Diskusia (23 reakcií)

  • 14.9.2012 / pavelo / Reagovať

    Bolo by zaujimave to porovnat s tym ako na tom boli lekari.
    Mam obavu, ze by ste dostali odpovede, ze mali horsiu vychodziu poziciu… plat im zvyseny bol (ucitelom tipujem, ze nebude).
    .
    Inak k odpovedi c.2.: celkom by ma zaujimalo cim tam “mladez tuziaca odist” zdovodnuje svoj nastup do ucitelskych radov.

    • 14.9.2012 / labudik / Reagovať

      Lekári mali daleko horšiu pozíciu a uvidíte/ ked sa to potom porovná/ že aj priebeh bol u nich horší
      Lekári nemohli úplne zavrieť nemocnicu ako učitelia a podobne.
      Učitelom stačí nebyť úplne hlúpy a opakovať štrajky a musia to mať vyhraté.

      • 15.9.2012 / Stanislav Boledovič / Reagovať

        Dovolím si nesúhlasiť. Podľa mňa lekári majú lepšiu pozíciu z 2 dôvodov:
        - politická relevancia pre politikov — v realizovanom celoslovenskom prieskume vyšlo, že najdôležitejšia téma pre voličov je zdravotníctvo. Riskovať kolaps zdravotníctva preto je pre politika obrovským politickým hazardom. Emócie počas štrajku možno neboli úplne na strane doktorov, ale počas volieb, by prípadne vážne ochromenie zdravotníckej starostlivosti volič spočítal v prvom rade politikom ktorý rezort viedli
        - v školstve (na rozdiel od zdravotníctva) je 80% žien — každý politik si vie interpretovať tento fakt, s ohľadom na akcieschopnosť zamestnancov. Tzn kým u lekárov reálne hrozílo, že si zbalia kufre a pôjdu robiť chirurgiu do Anglicka či Izreala, u učiteliek toto ani náhodou nehrozí. Majú rodiny a deti, a ich pracovná mobilita je nulová. Kým chlap môže chodiť na týždňovky či inak za prácou do zahraničia, žena sa musí starať o rodinný krb

        • 15.9.2012 / labudik / Reagovať

          1.Lenže u lekárov nebola zdaleka taká jednotnosť ako u učiteľov!
          Ak by bolo u lekárov 80% z nich podaných výpovedí, či inak reálnym činom vyjadrená podpora štrajku a to v sume 80% z nich tak ako u učitelov, tak by u lekárov nebolo o čom, a lekári by štrajk vyhrali v daleko skoršom termíne.
          Viete ako to bolo u lekárov-jednalo sa o nemocničných-
          reálna ich podpora bola ani nie v 30% z nich
          čIžE OBROVSKý ROZDIEL
          2.ani lekári nemohli v počte 2000 len tak odísť do zahraničia, tak ako učitelia—čiže aj u nich bola rozhodujúca len a len jednota podpory štrajku
          a tá je u čitelov daleko vyššia!
          A za dalšie: učitelov nemôžu zastrašiť vyhlásením protiústavného núdzového stavu, či protiprávne im zakázať štrajk ako železničiarom

          A to s tým chlapom- dovolím si tvrdiť, že ženské pokolenie v lekárskom štrajku bolo početnejšie a pevnejšie ako to mužské-bolo to tak, a malo aj svoje logické dôvody-
          takže tak.

    • 15.9.2012 / Stanislav Boledovič / Reagovať

      To je výborná otázka. Sám nemám odpoveď a idem sa to opýtať mladých učiteľov, dám potom vedieť čo som zistil.


  • 14.9.2012 / minewka / Reagovať

    Zaujímalo by ma, akého politického zmýšľania je tvorca blogu..:-)

    Už by mohlo konečne skočiť to pýtanie “chcem lebo som XY”…ale mohlo by prísť “chcem, lebo som dokázal XY”.

    Nesúhlasím s plošným zvyšovaním platov všetkým v akejkoľvek profesii. Treba zvyšovať tým, ktorí sú DOBRÍ.Len to bude motivovať snažiť sa robiť viac, ako musím. Motivovať priemerných, aby boli lepší…a podpriemerných aby odišli do iného zamestnania…

    To, že niekde je škola v katastrofálnom stave je často vecou len neschopného vedenia. Prečo sa niekde dá a niekde nie? (a neoháňajme sa “známosťami” – tie “známosti” sú často len o tom, že dvihnem zadok a začnem poriadne makať…)..preto je pre mňa neprijateľné nejaké “nalievanie peňazí”, či už platové, alebo priamo do škôl…nerieši to príčinu, len následok.

