať balans ani na celej šírke cesty. Obzrieť sa dať znamenie pred odbočovaním je skôr výnimkou ako pravidlom. Cyklisti sú rovnako ako vodiči účastníkmi cestnej premávky a majú nielen práva, ale aj povinnosti.

Som tendenčný? Je na cestách viac slušných, zodpovedných a ohľaduplných cyklistov, ako buranov? Rovnako tendenčné je hádzať všetkých vodičov do jedného vreca a porovnávať auto so samopalom.

13.08.2012 | samo1

Nezodpovedne jazdiacich cyklistov je určite menej ako vodičov. Sú si viac vedomí svojej zraniteľnosti v premávke.

13.08.2012 | ulicnik24

ani by som nepovedal ze su si toho vedomi, skor myslia ze si to sofer rozmyli lebo by mal problemy keby do nich vrazil.

13.08.2012 | hulo11

Tak som dnes po 20:30(súmrak, pouličné lampy svietili) išiel autom domov a počítal: žiadny z cyklistov, ktorých som stretol nemal na sebe reflexné oblečenie, 4 boli riadne osvetlení, 2 mali len zadnú blikačku, 8 nebolo vôbec osvetlených. 3 išli po chodníku(hoci hneď vedľa bola cesta pre cyklistov), 1 sa previezol cez prechod pre chodcov. 2 neosvetlení išli mimo zastavané a osvetlené územie obce, z toho 1 športovec v drese na cestnom bicykli.

13.08.2012 | catze

hulo, co takto vybehnut trosku do sveta, staci hen k susedom do rakus, by sa ti vyjasnilo.
1. V DE, AT a ES maju podla mojej skusenosti cyklisti dovolene jazdit v protismere v jednosmerke, staci vybehnut do viedne si to overit.
2. Jazdit po pesich zonach je dovolene, ale treba jazdit pomaly (dokonca je to i v niektorych mestach u nas)
3. Je FAKT, ze slovenski soferi su hovada. Uz len v Cechach su vodici ovela viac ohladuplni voci cyklistom ako slovenski vodici. Pri protiiducom aute len maloktory slovak pribrzdi a pocka, nez toto prejde a potom obehne cyklistu. U nas sa bicykel obieha tak na 30 cm.

Skus si kupit bicykel a vlastna skusenost so slovakmi na cestach (aj v zahranici) ti mozno otvori oci.

13.08.2012 | hulo11

0. Do AT nie je pre mňa "k susedom" ale cez pol republiky.
1. V DE nemajú na diaľnici obmedzenú max. rýchlosť, v ITA tolerujú istú hladinu alkoholu. Bavíme sa o Slovensku, kde zákaz vjazdu platí pre motorové aj nemotorové vozidlá, ale cyklisti to proste nerešpektujú.
2. Do pešej zóny je povolený vjazd len vozidlám, ktorým
to umožňuje dopravná značka. U nás v meste majú cyklisti vjazd povolený.
3. Ak treba, pribrzdím. Ale vytáča ma, keď idú 2 cyklisti vedľa seba a blokujú pol jazdného pruhu.
Možno ťa to prekvapí, ale bicykel mám a denne na ňom jazdím do práce. To ale nemení nič na mojom názore, že cyklistom chýba rešpekt a slušnosť. Sú to proste - použijem tvoj výraz - rovnaké hovädá, ako tí za volantom, akurát že nemuseli prejsť ani autoškolou a ak nemajú so sebou vodičák, nemajú im policajti čo zobrať.

14.08.2012 | Raunaj

však práve.. bavíme sa o Slovensku.. neustále si myslíme , že sme pupok sveta a že tu u nás neplatia snáď ani fyzikálne zákony.... o morálke radšej ani nehovorím.... skús si Hulo zájsť niekedy aj mimo Slovenska... odporúčam napr. Amsterdam kde cyklista má prednosť dokonca aj pred chodcom pokiaľ je v svojom pruhu... Ale však o to ani nejde. kto kde má prednosť... snáď ide viac o to aby sme sa konečne začali správať k sebe ako ľudia... ohľaduplne, nie arogantne a ohrozovali jeden druhého..... mám už najazdené autom snáď milón km...chvalabohu takmer bez nehody.... a pokiaľ si pamätám tak som vedome zrazil iba jednu mačku a jedného zajka..... aj to zadnými kolesami..... No a byciklom mám tiež už najazdených pár tisíc , ale podobne ako Samo radšej jazdím po cestách 3. triedy alebo po poľných cestičkách.....tam sa cítim ako tak bezpečne a tiež tam nemusím mať prilbu, ktorá mi pravdupovediac tak trocha prekáža....mám rád vietor vo vlasoch..:=)... Sme krajina "zošnurovaná" niekedy až nezmyselnými predpismi a zákonmi, ktoré sú dobré iba pre vyberanie pokút, avšak to základné vzájomná tolerancia a slušnosť sa na Slovemsku
"nenosí"....

