Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako motivovať nemotivovateľných zamestnancov?

13.10.2014 | Alexander Birčák

Diskusia (19 reakcií)

14.10.2014 | ataman

Dakujem za zaujimavy clanok. Pocas mojej pracovnej praxe v rozlicnych firmach som si vsimol, ze vela ludi je nemotivovanych a manageri s tym nic nerobia. Motivacii sa firmy nevenuju a problemy riesia az ked da zamestnanec vypoved, co je neskoro. V prvom rade musi byt manager dobry psycholog a vediet s ludmi pracovat a v druhom rade odbornik vo svojom obore. Bohuzial realita je niekedy uplne inde ako teoria v knihach.

16.10.2014 | Alexander Birčák

Potešila ma Vaša reakcia.
Máte pravdu, že motivácii sa mnoho firiem nevenuje. Je to preto, že ako sám píšete, dobrý manažér by mal byť aj dobrým psychológom. A to sa ľudia obvykle nemajú kde naučiť.
Ja som v Prahe 12 rokov pracoval na riaditeľských pozíciách v rôznych zahraničných firmách. Zažil som šéfov, ktorí boli motivační "antitalenti", ale zažil som aj šéfov "motivačných aristokratov". A tiež som sa intenzívne venoval osobnému rozvoju.
Dnes tieto skúsenosti využívam pri svojich školeniach. Zúčastňujú sa ich ľudia, ktorí sa s motiváciou iba zoznamujú, ale stretávam aj ľudí, ktorí sa štúdiu motivácie venujú už dlhšiu dobu a sú otvorení novým myšlienkám.
Faktom je, že na moje školenia chodia častejšie ľudia z firiem so zahraničným kapitálom, aj keď aj domáci podnikatelia sa o motiváciu zaujímajú.

14.10.2014 | Oskarka

Ako motivovať zamestnancov, ktorí chodia do práce hlavne pre peniaze, ale vedenie firmy nechce vyšší výkon odmeňovať vyššou mzdou?

16.10.2014 | Alexander Birčák

Keď ľudia nemôžu vyriešiť nejaký problém, prechádzajú piatimi etapami riešenia problému. Sú to tieto etapy:
1. Ignorácia,
2. Hnev,
3. Vyjednávanie,
4. Smútok,
5. Zmierenie.
Keď sa objaví problém, človek to najprv ignoruje (1. etapa). Často to pomôže a problém sa buď vyrieši sám, "vyhnije", alebo ho vyrieši niekto iný.
Ak sa problém nevyrieši, následuje Hnev (2. etapa). Hnev spočíva v tom, že človek chce zmeniť všetkých okolo seba. Často to funguje, a ľudia okolo neho sa zmenia a problém je vyriešený.
Ak sa tým problém nevyrieši, človek obvykle prejde do Smútku (4. etapa). Smútok je stav, keď si človek hovorí, že nemá zmysel pokračovať v pokusoch zmeniť iných ľudí. Je to energeticky veľmi vyčerpávajúci stav. Po čase sa človek ale oklepe a vráti sa do 2. etapy - Hnevu. A tak môže prechádzať z Hnevu do Smútku niekoľko veľa krát.
Nakoniec sa niektorí prepracujú do Zmierenia (5. etapa). Zmierenie znamená, že človek nad problémom "zlomí palicu" a definitívne sa rozhodne nepokúšať sa o ďalšiu zmenu iných ľudí.
Len niektorí jedinci sa dopracujú k Vyjednávaniu (3. etapa). Vyjednávanie spočíva v tom, že človek chce zmeniť realitu tým, že zmení najprv sám seba. Použiva "zázračnú otázku" ktorá znie: "Čo mám urobiť pre to, aby sa problém vyriešil podľa môjho priania?" A kladie si ju dovtedy, kým si nevytvorí stav mysle "Sloboda možností". Potom si vyberie možnosť, ktorá mu vyhovuje najlepšie.
To, aby sa človek dopracoval k Vyjednávaniu si vyžaduje buď vedomý tréning v dospelosti, alebo výchovu v prostredí, kde sa problémy riešia Vyjednávaním.
Netrénovaný človek sa stáva otvoreným pre Vyjednávanie práve tým, že si zažije poriadný Smútok. A to je súčasne odpoveď na Vašu otázku, ako dostať vedienie firmy k Vyjednávaniu o vyšších platoch za vyšší výkon. Je treba počkať, kedy bude vedenie firmy v dostatočne veľkom Smútku a potom vhodným spôsobom navrhnúť jeho riešnie Vyjednávaním.
Snažil som sa Vám odpovedať čo najstručnejšie. O piatich etapách riešenia problému, o "zázračnej otázke" a "Slobode možností" píšem podrobnejšie v mojej knihe Příručka úspěšných. Ukážku z nej si môžete stiahnuť na odkaze pod mojou fotografiou, alebo si ju môžete kúpiť v kníhkupectve.

