Diskusia (37 reakcií)

  • 10+

    7.3.2007 / Martin Filko / Reagovať

    Zatial tvoj najlepsi clanok, Rado! Len na nas ber trosku ohlad, skoro som sa od smiechu pri veceri zadrhol.

    • Zla vychova

      7.3.2007 / ave / Reagovať

      Tak najprv by som sa xcel pripojit k nazoru na clanok, ktory podla mna nema chybu (az na to, ze je okrem tych mimozemstanoch realny :@( ).

       A potom by som sa rad opytal pana Filka, ci ho doma neucili, ze pri jedle sa necita? ;@)

      • hm

        8.3.2007 / Rado Baťo / Reagovať

        Náhodou, ja strašne rád poležiačky na sedačke konzumujem, čítam noviny a pozerám televízor. Všetko naraz.

        • :-)

          8.3.2007 / Finan / Reagovať

          ….len ci potom to aj tak s Vami nevyzera….

          Da sa to vobec?

  • skoda

    8.3.2007 / vvv / Reagovať

    Ja som sa pri citani sice nedrhol, no obcas sa mi kutiky roztiahli – to je pravda. No potom som sa na par desiatok sekund zamyslel a prislo mi luto, ze taketo clanky (reflektujuce tak zakladne "skills" reprezentanta statnej moci) su SPAT!!!…SKODA…

     PS1: Mam tiez otazku p. Bato (predpoklad: Fico nie je hlupy): Preco vytiahol FICO pri zostavovani vlady z rukava eso zvane TOMANOVA? Dovod?


    • otázka za sto bodov

      8.3.2007 / Rado Baťo / Reagovať

      Tak to je naozaj dobrá otazka. Budem iba špekulovať, ale podľa mňa trestuhodne zanedbal prípravu "na vládnutie". A možno je za tým skratkovité myslenie: robila na ministerstve práce – učí na vysokej škole – rozumie tomu. Samozrejme, ak platí váš predpoklad-:))

      • hypoteza

        8.3.2007 / vvv / Reagovať

        Mne by celkom davala zmysel teza: Vyberme cloveka, ktory sa svojim intelektom, vyzorom, slovnikom…atd. bude co najlepsie podobat priemernemu volicovi Smeru. Kam inam strcit takehoto "priemero-smeraka", ak nie na socialne veci? SMER-socialne veci…socialne veci-SMER

      • este nieco...

        8.3.2007 / vvv / Reagovať

        pre doplnenie…v nasej kancelarii sa pani Tomanovej nepovie inak ako: "rozpravkova babka"…ja si myslim ze celkom mile.

        • iny navrh

          8.3.2007 / Martin Jaroš / Reagovať

          A čo tak krásna mimozemšťanka?  To by bolo tiež milé, nie? :)

          • nie

            8.3.2007 / vvv / Reagovať

            Nezda sa mi. Viete si predstavit, ze by ste ju takto volali v diskusii s kolegami?

        • Teoria relativity casu...

          8.3.2007 / Prievidzanka / Reagovať

          Pani ministerka posobi aj vizualne, akoby sa vratila z vesmiru a nezaregistrovala drobne zmeny, ktore sa tu medzicasom udiali…Spomenula som si na film "Hibernatus" s Funesom – ak viete, o com hovorim…

          • image pani ministerky

            17.4.2007 / berbelka / Reagovať

            Mňa dorazila, keď v zime nosievala biely komplet. Vyzerala v ňom ako snehová guľa :-D

    • ponukove obmedzenie

      8.3.2007 / Martin Filko / Reagovať

      Podla mna sa tam prejavilo do znacnej miery ponukove obmedzenie:

      <>1) Najst na Slovensku cloveka, ktory sa aspon ramcovo rozumie trhu prace, dochodkom a socialnemu systemu je problem

