Diskusia (32 reakcií)

  • 13.9.2010 / bubkoch / Reagovať

    zasadny omyl v argumentacii je pouzivanie slova “penzista” alebo “dochodca” pre oznacenie poberatela predcasneho dochodku …

    poberatel PREDCASNEHO dochodku NIE JE dochodca, je to bezny clovek PRED dosiahnutim dochodkoveho veku a pred ziskanim naroku na RIADNY dochodok …

    neexistuje ziadny dovod ani zmysel vyplacat PRACUJUCEMU cloveku dochodok PRED dosiahnutim dochodkoveho veku …

    nezamestnanemu ano, prave preto vznikol institut predcasneho dochodku, aby vyradil zo socialnej siete nezamestnanych ludi tesne pred dochodkom

    • Re:

      13.9.2010 / Paľo Sibyla / Reagovať

      No tak, zásadný… Máte pravdu, ale pointa je niekde inde. A mám pocit, že sa na nej zhodneme.

  • Z PRAXE

    14.9.2010 / Osmijanko / Reagovať

    TU UCITELKA, NIEKDE MEDZI ABSOLVENTOM A DOCHODCOM AKEHOKOLVEK TYPU:

    PREFERUJETE ABSOLVENTOV AKO NOSITELOV POKROKU? A KTO, PODLA VAS, ICH PRIPRAVUJE A V AKEJ KVALITE NA VYSOKYCH SKOLACH?
    ABSOLVENT JE TAPAJUCI MOZNO BUDUCI UCITEL, KTORY JE OBYCAJNY SAMOUK, NEVIE POSUDIT, CO MA V UCIVE UPREDNOSTNIT, NEMA NADHLAD, NEVIE AKO VYSVETLIT, NEMA VHODNY PRISTUP KU ZIAKOVI.
    SUHLASIM, ZE PLATOVE POMERY V SKOLSTVE NIKOHO NENADCHYNAJU, ALE NEPRECENUJTE ABSOLVENTOV.NA DRUHEJ STRANE, PLNE SUHLASIM S TYM, ABY ZO SKOL ODISLI VSETCI POBERATELIA DOCHODKOV.

    • Re: Z PRAXE

      14.9.2010 / Paľo Sibyla / Reagovať

      Nepreceňujeme absolventov. Len hovorí, že by mali dostať šancu ukázať, čo v nich je. A to nejde bez toho, aby sa upravil mzdový systém.

      • Re: Re: Z PRAXE

        15.9.2010 / skorodochodca / Reagovať

        Vidím to ako konfrontačný počin medzi generáciami. V podstate sa byrokraticky niekomu otvoria dvere. Niečo – ako v minulosti – komunisti dostali devízový prísľub, nekomunisti mali problémy. Bez súťaže, bez preukazovania schopností, bez možnosti porovnávať kvalitu, bez možnosti dať zriaďovateľovi výber podľa odborných kritérií. Tvrdiť, že mladý je dobrý, a starý nie, je neeticky popierať osobnosť ako takú.
        Zaráža ma list pána Droppu. Ak je predstaviteľom zriaďovateľa, nevidím problém, aby to vo “svojej” škole riešil podľa svojho uváženia.
        Dobrým kritériom strednej školy je zvyčajne úspešnosť v ďalšom VŠ štúdiu. Čo poznám stredoškolských učiteľov, všetci sa práve týmto kritériom hrdia. I keď kritériá financovanie vysokých škôl ma napĺňajú nedôverou k absolventom terajším VŠ. Práve k tím, ktorých bude toto administratívne opatrenie zvýhodňovať.


        • Re: Re: Re: Z PRAXE

          16.9.2010 / droppa / Reagovať

          problem je, ze ani na “svojej” skole, aj ked je sukromna, nemozem odmenovanie ucitelov riesit podla vlastneho uvazenia. Pan Mikolaj totiz zariadil, ze vsetky skoly bez rozdielu zriadovatela budu odmenovane tabulkovymi platmi. Zasadny problem je prave v tej neslobode – aj ked by niekto chcel a vymyslel system odmenovania, s ktorym by sa stotoznili vsetci zamestnanci skoly, nemoze ho na svojej skole uptanit. Lebo na Slovensku mame system jednotnej skoly nielen v obsahu vzdelavania ale aj sposobe riadenia.