16.10.2014 | Oskarka

Ďakujem za Vašu podrobnú a užitočnú odpoveď.

15.10.2014 | tono.hajduk

Techniky na pracu s podvedomim ? .. robite si dufam len zarty.

16.10.2014 | Alexander Birčák

Z psychoterapie a iných techník na prácu s podvedomím sa dajú robiť žarty, keď ich človek nepotrebuje. Takému rušňovodičovi, ktorému skočil sebevrah pod vlak po tej tragédii veľmi do smiechu nebude. Naopak, techniky na prácu s podvedomím mu môžu pomôcť zaradiť sa znova do pracovného procesu.

16.10.2014 | tono.hajduk

Pisete o motivacii, nie psychoterapii. Motivacia je kazdeho osobna vec, jej ovplyvnovanie, tak ako to opisujete je viac manipulaciou, ako transparentnou komunikaciou, co je zasah do osobnosti cloveka (nech je akakolvek) a manipulacia s jeho volou. Ti veduci pracovnici co sa do moderovania motivacie (co kritizujete v uvode) clanku ) svojich zamestnancov nepustaju, Vas postup len nezdielaju.

16.10.2014 | Alexander Birčák

Vonkajšia motivácia je tiež určitá manipulácia s vôľou človeka. Vy ste si dali tu prácu, že ste mi napísali dva príspevky do diskusie. Čo som s Vami urobil - zmotivoval som Vás, alebo zmanipuloval, aby ste to urobili? Veď ja som v článku iba popísal, ako sa dá prekonať prekážky motivácie.
Píšete: "Motivacia ..., jej ovplyvnovanie, tak ako to opisujete je viac manipulaciou, ako transparentnou komunikaciou."
Zaujímalo by ma, prečo si myslíte, že navádzam v článku šéfov na manipuláciu?
Ak si prečítate pozorne môj článok, tak ja nenavádzam, aby šéfovia robili svojim zamestnancom psychoterapiu. Ja iba upozorňujem, že jednou z prekážok motivácie môžu byť emočné bloky. A tie sa odstraňujú pomocou mentálnych techník. Predposledná veta môjho článku jasne hovorí: "K prekonaniu takého emočného bloku je treba využiť pomoc odborníkov."

16.10.2014 | tono.hajduk

Skusim to zjednodusit - motivacia je vlastnostou osoby, akykolvek sposobom ju ovplyvnovat je z mojho pohladu nepripustne. V pracovnom vztahu aj dotazovanie na motivaciu (alebo demotivaciu) je prilis tenky lad a z profesionalneho hladisku ktokolvek kto pracuje s ludmi, by sa tomu mal vyhnut. Ja chapem, ze hladate ako poradit manazerom ako narabat, pracovat s ludmi.

16.10.2014 | Alexander Birčák

Aj ja rád veci zjednodušujem. Moja definícia motivácie je: Urobiť tak, aby to ten človek CHCEL urobiť.
Manipulácia je, ak urobíme tak, aby to ten človek MUSEL urobiť.
Ak ste niekedy robili šéfa, možno si viete predstaviť situácie, kedy je treba na zamestnancov zatlačiť, inak požadovaná práca nebude hotová včas. A to je príležitosť pre manipuláciu. Ja si myslím, že nemanipulovať sa nedá. Otázkou je, či to robíte trvalo udržateľným spôsobom (eticky a šikovne), alebo takým spôsobom, že Vaše vedenie ľudia odmietnu.
Pre mňa je kritériom správnosti zvolenej metódy to, či to funguje trvalo udržateľne.

16.10.2014 | tono.hajduk

Nemanipulovat sa da. Robil som s ludmi a nadalej robim ... zatial sa mi oplatilo komunikovat transparentne, ale moje prostredie je asi znacne odlisne od Vasho, preto si mozem takyto pristup a postoj dovolit. Cenim si diskusiu s Vami.

16.10.2014 | Alexander Birčák

Zdá sa, že považujete transparentnú komunikáciu za niečo, čo vylučuje manipuláciu.
Predstavte si situáciu, že Váš zamestnanec dlhodobo neplní úlohu. Vy mu poviete: "potrebujem, aby si tú prácu dokončil do piatku, inak si na ňu nájdem niekoho iného." Podľa mňa to je transparentná komunikácia, ale súčasne aj manipulácia. V mojom ponímaní manipulácie to je Diktát. Urobíte tak, aby tú prácu Váš zamestnanec MUSEL urobiť. To, či ju skutočne urobí ukáže až prax.
Aj ja si vážim diskusie s Vami. Osobne som stúpencom otvorenej komunikácie - hrať s otvorenými kartami, aby som bol pre svojich podriadených i nadriadených predvídateľný. To im umožňuje sa zariadiť podľa svojho pri komunikácii so mnou :-)
Nezdá sa mi, že by bolo moje prostredie až tak odlišné od Vášho. Skôr si myslím, že to je nejednotnosť nášho názvoslovia, ktorá nás zdanlivo stavia na opačné strany barikády.