      2) Praca vo vysokych poziciach pre sucasnu vladu je aj pre ludi s nevelmi vyhranenym, alebo dokonca lavicovym postojom menej atraktivna

      3) Fico dosadil ako ministra vo svojej podstate neideologickeho technokrata (MF SR), takze v pripade splnenia politickych a spolahlivostnych kriterii by s tym podla mna nemal problem ani na ministerstve prace. Len taky clovek nebol k dispozicii

      Je mozne ze sa prejavuje aj nesuvisiaci bod:

      4) Podobne ako napr. v redakciach slovenskych novin, poklada socialne veci skor za ministerstvo typu ministerstva kultury, nie ekonomicke ministerstvo (co je samozrejme chyba), preto boli pri jeho rozhodovani dolezitejsie ine kriteria ako kompetentnost

      <>Plus podobne ako o kazdom ministrovi koluju klebety o pozadi pani ministerky, ale o nich by som sa neodvazil spekulovat.

      • mozno som nepochopil clanok, ale...

        8.3.2007 / vvv / Reagovať

        Mal som skor na mysli iny pohlad. Mozno som cely clanok zle pochopil, no bral som ho ako kritiku ovela zakladnejsich schopnosti ako (vysoko) odbornych ( "Najst na Slovensku cloveka, ktory sa aspon ramcovo rozumie trhu prace, dochodkom a socialnemu systemu je problem").

         Vobec by  mi nevadilo keby minister SVR nemal tak hlbobe teoreticke vedomosti ako p. Radicova, no mal by byt schopny vecnej debaty, logickeho myslenia a argumentacie – atributy, ktore pokladam za mutnu podmienku na ktorych sa da postavit nejaka odborna autorita…Zato na citanie rozpravok nic z vyssie uvedeneho netreba – na 100% splneny benchmark spociva v tom aby deticky zaspali:-) 

        • hm, mate pravdu

          8.3.2007 / Martin Filko / Reagovať

          Na toto vam neviem odpovedat. Na druhej strane, aj v sukromnej sfere a akademii som videl tak strasne neschopnych ludi, ze sa mi nad tym rozum zastavoval.

          <>Vo vlade nehovoriac. Napr. plejada poslednych (desiatich?) ministrov hospodarstva, alebo niektori statni tajomnici minulej vlady, takze zasa to asi nie je nieco, co vzniklo prichodom novej vlady. Len sa to rozmnozilo.

          Parkinsonova nadcasova klasika (v 60. rokoch vysla v preklade Pavla Vilikovskeho) je asi jedine co mi na to vrha svetlo, ale inac som rovnako zmateny ako Rado a asi aj vy.

          • Slovnik sukromnej sfery

            8.3.2007 / Zolo / Reagovať

            tiez nie je moc. Napriklad fondy nazyvaju stratu "zapornym vynosom". Dokonca ani interpretacie definicii pouzivane v Trende nie su o nic lepsie, ako Tomanovej.  Solidarita je definovana ako pomoc sprostym a lenivym, atd. 

            • Prosím si príklad

              8.3.2007 / Rado Baťo / Reagovať

              Môžete mi uviesť jeden príklad, kedy trend definoval solidaritu ako pomoc sprostým a lenivým?  Ja skôr rozoznávam medzi solidaritou a kupovaním si voličov za peniaze ostatných ľudí v mene údajnej solidarity

              • Mylil som sa

                9.3.2007 / Zolo / Reagovať

                pripadne som to zle napisal. V Trende nie je solidarita definovana ako "pomoc sprostym a lenivym". To skor ine organizacie, jednotlivci a mozno aj ine media.  

  • Prvky krat 10

    8.3.2007 / MartinM / Reagovať

    Dal som prvy krat clanku 10 bodov.