13.08.2012 | Ján Roháč

Hulo, prisámvačku sa nepamätám, kedy naposledy cyklista zabil človeka bezohľadnou jazdou a iba matne si vzpomínam na nejaké prípady, keď cyklista niekoho zranil. Zatiaľ čo zabitie či zmrzačenie cyklistov bezohľadnými šoférmi je predsa len bežnejšia vec. Bicykel ako smrtiaca zbraň je voči autu asi ako gumipuška voči odistenému plnoautomatickému samopalu.
Tu však predsa nejde o to, že keď sú cyklisti hovädá, tak aj šoféri môžu byť. Tu ide o to, že slovenskí šoféri a slovenské inštitúcie mentálne nestíhajú celosvetový nástup cyklistiky a môžeme očakávať, že cykloobetí bezohľadnej jazdy slovenských šoférov bude stále viac, pretože skrátka je stále viac cyklistov a stále viac áut, pričom infraštruktúra nie je dostatočná. Tak, ako sa nekonečná pozornosť a rozpočty politikov venujú diaľniciam, tunelom, letiskám či parkoviskám, sa skrátka musí ich pozornosť venovať aj cyklistickej infraštruktúre, inak sa to nezlepší. A ono je to práve naopak - politici a úradníci nie sú ochotní sa zrieknuť ani čo len promile z rozpočtu trebárs na diaľnice či tunely v prospech cyklistickej infraštruktúry. V drvivej väčšine prípadov by stačili malé investície a často dokonca iba pozorné plánovanie bez navýšenia invetície. Nemusí byť všade samostatný cyklochodník, stačí bezpečne riešená križovatka, širšia krajnica, zdieľaný pruh, samostatný priestor pre cyklistov vo vozovke, kvalitné dopravné značenie... skrátka promile z promile investícií, ktoré sa v cestnej premávke robia. Lenže skrátka Slováci tomu nevenujú pozornosť. Pre Slováka ja auto božstvom, ktorému sa všetko musí podriadiť a cyklista je chudák, ktorý na to auto nemá... :-(

14.08.2012 | OliWer

Mám auto aj bicykel, takže patrím do oboch skupín.
To, že cyklisti nerešpektujú dopravné predpisy a značenie nie je dôvodom na to, aby sa šoféri k nim správali ako hovädá. Je pravda, že mnohí cyklisti kašlú na osvetlenie, reflexnú vestu, oznámenie zmeny smeru jazdy atď.. Na druhej strane koľkí zo šoférov sa pozrú do spätného pravého zrkadla pri odbočovaní vpravo, či náhodou nejde vedľa nich cyklista bez toho, aby menil smer jazdy? Akú škodu spôsobí cyklista prechádzaním cez prechod pre chodcov a akú šofér, ktorý naberie cyklistu na kapotu alebo ho zhodí z bicykla pri odbočovaní?
Na začiatok by stačilo, aby sa ľudia začali správať tak, ako chcú, aby sa správali k nim. Potom by nezaškodilo zmeniť značenie v mestách, rozšíriť krajnice, urobiť zdieľané pruhy, osadiť parkovacie miesta pre cyklistov, atď.
Nemôžeme sa porovnávať s Amsterdamom ani Kodaňou, stačí ak sa tu každý šofér, ktorý si za posledné peniaze kúpi Oktávku na lízing, nehral na Niki Laudu a netváril sa ako king. Nie každý, kto jazdí na bicykli nemá na auto.

14.08.2012 | samo1

Tak tak samý komplex za volantom. Mačo na čiernej Oktávke I. za posledné peniaze úúplny ..... na zaplakanie, nie na smiech.

17.08.2012 | Sajga

Môžem pridať najnovšie poznatky o jazde po slovenských cestách, presnejšie po ceste zo Žiliny do Terchovej. Cez víkend šiel tou cestou kamarát, ktorý jazdí technicky veľmi dobre, do práce chodí bicyklom, za rok najazdí niekoľko tisíc km. Vyhlásil, že sa bál. Kým bola cesta ešte široká, tak mal priestor aj keď autá išli veľmi rýchlo. Horšie to bolo, keď sa cesta zúžila a autá išli stále rovnako rýchlo. Zaujímavé vraj bolo, že ak šofér spomalil, bolo to prevažne auto s bratislavskou ŠPZ. Miestni, väčšinou nespomaľovali keď prechádzali okolo cyklistu. Takmer polovica šoférov sa nevyhla cyklistovi. Z tých, ktorí sa vyhli, niektorí začali robiť vyhýbací manéver vraj až keď spätným zrkadlom boli na úrovni cyklistu.
Chvalabohu môj kamarát cyklista túto adrenalínovú jazdu prežil a tak môžem jeho zážitky tu zverejniť.
Naozaj sa nebudem čudovať, ak Peťo Sagan vyhlási, že na Slovensku by sa bál trénovať.
Policajt na bicykli na ceste? Alebo povinná jazda na bicykli po ceste počas kurzu na vodičský preukaz? Každý jeden šofér by mal povinne urobiť pár jázd po ceste na bicykli, aby si uvedomil, aké to je, keď okolo neho prejde auto a takmer mu preleští karosériu.

20.08.2012 | OliWer

Dnes som išiel na bicykli na Hlavnú stanicu v Bratislave. Vodič autobusu namiesto toho, aby spomalil (v protismere bol ďalší autobus) a počkal, kým prejdem inkriminovaný zúžený úsek (ca 20 m), zatrúbil a s hrôzou som zistil, že prešiel okolo mňa vo vzdialenosti cca 20 cm. Keby som sa neponáhľal na vlak, tak tomu idiotovi vynadám.

Cyklotrendy

Cyklotrendy
  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 3867
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Cyklistika nie je len šport, ale aj vášeň, v ktorej sa točia nemalé peniaze. Preto o nej píšeme tu. Autor blogu: Martin Fraňo - stále aktívny pretekár, člen Výkonného výboru Slovenského zväzu cyklistiky a manažér CK Banská Bystrica.