Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Dopady minimálnej mzdy v chudobných regiónoch

02.09.2014 | CELSI

Diskusia (36 reakcií)

02.09.2014 | @@@

a ja by som povedal že vysledky boli už dopredu znamen ...čiže autorova snaha nie je realne pozerať na minimalnu mzdu ale len spropagovať to svoje alebo tu svoju pravdu ...

ked vy konečne blbci čo sa ohanate ekonomikov nepochopite že ekonomika je o ludom a nie o vašiť grafoch že nikto rano nevstava s tym že dnes sa budem riadiť podla toho alebo toho ekonomickeho blbca

pišete o negativnom dopade zvyšovania minimalnej mzdy ale nedavate žiaden dôkaz nato že ak by minimalna mzda sa nezvyšila tak by aj napriek tomu došlo napriklad k zvyšeniu nezamestnoasti či zniženiu prijmov chudobnych v ekonomike neexistuju žiadne konštatny žiadna krajina nema konštatnu nezamestnanost takže vaš vyskum je na prd. a nim si chcele len zvyšišť svoje male ego :P

03.09.2014 | Moral Revival

Ešteže tu máme teba. "Odborníka", ktorému ani gramatika nejde.

03.09.2014 | @@@

bohužial tebe ide len ta gramatika :P

05.09.2014 | Moral Revival

Pekný return. :-) No ja mám pochybnosti o tvojich schopnostiach, podľa toho čo tu prezentuješ. Ja sa už nejako pretlčiem. :-)
Ale k veci. Kľudne nech mzdy rastú, len to treba riešiť nie násilným diktovaním od tých, ktorých cieľom je len viac "vypáliť" do štátneho rozpočtu, aby mali čo rozkrádať. Mzdy budú rásť ak sa menej daňami zaťaží práca. Mýliš si príčinu a následok.

05.09.2014 | @@@

hahaha ..ano podnikatelia by dane platiť nechceli to je ok nikto nechce platiť dane ...ja osobne navrhujem zrušiť cely štat nebudu sa platiť žiadne dane a podnikatelia konečne pochopia o čom to je a o kom to je ...ked nebudu dialnice ked nebudu mať vzdelanych zamestnancov dokonca ich budu mať len chorych ked ich majetok nikto neochrani a pravo na ich majetok bude mať v podstate každy dokonca aj na ich život možno aj potom ked to zažiju pochopia že štat tu k.rva nie je pre chudobnych ale pre ich hlupe hlavy a tlste rite :P

03.09.2014 | JAJA11

všetky tieto teórie stoja veľké peniaze a sú vlastne o ničom.... ak sa ľudia nebudú riadiť "sedliackym" rozumom, tak bude ekonomika tam, kde je..... žasnem nad rôznymi "múdrymi" výskumami za veľké peniaze, ktoré len potvrdia to, čo bežný človek vypozoroval zo života okolo seba a zadarmo.....
potreba minimálnej mzdy je vždy v dobe vysokej nezamestnanosti .... v prípade, že si obyčajný človek nevie nájsť prácu, musí nastúpiť štát so svojimi zákonmi - či už zákonník práce, minimálna mzda a podobne..... je to za účelom ochrany obyčajných ľudí, ktorí sú v takomto prípade nútení pristúpiť na akékoľvek podmienky zamestnávania..... ale tvrdenie, že zvýšená minimálna mzda zhorší situáciu vo firmách nie je úplne pravdivá.... zvýšenie minimálnej mzdy neznamená absolútne zníženie zamestnanosti.... podnikatelia tú prácu bez tých svojich zamestnancov nespravia, takže len prídu o časť svojho zisku, odídu len tí, ktorí prídu o väčšinu svojho zisku, alebo o všetok..... ale zároveň sa zvýši kúpyschopnosť obyvateľstva, čo pomôže naštartovať ďalšiu výrobu....
preto treba hľadať ten správny pomer, aby minimálna mzda už neznižovala zamestnanosť, ale zároveň, aby nebola taká nízka, že človek si okrem zakúpenia najnutnejších vecí už nič nemôže dovoliť (je v podstate na tom tak ako tí, čo sú na sociálnych dávkach) a znižuje sa odbyt a tým sa zvyšuje nezamestnanosť.....
preto základným predpokladom úspechu je vysoká zamestnanosť.... v tej chvíli zákonník práce, minimálny mzda strácajú svoj zmysel.... zamestnávateľ, ktorý si chce udržať dobrých zamestnancov, im musí dať slušný plat a vytvoriť dobré sociálne podmienky bez príkazov štátu....