16.10.2014 | tono.hajduk

Diktat :) .. ved prave o ukolovani je vztah zamestnavatel zamestnanec - ked niekoho zaukolujem, tak to nepovazujem za diktat. Koniec koncov pokial nie ste na vrchole pyramidy, tak kazdy z nas je ukolovany. Vyhrazat sa "najdem niekoho ineho" je tiez trochu suteren v komunikacii a nemyslim si, ze by sme sa mali pohybovat v diskusii az tak "nizko". Ako povazujem motivaciu za osobnu vec kazdeho z nas, tak zaroven sa spolieham na inteligenciu a uvedomelost kolegov, ze nevznikne situacia "dlhodobo neplni ulohu". Ak sa tak stane, tak je to jasny odkaz, ze kolega / zamestnanec nema na tu pracu chut ci dispoziciu. Mozno vtedy je na mieste otazka "ci ho ta praca bavi" .. ak nie, tak si tak, ci tak treba najst nahradu - v zaujme toho cloveka. Sucasna doba prinasa velku slobodu vybrat si miesto prace skoro bez obmedzeni.

17.10.2014 | Alexander Birčák

Ak niekoho úkolujete, tak to podľa môjho názvoslovia je buď vonkajšia motivácia, alebo manipulácia. Ak ste si team ľudí nevybudovali sám, ale zdedili, určite sa v ňom nájdu aj ľudia, ktorí nechcu/nevedia/nemôžu s Vami spolupracovať. A po vyčerpaní kooperatívnych možností možno dôjde aj na "suterén v komunikácii". Ak má šéf problém použiť "suterén" v komunikácii, tak je pravdepodobné, že ho do toho suterénu nespolupracujúci zamestnanci zatiahnu a urobia mu zo života peklo. Ale to teraz hovoríme o manipulácii.
Môj článok je prvotne o prekážkach prirodzenej motivácie a ako ich prekonať, aby sme nemuseli používať "suterén komunikácie" :-)

Teraz som si uvedomil, v čom spočíva nejednotnosť nášho názvoslovia. Na svojom školení "Tajomstvo motivácie ľudí odhalené" (http://www.albisa.sk/tajomstvo-motivacie-ludi-odh­alene/) definujem, čo je to Motivácia.
Motivácia v pravom slova zmysle je vnútorná potreba človeka niečo robiť/nerobiť. Ak na túto motiváciu pôsobíme z vonku, aby sme dosiahli požadované správanie človeka, tak to je Stimulácia.
V bežnej reči ale ľudia nerozlišujú medzi Motiváciou a Stimuláciou, používajú slovo Motivácia ako synonymum Stimulácie.
Takže keby mal byť nadpis môjho článku pedantne presný, tak by asi znel: "Ako stimulovať demotivovaných zamestnancov." Kto vie ale, či by zaujal toľko čitateľov, ako súčasný názov.

16.10.2014 | Alexander Birčák

Bloger sa rozhodol skryť tento komentár pre porušenie pravidiel diskusie

20.10.2014 | Lienka1

Dobrý deň. Myslím si, že v predchádzajúcej diskusii ste poslednou odpoveďou veľmi trefne vystihli rozdiel medzi motiváciou a stimuláciou a to by bol podľa mňa dobrý námet na samostatný článok.
Ja tiež rada veci držím jednoduché (v angl. to znie lepšie - "keep it simple" :) ).
mám niekoľkoročné skúsenosti s riadením ľudí a som už zopár rokov konzultantom pre firmy, ich riadenie a optimalizáciu procesov s orientovaním na výsledok.
moja doterajšia neotrasiteľná skúsenosť je, že pokiaľ človek nepracuje s dobrým výsledkom, robí chyby alebo v nejakej forme "lajdáči", tak buď to NEVIE robiť alebo NECHCE. Ten prvý prípad sa dá vyriešiť objasnením, štúdiom, tréningom, praxou... Tá druhá je bytostne naviazaná na motiváciu.
Ideálne je podľa mňa ľudí NEDEMOTIVOVAŤ, aby "nestratili" hodnotné účely, s ktorými mohli na svoju pozíciu nastúpiť. Potom buď manažér pomôže obnoviť pracovníkovi pôvodné účely, resp. dať nové (stimulovať) alebo jednoducho príde o schopného človeka, ktorého vlastnou demotiváciou už vlastne stratil. No vždy je to o rozhodnutí daného pracovníka, čo s tým urobí.
A ešte malý dodatok (tiež z vlastných skúseností) - peniaze ako hlavná motivácia pre prácu ešte nikdy nič dobrého nepriniesli rozhodne nie lojálneho človeka, o ktorých je v súčasnosti naozaj núdza... Ďakujem za podnetný článok a prajem všetko dobré.

