Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prichádza búrka - svet príde o 78 miliónov pracovných miest

25.08.2019 | Milan.Polešenský

Diskusia (17 reakcií)

25.08.2019 | Roman Kanala

V slobodnom svete ponúkajú univerizty aj kurzy "continuing education", permanentného vzdelávania. V Ženeve také kurzy stoja tisíce frankov ako MBA, lebo škola poskytne priestory a infraštruktúru zdarma, no prednášajúci sú znovku, z priemyslu, z praxe, a dostanú 2 tisícky na deň, čo je bežný tarif experta. Ak sú prednášajúci zamestnancami univerzity, tak im z toho časť vezme univerzita, lebo sú už aj tak platení školou.

Na kurzoch sa študenti dozvedia veci, aké by sa v škole nepreberali, lebo sú buď príliš špecializované, alebo príliš nové, alebo príliš interdisciplinárne. Napríklad najnovšie právne predpisy v oblasti energie a stavebníctva, alebo ISO 15001, alebo nejaké triky v R či Pythone pre data science.

http://www.swissuni.ch

26.08.2019 | Milan.Polešenský

Presne tak, súčasná doba si vyžaduje neustále prispôsobovanie sa novým požiadavkám trhu práce. Je dôležité prepájať formálne a neformálne vzdelávanie a využiť vo formálnom vzdelávaní know-how od zamestnávateľov. Umožní nám to prepojiť obsahy formálneho vzdelávania s reálnymi potrebami trhu práce.

U perspektívnych zamestnancov je potrebné (okrem odborných poznatkov) rozvíjať aj tzv. prierezové kompetencie a jemné zručnosti, napr. tvorivé myslenie, tímová práca, projektové myslenie, rozvoj komunikačných kompetencií...

V Iuvente organizujeme ročne niekoľko desiatok takýchto neformálnych vzdelávaní. Najžiadanejšie boli vždy vzdelávania týkajúce sa projektového manažmentu...

26.08.2019 | @@@

ešte sa to da tak že o par rokov tu bude polovica pracujucich učiť tu druhu polovicu :D :D :D ...

26.08.2019 | ivansk

budúcnosť patrí oborom ako "psychológia robotov" alebo pre manuálne zručných bude namiesto behania v amazon sklade voľné miesto servisáka robotov behajúcich v sklade.

26.08.2019 | Niless

Pan autor, v kolkych fabrikach ste boli posledne dva roky?
Ja minimalne 50tich. A poviem len tolko nevidel by som to tak cierne.

Robot sa oplati na velky objem vyrobkov rovnakych parametrov a pasovu vyrobu. Chcete zmenit dizajn, kvalitu, parametre? Musi prist specialista a to prerobit. Investicne naklady na robota? Obycajny zvaraci automat ide od 30-40 tis. aj do 200 tis. €. Ale take nieco neakupianapr taky opravcovia zeleznicnych vagonov a stale sa im oplati zaplatit nadstandardne ludi.

Apropo kym Robotizacia kym nepride s AI ale tou skutocnou potom mozme este lan zacat riesit pracovne miesta.

26.08.2019 | FeroImrecze

Teória je to pekná ale prax ide opačným smerom. Namiesto tvorivosti sa dnes firmy aj štát snažia automatizovat úplne všetko často s rozpačitými výsledkami. Napríklad kedysi inteligentných a tvorivých opravarov a servisakov už pomaly nenájdete. Všade vám rovno odporučia pokazené tovary vyhodiť a kúpiť nové. Dokonca aj pri prístrojoch s cenou v tisícoch eur firmy rušia pozarucne servisy. Alebo som skúšal elektronický prepis auta. Všetko pekne až na to že nakoniec tak či tak musíte prísť osobne na políciu na fyzickú kontrolu auta a vypísať k tomu všetky papiere rucne. Alebo automatické pokladne v Tescu kde to človeku trvá dlhšie ako klasickej pokladnicke lebo pri každej druhej položke to vyhodí nutný manualny postup obsluhy. A tak pokladničky ktoré doteraz sedeli a blokovali behajú medzi samoobsluznymi stojanmi od jedného k druhému. Úspora nevyzerá byť ziadna.

27.08.2019 | @@@

ale ved to je dobre ...zober si že stale napriklad aj v tom tescu postrebuju tych zamestnancov rozdiel je už len v tom že ten zamestnanec už manko nevytvori takže ho ani nedoplaca ....takže nakoniec ej to prinos aj pre zamestnancov ...pripadne straty su problemom len samotnej firmy ktora si to da nahradiť u somatnych zakaznikov vyššimi cenami :D :D :D

30.08.2019 | sammy_dlx

odkedy u nas v tescu zaviedli samoobsluzne pokladne tak som klasicku kasu nepouzil ani raz. samoobsluzne kasy mi setria cas, kedze pred normalnymi pokladnami su obvykle rady dlhe 5 metrov a cloveku platba trva niekolkonasobne dlhsie (najma ak kupuje len 3-4 veci).

27.08.2019 | PaloK

Opisem to na priklade rozhovoru, ktory som si nechtiac vypocul v jednom BA business centre. Rozpravali sa dvaja kolegovia nadnarodnej IT firmy. Jeden sa druhemu stazoval, ze firma spusta projekt "automatizacie", ale ktoreho cielom nie je zefektivnenie procesov a zmena naplne zamestnancov. Citujem "Takze nebudeme 3x efektivnejsi, ale budeme generovat 3 krat viac sracciek."

A presne o tom to je. Kym nebola automatizacia, ludia sa venovali len potrebnym uloham a cerpali len potrebne zdroje. Od prichodu automatizacie sa zrychluje tempo generovania sracciek. Ci uz vyrobkov, alebo sluzieb.

