Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Šesť dôvodov, prečo je sen o neutrálnom Slovensku nezmysel

10.01.2017 | Martin Klus

Diskusia (55 reakcií)

10.01.2017 | Truhlik999

a co takto jadrova bomba ako garant neutrality?

10.01.2017 | Roman Kanala

Hehehe a stať sa tak prioritným cieľom, čokoľvek sa zomelie.

10.01.2017 | Roman Kanala

Švajčiari sú neutrálni už 500 rokov. Spočiatku to bola bilaterálne zakotvená neutralita, keď Švajčiari v 1515 spolu s Benátčanmi napadli Milánske kniežatstvo. Mladučký francúzky kráľ František I. hrôzostrašných švajčiarskych žoldnierov zmasakroval, ale keď videl, za akú cenu, tak si povedal, že s týmito radšej po dobrom a podpísal večný mier. Tým ohromne stúpla jeho prestíž ako veliteľa a štátnika.

Francúzom sa nedá veriť a mier bol porušený Napoleonom. Po skončení tridsaťročnej vojny 1648 bola podpísaná séria dokumentov známa ako Westfálsky mier. V 1815 po Waterloo Švajčiari podpísali pakt o neutralite s veľmocami Rakúsko, Francúzsko, Veľká Británia, Prusko a Rusko. Aj keď sa Francúzi po 1. svetovej vojne k Švajčiarom správali arogantne, akoby to bola porazená krajina, nedošlo k vojenskému konfliktu. Len jednostranne nerešpektovali niektoré medzinárodné dohody.

Neutralita niečo stojí. Letka najmodernejších stíhačiek, tankov, opevnení, vojenských tunelov v masíve Álp. Všeobecná vojenská povinnosť, každoročné povinné streľby a kto nenastrieľa, musí prísť zas a patróny si platiť zo svojho. Časté vojenské cvičenia. Zamestnávatelia to trpia a platia, lebo musia, ale niekedy radšej vezmú Francúzov, lebo tí nechodia každých pár mesiacov na vojnu.

10.01.2017 | salamoon

"...zatiaľ čo totalita, invázie a nesloboda, spoločne s čižmami vojakov červenej armády a ich nasledovníkov..."

presne tak, za vsetky (imperial-colonial-capital expansion-business-religion... ) vojny moze Volodja Uljanov v mauzoleu... a mozno este aj pekelnik Fico, Bozia vola a "zla moralka"... zatialco Tatar, Turek, Madar, Rakusan, Francuz, Poliak, Nemec atd. prisiel s kyticami kvetov spievajuc pesnicky mieru, rozhadzujuc nam priehrstia blahobytu a politcko-statnu suverenitu... to len na dovysvetlenie pre priemerneho slov. praviciara...

10.01.2017 | LPB

+

11.01.2017 | chronos88sk

vdaka nemcom [az na 1 a 2SV] mas rozvinutejsiu strednu cast slovenska a vidis ze pred 19tym storocim mali aj hodne pozitivny pristup, vdaka comu nase zaostale hornate casti prosperovali.
myslim ze ani rakusaci to u nas az tak nedramatizovali, pokial tu niektori povstalci zrovna nedavali na drzku madarom, ktori uz nevladali.
Samozrejme, unikla ti pointa prispevku a s autorom treba suhlasit. Po rusoch tu nijak moc dobreho neprislo [vynimka samozrejme oslobodenie od nacistov] a nezostalo a aj to ze sem do diskusie prispievas a volnejsie zijes, je vplyv zapadu. Inak by si dnes mozno velebil Putina a dostal sa len k urcitym strankam, ak by ti zaviedli internet. Osobne nepoznam nikoho, kto by si nejaku rusku vec vyslovene pochvaloval.
Osobne mam viacero znamych, ktori su proruski, ale s velkou oblubou pracuju v US firmach a vyuzivaju vyhody s tym spojene. Ako slusne nazvat toto???

11.01.2017 | Roman Kanala

A ja mám v Ženeve kamaráta, ktorý má zbierku ruských hodiniek. Najradšej s červenou hviezdou niekde na ciferníku. Ale inak je normálny.

10.01.2017 | LPB

Ach tá SaSka nešťastná. Sulík by mal asi rezignovať a založiť novú stranu. Ten, zdá sa, aspoň vie, o čom má mlčať, ak si nechce odohnať voličov.

10.01.2017 | libertarian

Sulík je tak trochu - slušne povedané - "nesystémový politik" . Na Klusáckimi názormi sa mu musí nožík otvárať vo vrecku. Jeden z nich by mal odstupiť. Zo Sulíka bruseláci aj Merkelica šalie, a tento .... jej lezie do ......
Myslím, že pred buducimi voľbami to budem mať jednoduché.