    Úcta sa nedá vynútiť. Treba si ju zaslúžiť.

    Kedy vymiznú tie červené vlajočky z krvi Slovákov??

    • 14.9.2012 / milanll / Reagovať

      Ked zmizne z ich hlav ta hlupa a nestastna ideologia.
      Tvoja myslienka o motivacii je vyborna, pokial by som ju vsak uplatnil na teba, nemala by s dostavat plat ziadny.
      Rozdelujes totiz spolocnost na zaklade tej retardovanej ideologie, co je takou domenou vychodnej Europy.
      Vyber sa niekedy do sveta, nielen preto, aby si zistila, v akom nezmysle zijes, ale tak isto, aby si zistila, ze tvoja ideologia je v priamom protiklade s tym, co si pod tymito politickymi pojmami myslia v civilizovanych krajinach.

      • 14.9.2012 / minewka / Reagovať

        K veci. Čo konkrétne si myslia pod týmito “politickými” pojmami v civilizovaných krajinách?

        A akú vešteckú guľu používaš?? :-D Že vieš, kde som bola a kde nie?

        Hlavne, že ty žiješ v “zmysle” :-D

        • 14.9.2012 / milanll / Reagovať

          Pozri sa, ja sa ospravedlnujem za ten vybuch, ale to vnasanie politickej ideologie do kazdej oblasti zivota je uz neunosne.
          .
          V civilizovanych krajinach pod tymtio pojmami nemyslia nic, pretoze to su iba pojmy, urcene pre velmi specificku oblast politiky, ktora sa aj tak riadi zdravym rozumom a nie ideologiou.
          Samozrejme, s vynimkou extremistickych stran.
          Keby som dokonca pouzil zapadoeuropsky pohlad na nasu politicku scenu, v tom pripade este aj Smer by bol povazovany za extremnu pravicu.
          SAS za mimoriadne extremisticky smer neoliberalizmu a SDKU by bolo na jednej urovni s nacistami a dalsimi ultrapravicovymi stranami.
          .
          Ta ideologia a to rozdelenie stran a naroda celkovo je na Slovensku v takom sialenom extreme, ze je to vbec tazke opisat.
          Co Slovaci potrebuju je studena sprcha a ladovy kupel, nech si schladia svoje horuce hlavy.
          A najma, nech sa prestanu tak nezmyselne delit a nenavidiet, na zaklade takych neskutocnych nezmyslov, ako je tzv. politicka ideologia.

    • 15.9.2012 / Stanislav Boledovič / Reagovať

      Mal som presne rovnaký názor ako vy – v žiadnom prípade nezvyšovať platy plošne. Pochádzam z biznis prostredia, kde vždy šéf odmeňuje za výkon, individuálne. Potom som ale cestoval po Slovensku a stretával výnimočných učiteľov – teda tých, ktorým by ste navrhli zvyšiť platy.
      .
      A pochopil som, že som sa mýlil, a uznal, že plošné zvýšenie platov je správne.
      .
      Prečo? Pre to, čo učitelia povedia v súkromných diskusiách no nepovedia verejne. Nemajú dôveru vo vedenie školy a riaditeľa – že by peniaze dával najlepším, ale skôr tým, ktorý ho podporujú. Často inovatívni učitelia totiž oponujú vedeniu, sú v radách školy a neraz bojujú za odvolanie riaditeľa. Prečo by si riadil túto svoju opozíciu podporoval vyšším platom?
      .
      Keďže sa jedná o závažné zístenie, pozrel som sa na to aj v prieskume. V anonymnom dotazníku medzi 300 učiteľmi, viac neý 60% sa vyjadrilo, že vedenie školy ich demotivuje a nemajú v neho dôveru. Katatrofálne číslo.
      .
      Viac peňazí pre lepších učiteľov teda áno, ale podľa mňa nie dnes. Najprv treba zreformovať vedenia škôl, dovtedy treba učiteľom zvýšiť platy aspoň plošne. Aj ten minimálny plat (480E) je totiž podľa akýchkoľvek porovnaní neadekvátny dôležitosti povolania učiteľa.

