Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Stratia ľudia prácu kvôli zvýšeniu minimálnej mzdy?

30.06.2014 | CELSI

Diskusia (43 reakcií)

30.06.2014 | Roman Kanala

Dobrý a potrebný článok. Okrem štúdií o dopade minimálnej mzdy na agregovanú zamestnanosť je dobré si všimnúť dva faktory, a to dopad na minimálnej mzdy na zamestnanosť pri mzdách, ktoré sú blízko tej minimálnej mzdy, a potom regionálne rozdiely.

Minimálna mzda totiž nebude mať priamy dopad na zamestnanosť pracovníkov, ktorí sú v sektoroch s vysokou pridanou hodnotou a ich produktivita i odmeňovanie sú minimálnej mzde veľmi vzdialené. Kto zarába 5 či 10 tisíc mesačne, toho sa zvýšenie minimálnej mzdy dotkne len nepriamo cez zvýšenú infláciu, až obdarovaní začnú viac utrácať. Zato takí, ktorí doteraz mali odmeny nižšie, ako minimálna mzda, tí sú ohrození, ak ich produktivita nedosahuje hodnotu minimálnej mzdy. Buď časť z nich bude prepustená a pracovná záťaž rozložená na ostatných zamestnancov, a tak sa ich produktivita zvýši, alebo budú hromadne nahradení strojmi a automatmi.

Druhým bodom hodným zreteľa je to, že vláda si od stola z Bratislavy zmyslí, že chce zvýšiť minimálnu mzdu. V Bratislave tečie veľa peňazí a dopad to bude mať menší, než v hladových dolinách, ktoré sú po desaťročia programovo nivočené infraštrukturálnym handicapom. V Rimavskej Sobote, Revúcej a Rožňave bude mať povinné zvyšovanie minimálnej mzdy katastrofálne následky. Zamestnávatelia ako nemocnica, železnica, štátna správa peniaze majú z Bratislavy. Aj Tesco a Kaufland. Ale miestni príštipkári, ktorí sa potácajú na hranici rentability, tých to bude bolieť.

Ako vidíme, Fico a jeho melody boys idú ďalšími neodbornými zásahmi rozhasiť ekonomiku. Fico si potrebuje prihriať polievočku a o nič iné nejde. Ešte urobí pár kolečiek okolo ihriska a tisíc klikov. Je to hlúpy pes.

30.06.2014 | grgo

To zvýšenie minimálnej mzdy treba vnímať v kontexte zníženia odvodov. V podstate sa teda jedná o daňovú úľavu, prišom minimálna mzda by mala zabezpečiť aby 100% úľavy išlo okamžite zamestnancovi. Keď som si pred nejakým časom robil vlastnú kalkuláciu tak mi to vyšlo že v okolí minimálnej mzdy (350 EUR hrubý, 473 supehrubá) zdravotné odvody cca 30EUR a zvyšné nezásluhové odvody (npr. rezervný fond solidarity atď) sú ďalších 20 EUR.

Podľa mňa takýto návrh od vlády je veľmi dobrý. Obzvlášť ak vezmeme v úvahu že vďaka existencii rozličných podpôr je marginálne zdanenie práce v okolí minimálnej mzdy enormné - v prípade ak niekto má nárok na všetky dávky tak sa pohybuje v okolí 75%. Znížením odvodov by sme to zrazili na cca 50%.

Toto je ideálne opatrenie. Ak ste pravičiak čo podporoval rovnú daň alebo ste kedykoľvek v živote argumentovali Lafferovou krikvou tak toto opatrenie musíte podporovať - malo by si zarobiť samo na seba. Ak ste ľavičiak a na Lafferovu krivku neveríte tak aj tak dobre. Lebo aj prípadné zvýšenie výdavkov/daní typu DPH bude kompenzované znížením daní pre chudobných. Taktiež musím povedať že to je geniálne opatrenie z hľadiska politického marketingu - odborári a ľudia dostanú akože "zvýšenie" minimálnej mzdy ktoré je všeobecne veľmi populárne. Je to WIN-WIN-WIN situácia. Môže to akurát pochovať práve odpor z hľadiska ideológie v štýle že všetko sa nazýva minimálna mzda je nepriateľ.

