BLOG Milín Kaňuščák

Utlmená výstavba diaľnic na Slovensku

Áno začalo s výstavbou 15,26 km je to však žalostne málo.

22.08.2013 | Milín Kaňuščák

Plánované celkové výdavky ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja by mali v budúcom roku dosiahnuť 2,149 mld. eur, čo je oproti tomuto roku menej takmer o 127 mil. eur. To nie je ale problém. Ale ani rok 2012 ani tento rok Národná diaľničná spoločnosť nevyčerpala svoje rozpočtované príjmy ani na 50 % pôvodne rozpočtovaných zdrojov. Dôvod je jednoduchý nestavia sa nič nové. Plánované úseky uviazli vo verejnom obstarávaní.

Od nástupu ministra Počiatka na post šéfa rezortu dopravy uplynulo 16 mesiacov, preto je už možné porovnávať výsledky jeho pôsobenia na čele MDVRR SR s výsledkami práce jeho predchodcu na tomto poste, exministra Jána Figeľa.  Za porovnateľné obdobie Ján Figeľ zahájil výstavbu 56 km diaľnic a rýchlostných ciest, od júla 2010 do marca 2012, začala výstavba úsekov R4 Košice - Milhosť (vyše 14 kilometrov), druhého profilu D1 Jablonov - Studenec (vyše 5 km), D1 Dubná Skala - Turany (16,5 kilometra), D1 Fričovce - Svinia (vyše 11 km), D1 Jánovce - Jablonov I. úsek (9 km). Spolu tak začali práce na 56 kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest, z toho 5 kilometrov v polovičnom profile. Bola ukončená sútaž aj na úseku Jánovce - Jablonov II. úsek (9,5 km) J. Figeľ ako minister kolaudoval a do užívania odovzdal obchvaty Hornej Štubne (vyše 4 km) a Trstenej (vyše 7 km) na R3 v pol-profile, napriek patovej situácii a vážnemu sporu s dodávateľom dokončil obchvat Svidníka (takmer 5 km) na R4, ako aj úsek Lehôtka pod Brehmi - Šiatorská Bukovinka (8,5 km) na R1. Do užívania tak diaľničiari odovzdali 25 kilometrov rýchlostných ciest, z toho 11 km v polovičnom profile. Figeľ dokončil, kolaudoval a verejnosti odovzdal tri úseky R1 Pribina (46 km ).

Za terajšej Ficovej vlády začala stavba obchvatu Žiaru nad Hronom (5,76 km) na R2, podotýkam, že v iba polovičnom profile. Zložito vyzerá výstavba II. úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. Verejné obstarávanie na akcii D1 Jánovce – Jablonov II. úsek  (9,5 km) začalo ešte v decembri 2010 a ukončené bolo v apríli 2012. Progres prác je však veľmi pomalý, stavebné práce sa takmer nezačali ( až na streľbu v budúcom tuneli Šibenik. Neviem o žiadnych iných diaľničných úsekoch, ktoré by NDS začala o výmeny vlády r. 2012 t.j. spolu začatých len 15,26 km.  Výsledky súťaženia pre výstavbu nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest sú, jemne povedané, veľmi chabé. Pociťuje to nielen doprava, ale aj stavebný sektor a zamestnanosť.

SMER je majstrom v populizme a v siláckych rečiach. Minister Počiatek deklaroval, že chce preinvestovať do výstavby diaľnic do roku 2016 vyše 8 mld. Eur a zahájiť 310 km diaľničných stavieb.  Pri ním nasadenom tempe je toto číslo čírou fantáziou.  Áno začalo s výstavbou 15,26  km je to však žalostne málo. Dva tendre, na výstavbu úsekov D1 s tunelom Višňové pri Žiline a Hubová - Ivachnová pri Ružomberku, ktoré sa začali ešte v roku 2011, stále nie sú ukončené. Ale čo je horšie, žiaľ ani žiadny iný tender na výstavbu diaľnice nebol ukončený, napriek tomu, že silácke reči o súťaži ďalších 85 km diaľnic tu boli zase apríli 2013.... no začatie stavieb sa s najväčšou pravdepodobnosťou zase odsúva na ďalší rok 2014.  Držím palce. Nech sa to naštartuje aspoň v roku 2014. V roku 2015 končí programové obdobie na roky 2007-13 + dva roky. Z veľkou pravdepodobnosťou alokované prostriedky z Operačného programu doprava ostanú nevyčerpané a teda prepadnú je to smutná správa pre Slovensko v čase keď veľké infraštrukturálne programy mohli oživiť zamestnanosť a multiplikačný ekonomický efekt.

 

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3 Diskusia

Rubrika: Výstavba diaľnic

DOMINO - príčiny zastavenia inak veľmi úspešného rezidenčného projektu

V Bratislave je vysoký dopyt po cenovom dostupnom bývaní. Záujem o byty v tejto lokalite vysoko predčil očakávania aj odborníkov na realitný trh. Riziká zastavenia prác z rozhodnutia politickej štátnej moci sa žiaľ nedajú poistiť ani nijako ochrániť.

13.02.2014 | Milín Kaňuščák | čítanosť: 4604 | 38

Ušetrená miliarda z rozpočtu 2013 na úkor investícií

Nie je sa žiaľ čím veľmi chváliť. Nerobiť, nestavať a neinvestovať keď to už bolo naplánované ale nepodarilo sa to stihnúť nie je hodné pochvaly ale skôr treba zodpovedať na otázky prečo sa nestihlo to čo bolo naplánované ?

04.01.2014 | Milín Kaňuščák | čítanosť: 489

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3 Diskusia

Milín Kaňuščák

Milín Kaňuščák
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 2617
  • Priemerná diskutovanosť: 10
  • RSS blogu

O blogu

V minulosti r. 2010 - 2012 som pracoval ako Generálny riaditeľ sekcie pozemných komunikácií, cestnej dopravy a PPP projektov na Ministerstve Dopravy Výstavby a Regionálneho Rozvoja, v súčasnosti som majiteľom a CEO spoločnosti, ktorá sa venuje investičnej príprave a výstavbe KAMI PROFIT s.r.o. 

Kalendár sa načítava...

Moje rubriky

Moje odkazy