    • Re: Z PRAXE

      18.9.2010 / janik65 / Reagovať

      Pani kolegyna, som presvedceny, ze skolsto je jeden z mala rezortov, kde funguje este kolegialita v zmysle – pytaj sa, poradim Ti, a nie je to moje know how, takze kludne mozu odist dochodcovia vsetci, my to zvladneme aj bez Mikolajovho priplatku za uvadzanie, aj s nim, to je jedno

  • ako to je

    14.9.2010 / erichvonm / Reagovať

    čo by ma ale naozaj zaujímalo , stále hovoria o zmene oceňovania učiteľov , ale stále nerozumiem ako to chcú merať jeho úspešnosť . pozná niekto odpoveď ?

  • nechapem to

    14.9.2010 / erichvonm / Reagovať

    Myslíte že by to bolo v praxi realizovateľné ? Myslím že nie. Ale to je problematika VŠ, strata kvality na VŠ za posledných cca 15 rokov je obrovská , V každom meste máme univerzitu alebo VŠ a plytváme peniaze a načo to ? n

    ,ale inak čo z učiteľmi na ZŠ a stredných školách ako tých chcete porovnávať ?

    • Re: nechapem to

      15.9.2010 / LPB / Reagovať

      Niečo o vylepšení nižších stupňov som napísal pod odkazom v tom (bradatom) článku. Viem, že som to písal veľmi skratkovito, ale nemám rád zbytočné kecy.

  • pravicové média sa zbláznili

    15.9.2010 / palobulla / Reagovať

    ak predčasný dôchodca moze pracovať u súkromnika, tak prečo ideme obmedzovat pracujuceho ucitela, doktora ? Nie je to protiústavné ?

    Prečo štát ide demotivovat ludi na prácu na dochodku, ked im chce predlzovat odchod do dôchodku ? Nie je pre štát lepšie ak pracuje čo najviac dôchodcov a najlepšie do smrti ?

    To naozaj ideme prepustiť desattisice pracujucich dochodcov aby sme sa zbavili platieb za pár nezamestnaných a štát natom niečo zarobil ?

    • Re: pravicové média sa zbláznili

      15.9.2010 / Paľo Sibyla / Reagovať

      no možno už len preto, že súčasný stav je prinajmenšom vo verejnej správe nákladný: niekto si povie, že ide na predčasný dôchodok, štát mu platí penziu. A ešte mu vypláca mzdu za vykonanú prácu. Všetko by to bolo o.k., keby súčasne nebolo na úradoch práce množstvo absolventov, ktorí na predčasný dôchodok ísť nemôžu a štát má zbytočné výdavky (poistné) aj na týchto ľudí. Čiže tri rôzne vysoké výdavky štátu, no príjem zo zaplatených daní len v jednom prípade.
      Jasné, v ideálnom svete by mal ísť každú na dôchodok, kedy sa mu zachce a nikto by mu nemal brániť, keby chcel popritom aj pracovať. Lenže nežijeme v ideálnom svete…

      • Re: Re: pravicové média sa zbláznili

        15.9.2010 / palobulla / Reagovať

        p. Sibyla, to že dostali ludia moznost predcasneho dochodku bolo jednoducho opatrenie ako sa zbavit nezamestnaných, toto riešenie je obdobné, 2 roky dozadu sme žili v ideálnom svete lebo školy prosili dochodcov a nemocnice lekarov aby robili, lebo nemal kto … takze co sa zmenilo ? Nech sa rieši zamestnanost nie nezamestnanost ? Pri hodnotení opatrení tejto vlády, toto hodnotím ako “blbosť roka”

        a na zaver, v mojej rodine nie je nikto koho sa to dotkne, takze ja to debatujem len v ekonomickej rovine

        • Re: Re: Re: pravicové média sa zbláznili

          16.9.2010 / Paľo Sibyla / Reagovať

          Tak, myslím si, že je ešte priskoro udeliť tomuto opatreniu titul “blbosť roka”. Do Silvestra ešte zostávajú tri mesiace :)
          Súhlasím, že by bolo lepšie riešiť nezamestnanosť vytváraním nových pracovných miest, nie pritlačiť dôchodcov, aby urobili Sofiinu voľbu a na uvoľnené miesta dosadiť mladších. Lenže: vznik pracovných miest z iného popudu ako príchod nových investorov je beh na dlhé trate a vláda ho môže docieliť (zlepšovaním prostredia pre SME a pod.) najskôr o rok. No dovtedy by minula na predčasných dôchodcov a absolventov na úradoch práce milióny eur. Takže jej rozhodnutie vnímam čisto z ekonomických dôvodov ako rozumné, hoci, a to vám dávam za pravdu, je v príkrom rozpore s ideou slobodného štátu.

