Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Branislav Gröhling

Európska Komisia: Učitelia aj žiaci potrebujú viac praxe (infografika)

21.12.2015 | Branislav Gröhling

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika

školstvo

Európska Komisia vydala v októbri dokument Monitor vzdelávania a odbornej prípravy 2015, v ktorom na základe údajov Komisie, Eurostatu a OECD (štúdie PISA) hodnotila školstvo v členských štátoch EÚ. V nasledovnom blogu sa pozriem na niektoré z výsledkov Slovenska.

Branislav Gröhling

Infografika Monitor 2015Zdroj: Branislav Gröhling

Žiaci

Slovensko má výrazne vysoký pomer žiakov na stredných odborných školách. Dokument ale hovorí, že máme nedostatočnú kvalitu odborného vzdelávania aj absolventov SOŠ, ktorí nemajú dostatok praktických znalostí a z týchto dôvodov navrhuje investovanie do kvality vzdelávania.

Ďalší zaujímavý výsledok pre Slovensko je pomerne veľký pomer žiakov, ktorí sa učia dva cudzie jazyky. Správa ale upozorňuje, že sa to môže zmeniť. Za dobrú jazykovú výbavu mladých Slovákov vďačíme za niekdajšie dva povinné cudzie jazyky, ale dnes je na Slovensku povinné štúdium ibajedného cudzieho jazyka. Pre lepšie prežitie našich žiakov vo svete by bolo preto vhodné vrátiť sa k systému dvoch povinných cudzích jazykov.

Vzdelávanie dospelých

Slovensko sa ocitlo pod priemerom EÚ tak v celoživotnom vzdelávaní dospelých ako aj vo vzdelávaní učiteľov. Správa označuje úvodné zaškolenie slovenských učiteľov za málo praktické. V profesíjnom rozvoji sa učitelia zameriavajú hlavne na školenia z oblasti IT, avšak len malé percento učiteľov absolvuje kurzy pre kariérne poradenstvo pre študentov. Najväčším problémom je celková účasť na vzdelávaní a kurzoch. Slovensko je v rámci EÚ krajina s najnižším percentom učiteľov, ktorí za uplynulý rok absolvovali akékoľvek školenie (len 73%).

Dôvodom je zrejme malý výber kurzov. Toto platí predovšetkým pri učiteľoch stredných odborných škôl a majstroch, ktorí vo svojom vlastnom odbore často nemajú k dispozícii žiaden kurz. Okrem rozšírenia ponuky školení je dôležité vytvoriť aj profesíjne štandardy učiteľa, ktoré by udávali možnosti profesionálneho rozvoja. Na tento fakt poukazuje jednak Monitor 2015 ale dlhodobo aj Slovenská komora učiteľov.

V celoživotnom vzdelávaní sme na treťom mieste od konca. Správa hovorí, že je potrebné vytvoriť nové programy celoživotného vzdelávania a zameriavať celoživotné vzdelávanie na profesie, ktoré na trhu práce chýbajú.

Škôlky a študentská mobilita

Za nižším pomerom škôlkárov než je priemer EÚ je hlavne nedostatočná kapacita a počet predškolských zariadení. Posilnenie kapacity predškolských zariadení suvisí s celkovo lepšími výsledkami žiakov a tiež umožní znevýhodneným deťom preklenúť sociálne rozdiely.

Študentská mobilita je na Slovensku vo výraznej nerovnováhe: Veľké množstvo študentov odchádza študovať do zahraničia a oproti tomu len hŕstka cudzincov navštevuje slovenské univerzity. Ide o komplexný fenomén, na ktorom sa podieľajú rôzne faktory ako medzinárodné postavenie univerzít, kvalita poskytovaného vzdelania, zmluvy a dohody medzi univerzitami, ale aj životná úroveň krajiny, ktorá môže na univerzity vysokoškolákov prilákať alebo naopak ich odradiť.

Pridajte sa ku mne na Facebooku: Brani Gröhling – Vo vzdelaní je budúcnosť krajiny

  • Tlačiť
  • 1

Rubrika školstvo

Branislav Gröhling

Branislav Gröhling
  • Počet článkov: 1
  • Priemerná čítanosť: 890
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Už 10 rokov z vlastnej iniciatívy realizujem po celom Slovensku projekt vzdelávania pre stredné odborné školy Education, ktorý spočíva v praktickom vzdelaní pre žiakov. Som autorom viacerých celoslovenských kampaní na podporu remesiel. Som nezávislý kandidát za SaS s číslom 18.

Branislav Gröhling

Branislav Gröhling
  • Počet článkov: 1
  • Priemerná čítanosť: 890
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Už 10 rokov z vlastnej iniciatívy realizujem po celom Slovensku projekt vzdelávania pre stredné odborné školy Education, ktorý spočíva v praktickom vzdelaní pre žiakov. Som autorom viacerých celoslovenských kampaní na podporu remesiel. Som nezávislý kandidát za SaS s číslom 18.

Kalendár sa načítava...

Moje rubriky