30.06.2014 | Roman Kanala

To zvýšenie minimálnej mzdy treba vnímať v kontexte, bodka. V širšom ekonomickom kontexte. To, že si kamuflátori a šmodrchači časť daní pomenovali ako "odvody", to nemení ich charakter daní. Napríklad zdravotná daň, ktorá sa neodvíja od poistných úkonov a poistených udalostí, ale od príjmu. To nie je poistenie, to je daň.

Na Švajčiarsku po švajčiarsky je sociálny štát. Sú aj "odvody". Do prvého piliera 10.5 % z platu zamestnanca, 10.5% zo strany zamestnávateľa. Do druhého piliera je to asi 15% z jednej i druhej strany. Poistenie v nezamestnanosti asi 1%, materské poistenie, úrazové poistenie, atď. Ale vždy sa presne vie, čo koľko stojí, koľko tam ide, a je možné skontrolovať, či to je dosť, málo, či priveľa a potom ľud chce znížiť dane.

Na Zlodejsku po zlodejsky je zlodejský štát. Medzi najnebezpečnejšie zločinecké organizácie patrí štát, inštitúcie a štátne orgány. Štát je tak nenažraný, že by z daní neprežil a tak si servíruje neprehľadné "odvody". Tieto "odvody" predstavujú dodatočné daňové náklady na pracovné miesto. Odvody treba zrušiť, sú tak komplikované, že sa nedajú reformovať. Ozajstná reforma by znižovala náklady na pracovné miesto krížom cez celé spektrum príjmov. Ak by Fico robil "sociálnu" reformu, tak by zníženie nákladov na pracovné miesto nezrušil zvýšením minimálnej mzdy. Tak by prácu našlo viac dunčov bez kvalifikácie. Ale on nerieši problém zamestnanosti, on si rieši ideológiu a potemkinizmus. Čo robí Fico, je anti-sociálne. Je to hlúpy pes.

30.06.2014 | Brano Z

"Ozajstná reforma by znižovala náklady na pracovné miesto krížom cez celé spektrum príjmov. "

Preco je zrovna toto ozajstna reforma?

"Ak by Fico robil "sociálnu" reformu, tak by zníženie nákladov na pracovné miesto nezrušil zvýšením minimálnej mzdy. Tak by prácu našlo viac dunčov bez kvalifikácie."

Ludia bez kvalifikacie si dlho mohli najst pracu na dohodu, ktora nebola zatazena. Nenasli. Preco? Lebo ani velmi nehladali. Preco by si niekto hladal pracu na 8h denne za par eur v cistom mesacne naviac?

01.07.2014 | Roman Kanala

Ak chcete, aby som s Vami diskutoval, musíte niečo povedať. S otázkami, zle položenými, manipulatívnymi a rečníckymi, sa nediskutuje. S pojmovým aparátom, vybudovaným politickou triedou na popletenie triedneho nepriateľa, pracujúceho ľudu, sa diskutovať nedá.

Ak si ľudia dlho nevedeli nájsť prácu na dohodu, ktorá nebola zaťažená, nájdu si dnes ľahšie prácu na dohodu, keď už zaťažená je?

01.07.2014 | Motylx

:)

30.06.2014 | Mito86

grgo, nie je to win-win-win.. v kazdej situacii niekto strati.

V tomto pripade by niekto kto zaraba viac mohol povedat, ze z jeho dani a odvodov sa budu financovat ludia ktory cely zivot neodviedli ani euro na daniach... Nie som odbornik na dane ale este mi napadol takyto priklad. Nech dvaja ludia zarabaju priblizne rovnako okolo 500 v cistom. Jeden je zamestnanec a plati dane a odvody. Druhy ma s.r.o. je v nej zamestnany za minimalku a zvysnych 150 si vykompenzuje odpisom z dani a tym padom neplati ziadne dane.

01.07.2014 | grgo

To je práve krása opatrenia. Ak máte pravicovú výhradu že bohatší budú doplácať tak odpoveďou je Lafferova krivka. Pretočme na chvíľu do roku 2003/2004. Vtedy bol hlavný argument zníženia dane ten že to zvýši daňový základ a teda nestratí ani štát a ani ľudia: win-win. Toto je presne taká istá situácia - znížením marginálneho zdanenia nízkozarábajúcej práce z okolia 75% na 50% by podľa rovnakého argumentu malo zvýšiť daňový základ (znížiť počet ľudí na podpore). No a ak ste ľavičiak a na Laffera neveríte tak pre vás aj tak nie je problém zvýšiť príjem najmenej zarábajúcim Slovákom kľudne aj na úkor jemného zvýšenia dane všetkým ostatným.