    Ja sa stretavam s ludmi, ktori hovoria: "to neschvalia, je to blbost". Ja im stale vysvetľujem, že oni to nerobia preto, že nám chcú ublížiť, alebo poškodiť. Pre nich je to pravda, dogma o ktorej sú presvedčení. Nevedia inak myslieť. Im nevysvetlíš, že chceš mať 200 hodín mesačne s tým, že hodiny voľného času si potom patrične užiješ. Že práca je prostriedok pre lepší život. A keď sa o to snažíš, tak vidíš tváre ako vystrihnuté z Orwella 1984. Síce sú na poľutovanie ale myšlienok za nimi sa treba báť.

  • kto je tu ufon?

    8.3.2007 / alex.botev / Reagovať

    Pan Bato, ak je ministerka Tomanova ufonom, co by sme si asi tak mohli mysliet o pracovnikoch tlacoveho oddelenia min. zdravotnictva, ktori publikuju

    http://www.health.gov.sk/redsys/rsi.nsf/0/1C62D632FC20AE9BC1257291005336B8?OpenDocument&ID=PAR222651609507&TYPE=S&LANGUAGE=S&LENGTH=S 

    na rezortnej stranke OSEM megabajtovy PPT (powerpaintovy!!!) subor s vlozenymi odskenovanymi 14-timi stranami s podpismi ucastnikov peticie ako dokaz opravnenosti na nezaoberanie sa hromadnej pripomienky k ich navrhu zakona?

    • nech su mi odpustene preklepy :)

      8.3.2007 / alex.botev / Reagovať

      samozrejme, ze to je powerpointova prezentacia a ine ;-)

    • hm

      11.3.2007 / Martin Jaroš / Reagovať

      To bude nejaká konkurenčná civilizácia. Rozhodne je s ňou menšia zábava. Smiať sa na tom, že niekto sa volá Macko, je dosť nízke.

  • opacny nazor

    9.3.2007 / mrwho / Reagovať

    Vas clanok je sice zaujimavy, ale nesuhlasim v istych bodoch.

    1. vy chcete pracovat 50 hodin, preco nie 60?70? tyzdenne, kde je ta hranica, kedy sa to ma obmedzovat? Na co vztahovat vynimky a na co nie?

    2.neznamena, ze vy chcete, aj ini chcu, ak sa zvysia hranice, budu niektori zamestnanci legalne "nuteny" pracovat , tam kde ich ZP v sucasnosti chrani (aj ked prax je taka, ze zamestnavatelia ich nutia protizakonne k roznym nadcasom).

    3. uz Jan Amos Komensky v svojom diele Didactica vedel o 3-deleni dna : 8H prace, 8H aktivity pre seba, rodinu,samovzdelavanie, 8H odpocinku(spanok). Vedeli to aj v prvej ceskoslovenskej republike, ked prijali zakon o 8 hodinovej pracovnej dobe, vedeli aj na medzinarodnej urovni,ked prijali dohovor o 8hod. prac case. Rozumeju tomu aj ty starsi, co s nimi urobila dlhodoba praca nadcas, v sobotu, v nedelu, tiez plne dobrovolne :) Takze mi povedzte mi jeden realny argument (s vynimkou slabej mzdy na Slovensku, ktora nuti k nadcasom) preco by som mal pracovat na zveladovani cudzieho majetku 10h denne? a ukracovat si svojich 8h na seba? ako zamestnanec.

    4. inak s tymi socialnymi pravami a vzdanim sa ich, podobne to mate aj s dovolenkou, tiez mozete tvrdit, ze ju nechcete a chcete pracovat a ZP vam neumozni sa jej vzdat. Ale viete preco je tam to ustanovenie. Pretoze niektori (nie vsetci) mudri zamestnavatelia by vyuzili tu situaciu (hlavne v regionoch s vysokou nezamestnanostou) a dali by zamestnancom podpisat naozaj vyhodne zmluvy, kde sa zamestnanec "dobrovlne" povzdava vselicoho, len aby mal pracu a prijem.A niekedy musite aj odpocivat:)