      • 15.9.2012 / Filip Vítek / Reagovať

        Stano, nestacim sa cudovat, co pises. Ty by si v casoch McKinsey poradil nejakej organizacii, že ked maju manažéra, ktorý neodmeňuje správne vo firme, tak radšej plošné zdvihnite platy? To snáď nemyslíš vážne?!
        .
        Mám oboch rodičov učiteľov a teda situáciu doverne poznám. Myslim si, že priemerný plat učiteľa by mal ísť hore. Ale pozor priemerný. Nie sociálnym pristupom garantovať rast všetkým bez ohľadu na prínos.. Nech riaditeľ pridá tým zlým, v hodnoteni sa škola prepadne, stratí študentov a zavru ju. Rovnako ako podnik, ktorý platil nespravnych ľudí.

        • 15.9.2012 / milanll / Reagovať

          Filip, neviem, ci si uvedomujete situaciu na Slovensku, ale faktom zostava, ze mzdy na Slovensku 2-3 nasobne zaostavaju za cenami tovarov a sluzieb.
          Je to katastrofalny fenomen, ktory nikdy v historii sa nenaskytol na Zapade, alebo vo vyspelych krajinach.
          .
          Spominam to preto, pretoze citujete zapadoeuropskych/americkych ekonomov a hladate riesenia pre Slovensko prave v ich praci a nazoroch.
          .
          Skuste si uvedomit vsak rozdielnost prostredia, z ktoreho ich nazory a myslienky pochadzaju.
          Taky stav, ako je na Slovensku, nebol v civilizovanych krajinach nikdy.
          .
          Ak chcete preto pouzivat ich nazory na Slovenske prostredie, najskor musi byt to slovenske prostredie kompatibilne s tym ich.
          Co sa tyka miezd, znaci to jednoducho to, ze mzdy treba co najrychlejsie na Slovensku zdvihnut plosne aspon 2-nasobne.
          .
          Az potom sa mozme zaoberat teoriami zapadnych ekonomov a skusat ich aplikovat na Slovensko.
          .
          V tomto teda davam za pravdu Stanislavovi.

          • 16.9.2012 / Filip Vítek / Reagovať

            No neviem, čo je na diferenciacii príjmov západne, ale pobavila má idea, že dvihnime 2násobne platy a všetko bude ok. Každý kto býval vo väčších mestách pred 3 rokmi jasne pocitil, že s rastucimi pirjmami rastli aj ceny bytov. Teda hoci ste mali o 50% viac na výplate furt ste si mohli dovoliť len 2izbak na hypotéku. Plošné zvyšovanie platov je efekt na 1/2 roka, max rok. Potom nárast pohltí inflácia.takze tie západne princípy, ako ste to nazvali, tu budu ešte pred tým než zdvihnite platy. Lebo oni už sú tu. Len netreba pred nimi strkať lávu do piesku.

            • 16.9.2012 / milanll / Reagovať

              Samozrejme, dvihnutiu miezd predchadza tvrda reforma slovenskeho podnikatelskeho sektora.
              .
              Mimochodom, znacnej casti zamestnancov, ktori pracuju v zahranicnych podnikoch na Slovensku, s vynimkou priemyslu a sektorov, ktore sa mozu stahovat za nizsimi mzdami do okolitych krajin, sa ta mzda da dvojnasobne dvihnut uz dnes.
              .
              Tu patri napr, bankovnictvo, retail zahranicnych obchodnych retazcov, komunikacie, energetika, rozvody, voda a podobne.
              .
              Ale, aby som sa vratil k slovenskym podnikatelom – prave ich neschopnost ponukat tovary a sluzby dostupne sirokej verejnosti, je hlavnou pricinou vacsiny hospodarskych problemov Slovenska.
              Tato ich neschopnost ma taktiez za nasledok ich neefektivitu a tym padom nekonkurencieschopnost voci zahranicnym firmam a podnikatelom.
              Jedina cesta na zachranu slovenskych podnikatelov je teda reforma celeho sektora, kde rapidny tlak na mzdy a tym padom na efektivitu a vyssiu produktivitu, bude jednym z hlavnych bodov tejto reformy.
              .
              Pretoze inflacia je limitovana znova zahranicnymi subjektami z okolitych krajin, ktore dokazu uz dnes poskytovat svoje tovary a sluzby ovela kvalitnejsie a na rovnakej cenovej urovni ako slovenski podnikatelia, ked zaroven dokazu svojim zamestnancom platit ovela vyssie mzdy, casto az 4-nasobne.
              .
              Ide o zacarovany kruh neschopnosti, neefektivity, z toho vyplyvajucich nizkych miezd a tym padom slabeho dopytu.
              Je nacase pretat tento kruh, prestat dalej rozmaznavat slovenskych podnikatelov a naucit ich konecne pracovat a efektivne podnikat.
              Inac sa stane, ze cochvila zaniknu a konkurencie ich takmer kompletne pohlti.
              Daleko k tomuto stavu nemaju a uz dnes patria do cervenej knihy ohrozenych druhov.
              .
              Mimochodom, prave plosne dvihanie miezd rapidne dviha mnozstvo penazi v obehu – hypotekami, leasingami a spotrebnymi uvermi.
              Z tohto zije a financuje sa cely Zapad.
              To je hlavny rozdiel v prijme krajin Zapadu a az katastrofalne nizkom prijme Slovenska.