Ohľadom s.r.o vs zamestnanec samozrejme máte pravdu. O tomto rozprávam už dlhú dobu, kedy sa kamufluje príjem z práce ako príjem z kapitálu. Túto výhodu požívajú niektoré typy práce a je to nefér. Ale je to separátna otázka ktorá sa priamo nedotýka tohto kroku vlády.

01.07.2014 | Mito86

Ale mne je jedno co bolo v roku 03/04 :)

Vase argumenty su spravne, mne osobne nevadi, ze sa z mojich dani poskladam na ludi co zarabaju 350 eur mesacne. Ale nepovedal by som, ze na tom nestratim. Stratim na tom trochu. Je to ako kazda politika, niekomu uberie, niekomu prida.

Potom este vyvstava otazka, ci by radsej nebolo lepsie zaviest odvodovu odpocitatelnu polozku, tak ako je pri daniach, povedzme na do 300 eur..

Ti, co maju s.r.o. doteraz aspon platili minimalne odvody, teraz nebudu platit nic.. otazka znie, ci ich nie je viac ako tych, co skutocne pobeaju minimalne mzdu :)

01.07.2014 | grgo

Ak vám malé zvýšenie daní nevadí tak super - ste teda v tej ľavicovejšej kategórii "win". Alebo to teda je aspoň neutrálne. V každom prípade ohľadom tých s.r.očiek si nemyslím že to je podstatné. Čo viem tak hlavný trik v prípade ak vlastníte jednoosobovú eseročku je vyplácať si iba podiel na zisku pričom v eseročke budete konateľom bez nároku na odmenu.

Ak keď sa priznám že zbežné čítanie tejto úpravy je (ako to už býva v daňových otázkach) diskutabilne - teda či si to nejaký úradník na základe nejasného znenia zákona môže vyložiť ako nelegálnu prácu. V každom prípade ak ste konateľom jednoosobovej eseročky máte obrovské množstvo spôsobov ako sa vyhnúť riadnemu zamestnaneckému pomeru čo i len za minimálnu mzdu. Môže to byť zamestnanie na čiastočný úväzok, práca na dohodu apod. čo pre účely inšpekcie je určite postačujúce.

Teda záverom - zneužívania vynovenej minimálnej mzdy jednoosobovými eseročkami by som sa "neobával", keďže tí zrejme už teraz využívajú iné možnosti. Jednosobové eseročky kde sa pracujúci konateliariešia vyhýbajú odvodom by sa mali riešiť ce iné opatrenia - ako napríklad cez novozavedené a toľko diskutované daňové licencie.

01.07.2014 | Mito86

Ale mne je jedno co bolo v roku 03/04 :)

Vase argumenty su spravne, mne osobne nevadi, ze sa z mojich dani poskladam na ludi co zarabaju 350 eur mesacne. Ale nepovedal by som, ze na tom nestratim. Stratim na tom trochu. Je to ako kazda politika, niekomu uberie, niekomu prida.

Potom este vyvstava otazka, ci by radsej nebolo lepsie zaviest odvodovu odpocitatelnu polozku, tak ako je pri daniach, povedzme na do 300 eur..

Ti, co maju s.r.o. doteraz aspon platili minimalne odvody, teraz nebudu platit nic.. otazka znie, ci ich nie je viac ako tych, co skutocne pobeaju minimalne mzdu :)

01.07.2014 | rouen

win-win-win? nejako si zabudol na LOSE pre strednu triedu, ktora bude musiet opat raz nejako zaplatit vzniknutu dieru a buduce generacie ktore budu musiet splacat toto rozdavanie..

01.07.2014 | grgo

Ak máte obavy pre strednú triedu tak vás odkazujem na všetkých obhajcov Lafferovej krivky. Skúste vygoogliť nejaké obhajoby rovnej dane, argumentov tam nájdete dosť. Alebo Lafferova krivka funguje len keď sa znižujú dane vysokozarábajúcim ľuďom?

01.07.2014 | augustin.ondrejkovic

Stredná trieda na Slovensku?

01.07.2014 | Motylx

Súhlasím, že je to skvely marketingovy ťah.

Podstata je ale v inom.