    • Probléme je inde

      9.3.2007 / Rado Baťo / Reagovať

      ďakujem za reakciu

       1. Hranicu si určujem ja. A aby sme sa rozumeli, ja v princípe nemám nič proti tomu, ak zákon určí základné rámce pracovného času. Problém nastane vtedy, keď neponechá žiaden priestor na dobrovoľnú dohodu, flexibilitu, sezónnosť a tak ďalej. Alebo vtedy, keď ten istý zákon určuje pracovnú dobu povedzme novinárovi (vysoká flexibilita) a pracovníkovi, ktorý viaže káblové zväzky (v zásade výroba na zmeny).

      2. Ak niekoho zamestnávatelia k niečo nútia protizákonne, tak treba proti nim bojovať. Na to by sme mali mať odbory (teda ja nie, ale niekto, kto ich potrebuje). Proti porušovaniu zákona nemôžete bojovať tak, že ten zákon urobíte ešte rigidnejší. Pointa pracovného práva je v tom, vymyslieť pravidlá, ktoré zamestnávatelia a zamestnanci dodržiavajú, nie napísať tisíc príkazov a zákazov, na ktoré všetci kašlú, lebo sú v praxi nedodržateľné. Keď vám zákon zakáže využívať legálne sezónne povedzme viac nadčasov, buď budete ľudí zamestnávať načierno, alebo ich nebudete zamestnávať.

      3. a 4. Považujem sa za dostatočne svojprávneho, aby som si vedel rozdeliť život medzi prácu a voľný čas. A opakujem, zákonník práce má určiť pravidlá hry. Ale tie sa dajú určiť v prospech oboch strán. To, o čo sa snaží dnešná vláda je tvrdá regulácia, ktorá pomaly už nemá obdobu ani v "sociálnej" Európe. Lebo tamojší socialisti už pochopili aspoň to, že ak chcú  zo zamestnancov a podnikateľov žmýkať dane, potrebujú aby pracovali a podnikali.

      • ...

        9.3.2007 / mrwho / Reagovať

        Inak mozno budete prekvapeny, ale nas Zakonnik prace ma najliberalnejsiu upravu nadcasov v celej Europskej unii.

        • Netreba

          12.3.2007 / eAmadeus / Reagovať

          vsetkemu verit. Tych povier o vseliakych slovenskych 'naj' je mnoho a vacsina je nepravdiva.

          • Doplním

            12.3.2007 / Rado Baťo / Reagovať

            Presne tak. Podľa metodiky Svetovej banky (tazkvaný Rigidity of Hours Index — metodika tu) majú liberálnejšiu úpravu z krajín EÚ napríklad Česko, Veľká Británia, Dánsko, Írsko a Holandsko. Porovnateľnú ako Slovensko majú Rakúsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Španielsko, Slovinsko…… A to nehovorím o iných krajinách mimo EÚ, kde je to oveľa flexibilnejšie. Takže milý mrwho, bodaj by ste mali pravdu! Ale realita je iná. Slvoensko má dnes z hľadiska regulácie pracovného času "štandardný" európsky zákonník práce. Žiadalo by si to skôr úpravu k ešte väčšej flexibitie a nie naopak.

    • Odpoved

      9.3.2007 / eAmadeus / Reagovať

      1. Kde je ta hranica? Nikde. Netreba robit z ludi hlupakov, ktori sa musia viest za rucicku. Ludia sa maju a musia naucit spravat zodpovedne – to je omnoho dolezitejsie, ako socialne inzinierstvo veduce cloveka za ruku – odhliadnuc od toho, ze to aj tak kazdy porusuje a kazdy o tom vie.

      2. Niektori  chcu, niektori nechcu. Nikto nema mat pravo zakazovat tym, co chcu.

      3. Tu je ten jeden dovod, preco pracovat dlhsie: Ak niekto chce pracovat dlhsie, nema ziaden socialny inzinier pravo mu v tom branit.