  • Veľa chybných úvah - len svedectvo o chybnom smere myslenia

    16.9.2010 / obcanh / Reagovať

    1. peniaze. Pán Droppa zabúda, že “vysoké” mzdy odídených penzistov sa budú rozdeľovať medzi všetkých, nielen v prospech “prídených” absolventov – sú to prostriedky na úpravu platov a j ostatných učiteľov. Ak by sa dali len prídeným absloventom – mal by riaditeľ problém aj s nimi.
    2. na omyl v očakávanom “odbornom” posilnení poukazujú horeuvedené diskusie. Z inej oblasti: v islandských bankách predvádzali svoje schopnosti v dobrých časoch mladí absolventi elitných amerických univerzít. Dnes je island v permanentnom krachu, chcú súdiť ministerského predsedu (absolventov sa zbavili), EÚ prijala kódex o generačnom súlade v zamestnávaní…
    3. Učiteľské zamestnanie na východe je výhra. V Bratislave je to cesta k chudobe. Prijaté opatrenie má zmysel, len ak je súčasťou konzistentného nastavenia, aby fungovalo aj v Bratislave a všade tam, kde podmienky trhu práce neprajú učiteľskej profesii.
    4. všetky kampane, nedomyslené administratívne a dirigistické opatrenia končia v problémoch. Toto je jedno z nich. Chce to nielen vôľu, ale aj rozum. 130 tisíc ľudí je totiž problém.

    • Re: Veľa chybných úvah - len svedectvo o chybnom smere myslenia

      16.9.2010 / droppa / Reagovať

      1. ved prave to je jadrom problemu, ze mzdy odidenych penzistov nemoze rozdelit riaditel podla potreby skoly ale musi ich rozdelit podla mzdovych tabuliek, ktore vymyslel uradnik v Bratisleve a platie pre vsetkych ucitelov od Bratislavi po Kosice. To, ze sa zacalo hovorit o subehu prace a poberania dochodku vo verejnej sprave len odrylo jadro problemu, ktory je potrebne vyriesit prioritne. A to je fakt, ze sa ucitelia neodmenuju podla kvality prace ale podla veku. Tabulkove platy je potrebne zrusit a absolutne kompetencie v mzdovej oblasti ponechat na skolu samotnu. Viem, ze vela riaditelov skol este nie je pripravenych na takuto zodpovednost a treba im v tom pomoct. Ale som presvedceny, ze sa daju aj v skolstve aplikovat systemy hodnotenia zamestancov z komercnej praxe. Kto iny, ak nie priamy nadrany, ale aj kolegovia, rodicia a na strednych skolach aj studenti mozu najlepsie posudit kvalitu prace ucitela. Klucom k zvysovaniu platu ucitela by teda nemali byt formalne kriteria stanovene statom (kredity za ucast na skolani) ale uplatnovanie vlastnych kriterii kavlity vypracovanych alebo akceptovanych vedenim skoly. Riesenim je vytvorenie standardu kavity profesie ucitela. Na “mojej” skole takyto standard kavity profesie ucitela mame vypracovany. Trvalo nam to takmer dva roky a este stale je co vylepsovat, ale stalo to zato. Klucove je, ze splnenie standardu zavisi na tom, aky vykon ucitel v triede odvadza.

  • V niečom si nerozumieme

    16.9.2010 / obcanh / Reagovať

    Príklady, ktoré som uvádzal, ste, zdá sa nepochopili. Keď prijímali elitných odborníkov do bánk, zabudli na jedno: je dobré poznať finanćné inovácie, ale ešte lepšie je, rozumieť im. To druhé je o skúsenosti, aj o tej, ako dôležitá je udržateľnosť, teda tie aspekty rozhodovania, ktoré umožňujú rozlíšiť módne a efemérne “trendy” a informácie od trvalých hodnôt a poznatkov. Učiteľské povolanie je absolútne nezastupiteľné pri výchove, o.i. aj k medzigeneračnej súdržnosti. A čo sa týka nových poznatkov? Zo všetkých mojich učiteľov u mňa najvyššie stojí moja učiteľka slovenčiny v preddôchodkovom veku, ktorá mi vylepila facku, dala mi dvojku z chovania a vrátila ma ku skromnosti, keď mi začali rásť pubertálne rožky a moja profesorka fyziky, v preddôchodkovom veku, ktorá nás inšpirovala k hlbokému záujmu o teroretickú fyziku a doviedla nás viacerých do celoštátneho (ČS) kola fyzikálnej olympiády. Pohŕdanie skúsenosťami, aj tými pedagogickými, je príspevkom dnešnej školy k rozpadu medzigeneračných vzťahov, strate citlivosti na sociálne problémy, vykoreňovaniu mladej generácie. Vyhovuje len tým, ktorí potrebujú flexibilne a krátkodobo použiteľné, menej hlboko mysliace stádo, najlepšie bez ľudských citov (tzv. profesionálov) – stádo, ktoré sa po čase odhodí, ako mobil, ktorý už nemá “všetky funkcie”. Len nie vždy vieme, na čo sú tie nové naozaj dobré (jedno vieme: sú dobré na to, aby sme ich neskôr vyhodili ako zastaralé).