Akým pravom sa do vzťahu dvoch strán, zamestnávateľ - zamestnanec, angažuje tretia strana, štát?
Ja navrhnem grgovi, že ho zamestnám, on alebo bude súhlasiť, alebo nie. Podľa výšky dohodnutej mzdy, osobnych sympatií ( ak si to môže dovoliť ), ap....
A dostavi sa na našu schôdzku aj nejaký parazit, ktorého nikto nevolal a nikto ho ani nepotrebuje a pouzitim násilia, alebo hrozbou jeho pouzitia sa nám votrie do Nášho vyjednavania.
TOTO je podstata.
Nie technicke otázky, či a koľko a aké ešte ďalšie regulacie, ale akým pravom mi niekto siaha na slobodu, na majetok.
Grgo, čo?
;)

03.07.2014 | libertarian

nuž, grgo je - podla svojich reakcií - členom tej parazitickej skupiny, takže jeho názory su logické, prirodzené. Takže čakať objektívny názor od neho je beznádejné. S parazitmi sa nediskutuje. Ani ja nediskutujem s komármi, ak mi pijú krv. Žiaľ, na politických parazitov nemožno použiť spray.

30.06.2014 | Roman Kanala

Zabudol som dodať, že na Švajčiarsku po švajčiarsky ľud práve v referende zamietol plošnú minimálnu mzdu na federálnej úrovni vo výške 4000 Frs mesačne (asi 3300 eur). V kantóne Valais-Wallis v ten istý deň občania zamietli aj kantonálnu minimálnu mzdu vo výške 3500 Frs krát 13, čo by dalo 3792 Frs (asi 3165 eur). Minimálna mzda bola zamietnutá vlani aj v kantóne Ženeva, no v kantóne Neuchâtel bol schválený princíp bez stanovenia konkrétnej sumy. Po dlhých rokovaniach sa suma ustanovila na 3640 Frs (asi 3030 eur). Parlament zákon schválil, vrátane pravice, lebo princíp bol schválený v kantonálnom referende, ktorého výsledok má ústavotvorný charakter, a suma vzišla z konsenzu odborov a zamestnávateľov. Vláda ostala celý čas bokom a nekafrala do rokovaní, lebo ju do toho nič nie je.

Pár ďalších detailov (vzťah nezamestnanosti k pomeru minimálnej a mediánovej mzdy, bariéra pre vstup mladých na trh práce, a pod.) boli spomenuté v blogu http://blog.etrend....

01.07.2014 | Oskarka

Minimálnu mzdu u nás berú dve skupiny:
1. nízkokvalifikovaní ľudia a ľudia v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou - a tam berú minimálku aj predavačky s hmotnou zodpovednosťou, časníci, výrobní robotníci, krajčírky - pracujú, ale musia šetriť, aby poplatili energie a potraviny....
2. 85% živnostníkov platí odvody z minimálky - a žijú si výborne! Nové rodinné domky, deti na súkromných školách, dovolenky. Len na auto už nezostali peniaze - používa sa firemné.

01.07.2014 | Niless

Tych 85% SZCO ste pekne prestrelili, mozno by to sedelo na konatelov sro. A aj keby to tak bolo stat ma paky ako to obmedzit, ale nema moralne pravo a bojim sa ze ani schonost lebo v statnej sprave koncia bud neuplatnitelni ludia v sukromnej sfere alebo dosadeni ludia pre tunelovanie spolocnej kasy.

01.07.2014 | Oskarka

85% SZCO je údaj Sociálnej poisťovne....

01.07.2014 | augustin.ondrejkovic

Pridal by som ďalšie dve skupiny:
3. Kvalifikovaní ľudia v regiónoch s vysokou ale aj štandardnou nezamestnanosťou v sektoroch charakteristických sezónnosťou a veľkým podielom šedej ekonomiky - stavebníctvo, poľnohospodárstvo, lesníctvo, podniky verejného stravovania, dopravné služby .... Výplata je na úrovni minimálnej mzdy a negarantovaný doplatok v hotovosti na ruku podľa aktuálnych nelegálnych príjmov zamestnávateľa.
4. Pseudoživnostníci (pseudoSZČO) pôsobiaci vo všakovakých odvetviach no najmä v stavebníctve, lesníctve, poľnohospodárstve, taxislužba, nákladná doprava... ide o klasický pracovný pomer zamestnanca vykonávaný však ako živnosť z donútenia. Odmeny za výkon je po odpočítaní nákladov a odvodov na úrovni minimálnej mzdy.