        • 16.9.2012 / Stanislav Boledovič / Reagovať

          Ahoj Filip.

          Riesenie konkurencie (riaditel zle riadi skolu, tak skrachuje) moze fungovat vo velkych mestach a najma na urovni gymnazii. Nie vsak na ZS, kde z 3 000 skol je vo velkych mestach len par stovak.

          Vacsina ZS je v malych obciach, kde o ziadnej konkurencii rec byt nemoze.

          Druhy dovod preco s tebou nesuhlasim je, ze ak chceme pritiahnut dobrych ludi k povolaniu ucitela nedokazes to len cez bonusy. Ludia pri rozhodovani o kariere riesia prave vysku zakladneho platu, a tak ked je napriklad u vas v poistovni pre tych sikovnejsich 1 000 EUR, a v skole 480 EUR, tak stale skolstvo bude tahat za kratky koniec (pretoze predpokladam, ze bonusy vyplacate aj u vas poistovni, takze stale na tom bude ten ucitel o 50% horsie).

  • 17.9.2012 / api / Reagovať

    To sa čudujem, že po tých všetkých vašich článkoch ich podporíte len tak. Ja školstvo kladiem na úplne prvé miesto, ale NEPODPORÍM ICH, pokiaľ spolu s požiadavkou na vyšší plat nepríde aj podmienka, že do školstva sa budú príjímať len ľudia s určitými požiadavkami!! Napr. aby sa tam človek, čo ledva prešiel VŠ nedostal učiť! Pokiaľ je tot len a jedine o platoch a o ničom inom, NIKDY to nepodporím! A to dávam do školstva aj peniaze mimo daní – sponzorujem. Ale na platy pri takomto nastavení nikdy nedám!! Ale okamžite ich podporím, ak ukážu, že riešia aj niečo iné, ako len platy! Ak bude v požiadavkách zároveň pravidlo na nejaké minimálne požiadavky na učiteľa a nebudú sa prijímať dokonca štvorkári na školy, pridám učiteľom aj z vlastného, práve pre tú budúcnosť detí! Ale pokiaľ to je len o platovej “nenažranosti”, môžu zabudnúť. A podobný pohľad má mnoho ľudí okolo. A ak si to neuvedomia, bude ešte horšie, lebo mnohí žiaci už začínajú pociťovať toto a až sa stanú platiteľmi daní, budú ešte viac proti učiteľom, než sme my! Leby my sme zažili ešte celkom kvalitnú generáciu učiteľov, ale títo úž majú reálnu skúsenosť s nekvalitou v školstve a ich potom len tak suchým rožkom neopijú! Učitelia idú sami proti sebe, ak dovoľujú, aby medzi nich boli prijímaní absolútne nekvalitní ľudia. A výhovorky, že oni nič, oni s tým nič nemajú im nepomôžu. Len UŠKODIA! Keď vytvoria pravidlá, že tam nebudú učiť štvrokári, kľudne im pridám. Zatiaľ to radšej osobne investujem do šikovných žiakov!! Lebo už učiteľov nevidím ako perspektívu pre “budúcnosť našich detí”!!! Tak nech si sami rozmyslia, čo budú robiť. A Vy neklesajte v kvalite tiež, takúto podpriemernú argumentáciu som u vás nevidel…
    .
    PS: Inak by ma zaujímalo, či sú do mzdy počítané aj odvody zamestnávateľa, lebo v zahraničí taká blbosť neexistuje a nepočítať to je blbosť na entú…

    • 17.9.2012 / Stanislav Boledovič / Reagovať

      Dobrý deň api.

