Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Alfa Blog

Slovensko potrebuje praktický a efektívny prístup štátu k obrane

08.06.2015 | Alfa blog

Nemáme sformulovanú novú politicko-vojenskú víziu, ktorá by reflektovala prebiehajúce zásadné zmeny v bezpečnostnom prostredí.

  • Tlačiť
  • 1

Slovensko v súčasnosti realizuje výrazné zmeny v oblasti obrany bez aktualizácie takých zásadných dokumentov, akými sú bezpečnostná a obranná stratégia štátu. Rezort obrany ich očividne nepotrebuje. Pri svojom transformačnom úsilí a pri nákupoch výzbroje pre našu armádu sa spravidla odvoláva na Bielu knihu o obrane, ktorú vláda SR schválila už v roku 2013.

Problém však nespočíva len v aktuálnosti tohto dokumentu, ale aj v spôsobe jeho implementácie. Biela kniha o obrane mala byť totiž podľa slov ministra obrany SR rozpracovaná v ďalších dokumentoch, vrátane Rozvojového plánu rezortu obrany s výhľadom do roku 2024. Žiaľ, z verejne dostupných zdrojov je zrejmé, že rezort obrany takýto zásadný plán nemá a obstarávanie tovarov a služieb na účely obrany organizuje nekoncepčne a náhodne.

V rokoch 2013 a 2014 sa malo ďalej vykonať:

  • prehodnotenie a aktualizácia Obrannej stratégie SR,
  • vypracovanie Koncepcie rozvoja systému obrany štátu,
  • vypracovanie návrhu novely zákona o obrane SR a zákona o Ozbrojených silách SR.

Keďže tieto zásadné strategické kroky neboli realizované, bolo by zaujímavé vypočuť si zdôvodnenie rezortu obrany, na základe čoho dnes prebieha výstavba našej armády.

Ako sa dnes nakupuje?

Ak súčasné rozhodnutia o nákupoch hlavnej výzbroje pre armádu vychádzajú iba z Bielej knihy o obrane (bez Rozvojového plánu 2024) a verejnosti nedostupnej Koncepcie rozvoja Vzdušných síl OS SR, vyvoláva to prinajmenšom pochybnosti o transparentnosti a legitimite takýchto nákupov.

Slovensko navyše nemá sformulovanú novú politicko-vojenskú víziu, ktorá by reflektovala prebiehajúce zásadné zmeny v bezpečnostnom prostredí. Ak takouto víziou nedisponujeme, akoby sme stavali dom bez projektu.

Obrana štátu je vec verejná. Naši občania očakávajú nielen to, že budú otvorene a pravdivo informovaní o nákupoch drahej výzbroje a vojenskej techniky, ale aj to, že budú poznať jasné zdôvodnenie, prečo a akým spôsobom sú ich peniaze na takéto účely použité.

Priblížme si, o čo sa teda jedná. V súčasnosti je podpísaná zmluva na dodávky dopravných lietadiel SPARTAN a je intenzívne pripravované rozhodnutie o prenájmoch stíhačiek GRIPEN, ako aj minulý týždeň vyhlásený medzinárodný tender na obstaranie radarov stredného dosahu. Otázkou ale zostáva, na základe čoho sú prijímané takéto strategické rozhodnutia, ktoré zaviažu daňových poplatníkov na investície, ktoré nemajú v histórii SR obdobu, a ktoré budú presahovať horizont niekoľkých nasledujúcich desaťročí.

Čo sa sľúbilo a aká je realita

Súčasná vláda sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala, že vytvorí podmienky pre širší spoločenský a politický dialóg s cieľom dosahovania konsenzu v zásadných a dlhodobých otázkach zaručovania obrany SR. Napriek tomu však zámerne zahmlieva proces prípravy a realizácie týchto strategických rozhodnutí. Akoby sa bála otvorene informovať verejnosť o stovkách miliónov eur, ktoré hodlá preinvestovať a zaviazať nimi nielen budúce politické garnitúry, ale aj občanov SR na ich splácanie.

Zdôrazňujem, všetky obchody sú uzatvárané potichučky bez verejnej odbornej diskusie a bez širokého politického konsenzu. Práve široká zhoda by pri strategických rozhodnutiach predstavovala záruku transparentnosti a legitimity. Navyše je potrebné vyzdvihnúť, že kvôli zahmlievaniu týchto obchodov nie je jasné, v akej technickej konfigurácii sa jednotlivá výzbroj obstaráva, či takáto modernizácia vzdušných síl je technicky vhodná, ekonomicky efektívna a vojensky akceptovateľná. Ukazuje sa, že bublina spľasla aj v súvislosti spoločného nákupu radarov s ČR.

Rovnako sa dá povedať, že projekt modernizácie bojových vozidiel pechoty (BVP) má veľmi vážne trhliny, stagnuje a jeho pokračovanie je dnes viac ako neisté. Celý proces realizácie projektu bol neodborne urýchlený. Podľa mediálneho vyjadrenia ministra Glváča počas IDET 2013 v Brne, prvé modernizované BVP malo zísť z výrobného pásu na prelome rokov 2013 a 2014. Už vtedy bolo jasné, že je to nereálne.

Takýto nesystémový a netransparentný prístup súčasnej vlády k strategickým projektom zakladá vážny predpoklad na vznik káuz, ktoré nakoniec budú odčerpávať energiu, čas a významné verejné zdroje na prešetrovanie a prípadné súdne konania v budúcnosti. V tomto by sme sa naozaj mali poučiť od ČR.

Je zrejmé, že Slovensko potrebuje viac praktický a efektívny prístup štátu k obrane a získanie podpory širokej verejnosti pri strategických rozhodnutiach o použití dostupných zdrojov na zaručenie obranyschopnosti štátu a bezpečnosti našich občanov.


Ivan Máčovský je vedúci stálej pracovnej skupiny strany SIEŤ pre národnú obranu.

  • Tlačiť
  • 1

Alfa Blog

Alfa Blog
  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1372
  • Priemerná diskutovanosť: 2
  • RSS blogu

O blogu

Kvalitná diskusia o verejnej politike je založená na argumentoch a dátach. Na blogu think-tanku Alfa budeme prinášať príspevky, ktoré k takejto diskusii chcú prispieť. Edituje Silvia Hudáčková.

Alfa Blog

Alfa Blog
  • Počet článkov: 19
  • Priemerná čítanosť: 1372
  • Priemerná diskutovanosť: 2
  • RSS blogu

O blogu

Kvalitná diskusia o verejnej politike je založená na argumentoch a dátach. Na blogu think-tanku Alfa budeme prinášať príspevky, ktoré k takejto diskusii chcú prispieť. Edituje Silvia Hudáčková.

Kalendár sa načítava...