01.07.2014 | Niless

Minimalna mzda je obludny blud. Ludia maju volebne pravo, su svojpravny pri zadlzovani, pri podpisoch "nevyhodnych zmluv", dokonca maju pravo slobodne minut zostatok z toho co im stat nevezme, maju volnu ruku pri vychove deti, a pod.
Preco potom stat robi v oblasti pracovneho prava ludi nesvojpravnych? Ved predsa ak niekto nechce za urcity obnos pracovat bud hlada inde alebo zostane na davkach, pripadne ak ma na to zacne pracovat.

Argumenty vytiahnute z nosa typu, ochrana nizkoprijmovych a pod. neberiem. Minimalna mzda sa aj tak obchadza, to mi nikto nevyhovori. A pre nizkoprijmovych je dolezite dostat prilezitost si zarobit, t.j. mat pred sebou ponuku. Ale minimalna mzda spolocne s inymi nastrojmi socialnych istot tieto pracovne moznosti razantne obmedzuje. Ved predsa ak ja potrebujem niekoho pri stavbe domu (zakryt strechu, vytiahnut mury....) pride majster, povie cenu a bud sa dohodneme alebo nie. Nepoviem ziadne tajomstvo, ze aj Ti najvacsi priaznivci lavice a socialnych istot, ktori denne nadavaju na podnikatelov ak ponukaju niekomu fusku napr. na stavbe domu, tak to chcu bez DPH (faktury), ziadna dovolenka, OCR, ci stravne listky pre majstrov. Takze vazeni zastanci tejto politiky skuste porozmyslat co sa bude diat ak bude na SVK minimalna mzda 1000 € a ak by minimalna mzda nebola. Ak by nahodou to bolo nad Vase schopnosti, zalozte zivnost a zarabajte na seba, verim ze v kratkom case pochopite ze na to aby niekto mohol pracovat najprv musi prist dopyt.

01.07.2014 | augustin.ondrejkovic

Spojené nádoby.
Chudobní ľudia majú peniaze iba na uspokojenie základných životných potrieb. Vďaka všeobecne nízkym mzdám väčšiny zamestnancov a veľmi nízkej minimálnej mzde na ten dopyt budeš čakať ešte veľmi, veľmi dlho. A či sa mýlim?

01.07.2014 | Motylx

Spojene nádoby?
Zlacnovanie kapitálu ( tlacenie peňazí, ich znehodnocovanie, nízke uroky kvôli zasahovaniu do trhu...), zdrazovanie práce, nielen zvysovanim minimálnej mzdy, ktorú poberá minimum pracujucich, ale najmä ďalšími regulaciami zo strany štátu, sikanovanim, zavalenim zbytočnými povinnostami....povedie k comu? No k comu asi, pán učiteľ?
No k nahradeniu cloveka strojom, technologiou, automatom...
Čo by bolo v poriadku, ak si to vyžiada trh.
No takto to vyžaduje násilím statny parazit a ty, keďže nevidis suvislosti, mu ešte aj tlieskaš.
PS: posťažuj sa redakcii, ako som ťa opäť hlboko ponizil, keď ťa znovu a opakovane usvedčujem z hlúposti.
:)

01.07.2014 | Niless

Spojene nadoby? Hmm...podla mna nespravne, toto je skor problem co ma byt prve ci vajce alebo sliepka. Aj ja tvrdim ze najprv musi mat podnikatel dopyt aby vytvoril miesto a zaplatil ho. Nastroje ako minimalna mzda robia to ze na trhu prace sa nevykresluje realny dopyt po praci. Po dalsie ci nizsi dopyt po pracovnej sile tym viac sa zvacsuje priepast medzi ponukou prace a jej dopytom, logicky z toho vznika to co tu mame teraz ludia idu robit aj na dohody, na cierno ci inak obchadzaju nastavene pravidla lebo pracu potrebuju aby prezili a podnikatelia samozrejme su na koni a diktuju podmienky. Na to aby sa miska vah naklonila v prospech zamestnancov je potrebne vyrazne zvysit ponuku prace, aby ludia mali na vyber iba vtedy vznikne tlak na zvysovanie miezd nijako inak. Ak si politicke trubky spolocne s ROH myslia ze to pojde inak tak socialny humanizmus ma neskutocne diery.