      Súhlasím s vami, že kvalita ľudí ktorí dnes idú študovať za učiteľov je zúfalá. Nesúhlasím s vami ale v tom, čo je príčina a čo dôsledok.

      .
      Podľa mňa nizke platy sú príčinou stavu na ktorý sa sťažujete. Pripomínam číslo 44% (plat učiteľa k priemernému platu iného povolanie s VS vzdelaním) je najnižšie zo všetkých krajín OECD. Prakticky to znamená, že z hladiska platov, je povolanie učiteľa najmenej atraktívne zo všetkých krajín OECD práve u nás. Práve u nás bude o povolanie učiteľa najmenší záujem, pretože povolanie je finančne super neatraktívne pre top ľudí.
      .
      Nemám ale patent na riešenie, a ak tvrdíte, že plošne zvýšenie platov nepodporujete, opýtam sa vás — ako inak chcete riešiť problém nízkeho záujmu top mladých ľudí o povolanie učiteľa. Prosím napíšte, som vážne zvedavý, pretože myšlienka plošného zvýšenia platov mi bola na začiatku tiež veľmi nesympatická, no po desiatkach diskusií s učiteľmi i mladými ľuďmi som rezignoval, a myslím si, že bez zvýšenia základných platov v školstve nedosiahneme nikdy vyššiu kvalitu učiteľov.
      .
      Vopred ďakujem, S.Boledovič
      PS Riešenia, ktoré pomôžu školej vo vašom okolí, alebo sieti pár desiatok škôl ma nezaujímajú. Myslím si, že kvalitného učiteľa potrebuje každé dieťa, najmä to v obciach pánu bohu za chrbtom.

      • 18.9.2012 / api / Reagovať

        Pán Boledovič, určite nemáte pravdu, lebo plat v IT je najvyšší a študuje to žalostne málo ľudí, zato plat sociálneho pracovníka je ešte nižší než plat učiteľa a študuje tento smer toľko ľudí, že sme sociálna a psychiatrická veľmoc. Takže vážne, neznižujte kvalitu svojej argumentácie, plat nie je ani náhodou smerodatným údajom pre rozhodnutie sa, čo ideme študovať. Bohužiaľ, smerodatným je u nás zatiaľ vo väčšine to, kde sa dá najľahšie získať diplom, v menšej miere čo nás baví a možno až niekde v tejto úrovni aj plat. Špeciálne v povolaniach, ktoré sú skôr poslaním než povolaním táto úmera o plate absolútne neplatí. Riešenie som jasne navrhol … zvýšenie platu ALE musí byť spojené s určením presných požiadavok na kvalitu učiteľa. Proste človek, ktorý nedosahuje kvality musí byť vyhodený, neprijatý. Čo je na tom pravidle nepochopiteľné? Máme právo za svoje peniaze žiadať kvalitnú službu a ak po nás niekto tie peniaze chce, nech tú kvalitnú službu zabezpečuje. V tom Fínsku takéto filtrovanie funguje, prečo nemôže u nás? Prečo u nás sa namiesto filtrovania použje výhovorka o demokracii a slobodnom výbere školy. Akoby školy nemali právo nič filtrovať. No ak to právo nemajú, alebo nechcú mať, my máme právo ich odmietnúť! Čiže ako píšem, riešenie je jednoduché, dáme vyšší plat, vy dáte filtre, aby bola zabezpečený vyššia kvalita. Jednoduché, mnohými štátmi overené a fungujúce. Prestaňme sa hrať na slovíčka a pracujme!
        .
        PS: Pevne verím, že toto nemôže na SK prejsť a pevne verím, že nájdete milión učiteľov, čo budú tvrdiť, že to takto nejde. Ale preboha, čo čakáte, že vám povedia učitelia? Čakáte, že pôjdu proti sebe??? Máte naviac ako toto predpokladať.
        .
        PS2: ja podporujem tú najzapadnutejšiu školu (aspoň z pohľadu BA) a to, čo navrhujem navrhujem práve z pohľadu dedinskej školy, pretože na takej učím krúžok, pekne na Orave. Nefabulujte, čítajte argumenty, bez prizmy sympatii vzniknutých s veľmi osobným kontaktom s niektorými učiteľmi a dôjdete k správnym zámerom .. k tým, ktoré fungujú aj inde. Nič iné som nechcel, len to, čo ste tu na Trende už prezentovali – napr. to filtrovanie učiteľov vo Fínsku. Tu je jasný príklad, ako váš úsudok zahmlieva stretnutie s učiteľmi, ktorí proti sebe nikdy nepôjdu. Viete, že to treba filtrovať, čítali ste o tom kopec materiálov, ale nie ste schopní to po osobnej debate s pár učiteľmi pripustiť. Ja len žiadam, aby sa naplnili vaše články!! Čo Vy na to?? Žiadam blbosť??