    • Re: V niečom si nerozumieme

      16.9.2010 / droppa / Reagovať

      suhlasim s vami pokial sa jedna o vyber ucitelov. bol by to zly riadiaci pracovnik, ktory by sa zameral len na jednu skupinu zamestnancov. aj ja som vo svojom liste pisal o “nezastupitelnej ulohe starsich skusenejsich ucitelov” a myslim si, ze aj v “nasej skole sa snazime o vyvazeny stav medzi skusenostou a mladostou. Ale ja som hovoril o odmenovani a tam som presvedceny o tom, ze hlavnym kriteriom by mala byt kvalita prace a nie vek. Verim, ze “vase” ucitelku slovenciny a fyziky boli skvele a bez ohladu na ich vek, by v “nasom skolskom” systeme hodnotenia dostali vyssi plat ako im patril podla statnych tabuliek. Ale su aj taketo ucitelky: “Pred pár rokmi som bola na liečení s chrbticou, na izbe s viac ako 70 ročnou aktívnou učiteľkou francúžtiny na SŠ. Mala výpadky pamäti, ale riadne. Riaditeľovi školy to zrejme nevadilo, a žiaci mali z toho isto humorné zážitky a prečo by neboli spokojní? Aspoň sa na hodinách pobavili. Ona brala dôchodok aj plat – všeobecná spokojnosť :)
      To bola tiez jedna z reakcii na moj list. A taketo ucitelky maju rovnaky plat ako tie “Vase”. A na druhej strane poznam vela mladych ucitelov, ktory su minimalne taky dobri ako tie “Vase”, ale stat sa rozhodol, ze vzhladom na ich mlady vek este nemozu byt taky dobri, aby mohli dostavat taky vysoky plat ako francustinarka s vypadkami pamati.

  • Potom si teda rozumieme

    16.9.2010 / obcanh / Reagovať

    Potom ale nerozumiem plošnému administratívnemu tlaku na zamestnávanie dôchodcov bez konzistentných systémových podmienok, vrátane tých, o ktorých hovoríte.

  • Ine riesenie

    16.9.2010 / qwerty456 / Reagovať

    A co by ste povedali na to: Dochodok by sa u predmetnych zamestnancov znizoval o napr. 25% prijmov dotycneho v statnej sprave.

    • Re: Ine riesenie

      16.9.2010 / Paľo Sibyla / Reagovať

      Značne nesystémové, podľa mňa. Takýto zamestnanec by sa nesnažil pracovať lepšie, za čo by si od riaditeľa mohol vyslúžiť vyšší osobný príplatok, lebo so stúpajúcim platom by sa znižoval jeho dôchodok. Takže v podstate (v číselnom vyjadrení nie úplne) by bol na tom istom. A štát rovnako.

      • Re: Re: Ine riesenie

        17.9.2010 / qwerty456 / Reagovať

        Islo mi o to, aby zamestnanec nebol vystaveny situacii rozhodnutiu napr. 400€ v zamestnani vs. 300€ na dochodku – teda, aby existoval jemnejsi prechod. Navyse by slo o jednoduchy vzorec. Nemyslim, ze by to posobilo az tak demotivujuco, ale uznavam, ze takyto navrh ma iste nevyhody.

  • Prečo by možno mali ..