02.07.2014 | augustin.ondrejkovic

Dogmy o minimálnej mzde.
Minimálna mzda nie je zavedená iba na Slovensku. Existuje vo väčšine krajín EÚ(INESS píše, že IBA 20 z 27 krajín EÚ, čo možno napísať aj tak, že AŽ 20 z 27 krajín EÚ) . INESS bol v tom čase a je aj teraz presvedčený, že zvýšenie minimálnej mzdy prinesie so sebou viac negatív ako pozitív, že by mohla napríklad stúpnuť nezamestnanosť. Zdá sa, že sa INESS mýli, pretože nezamestnanosť nestúpla. Možno povedať, že stagnuje, optimista by povedal, že mierne klesla. O objektivite štúdií INESS-u nech si spraví každý názor sám.

http://hn.hnonline....
http://karierainfo....

Kým bude na Slovensku nezamestnanosť dvakrát vyššia, než je bežná vo vyspelých krajinách EÚ, tak mzdy nebudú vyššie. Nijaký zamestnávateľ len tak z vlastnej vôle nikdy svojim zamestnancom mzdu nezvýši. To urobí iba vtedy, ak klesne ponuka pracovnej sila na trhu práce. Pre zamestnávateľa je totiž pracovná sila nič iné, iba nákladová položka podnikania.


Ibaže zamestnanec je aj súčasťou spoločenstva, komunity, a má aj iné poslanie, než byť iba pracovnou silou a nákladovou položkou podnikania.Tento rozmer zamestnanca, ak chcete občana, člena spoločenstva, komunity, jeho ekonomický rozmer (pracovná sila) nepozná a zamestnávateľov na Slovensku ani nezaujíma. Viete, o čo vlastne ide?

Viete, že väčšina zamestnancov na Slovensku pracuje za minimálnu mzdu? Viete, že v istom momente nízka mzda zamestnanca demotivuje a zamestnanec hľadá spôsoby, aby si privyrobil inde? Viete, že nízkou mzdou demotivovaný zamestnanec minimalizuje svoj výkon, prestane byť aktívny, prestane vykonávať práce navyše, prestane mať nápady, prestane predkladať návrhy na zmeny? Viete, že nízkou mzdou demotivovaný zamestnanec môže začať firme škodiť?

02.07.2014 | Moral Revival

Viete že, štát vezme ľuďom 70% príjmu? Tie vaše "argumenty" sú riadne kydy.

02.07.2014 | Moral Revival

A teraz poporiadku:
- nezamestnanosť stagnuje? Áno vďaka štatistickej kreativite a "vytláčaniu" ľudí z úradov práce
- kedy vznikne vyššia zamestnanosť? Keď štát prestane okrádať a klásť pod nohy prekážky malým a stredným podnikateľom a keď nebude brániť ľuďom v snahe sa samozamestnať. To čo tu stvára Smerácka čvarga je pravý opak toho, čo je potrebné robiť.
- 85% ľudí pracuje za minimálnu mzdu? Odpoveď: Lebo štát
- o motivácií a demotivácií ste mimo - nerastie s výškou platu ani lineárne ani exponenciálne, ale skúste sa porozprávať s podnikateľmi (aj tými začínajúcimi) akú motiváciu majú tvoriť, pracovať, zamestnávať a platiť dane v tejto skorumpovanej žumpe

02.07.2014 | augustin.ondrejkovic

Príčiny a následky.

Šedá ekonomika spôsobuje výpadky v príjmoch štátneho rozpočtu. Pochopiteľne, tie výpadky v štátnej pokladnici potom zaplatia zamestnanci, pretože vybrať dane od nich je to najjednoduchšie. Na šedej ekonomike predovšetkým podnikatelia, čiastočne aj zamestnanci pracujúci za peniaze na ruku. Možno Vás prekvapí, že nie sme v tej skorumpovanej žumpe na tom až tak zle, čo sa šedej ekonomiky týka.

http://fesprag.ecn....

http://finweb.hnonl...

http://spravy.pravd...

Korupcia na Slovensku prekvitá, no leví podiel majú na nej podnikatelia-zamestnávatelia. Takže ak píšete o skorumpovanej žumpe, tak sa v prvom rade treba pozrieť medzi podnikateľov (dotácie, eurofondy...). Netreba začať na najvyššej úrovni, kľudne môžete s prieskumom korupcie začať na obecnej úrovni a na verejných zákazkách obcí a miest.