03.09.2014 | Roman Kanala

"potreba minimálnej mzdy je vždy v dobe vysokej nezamestnanosti ...."

Ach svatá prostoto... V dobe vysokej nezamestnanosti práveže neslobodno minimálnu mzdu dvíhať, lebo práve tým sa nezamestnanosť ešte ďalej zvýši. Všetky články v poslednej dobe vysvetľujú, prečo tomu tak je: existujú ľudia, ktorých práca nedosahuje ani hodnotu tej minimálnej mzdy. Kladivobúchači, tehlonakladači, čakanoví páni z výkopu, dunčovia. Práve takých ľudí bez kvalifikácie minimálna mzda odstaví z trhnu práce. Lepšie zarobiť trochu menej, ale mať prácu, ako chodiť po pečiatku na úrad práce.

"zvýšenie minimálnej mzdy neznamená absolútne zníženie zamestnanosti..."

Veď presne o tom je to všetko. Zvýšenie minimálnej mzdy nezamestnanosť nezníži, ale naopak zvýši a o prácu prídu tí najchudobnejší s nízkou kvalifikáciou. O prácu prídu už definitívne.

"preto základným predpokladom úspechu je vysoká zamestnanosť.... v tej chvíli zákonník práce, minimálny mzda strácajú svoj zmysel...."

Konečne jeden dobrý postreh. Ale krátkodobo minimálna mzda k plnej zamestnanosti neprispieva, naopak ju zvyšuje. Táto spätná väzba robí systém nestabilným: čím viac sa zvyšuje minimálna mzda, tým viac bude nezamestnaných. Čo horšie, tým viac bude nezamestnateľných.

03.09.2014 | @@@

hahaha a zas ta ista pesnička ....ty otrokar :P...ano v čase vysokej nezamstnanosti je podla teba zrušiť minimalnu mzdu aby ludia pracovali rovno zadarmo alebo rovno platili zamestnvatelovi zato že ich zamestna ...take kecy

a neohanaj sa tu tym aka praca ma aku hodnotu lebo ta tvoja stoji tak za prd presne tak ako praca mnohych šefov firiem tiež ich praca stoji za h.vno a firmy im za to h.vno zaplatia miliony :P

04.09.2014 | Niless

Spravme kompromis, Vy vo svojej firme zamestnavajte (najlepsie vsetkych zamestnancov) za minimalnu mzdu + aby ste podporili spotrebu priberte niekolko ludi navyse a ja budem zamestnavat vo svojej firme za tolko kolko sa dohodnem s uchadzacom o zamestnanie....ja ponukam, kto chce sa prihlasi a nejako sa dohodneme, nepotrebujem nikoho kto nam bude drzat sviecku.
Apropo zamestnavam iba svojpravnych dospelych ludi, tzn. Ti ludia sa mozu bezdovodne a bez ochrany od statu zadlzit na cely zivot, maju volebne pravo tak ocakavam, ze rovnako zodpovedne budu pristupovat k vyjednavaniu podmienok za pracu.
Ak mate iny nazor a povazujete ludi za nesvojpravnych, vezmite im i volebne pravo (dajte im pri volbach na vyber iba z jednej strany) a rovno im vezmite aj obcianske preukazy.