    17.9.2010 / Rastislav Mikuláš / Reagovať

    Dobrý deň pán Sibyla, dnes mi na túto tému vyšiel komentár v SME (http://komentare.sme.sk/c/5552047/sikovny-dochodca-do-skoly-nie.html), ktorý bol napísaný presne pred týždňom a tým pádom mierne stratil na aktuálnosti, keďže veci sa mierne pomenili. Keďže som čakal na jeho uverejnenie, tak až teraz si dovolím reagovať aj na Váš blog:

    To, že nemotivujúci systém odmeňovania vyučujúcich je zlý systém, a že ho treba zmeniť s Vami plne súhlasím.

    Nikde som sa priamo nedozvedel, čo bolo primárnym zámerom návrhu pána ministra Mihála, ale domnievam sa, že ušetrenie peňazí zo štátneho rozpočtu (Sociálnej poisťovne). Zaujímavé však je, ako sa z tohto stal zrazu “prozreteľný” krok smerom k zlepšeniu výučby na školách, keďže ju (že vraj) blokujú dôchodci.

    Najhoršie na komentovaní návrhov tejto Vlády SR je, že sa veľmi často menia a nejasnými vyjadreniami (ktoré väčšinou asi chcú neznieť antisociálne, ale nie vždy sa im to darí) sa ešte komplikujú a teda nie je úplne jasné ich znenie.
    V aktulizácii máte síce doplnené, že výnimky pre učiteľov sa nebudú robiť, ale tiež tam máte napísané, že pri “predčasnom” starobnom dôchodku; pričom medzičasom bolo tiež vyslovené že to nebude platiť retroaktívne (hm?) a tiež sa hovorí o dôchodkoch bez “prívlastkov”. Taktiež nie je úplne jasné, či pod to spadajú aj školy nepatriace priamo pod štát či samosprávu.
    Takže sa aj ťažko nominuje na tu v diskusii spomínanú “blbosť roka” :)

    Ja som vo svojom komentári oponoval tým, že starobný dôchodok je právo a problémom zrelým na riešenie sú predčasné a výsluhové dôchodky (alebo si presne definovať, čo starobný dôchodok vlastne je). Odhliadnuc od faktu, že nevidím žiadnu priamu pridanú hodnotu zákazu práce iba vo verejnom sektore (ak pominiem fakt prezamestnanosti). Otázne je, ako sa dajú dôchodky riešiť, aby zmeny neboli súčasnými “účastníkmi” napadnuteľné na ústavnom súde.
    Jediný problém “spravodlivých príležitostí” z pohľadu mladého absolventa môže byť fakt, že starobný dôchodca sa môže ponúkať za dumpingové ceny (keďže druhý príjem má z dôchodku), ale je zaujímavé, že v súkromnej sfére (do ktorých asi naše VŠ svojich absolventov neposielajú) takýto problém nie je. Ak by vláda chcela problém uplatnenia absolventov (stredoškolských aj vysokoškolských) riešiť komplexnejšie a pre všetkých (smerujúcich na štátne či súkromné pozície rovnako), tak by skôr mohla ísť napr. cestou dočasného zlacnenia ceny práce absolventov pre zamestnávateľov (úpravou odvodov) a tým im poskytla šancu ukázať svoje kvality.
    Vždy by prím mala hrať kvalita a výkon a nie vek, či už “perspektívny” alebo “skúsený”.

    To, že účinnosť (pri všetkých zákonoch týkajúcich sa škôl) by mala byť k júlu a nie k januáru sa zhodneme.

    Takisto zverejňujete otvorený líst pána riaditeľa Droppu:

    Pán Droppa, Vás máta predstava, že desaťročné deti, ktoré začnú žiť svoj život o desať rokov, budú učiť šesťdesiatnici. S pohľadom staršieho by som mohol oponovať, či je lepšie aby mladé deti učili neskúsení (životom) ľudia ale tí čo už niečo zažili. Spôsobom mladého, uvedomujúceho si rýchlosť zmien (a parafrázujúc Kena Robinsona), by som sa mohol spýtať, či tí mladí vyučujúci vedia, ako bude svet o tých desať, dvadsať či päťdesiat (keď odídu tie deti do dôchodku) rokov vyzerať, keď ich to majú presne naučiť. Alebo sa zamyslieť, akí kvalitní sú ti nezamestnaní absolventi, keď si nenašli inú prácu, ale následne majú spasiť svojimi kvalitami kvalitu výučby. Nehovoriac už o tom, že či sa tí mladí ľudia poberajúci plat v súkromnej sfére sa budú chcieť “vrátiť” do podhodnoteného školstva.