Vašim riadkom chýba vecnosť a pravdepodobne aj životná a podnikateľská skúsenosť. Ja ich mám.

02.07.2014 | Motylx

Dotacie, regulacie, eurofondy, verejné zakazky...to je predsa ŠTÁT.
Zamysli sa trochu konečne a pochop suvislosti.
To ŠTÁT poskytuje priestor pre takéto deformovanie trhu, korupciu, narusa zdravé prostredie, naviac, aby tak mohol činiť, musí na to mať peniaze. A kde ich vezme, sudruh učiteľ? No, ukradne ich občanom. Takže vsetkym vezme, aby vyvolenym v korupčnom prostredí, ktoré sám ŠTÁT inicioval, obdaroval vyvolenych.
Už začni preboha trochu aj rozmýšľať.
A keď ohlasi, že na ohlodanej kosti nechá zobrakom visieť nejakú slachu, vypuknu nevidane ovacie a klananie sa milostivemu parazitovi. V prvých radoch nadšeného davu oviec zväčša vídať gusta ondrejkovica.
;)

03.07.2014 | libertarian

Motylx :
"V prvých radoch nadšeného davu oviec zväčša vídať gusta ondrejkovica."

- nerád to priznávam, ale niekedy mam problém rozlíšiť, či ten nadšenec v prvom rade je hlupa ovca, alebo múdry bača. Resp. nejaký baran, platený tým mudrym bačom. Za odmenu dostane na noc nejakú ovečku.

02.07.2014 | Moral Revival

Nooo, oháňať sa článkami slovenských presstitutov nie je to pravé,čomu by som bol náchylný veriť.
Čo sa týka vecnosti. Nemám čas vysedávať na webe, čitať články Pravdy a potom účelovo mudrovať.
Vy zrejme ten čas máte, tak pochybujem o vašich podnikateľských skúsenostiach. Na základe vašich príspevkov skôr sedíte na opačnej strane "barikády" v nejakej štátnej štruktúre.
A eurofondy? Hádajte ktorá politicko-podnikateľská mafia vyšperkovala (časovo náročný proces asi) procesy vykrádania eurofondov do takej miery, že vážne ohrozuje ich vyčerpanie?
Ale tá posledná veta pobavila. :-)

02.07.2014 | augustin.ondrejkovic

Ak pre Vás nie je štúdia o nelegálnej práci v SR relevantná ak sú pre Vás fakty o šedej ekonomike v HN a Pravde (naschvál som uviedol Pravdu, bola to skúška, očakával som Vašu reakciu, a nemýlil som sa!) nezmysel, potom Vám môžem pomôcť inak:

http://www.business...
http://www.fairtax....

Pochybujte!

02.07.2014 | Moral Revival

Vy šikovne vynechávate to čo vám nevyhovuje. Nepochybujem. :-)

02.07.2014 | augustin.ondrejkovic

Na záver vecne:
Minimálne mzda existuje vo väčšine krajín EÚ. Nie je isté, že nárast minimálnej mzdy spôsobí nárast počtu nezamestnaných. Vy vehementne tvrdíte opak, ja som v tejto kauze zdržanlivý. A o tom je tento článok. Na budúcu realitu si treba počkať.

02.07.2014 | Niless

Pan Ondrejkovic, nastudujte si reformy, ktore nastartovali to co dnes maju v Nemecku. A ak by ste aj tak neprisli na to ze mame pravdu tak potom uz len na zaver sa opytam. Pracuju na Slovensku ludia aj za menej ako minimalnu mzdu? Obchadzaju institut minimalnej mzdy podnikatelia? Zrejme na 101% na obe otazky odpoviete ano, na zaklade toho logicky mozme vyslovit tvrdenie ze tento nastroj sa tak ci tak mina svojmu ucinku. Takze len tolko.

02.07.2014 | Moral Revival

Na záver 2 otázky:
Zvýši minimálna mzda zamestnanosť? A keď nie, tak čo ju zvýši?
Celé to smrdí len lacným politickým marketingom.
Budúcu realitu vám trochu priblížim: Namiesto ďalšieho zamestnanca budeme riešiť zvýšenie efektivity procesov, nasadenie resp. upgrade IT, nové technológie, zvýšenie produktivity s cieľom, čo najmenej si komplikovať život so štátom a jeho neustálymi zmenami pravidiel ako politikom vyhovuje pri naháňaní voličov (za peniaze voličov). Aj vlaky zadarmo nie sú zadarmo. Práci česť.