20.10.2014 | Alexander Birčák

Dobrý deň, Váš príspevok ma potešil a inšpiroval k ďalšiemu článku :-)
V poslednej dobe ma veľmi inšpirovala kniha Daniela Pinka "Čo nás poháňa". Súhlasím s ním, že každý človek má vnútornú motiváciu niečo robiť. Ak chodí do práce s úmyslom pracovať a ak je na správnom mieste, ktoré zodpovedá jeho vnútornej motivácii, potom by mal podávať dobré výkony.
Ak to nerobí, tak bude DEMOTIVOVANÝ. Informačné, predsudkové a emočné bloky môžu byť príčinou jeho demotivácie. A v článku popisujem, ako tie bloky jednoducho odhaliť a odstrániť (aspoň veľkú časť z nich).
Súhlasím s Vami, že veľa šéfov svojich zamestnancov v urputnej snahe motivovať skôr demotivuje. To je keď chcú zamestnancom podsunúť svoje dôvody, prečo podávať vysoké výkony. Na mojom školení "Tajomstvo motivácie ľudí odhalené" je tým odhaleným tajomstvom skutočnosť, že namiesto urputnej motivácie je efektívnejšie prečítať na človeku jeho vnútornú motiváciu a potom mu prideliť prácu, ktorú sám chce robiť. Aj keď to nie je vždy také ideálne, niekedy sú aj práce, o ktoré sa nikto netrhá a pri prideľovaní ktorých je treba použiť trocha nátlaku.
Čo sa týka peňazí - človek by mal byť v práci primerane dobre finančne ohodnotený. Ak robí prácu, ktorá ho baví, potom ponuka vyššieho platu nebude dôvodom na zmenu zamestnania.
Ak žije nad priepasťou finančného krachu, jeho výkonom v práci to obvykle veľmi nepridá. Aj keď na druhej strane potreba zarobiť určitú sumu peňazí môže byť aj stimulačná :-)

29.10.2014 | Lienka1

Pozdravujem ešte raz :)
ďakujem za Vašu reakciu. Presne tak, vnútorná motivácia je kľúčom. Nájsť ju u svojich ľudí rovnako ako aj ich potenciál, môže priniesť skutočnú satisfakciu pre obe strany :)
A s tými peniazmi - úplne s Vami súhlasím. Niet nad spravodlivé odmeňovanie. Mala som skôr na mysli, že keď sa stanú peniaze tým prvým a hlavným motorom, spravidla to trvá len dočasne - kratšie-dlhšie, no vždy len nejakú dobu. Pokiaľ sa človek nakoniec v danej práci nenájde, buď sa z neho stane "robot", príde do práce, odkrúti si svoje, "o štvrtej padla" a zajtra zas... alebo v sebe objaví, k čomu ho to naozaj ťahá, nájde odvahu a pôjde za svojimi skutočnými snami. Sú samozrejme rôzne osudy, nechcem ľudí škatuľkovať. V každom prípade najlepšie je robiť všetko preto, aby sme sa priblížili k ideálu :)
Tiež sme dali dokopy eBook zdarma, kde dávame náš pohľad okrem iného aj na to, ako vrátiť ľudí na palubu. Ak by ste mali záujem, stiahnite si na www.consultpoint.sk. Poteší ma Váš názor :)
A teším sa na ďalší článok!
Elena Vargová

Alexander Birčák

Alexander Birčák
  • Počet článkov: 4
  • Priemerná čítanosť: 4419
  • Priemerná diskutovanosť: 7
  • RSS blogu

O blogu

Som biznis kouč a školiteľ. Už takmer 20 rokov pomáham šéfom rozbiehať nové veci a motivovať ich ľudí. Pri motivácii ľudí je dôležité zistiť, akú má dotyčný človek vnútornú motiváciu. Čo by najradšej robil, aj keby za to nedostal zaplatené. Potom mu môžeme zadať prácu, ktorú chce robiť sám od seba a nemusíme ho do toho poháňať. Viete odlíšiť Flegmatika od Cholerika? Potom viete určiť aj ich vnútornú motiváciu. Ako na to sa dozviete v e-booku „Motivácia: Čo nás poháňa a prečo si s niekým nerozumieme“. Stiahnite si ho bezplatne tu >>>