    Mladí absolventi pedagogických VŠ smerov údajne chcú robiť na školách, ale nie je miesto (zabraté dôchodcami) a preto buď zostanú nezamestnaní (asi presvedčení učitelia odmietajúci robiť niečo iné) alebo sa zamestnajú. Otázkou potom pre mňa zostáva, prečo je (na niektorých miestach) angličtinárov a matematikov nedostatok aj s dôchodcami.

    Nič nie je čierno-biele a generalizovať z jednej aj z druhej strany nie je dobré.

    Po prvé, súhlasím, už aj vyššie som napísal, že súčasný systém odmeňovania je zlý. Aj keď situácia, aby absolvent mohol mať vyšši plat ako jeho starší kolega by mala byť nepredstaviteľná, keďže starší človek by svojím vekom mal prinášať aj vyššiu pridanú hodnotu (iba kvantita nepredčuje kvalitu), a ak neprináša, tak by na tom mieste nemal čo byť.

    Po druhé. Nevidím zásadný problém týkajúci sa veku, ktorý by obmedzoval ľudí učiť to podstatné (zreformované). Osobne si myslím, že aj učitelia dôchodci majú (a celý život mali) ruky zviazané osnovami a schálenými učebnicami, a keby mohli, učili by inak – vediac čo je dôležité a čo nie, čo mladých ľudí zaujme. Súhlasím, že by mali aj plniť funkciu odovzdávania skúseností ale zároveň dodávam, že ich unisono hádzať do vreca neschopných a mladých (ktorí môžu tápať novými prístupmi a obsahom iks rokov, keďže reálne znalosti z praxe nemajú) vyzdvihovať do neba, nie je dobré.

    Skôr v dnešnej dobe, keď na niektorých miestach a v niektorých oboroch reálne hrozí vymieraním kolaps systému (aby si urdžal aspoň akú takú kvalitu), tak namiesto toho aby sa vytvárali stratégie obnovy či revitalizácie učiteľského zboru, tak sa ad hoc ešte viac (nekoncepčne) podlamuje systém.

    • Re: Prečo by možno mali ..

      17.9.2010 / Paľo Sibyla / Reagovať

      Ďakujem za komentár, p. Mikuláš. Myslím, že vo väčšine vecí, o ktorých píšete, sa s Vami zhodnem.
      Môj blog bol primárne o tom, že som nevidel zmysel, aby boli učitelia výnimkou z pravidla a zákaz súbehu sa na nich nevzťahoval. Nakoľko je tento návrh v súlade s ideou slobodnej spoločnosti (podľa mňa nie je, ale hold, ak sa nechce spoločnosť ďalej zadlžovať, je to jedno z opatrení, ktoré môže ušetriť pár miliónov) či právnym štátom (?, a sa dosť čudujem, že Robert F. ešte nezvolal k tejto téme tlačovku :-) som nerozoberal.
      Ak sa už bavíme o školstve, súhlasím s Vami, že problémy sa musia riešiť komplexne. Vidím nasledovné problémy, ktoré navzájom súvisia a možné riešenia:
      - systém odmeňovania. Nikto zatiaľ neprišiel s nápadom, ako do systému dostať viac peňazí. Keďže je zrejmé, že viac peňazí na platy v rozpočte tak skoro nebude, riešením by podľa mňa bolo, ako som napísal vyššie, keby sa školám rozviazali ruky a vytvorili si vlastný systém odmeňovania
      - kvalita výučby. Súhlasím, že nahradenie takmer penzistov mladými nebude znamenať žiaden zásadný zvrat v kvalite výučby. Je potrebné sa pozrieť čo a ako sa dnešný poslucháči pedagogiky učia. Aj z novinárskeho záujmu som si doslova odsedel rok na doplnkovom pedagogickom štúdiu a musím povedať, že to bol “zážitok.”
      - obsahová reforma (na všetkých stupňoch štúdia, vrátane vysokoškolského). Zatiaľ som nevidel žiaden výstup, čo zmeny zavedené Mikolajom priniesli, nakoľko sa vďaka nim decká vzdelávajú v kompetenciách potrebných k súčasnému životu, no čiastkové informácie, ktoré sa ku mne dostali, ma nepresvedčili o tom, že o desať rokov budú naše decká v medzinárodných hodnoteniach na tom lepšie, ako doteraz.
      A je tu ešte niekoľko menších výziev, na riešenie ktorých musia mať zodpovední nielen rozum, ale aj odvahu. Chcem veriť, že ju tím okolo p. Jurzycu má.

      • Re: Re: Prečo by možno mali ..