30.08.2019 | sammy_dlx

...a uz si videl cloveka, ktory sa potesil akejkolvek zmene na svojom pracovisku? :-)
Samozrejme, ze na to budu spociatku vsetci nadavat, to plati duplom v ostblocku.

30.08.2019 | sammy_dlx

...a mimochodom, problem, ktory hore popisujes, nespociva v automatizacii, ale v nezmyselnej praci ;-) takze mimo misu...

27.08.2019 | chr

Nemyslím si ,že roboty budú lepšie ako ľudia. A ani AI nedokáže nahradiť človeka. AI dokáže spracovať len tie úlohy , ktoé má vyskúšané a inplantované vo forme počítačového programu. Samoučenie u AI v praktických podmienkách je veľmi problematické . A nezmení sa to ani v strednodobej budúcnosti. Opravujem CNC stroje , roboty , technologické celky veľmi dlho a viem , že HW sa nejako moc nezmení . Načo nám je robot , ktorý sa pokazí každých 30 pracovných hodín. ´Ďalší dôležitý aspekt , a asi najdôležitejší , je etická a právna zodpovednosť takýchto mysliacich strojov a AI. Tu narazíme na problémy , ktoré budú ovplyvňovať nasadzovanie takýchto systémov. Ale ako to bude skutočne , tak na to musíme počkať a potom uvidíme.

30.08.2019 | sammy_dlx

Dnes nejde o plnu nahradu a o to sa ani nikdo nepokusa.
Napr. casti uctovnictva sa uz zacinaju automatizovat cez robotizaciu procesov (RPA). Fokus je pritom na vysoko repetitivnych manualnych aktivitach. Vdaka RPA dokazes usetrit kludne 70% ludi na oddeleni, co je relevantne samozrejme len pre velke korporaty ako napr. banky, telekomunikacie, poistovne ci distribucky so stovkami tisic klientov. Takze namiesto 40 ludi radovych zamestnancov, 5 team leadov a 1 manazera zrazu potrebujes len za hrst expertov, ziadneho team leada (a toho manazera). Setris mzdy ale samozrejme aj prevadzkove naklady (nizsie naroky na HR, obsadzovanie pozicii, benefity a vedlajsie naklady ako pocitace, ci najom, kedze potrebujes menej priestoru).
Postupne budu tieto stroje coraz sofistikovanejsie, otazka je kam sa ten vyvoj dostane a ako rychlo - to dnes nikto nevie odhadnut.

02.09.2019 | chr

Takto to vyzerá veľmi pekne . Podal si tému samozrejme optimisticky. Vysoko optimisticky. Ale technická prax hovorí , že zlaté technické 60% pravidlo je stále platné . V praxi to bude vyzerať tak , že v RPA síce ušetríš ľudí ale na riešenie problémov napr . kontakt so zákazníkmi a ich systémom bude spôsobovať väčšie problémy a tým pádom bude treba posilniť ľudmi túto činnosť. Neverím tomu , že presvedčíš ekonomický svet , aby si napr vystavolal faktúru od dodávateľa ty ako odberateľ sám sebe a dodávateľovi si len poslal jej kopiu aby si ju zaevidol u seba . Takže s úsporami ľudí , to nie je také jednoduche a celá problematika sa mu sí podať komplexne. A tvoja úspora 70%ľudí sa podľa môjho odhadu zníži niekde na uroveň 20-25% pri zachovaní obratu na zamestnanca. Netvrdím , že k úspore nedôjde . Len si myslím , že aj táto úspora sa bude musieť reálne naplánovať a nie čakať , čo aké číslo bude na konci . Táto problematika je moc komplexná , moc veľká a preto si myslím , že aj moc fiktívna. Počkáme a uvidíme .

27.08.2019 | FeroImrecze

Ani v takom stavebníctve uplatnenie robotov príliš nevidím. Kto niekedy robil na stavbe vie že je to o neustálej improvizacii.

03.09.2019 | hulo11

Roboty ako také na stavbách nevidno, ale mechanizácia a automatizácia pokročila neskutočne. Hoci len také betónové preklady, ktoré kúpiš hotové a nemusia sa robiť na stavenisku, množstvo rohových a ukončovacích prvkov. Stavebnicové systémy namiesto na mieru vyrábaných/zváraných na stavbe. Bagre a minibagre nahradili kopačov, potrubie popod cestu pretlačí mašina bez potreby rozkopávky. Vieš kúpiť hotové mokré aj suché špeciálne betónové a maltové zmesi, lepidlá. Elektrické, pneumatické a aku náradie nahradilo a urýchlilo veľa ľudskej práce. Namiesto partie podrž-podaj si dnes majster vezie so sebou plné auto strojov.

29.08.2019 | Filip Vítek

S príspevkom ako takým súhlasím. Diskusia pod nim len dokazuje, že táto téma sa na Slovensku výrazne podceňuje. Väčšina štúdií, ktoré sa zaoberajú tým, aké profesie naopak sa posilnia, sa však dopúšťa opakovane tej istej chyby: Myslia si, že dátoví analytici bude odvetvie, ktoré z tejto zmeny vyťaží. To je veľké nepochopenie situácie a tu pripájam pohľad na to, prečo to tak nie je: http://mocnedata.sk...

Milan Polešenský

Milan Polešenský
  • Počet článkov: 1
  • Priemerná čítanosť: 6811
  • Priemerná diskutovanosť: 17
  • RSS blogu

O blogu

Vyštudoval som politológiu a v súčasnosti pracujem v IUVENTE - Slovenskom inštitúte mládeže.

Moje odkazy