04.09.2014 | @@@

ty 25 rokov vysokej nezamestnosti na slovensku ideš vrvaieť o vyjednavani mzdy hahahahaha väčšiu k.kotinu som ešte nečital ....ty asi žiješ na marse alebo neviem kde ty si važne mysliš že ludia čo zarbaju malo niečo vyjednavaju ?...si naivny alebo taky hlupy ...ak maš 20% nzeamestnanaost tak to deformuje cely pracovny trh tym že dava vyhodu len zamestnavatelom a to tu je 25 rokov preto sa tu mnohi podnikatelia a šefovia firiem takto aj spravaju inak by väčšina z nich dostala kopanec do vajec ....cely pracovny trh na slovensku je jeden veľy odpad odpad wšefov a podnikatelov čo zneužili cely system a vysoku nezamestnanosť

inak by sme nemali 250tisic ludi v zahraniči :P

04.09.2014 | Motylx

Čo keby si sám skúsil podnikat a vyplacat vysoké mzdy?
Hned sa ti zmení optika.

04.09.2014 | @@@

Motylx ....a ty čo chceš ? aby všetci pre teba robili zadarmo toto je to tvoje ? ty chceš byť čo najviac sebecky ale od druhych čakaš altruizmus voči tebe :P...si naštuduj čo to je kapitlizmus :P

05.09.2014 | Motylx

:D :D :D
Ukáž mi, kde píšem,že chcem, aby pre mňa niekto robil zadarmo.
Ukáž, kde a kedy som chcel od druhých altruizmus.
Kapitlizmus som nikde nenašiel. Čo je to? Pouč ma. :D

Ty si znova a znova vymýšľaš nezmysly a potom s nimi polemizujes.
Predpokladam, že si asi pri kazdej činnosti vystacis sám, že?
;)

Píšem, opakujem...píšem, že skús podnikat a hned sa ti zmení optika.
Okamžite pochopíš toľko vecí ako nepochopis za roky stravene na pokeci, novom čase, či najnovsie aj na etrende.
:D
Viac pracovať a menej hovoriť. ( Takých stupidit ako ty tu je schopný málokto.)

05.09.2014 | IvanPe

Vyjednavaju a to dost intenzivne, pomocou odborov.
Napr vcera v Krupine, len som tych strojarov nepochopil, jeden hovoril ze ma 320€ mzdu (asi cistu), nechapem preco nejde pracovat do Volkswagenu alebo Peugeot alebo Kia, ti sa stazuju ze maju malo kvalifikovanych strojarov. A ti teda platia ine vyplaty cca 1200€, cast da na ubytovanie a zvysok mu ostane.
Miesto toho strajkuje a vyhraza sa zalobou. Jasne ze ma na to pravo a vyhraju to. Za rok, mozno a firma nema ani teraz na vyplaty tak mu ostane len pozitivny rozsudok.
Predpokladam, ze ten potom na nejakom trhu zameni za peniaze, ci?
A medzi poziadavkami je ze firma ma prestat s prepustanim.
Nie, to je v hlavach ludi, to je o navyku (ako droga), ti ludia si fakt myslia ze existuje ich nejake bozie pravo na to aby sa o nich niekto staral. Proste len ziju par desatroci v minulosti.

05.09.2014 | @@@

IvanPe...mne je to jedno ...cesta do pekla je rovna a toho sa drži aj slovensko ak to takto chceš nie je problem lebo ty ho nevidiš dnes ale o par desiatok rokov to problem už može byť a potom si spomen na tu krasnu cestu do pekla ...dnes maš 250 ludi v zahraniči su to mlady ludia čo budu neskor chybať slovensku a ako poznať slovenskych politkov ty zas budu šetriťlen na ludoch nie na sebe takže to čo chyba dnes sa v buducnosti ešte viac prehlby ...a toto je aj to vdaka čomu nie je možne aby sa slovensko vyrovnalo zapadnej europe lebo vlastne už dnes to tak chcem presne chceme to čo ty ...nepači sa vam tak odite do zahrničia a ked odijdu všetci potom nech polsedny zhasne ale potom nech podnikatelia nevyplakavaju ako to je pre nich na sloevnsku tažke ked aj oni sami sa o to pričinili sami :P