        • 22.9.2012 / Stanislav Boledovič / Reagovať

          Dobrý deň api,
          .
          Filtrovanie uchádzačov o štúdium a la Fínsko súhlasím s vami je výborný nástroj. Je súčasťou návrhu, ktorý sa verím podarí ešte tento rok presadiť, pretože nič nestojí — zníži sa ním totiž počet študentov učiteľstva.
          .
          Zároveň ale dodám, že nič nerieši. Nerieši nezáujem o štúdium. Vyfiltrovaním nekvalitných študentov učiteľstva zabezpečíme to, že miesto 1 000 študentov pedagogiky, z toho 900 hlupákov a 100 výborných, tam bude študovať len tých 100 výborných. Ale tým sme len vyhodili nekvalitných, ale zatiaľ nijak nezvýšili počet kvalitných učiteľov.
          .
          Ako teda pritiahnuť ďalších 900 mladých ľudí k povolaniu učiteľa? Ja tvrdím, že bez dramatického zvýšenia nástupných platov to nepôjde.
          .
          A nesúhlasím s vami, že vysoké platy v IT nemajú vplyv na rozhodovanie študentov. Prosím nenechajte sa zmiasť počtami študentov na sociálnej práci či pedagogike. Tieto počty vôbec nie sú podstatné. Dôležité je, koľko KVALITNÝCH ŠTUDENTOV škola dokáže pritiahnuť. A tu IT zamerané školy dosahujú excelentné výsledky, FEI, FIT, FMFI majú schopnosť priťahovať najlepších študentov ďaleko viac než pedagogika či sociálna práca. Kým pedagogiku študuje na Slovensku dokopy 100 študentov ktorí boli top na gymnáziách, tak na IT fakultách sú týchto študentov tisíce.

