Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Bez byrokracie

Malý krok správnym smerom

14.02.2011 | Gustav Budinsky

Nový vládny dokument prichádza so správnymi podnetmi, no nie je dôveryhodnou stratégiou

  • Tlačiť
  • 0

Pri letmom pohľade na Revíziu budovania eGovernmentu – dokumentu o tom, ako si vláda predstavuje v strednodobom horizonte zavádzať elektronické služby – by mohol človek podľahnúť ilúzii, že politici začali konečne rozmýšľať. Alebo minimálne počúvať, čo hovoria ľudia z brandže už dlho.

Dokument totiž obsahuje niekoľko užitočných myšlienok, ktoré sa IT Asociácia Slovenska snaží predkladať politikom všemožnými spôsobmi už niekoľko rokov. V prvom rade azda po prvýkrát deklaruje, že súčasné, zvyčajne aj desiatky rokov zastarané procesy – čiže spôsoby a postupy, akými si vybavujeme veci na úradoch – nie sú až také dobré, aby sa oplatilo zakonzervovať ich nasadením drahých IKT systémov minimálne na ďalšiu dekádu.

Konkrétnejšie – nie je zlé elektronizovať formality, ktoré treba podstúpiť napríklad pri narodení dieťaťa. Bolo by fajn môcť nahlásiť prírastok na matriku online. Alebo si cez internet zažiadať o jednorazový príspevok pri narodení dieťaťa, s ktorým dnes treba chodiť na Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. Potešila by aj možnosť podať za novorodenca prihlášku do zdravotnej poisťovne bez toho, aby tam človek musel ísť osobne.

Ale nemohli by byť všetky tieto kroky automatizované? Nebolo by skvelé, keby stačilo v pôrodnici vyplniť so sestričkou cez tablet jeden e-formulár? Takže matku by po návrate z nemocnice čakal v schránke rodný list, karta poistenca a pri otváraní dverí by jej v mobile zapípala esemeska z banky oznamujúca, že príspevok na narodenie dieťaťa jej bol práve pripísaný na účet?

Druhá užitočná myšlienka, s ktorou sa podľa všetkého vládni predstavitelia stotožnili (spolu so Združením miest a obcí s ňou ITAS prišiel už pred piatimi rokmi), sú integrované obslužné miesta. Je založená na tom, že mnoho občanov si nevie a nebude vedieť bez pomoci vybaviť úradné veci elektronicky a potrebujú k tomu asistenciu. Preto by prospelo, keby na verejných a dobre dostupných miestach, napríklad miestnych úradoch, poštách, notariátoch, existovali terminály s odbornou pomocou, ktorá by ľuďom pomohla online služby využívať. Integrované obslužné miesta pritom umožnia vybavovať úradné agendy bez obmedzenia k miestnej alebo vecnej príslušnosti po celom Slovensku.

V dokumente o novom spôsobe budovania eGovernmentu sa dajú nájsť aj ďalšie pozitíva, napríklad snaha sprístupniť informácie verejnosti. Takže občania aj podnikatelia sa azda konečne online dostanú k dátam, napríklad o preplatku či nedoplatku na daniach alebo poistení, ktoré budú vedieť ďalej využiť.

To všetko sú cenné prínosy, ale zopár dobrých myšlienok ešte nerobí dobrú stratégiu. V dobrej stratégii by mali byť presné čísla – a nie nezmysly typu, že verejná správa míňa na info-komunikačné technológie ročne 1,3 až 2,6 mld. eur, hoci podľa renomovanej agentúry IDC má celý slovenský IKT trh objem 1,6 mld. USD (a z toho verejný správa tvorí pätinu).

Väčší problém ako zlé číslo je, že dokument sa väčšinou zameriava na životné situácie občanov, nie podnikateľských subjektov. Elektronický kataster je síce fajn služba, ale koľkokrát za život s ním príde bežný človek do styku? Je úplne logické a prirodzené, že väčšinu elektronických transakcií budú robiť firmy, ktoré zároveň nesú väčšie bremeno administratívnej záťaže. Preto by bol na mieste minimálne vyvážený prístup k týmto dvom cieľovým skupinám.

To najväčšie riziko by však mohlo spočívať v tom, ak by vláda poňala nový spôsob budovania eGovernmentu ako nový obrovský projekt, ktorý by mal ambíciu centrálne prehodnocovať všetky súčasné procesy všetkých úradov a inštitúcii a začať od podlahy maľovať niečo úplne nové. Takýto scenár by bol cestou do pekla, na ktorej by tri roky trvala len príprava koncepcií a štúdií.

Mať veľké ambície je milé a sympatické, ale dobré plány a ciele by mali byť okrem iného aj realistické, alebo inak povedané – dosiahnuteľné a uskutočniteľné. Znamená to byť pokorný a mať schopnosť odhadnúť vlastné sily, nepodľahnúť megalomanským víziám a niekedy si dať aj poradiť.

Pre úspech každej veľkej veci je kľúčová ešte jedna vec – efektívne riadenie. Dobre riadiť neznamená mať roztrieštené právomoci a ako bonus k nim pridávať ďalšie koordinačné inštitúcie bez jasne definovaných zodpovedností, ako to navrhuje vláda v Revízii budovania eGovernmentu. Namiesto pridávania strategických, výkonných a odborných koordinátorov do nekoordinovaného prostredia by azda bolo rozumnejšie, hoci politicky bolestivé, konsolidovať a zjednotiť súčasnú riadiacu štruktúru pre informatizáciu pod jeden orgán s jednoznačnou politickou zodpovednosťou. Aspoň by ľudia konečne vedeli, komu majú pokrok, aj zlyhanie pri budovaní eGovernementu prisúdiť.

Autor je prezident IT Asociácie Slovenska

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Bez byrokracie

Bez byrokracie
  • Počet článkov: 10
  • Priemerná čítanosť: 1396
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Ľudia z IT o tom, ako môžu info-komunikačné technológie zlepšiť verejnú správu.

Bez byrokracie

Bez byrokracie
  • Počet článkov: 10
  • Priemerná čítanosť: 1396
  • Priemerná diskutovanosť: 1
  • RSS blogu

O blogu

Ľudia z IT o tom, ako môžu info-komunikačné technológie zlepšiť verejnú správu.

Kalendár sa načítava...