        17.9.2010 / Rastislav Mikuláš / Reagovať

        O slobodnej spoločnosti (mysliacej strategicky na budúcnosť) a právnym štátom, to radšej nerozoberať :)
        - K odmeňovaniu: rozviazať školám ruky to určite, ja by som tiež možnosti videl aj v ušetrení na rôznych nepotrebných (ak by školy boli slobodné) školských úradoch a taktiež podstatná vec je vnímanie verejnosti – totiž dnes, keď sa rozpočet MŠ SR zmení z napr. €1 mil. na €0,95 mil., tak to ľuďom nič nepovie, ale keby rodič zistil, že jeho dieťa na vzdelanie na tento rok dostane namiesto €5 tis., iba €4 tis., čo si vie predstaviť (napr. nebude môcť chodiť na všetky krúžky), tak to by mohlo tiež vytvoriť tlak na efektívne využívanie finančných zdrojov a následne tiež kvalitu.
        - Ku kvalite: výborný postreh, obsah a kvalita kurikula na pedagogikách je kapitola sama o sebe, vôbec Vám nezávidím ten zážitok :) O to viac deprimujúce je uvedomenie si, že skvalitnenie systému nebude také jednoduché a rýchle.
        - K obsahovej reforme: škoda sa vyjadrovať, keďže nerozumiem ako môže niekto niečo reformovať, keď nie je daný cieľ (resp. široká spoločenská zhoda) a teda sa len prepisuje do nových tabuliek.
        Odporúčam zaujímavé postrehy z českého príkladu http://www.mckinsey.com/locations/prague/work/probono/index.asp
        Ja novému ministrovi tiež chcem veriť, len čím ďalej mám pocit, že bude mať problémy ustáť kabinetný či stranícky tlak sledujúci ďalšie voľby :(

    • Re: Prečo by možno mali ..

      19.9.2010 / droppa / Reagovať

      Pan Mikulas, v zasade hovorime obidvaja o tom istom , len kazdy trochu inym jazykom. Ale verim, ze po dlhsej diskusii by sme sa vedeli na vela veciach zhodnut. Len checm opravit jeden Vas omyl- nie som riaditel (neviem ako ste k tejto informacii prisli, zalozil som skolu, ale nie som riaditel, som “len zriadovatel”)a mam jednu otazku – pisete: “ucitelia dochodci keby mohli, ucili by inak”. Pytam sa: kto alebo co im v tom brani (branilo)?

      • Re: Re: Prečo by možno mali ..

        20.9.2010 / Rastislav Mikuláš / Reagovať

        Ospravedlňujem sa Vám pán Droppa, že som Vás nesprávne označil riaditeľom, sám neviem ako som k tomu prišiel, asi zo zRIAĎovateľa som si zobral len začiatok ..
        Som rád a súhlasím, že na veľa veciach by sme sa asi zhodli :)
        A k učiteľom (dôchodcom) – nie sú predpísané osnovy či učebnice obmedzujúce? Nerobím si ilúzie, že všetci učitelia sú super kreatívni a inovatívni, ale väčšia voľnosť od štátu smerom k učiteľovi/škole/komunite (nie len zmena miesta byrokratizovania) by bola podľa mňa prospešná, ale zase to závisí aj od cieľov vzdelávacej politiky ministerstva/spoločnosti ..

  • Suhlasim

    17.9.2010 / Brain / Reagovať

    s postojom vlady zaviest a dufam pre vsetkych (aj spatne), dochodok alebo mzda, dochodcov bez vynimky (starobni, predcasni aj vysluhovi dochodcovia). Slovensko by sa konecne malo vymamit z tzv. KULTU NENAHRADITELNOSTI. Statna a verejna sprava je to obrovsky MOLOCH, zalozeny na klientelizme, falosnej kolegialite, proste hlboky socializmus aky sme poznali z pred rokom 1989… Suhlasim s tymi, ktori tvrdia, ze ucitelov je dostatok, aby zaplnili uvolnene miesta po dochodcov – neviem preco sa vytvorila iluzia, ze nie je zaujem o ucenie, atd. Pravda je toho opakom, mozem to aj ja osobne potvrdit, ze je zaujem a na jedno miesto je vzdy viac uchadzacov…

    • Re: Suhlasim

      18.9.2010 / janik65 / Reagovať

      suhlas so suhlasom, mladych ucitelov je dost, som v skolstve roky, relativne chybaju len niektore aprobacie M,Aj a stav je takyto:
      1. Chybaju ucitelia AJ – ale je vela vysokoskolsky vzdelanych mladych ludi z nepedagogickych fakult so štatnicou, nech idu a učia, cim skor, tymlepsie
      2. Chybaju ucitelia M – je vela inžinierov z technickych VS, ktorí su aj sikovny, mohli by ucit M,F,
      3. Je nesmierny prebytok ucitelov SJ, Ch, Tv, ostatných vychov, rocnikov 1-4, zacinaju sa hromadit na uradoch prace, naco studovali 5 rokov PF?