05.09.2014 | IvanPe

Nikto nevyplakava, ja isto nie. Iba co som napisal ake budu dosledky toho co tato vlada robi. A ak ti vyalo to ze komu sa nepaci nech odide, aj ja uz na tom pracujem, dosla mi trpezlivost a hlavne som pochopil, tak ako ty, ze sa tym neda robit nic. Slovak je taka natura. Ver mi vacsina mladych tu nechce zit. Ostanu vam politici a ich manazeri ktori nekdy nic nevytvorili.
Precital som si aj ostatne tvoje peispevky a pripada mi ze si bu prevedceny ale isto vladny troll, ktoreho jedinou snahou je zabranit sireniu pravdy. Teraz pridu z tvojej strany invektivy a snaha zosmiesnit a znehodnotit opacnu stranu, prepac, ale mozno len preto ze nemas vlastny nazor. Vydrz a bolsevik sa doatane aj k tebe, len trpezlivost.

05.09.2014 | @@@

lenže ja nie som bolševik a ani nepodporujem žiadnu politicku stranu ...ja pišem že 25 rokov politici ničili cele slovensko a to často aj za podpori niektorych podnikatelov na slovensku a vy mne tu idete nahovoriť aky chudačikovia su ti podnikatelia ? ha :P

05.09.2014 | IvanPe

Hej, lenze to nie su podnikatelia. To sa len prizivili na deleni majetku a to tak ze slubili politikom podiel. Ver mi poznam ich osobne, mnohych. Sami nevedia nic, bez privatizacie co ja nazyvam zlodejinou, by to boli uboziaci. A keby sa s Ficom nevratili spat, uz im zvonila hrana. Nikto totiz pre nich nechcel robit. Aj zametnanec ma svoju hodnotu a nenecha so sebou zametat, neboj sa ti pracoviti sa neatratia, len mi je luto ze uz nie su ochotni to znova stavat na nohy. A ani ja uz nie.
Takze sorry ak som ta nepochopil, ale tu administrativny chaos co sa na nas vali to ma hooodne vyhana z tejto krajiny, a to mam takmer 50.

03.09.2014 | Mr. Bruce

Ano, zvysenie minimalnej mzdy nemusi znamenat znizenie zamestnanosti. Ale vies, ako to potom niektori riesia? Na paske minimalna mzda, ale z vyplaty dotycny zamestnavatelovi vracia na ruku, pretoze tolko nezarobil. Tie peniaze v ekonomike skratka nie su a zvysenim minimalnej mzdy sa nevycaruju, maximalne sa niektore odvetvia odrovnaju, pretoze v Cine to vyrobia lacnejsie.

03.09.2014 | @@@

lenže on pišeš že sa ti to vracia na spotrebe ak maju ludia viac viac miňaju takže sa ti vracia spať ....nebud naivny a nemysli si to čo väúčšina blbych ponikatelov a ekonomov že ked ludia budu pracovať zadarmo tak budu obrovsky miňa a z čoho ?...z h.vna mrakodrap neurobiš :P

05.09.2014 | Roman Kanala

http://komentare.sme...

05.09.2014 | Moral Revival

:-) ako vraví Forest Gump "Hloupému všechno hloupe".

