Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Saskia Repčíková

Hacknime školstvo!

Dočasné znefunkčnenie systému ako cesta k jeho náprave

17.03.2013 | Saskia Repčíková

Hackovaniehacktivizmus sú v generácii 14+ veľmi populárne.  Stali sa totiž veľmi efektívnym spôsobom ako zmeniť to, čo nefunguje tým, že to úplne odstavíte. A nemýľte sa, nie je to slovo s negatívnou konotáciou. Pozitívny hacktivizmus môže mať totiž reálne výsledky.

Napríklad Ivana Sendecká hackla neplodné diskusie o zmysle vzdelávania a pozvala sem na Slovensko Sugata Mitru už rok predtým, ako vyhral Cenu TED a  získal milión dolárov na svoj vzdelávací projekt.  Spoločne vydali Manifest vzdelávania tak, ako ho vidia študenti a čerství absolventi našich vysokých škôl. Oplatí sa ho prečítať.

Stano Boledovič hackol zaužívaný vzorec úspešný študent – manažér – konzultant špičkových spoločností – CEO pobočky zahraničnej banky a ešte pred poslednou fázou  obrátil kormidlo svojho života a rozhodol sa dosiahnuť, aby každé dieťa malo do roku 2020 kvalitného učiteľa. A už aj navrhol sériu reálnych krokov, ako na to.

Andrej Grežo, Matej Ftáčnik, Michal Maxian, Juraj Kováč, Neulogy a mnohí ďalší hackli prierezový predmet finančná gramotnosť, vytvorili praktické školy pre startupistov, a pomáhajú im už priamo v školách reálne naštartovať ich prvé biznisy a preraziť s nimi v zahraničí.

Partia študentov a doktorandov z UK sa rozhodla hacknúť slonovinové veže vedenia univerzít a vysokých škôl a ukázať školám, v ktorých sa zastavil čas, čo od nich študenti vlastne chcú.

Títo ľudia namiesto nadávania na školstvo zvolili vlastnú, paralelnú cestu zlepšovania a vytrvalo po nej kráčajú.

A čo naše školstvo?

Naše vzdelávacie autority zatiaľ blúznia o návrate do čias, keď sme boli na špičke vo vzdelávaní a nostalgicky spomínajú na telesné tresty v škole (neviem kto a ako tú špičkovosť našich škôl zmeral, ale za posledných 50 rokov to určite nebolo), blúznia o tom, že celoplošným meraním, testovaním a zverejňovaním rebríčkov škôl prídu na to, ako opraviť školstvo a na školských konferenciách či iných hromadných pohreboch vyplakávajú, ako sa to nedá (lebo ministerstvo, lebo inšpektori, lebo VUCka, lebo riaditeľ, lebo rodičia, lebo nevychované a zlé deti, lebo a lebo). A nikto z nich nechce začať od seba.

Čo sa môže školstvo od hacktivistov naučiť?

Hackeri nám rôznymi spôsobmi ukazujú, ako sa bojuje o to, čo chcú dosiahnuť. Minulotýždňový najväčší hackerský útok v Česku cvične ukázal, čo sa môže stať, ak sa vlády budú ďalej pokúšať regulovať  a limitovať internet.

Dôležité je, čo takýto útok môže znamenať pre školstvo, ktoré čelí ešte väčšej  vynútenej regulácii, štátnemu dirigizmu a deliberalizácii. Môže sa totiž stať, že vo veku hacktivistov 14 + (ak by rodičia za to nemali trestnú zodpovednosť), by onedlho dnešné deti mohli hacknúť školy a jednoducho ich znefunkčniť tým, že do nich zopár týždňov neprídu. Prípadne sa im tak nabúrajú do systému administrácie známok, že sa už nikdy nikto nedozvie, že za to dostali trojky zo správania. Neverte, že to nedokážu.  A to by bola iná panika, väčšia než všetky výhražné, ostré, štafetové aj vnútorné celoživotné štrajky učiteľov dohromady.