  • subeh

    18.9.2010 / janik65 / Reagovať

    Dobry den, dovolte mi vyslovit nazor človeka, ktorý je viac ako 20 rokov v skolstve.
    Zakazanie subehu aj s platnostou dozadu vobec neohrozi chod skol, este by som veril, ze budu chybat zdravotne sestry.
    Nehodnotme absolventov, nemozu za velmi zlu uroven slovenskych VŠ, ktore ich nepripravia na prax vobec. Ale raz zacat musia pre boha, nie? Maju byt na uradoch, pracovat v reklamnych agenturach a raz ich bude spolocnost potrebovat, avsak budu bez praxe. Kedy? No ked bez urazky zacne vypadavat sucasnym dochodcom krieda z ruky. Fakt bez urazky.
    Nastastie su stale v kolektivoch skol ludia, ktorí im odovzdaju kus seba aj bez nezmyselných ustanoveni Mikolajovho zakona o pg. zamestnancoch.
    Lavirujuca vlada by si mala uvedomit, ze ak ma zakon platit len pre dochodcov po 1.1., tak nastane okamzite mnozstvo ziadosti do 31.12. s odpumpovanim odchodných pre tychto ludi a postupne s predlzovanim veku odchodu do dochodku bude pribudat velmi malo novych dochodcov, cize pocet vytvorenych miest tymto sposobom bude bezvyznamny a taktiez uspora najblizsie 2 roky. Zaujimave by bolo, keby si zistili, kolko dochodcov, aj po 70ke je ale vo funkciach riaditelov skol, najma strednych. Nie som si isty, ci 70 a viac rocny riaditel da skole tolko, ako povedzme 30 – 35 rocny. Opäť bez urazky.

  • názor učiteľa (46r.)

    21.9.2010 / kuboslav / Reagovať

    ako obyčajne, pravda je naozaj uprostred. Treba aj mladých (ale čo chcú naozaj učiť), no nemôžu chcieť od začiatku všetko. Ani dobrý chirurg nepríde rovno zo školy. Treba aj starých(ale čo chcú naozaj učiť), aby mohli odovzdávať skúsenosti – pedagogické aj životné. Čo sa týka videnia problémov a ich riešení:
    1, viac peňazí sa “vytvára” samo. Keďže sa znižuje počet detí v systéme regionálneho školstva, suma na školstvo sa doteraz zvyšovala a teda suma na jedného žiaka zvyšovala. Systém odmeňovania umožňuje odmeňovať aj mladých: na osobné príplatky je 6%, na priemernej škole (čo je asi 20učiteľov) teda cca 6×6,50×20=780 Eur. Šikovný riaditeľ vie zariadiť aby ich bolo aj viac.
    2, sám priznávate, že príprava mladých pedagógov je “zážitok”, teda neviem na základe čoho požadujete pre nich také výhody. Jasné, že nástupný plat je malý, ale žiadať ho zvýšiť na úkor starších mi pripadá sebecké a na základe vyššie uvedených faktov aj neoprávnené. Bývalý minister dával za vzor Fínsko. Tam však na pedagogické smery robia VÝBER a nie NÁBOR študentov….
    3,reforma bola robená pre reformu – rýchlo a zle. Malo sa ísť postupne od 1.roč.ZŠ. Napr. na stredných školách sa začal šmahom učiť druhý cudzí jazyk a to aj na bývalých SOU, kde žiaci majú problém zvládnuť slovenčinu.
    4, je zaujímavé, že vadí ak je niekto v dôchodkovom veku, ale, že niekto je riaditeľom aj 30 rokov na tej istej škole nie. V Čechách to obmedzili (myslím) na 10 rokov.
    Na záver – je ústavné právo učiť aj do 100 rokov, podľa súčasných zákonov to nie je dôvod na ukončenie prac.pomeru. Iná vec je súčasné poberanie dôchodku. Tieto dve veci treba odlišovať !!!

Viac v rubrike Nezaradené