03.07.2014 | libertarian

"Minimálne mzda existuje vo väčšine krajín EÚ."

- nuž, to je teda fakt silný argument.
Vo väčšine krajín EÚ existujú aj vraždy , takže vraždy sú zrejme velmi dobrá vec.

02.07.2014 | Motylx

Tá štúdia je z roku 5.
Články nehovoria nič o metodike ap.
Vieš o tom, že niektoré štáty si už do hdp pridavaju aj prijmy z ptostitucie, či z obchodu s drogami?
Verím len statistike, ktorú som sám sfalsoval.
A vlastnému zdravému rozumu.
Skús to aj ty.
;)

02.07.2014 | Motylx

Minimálnu mzdu poberajú 3%.
Minimálna mzda zabezpečí min. príjem pracujucemu.
Nezabezpeci však prácu.
Ale ty si asi necital, alebo nepochopil článok.
Ten nie je len o zvysovani min mzdy, ale aj o znizovani odvodov.
Čo by malo byť nakladovo neutralne pre zamestnávateľa a potesit by ho malo najmä to, že jeho prachy nedostane nejaký parazit, ale človek, ktorý preňho pracuje.
Lenže všetky bariery pre podnikatelov, zivnostnikov, zostavaju nezmenene, prípadne štát pridava nové a nové povinnosti, prekazky.
Toto je len predvolebny marketing.
;)

01.07.2014 | Motylx

Po niekoľkýkrát pre zvedavých a najmä pre ondrejkovic (tentoraz v dobrom)...plánované hospodarstvo nefunguje ( mali sme ho 40 rokov, pre poucenie stačí ), ako a prečo funguje neviditelna ruka trhu:

http://chren.blog.s...

Žiadne nezmyselné ceteris paribus a podobné blbosti.
Hospodarstvo je komplexná zalezitost. Parazit sa nesmie pohravat s vybranymi číslami, nevšímať si iné dôležité skutocnosti, mnohé ďalšie si ani pri najlepšej vôli nedokaze zoradit do suvislosti a prostrednictvom takehoto diletantskeho sociálneho inzinierstva Mne, Tebe, Nám vsetkym, ničiť životy.

01.07.2014 | Motylx

Ak by nám štát nekradol peniaze, komu by sme boli teraz takí vďační, že nám bude kradnut menej? ( Možno. No skôr to bude len grgom spomínaný "geniálny marketing'". )
;)

02.07.2014 | slimak79

Ja by som sa spytal - len tak vseobecne - ci nieje na hlavicku Ze SZCO bude mat vyssie odvody ako zamestnanci. A ktomu rocne zuctovanie socialnych odvodov.
Preddavky a rocne zuctovanie vyssie sadzby - grgo si na hlavicku?

CELSIblog

CELSIblog
  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 2481
  • Priemerná diskutovanosť: 37
  • RSS blogu

O blogu

Spoločenská polemika o politikách trhu práce pričasto tápa v bludisku mýtov a ideologických dogiem. Chýba jej ukotvenie v podobe odpovedí na kľúčové otázky na základe nezávislého empirického výskumu podloženého rigoróznymi metódami a kvalitnými dátami. Cieľom CELSIblogu je prispieť do tejto debaty sprostredkovaním výsledkov výskumu o trhu práce, či už na základe vlastného výskumu CELSI alebo štúdií relevantných pre Slovensko.

Editorom CELSIblogu je Martin Kahanec, spoluzakladateľ a riaditeľ pre výskum na Stredoeurópskom inštitúte pre výskum práce (CELSI) v Bratislave, docent na Central European University, a Visiting Research Fellow a Deputy Program Director na Institute for the Study of Labor (IZA) v Bonne. V súčasnosti pôsobí ako Visiting Research Fellow na Harvard University.

Stredoeurópsky inštitút pre výskum práce (CELSI) je nezávislý neziskový výskumný inštitút zaoberajúci sa multidisciplinárnym výskumom trhu práce a jeho inštitúcií (viac na www.celsi.sk).