          • 9.10.2012 / cpa / Reagovať

            Pán Boledovič,
            .
            tá argumentácia je opäť chybná … však hovorím, zvýšme platy .. ale ruka v ruke s pravidlami na kvalitu učiteľa … čo tu je k nepochopeniu??? a ďalej … predsa ak sa zvýšia platy (spolu so zavedením pravidiel pre nároky na učiteľa), tak síce ANO, poklesne záujem .. ale nekvalitných ľudí o učiteľstvo, ale vďaka tomu zvýšeniu platov (SPOLU S FILTROM) stúpne záujem tých kvalitnejších… Dokonca je úplne jasné, že stúpne záujem aj tých nekvalitnejších, len neprejdu sitom.
            .
            Inak, tuším sa celkom nechápeme … obaja sme za zvýšenie platov, aby sa pritiahli lepší ľudia do školstva, v tom sa zhodujeme a som plne za … jediný rozdiel medzi nami je, že ja som za zvýšenie LEN vtedy, ak sa zároveň pridá pravidlo, že SKUTOČNE sa tam dostanú len dobrí ľudia. Lebo mne fakt nezáleží na tom, aby som dával vyšší plat len pre HOCIJAKÝ záujem. Ja chcem dať viac len pre kvalitných ľudí. Ak sa tieto pravidlá príjmu spolu, teda zvýšenie platu spolu s požiadavkami na učiteľa, tak predsa sa úplne plní to, čo chcete Vy. Lebo neverím, že by aj vám bolo jedno, či by sa na učiteľstvo za 1500 EUR naďalej stále hlásili nekvalitní ľudia. Takéto riešenie bez určenia týchto pravidiel by naopak len zvýšilo záujem ale NEKVALITNÝCH ľudí o školstvo, lebo kde by lacnejšie zarobili potom??? Vaša argumentácia mi občas pripadá ako just nesúhlasiť :) A trošku sa čudujem, že nesúhlasite len preto, že chcem len jedinú vec .. k výššiemu platu aj “uzákonnenie” pravidiel :)
            .
            K IT … okrem toho, že keď hovoríme o tom, či je plat jedinou motiváciou alebo nie, tak nie je ani najmenší dôvod vynechávať tie obory. Sú dôkazom, že jediným indikátorm nie sú a platí to aj v pedagogike… Ďalej … otázka znie, je vyšší plat indikátorom kvalitnejších ľudí v IT? NIE JE … na IT treba mať určité predpoklady, jednoducho sa tam priemerný či podpriemerný študent NEDOSTANE, a ak dostane, tak jednoducho neprejde, alebo sú tam prirodzené nároky na určitú kvalitu v štúdiu, zatiaľ čo v pedagogike tieto prirodzené nároky (už) nie sú, preto sa tam dostane kde kto. A vyšší plat toto nezmení! Jednoducho nie. Práve preto sme opäť tam, kde sme začali … ak chcem vyššiu kvalitu v pedagogike, tak vyšší plat MUSÍ ísť ruka v ruke s určením minimálnych nárokov. A o tom ja stále hovorím … nie som proti zvýšeniu, len keďže neexistujú prirodzené filtre na nekvalitu na pedagogike, musíme ich tam zaviesť, inak bude vyšší plat len vyhodením peňazí nás všetkých. To je jediný rozdiel medzi nami .. a pravdepodobne ani v tomto rozdiel medzi nami nie je, len sa zbytočne snažíte za každú cenu hľadať argumenty na nejakú obhajobu učiteľov a nejak sa bojíte nahlas povedať, že aj tých učiteľov je treba podporiť “selektívne”… Ale inak vám držím palce, lebo je treba so školstvom pracovať a búrať mýta a posúvať ho ďalej, lebo inak sa nikam nedostaneme ;)

  • 17.9.2012 / acerange / Reagovať

    Pochybujem o tom ze vysledky vasho prieskumu (otazka 1 a 2) su realisticke. Okrem slovenskeho prislovia “ked pride na lamanie chleba…” aj problematika zostavovania prieskumov trhu* poukazuju na to, ze by ste “namerali” ine vysledky, ak by vas prieskum bol zalozeny na najnovsich poznatkoch z oblasti spravania sa ludi (behavioral economics).

    Sam nie som expert v tejto oblasti, ale verim ze v otazke c. 2 ste u respondentov apelovali na “Kahnemanov mechanizmus” System 1, kdezto – ak by stali ucitelia pred skutocnou volbou odist alebo neodist – tak by museli zaangazovat kognitivny mechanizmus Systemu 2. Percento ludi ktore by sa tak v skutocnosti rozhodlo pre odchod, by bolo ovela mensie.

    V otazke c. 1 ste tiez apelovali na mechanizmus systemu 1 ktoreho vystupy je mozne pouzit na zistenie volebnych preferencii populacie, ale ten je nepouzitelny na vytvaranie dlhodobej strategie spravy veci verejnych. Preto nechapem celkom aky ciel ste kladenim tej otazky sledovali.

    * http://vcu.visioncritical.com/2012/03/behavioural-economics-for-market-researchers/

    • 17.9.2012 / Stanislav Boledovič / Reagovať

      Dobrý deň Acerange.
      Rozumiem a priznávam obmedzenia výpovednosti prieskumu na ktoré poukazujete. Ak máte k dispozícií lepšie dáta dajte vedieť.
      - k otázke 2 – podľa mojich informácií neexistujú údaje o odchodoch učiteľov podľa veku
      - k otázke 1 – nemám záujem vytvoriť dlhodobú stratégiu vecí verejných, mám záujem dosiahnuť to, aby na školách boli výborní učitelia. K tomuto cieľu je potrebné lobovať – u verejnosti i politikov, za vyššie platy.
      .
      S pozdravom
      S.Boledovič

      • 9.10.2012 / cpa / Reagovať

        Nie je možné prejsť len s lobovaním za vyššie platy … toto nie je win-win situácia … win-win by bolo: vyššie platy spolu s pravidlom, že za pedagógov nepôjdu štvorkári … kým to nebude win-win, je to mrhanie času aj energie … keby toto učitelia pochopili, mohli tie vyššie platy už dávno mať… Toto musia pochopiť.