05.09.2014 | Motylx

:D :D :D

05.09.2014 | @@@

Roman Kanala....otazka ale je a kto tomu rozumie ?...ekonom rozumie minimalnej mzde lebo ju niekedy aj bral ?asi tažko tak kto tomu k.rva rozumie ten čo ma naštudovane poučky zo školy ako ty ?...tiež asi tažko...tvoj problem je ten že nerozumieš ludom a mysliš si že rozumieš ekonomike ale ekonomiku tvoria ludia a ty im nerozumieš čiže nerozumieš ničomu :P

05.09.2014 | Niless

Pred casom tu podobnym sposobom zavsivavil kazdu diskusiu podobnymi nazormi milanll ale chvalabohu uz o nom dlho nebolo pocut a zrazu prides Ty...povedz ak nie si prezleceny milanll, to mate nejaky think-tank kde sa skolite? A zrejme mate i zvazacke preukazy, platite si znamky a na preukaze fotka zo svatahe prijmania...aj so svieckou :-D

05.09.2014 | Motylx

:D
Na milanovu obhajobu ( sám seba som teraz prekvapil ), musím povedať, že je to aspoň pracant. A občas sa mi zdalo, že tam vykukol zdravý rozum a už už bol na dobrej ceste, ale opäť spadol späť. Hm...zvyk je fakt zelezna košeľa.
Zavinac je iná trieda.
Nemakacenko, samé dristy a závisť, ktorá sa dá takmer do ruky uchopit.
;)

05.09.2014 | @@@

Motylx ...to nie je zavisť ...ja som sa naučil jedno čo do teba iny vkladaju to im vrat a to im aj vraciam toto je kapitalizmus vaš spinavy kapitalizmus aj som vysledkom vašho kapitalizmus a vy mate predomnou strah sa na to realne pozrieť lebo ste tu všetci naivny :P

05.09.2014 | Motylx

Kapitalizmus je súkromné vlastnictvo výrobných prostriedkov.
Nie ja ani špinavý, ani čistý.
Znamená len to, že niečo vlastníš. Že TY niečo vlastníš...rozum, auto, traktor, šikovné ruky...hocičo a pomocou nich sa snažíš urobiť niečo užitočné a vymeniť to za niečo, čo by si rád zase ty a nevieš, nemáš čas to urobiť.
Najlepšie, keď tú výmenu urobíš na voľnom trhu.
Pretože na voľnom trhu je to dobrovoľné.
Delba práce, výmena tovarov a služieb - DOBROVOĽNÉ.
Keď do toho začne zasahovat statny parazit, tak TO JE OKAMIH, keď to začne byť špinavé. Pretože ten zväčša nerobí nič užitočné a svoje služby si vynucuje NÁSILÍM prostrednictvom statneho aparátu.
ŠPINAVÝ je etatizmus.
Kapitalizmus a voľný trh sú neutralne. Je to dobrovoľná akcia a interakcia.
Spolupráca aj súťaž.
Z teba nemá nikto strach.
Si na to prisprosty.
;)

05.09.2014 | Motylx

Len sa poopravim...kapitalista si už aj vtedy, keď si len dopestuješ čerešne, či jablká, spravíš z nich džem, palenku, alebo ich len tak zješ, či daruješ dcére, vnučke.
Hnusní kapitalisti...
:D :D :D

05.09.2014 | @@@

ved tebe nič nechyba ludi nenavidiš tak chod na opusteny ostrov a tam budeš sam sebe panom a javäčšim kapitalistom vypestuješ čerešne jablka a vymeniš to sam zo sebou ...a bude spokojnosť na 100% :P

05.09.2014 | Motylx

Ako si prišiel na myšlienku, že nenávidím ľudí?
Vlastniť opustený ostrov môže byt celkom fajn, ale ani po tom akosi netuzim.
No...ale dosť o tvojich halucináciách.
Len som sa ti pokúšal vysvetliť, čo tie slová...kapitalizmus atď...vlastne v skutocnosti znamenaju.
Vidím, že opäť bezvysledne.
Aké prekvapenie...
:D

05.09.2014 | @@@

tak potom si zato aby sa štat zrušil ?...načo tu bude taka odporna inštitucia ? ...tym padom by som s tebou s tym zrušenim štatu suhlasil :P