Ako z toho von?

Pre začiatok by stačilo, ak by si školstvo osvojilo zopár  odporúčaní, ktoré odznievajú v paralelných vzdelávacích aktivitách jeho hacktivistov – v The Spot, KontAKT, Connect Coworking, Indícii, NGLS, TEDx Bratislava a mnohých ďalších:

Lekcia 1.: robte to, čo máte radi a v čom ste dobrí. Nikto ešte nevynikol v niečom, čo ho nebaví.

čiže

Školstvo, buď flexibilné a diferencované, liberálne a otvorené. Daj priestor, aby sa každý zdokonaľoval v tom, čo ho baví a v čom je dobrý, neunifikuj vzdelávacie programy a direktívne nenariaďuj, čo sa majú všetci a v tom istom čase  učiť. Daj študentom možnosť realizovať vlastné nápady a projekty.

Lekcia 2.: nečakajte na dokonalosť, choďte s nápadom von ešte v štádiu prototypu, učte sa z chýb a zdokonaľujte svoj projekt za chodu.

čiže

Školstvo,  nenúť žiakov odpovedať jedinou správnou odpoveďou, ani učiť sa z učebnice tú jedinú správnu metódu. Uč ich schopnosti hľadať rôzne riešenia, umožni im mýliť sa, opravovať svoje cesty a cez vlastnú skúsenosť sa zdokonaľovať. Nezameriavaj testy na jediné správne odpovede. Oceňuj kreatívne riešenia, ktoré sú mimo zabehaných koľají.

Lekcia 3.: učte sa od tých, ktorí vám dodajú energiu a povzbudzujú vás, nezabíjajte čas bulšitom.

čiže

Školstvo, povzbudzuj, podporuj, oceňuj, motivuj, chváľ a netrestaj známkami.  Uč sa od študentov, ak vedia viac. Ak to nevieš, zvoľ metódu starej mamy, ktorú odporúča Sugata Mitra. A že nevieš, kto to je a čo je to za metóda? Pohľadaj, je to na na webe a spolu s tým aj nekonečno plus kvalitného vzdelávania, ktoré by si mohlo použiť. Už si tam dávno malo byť, ale nikdy nie je neskoro.

Nabudúce o tom, ako to už niektoré školy hackli.

A vy napíšte, ako ste to hackli vy. Ostrovy pozitívnej deviácie sa už musia spojiť do jednej rozumnej pevniny.

Saskia Repčíková

Autorka sa rozhodla stať hacktivistkou slovenského školstva.

Ak sa vám článok páči, zahlasujte zaň na vybrali.sme.sk

 

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 10 Diskusia

Bača v informačnej spoločnosti

Dostali sa mi do rúk dva zaujímavé materiály - Program kongresu o informačných technológiách ITAPA 2014 a návrh nariadenia vlády SR, ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia. Ako spolu súvisia?

20.10.2014 | Saskia Repčíková | čítanosť: 2837 | 36

Súkromné školy nie sú len o peniazoch

Minister školstva nevynechá ani jednu príležitosť aby otestoval, ako verejnosť zareaguje na jeho nápad zobrať peniaze súkromným školám. Na chvíľu tak vyvolá zbytočnú, aj keď búrlivú diskusiu. Debata by sa pritom mohla uberať iným, oveľa zmysluplnejším smerom.

01.06.2014 | Saskia Repčíková | čítanosť: 1287 | 2

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 10 Diskusia

Saskia Repčíková

Saskia Repčíková
  • Počet článkov: 9
  • Priemerná čítanosť: 2689
  • Priemerná diskutovanosť: 20
  • RSS blogu

O blogu

Vediem Asociáciu súkromných škôl a školských zariadení SR, ktorá obhajuje rovnoprávne postavenie súkromných škôl a školských zariadení v sústave školstva SR.

Kalendár sa načítava...