      4.  Žne sa situacia "vodenia za rucicku" ktora je v konecnom dosledku kontraproduktivna. Zaroven sa opat predpoklada, ze obcan je hlupak, ktory si nedokaze dohodnut pravidla, ani sa poucit na chybach. Namiesto zlepsovnia ekonomickeho prostredia a znizovania nezamestnanosti, ktore by viedlo k lepsej vyjednavacej pozicii zamestnancov so zamestnanvatelmi sa tu vymysla socialne inzinierstvo, ktore je "cestou do pekiel".

    • prečo?

      13.3.2007 / za / Reagovať

  • :))

    9.3.2007 / eAmadeus / Reagovať

    Dobré.

     

    "Nemôžete sa vzdať svojich sociálnych práv! "

    V takom pripade by uz tety nemali hovorit o "socialnych pravach", ale o "socialnych povinnostiach". 

    Lebo prav sa clovek moze vzdat, ale povinnosti sotva. 

    Netreba ale siahat k takym zaverom, ze tety z poistovne su z vesmiru.

    Aby sa sem mimozemstan dostal (z nesmiernych dialav), musel by byt z nepomerne starsej civilizacie nez je nasa, cize by nebol tak blbý. 

    Je jednoduchsie vysvetlenie tetiek z poistovne: Kombinacia komunistickej devastacie myslenia s prirodzenou absenciou schopnosti vnimat a mysliet realne.

  • dva brehy ktore asi tazko nieco spoji...

    9.3.2007 / Jano SK/PL / Reagovať

    Skvely clanok, zobrazujuci realitu ludi na dvoch brehoch… Kazdy kto ma svoju firmu a v piatok o 16 hod. riesi este kopu veci a ma obcas pocit ze prave sa zacala "druha" smena tak vie o com to je… a ty ostatny napr. uradnickovia po ktorych o 13 hod. v piatok uz nieje na urade ani smrad ty to nikdy nepochopia tak ako ani sudruzka Tomanova:)

  • súhlasím, skvelé

    10.3.2007 / maroš / Reagovať

    pán Baťo, od Vášho vystúpenia v "Pod lampou" si nenechám ujsť Vaše komentáre, články a blogy, pretože to je krásna duševná potrava. Často pri ch čítaní sledujem aj telku, prípadne konzumujem aj "fyzicky" – je to super kombinácia:-).

  • rado, 1. s hviezdickou. :o)

    11.3.2007 / papo / Reagovať

    rado, 1. s hviezdickou. :o )

  • gratulujem

    13.3.2007 / jjk / Reagovať

    Clanok si vysluzil podstu aj publikovanim v novom .Tyzdni. Teda ak je to podsta.

  • nepochopia

    17.4.2007 / berbelka / Reagovať

    Perfektný článok. Skutočne. Odkedy som v TV videla pani ministerku prvýkrát, mala som pocit, že je výnimočná. Teraz už aj viem prečo :)

    Viem si predstaviť, prečo tety z ministerstva striktne odmietajú nadčasy. Veď ony sami sú zbalené a nastúpené pred výťahom už pol hodinu pred koncom pracovnej doby. Nedajbože, aby mali ostať v práci dlhšie. Na základe takejto logiky im musí každý, kto by chcel dobrovoľne pracovať dlhšie, pripadať ako čistý blázon. Bláznom treba usporiadať život, aby si náhodou neublížili. Napríklad aj tým, že nebudú smieť pracovať dlhšie. :)

  • Nic si z toho nedělejte ...

    17.1.2008 / MlsnyHelmut / Reagovať

    U nás zase vykřikuje Paroubek, že by se klidně spojil i s Marťany … Prostě ti socialisti mají k těm mimozemšťanům nějak blízko. A navíc paní Věra Tomanová ET-ho doopravdy připomíná, i když on byl o chlup hezčí, tak nevím, co se jí na tom nelíbí … .)