05.09.2014 | Motylx

Áno, som za slobodnú spoločnosť.
Prepac, že o tom s tebou nebudem diskutovať.
Nerozumies oveľa jednoduchším témam.
A ja mám len jedny nervy.
:D
Nebudem ti ani dávať odkazy na stranky, kde sa tej téme venujú, lebo sa ti tam náhodou podarí regnut ako sem a zaprasis diskusiu aj tam.
To im neurobim.
:D

05.09.2014 | @@@

dostal si strach :P

05.09.2014 | @@@

Niless...čo sa ti nepači že ti niekto konečne protireči a ty si zvyknuti nato že ti nikto neodporuje ? ...tak si zvykni ja som sem neprišiel nato aby som vas buzerantov potlapkal po r.ti skor do nej nakopal aby ste sa prebrali z toho vašho naivneho sna :P

03.09.2014 | IvanPe

Ale to nie je len o minimalnej mzde, ale aj o vsetkych pravidlach ktore maju vplyv na flexibilitu zamestnavania, resp na pohyb pracovnej sily, jej konkurencieschopnosti atd.
Darmo tu budeme rozoberat vplyv minimalnej mzdy na zamestnanost ked nevezmeme do uvahy zakonnik prace, dane a odvodove dane, atd.
Zrucnosti ludi, schopnosti sa prisposobit zmenenym podmienkam, napr krize, a v neposlednom rade uspory zamestnancov ako schopnost vycestovat, byt dlhsie bez prace ci schopnost investovat do samozamestnavania a pod.
Nase zakony uspesne ochranuju tych uz zamestnanych ale nijako neriesia tych ostatnych. Dotacie su zasa len davkou v zavislosti, lebo ked pominu ludia zas nebudu vediet co maju robit.
A oni sa pominu (dotacie) v momente ako sa minu peniaze v statnej kase.
Co sa deje: firmy zamestnavaju na brigadu, lebo platia rovnako ako zamestnancovi ale mozu ho kedykolvek prepustit, v lepsom pripade na dobu urcitu aby nemali problem pri prepustani. Uz aj na tych pracovnych poziciach kde predtym zamestnavali dlhodobo. Cisto len preto aby nestratili konkurencieschopnost. Netreba zabudat: je kriza a bude kriza, velka. Lepsie uz bolo.
A stat dotaciami naprava vlastne chyby, fatalne co napravit nedokaze je schopnost samostatne sa rozhodovat. Stat vlastne rozsiruje stado zavislych.
Vlastne to smeruje len jednym smerom, vstupom do federalnej EU, ktora aj ked socialisticka este stale schopnejsia ako domaci manazment = vlada.

CELSIblog

CELSIblog
  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 2481
  • Priemerná diskutovanosť: 37
  • RSS blogu

O blogu

Spoločenská polemika o politikách trhu práce pričasto tápa v bludisku mýtov a ideologických dogiem. Chýba jej ukotvenie v podobe odpovedí na kľúčové otázky na základe nezávislého empirického výskumu podloženého rigoróznymi metódami a kvalitnými dátami. Cieľom CELSIblogu je prispieť do tejto debaty sprostredkovaním výsledkov výskumu o trhu práce, či už na základe vlastného výskumu CELSI alebo štúdií relevantných pre Slovensko.

Editorom CELSIblogu je Martin Kahanec, spoluzakladateľ a riaditeľ pre výskum na Stredoeurópskom inštitúte pre výskum práce (CELSI) v Bratislave, docent na Central European University, a Visiting Research Fellow a Deputy Program Director na Institute for the Study of Labor (IZA) v Bonne. V súčasnosti pôsobí ako Visiting Research Fellow na Harvard University.

Stredoeurópsky inštitút pre výskum práce (CELSI) je nezávislý neziskový výskumný inštitút zaoberajúci sa multidisciplinárnym výskumom trhu práce a jeho inštitúcií (viac na www.celsi.sk).