10.01.2017 | jozohamer

Ale, ale, pan Klus. Skuste sa trosku povenovat historii ;-)

10.01.2017 | Roman Kanala

Takýchto borcov mám najradšej. Viem nepoviem. Nula bodov.

10.01.2017 | skorodochodca

napadlo ma to isté ...
trochu histórie - nedávnej - začať Mníchovským diktátom a skončiť Jaltou .... úplne stačí ...
aj v prvom prípade nás "mocnosti" hodili cez palubu za mier, ktorý od Hitlera nedostali, aj v druhom prípade nás hodili cez palubu - za mier, ktorý dostali - od stalinského ZSSR. A bolo jedno, ako po vojne naši rodičia vo voľbách hlasovali ...
Tu, v strednej Európe sme len parčík, kde si podupe trávičku ktokoľvek .... urobí si potrebu - akúkoĺvek .... a spoliehať sa na "veľkého kamaráta", bitkára všade, kam dôjde .... je taký malý naivizmus .... veď ukladá jadrové útočné hlavice v nemecku .... a ich likvidácia ruským protiraketovým štítom krásne ožiari Slovensko, Poľsko, i vystrašené pobaltské štáty, i Ukrajinu .... škoda tam investovať ....
... myslím si, že ani základnú vojenskú službu obnoviť netreba ....

10.01.2017 | PaloK

Odborník na zahraničnú politiku sa ozval. Viete pán Klus, čo si robí USA s neutralitou Rakúska? Vytiera si zadnicu! Keby ste totiž nečítal od rána do večera almanachy Šíriteľa Démonkracie Napalmom a Olovom, tak by ste vedel, že Rakúsko minulý rok oficiálne protestovalo voči prevozu americkej ťažkej techniky cez svoje územie do Pobaltia. Taktiež by ste mohol vedieť, že na Schwachate bola minulý rok zadržaná skupina amerických vojakov bez označenia a oficiálnej notifikácie, pretože v batožine si niesli útočné pušky. Smerovali do Pobaltia. Takú majú USA starosť a rešpekt o niekoho neutralitu.

Americký generál NATO Hodges nedávno vyhlásil, že EÚ by mala zriadiť Schengen aj pre konvoje NATO, pretože administratívne povinnosti pri prevoze techniky cez hranice krajín ich zdržujú.
Mohol by ste tiež vedieť, že v Nemecku pristála US loď s ťažkou bojovou technikou určenou do Poblatia a že v súčasnosti je naplánované rozsiahle cvičenie NATO zamerané na pozemný presun bojovej techniky. Zatiaľ zistili, že kým železničná sieť v centrálnej EÚ je spoľahlivá a rýchla tak cestná preprava je problematická. Najhoršie je to ale v Pobaltí, kde železnice operujú na ruských štandardoch a preprava je tam mimoriadne zdĺhavá.

Perlička na záver. V Lotyšsku tajná služba zatkla a umiestnila do väzby zamestnanca železníc, ktorý si odfotil vlakovú súpravu prepravujúcu tanky a delá NATO. Napriek tomu, že je to v Lotyšsku ilegálne, pretože tam žiadny zákon nezakazuje fotografovať si vlakové súpravy, je nevinný človek v base ako nejaký zlodej.

Viete čo našla Sýrska armáda v bunkroch v Aleppe? Ťažkú a ľahkú muníciu a zbrane vyrobené v Európe a v USA.

Švajčiarsko platí veľmi draho za svoju neutralitu a v skutočnosti nikdy nebude neutrálne. Aj keď si Kanala myslí, že Švajčiarska domobrana bude mať nejaký efekt.
Slovensko nemá ako zaplatiť za svoju neutralitu a tak za svoje členstvo v NAziTOtality platí poskytnutím svojho územia a vzdušného priestoru pre potreby tejto slušne povedané lobbystickej skupiny.

10.01.2017 | Roman Kanala

Hlavné správy? Áno, technika sa vylodila v Bremerhavene a smerovala na Pobaltie, ale bolo na žiadosť tamojších vlád, lebo im Putin naháňa strach. Nemecko, Poľsko i Baltské štáty sú členmi NATO a žiadne cudzie územie nebolo dotknuté. Žiaden Donbas, Gruzínsko či Podnestersko.

Mňa kedysi "zatkol" zamestnanec OV KSS, lebo som fotil opilca ležiaceho pod nápisom "Práca - chlieb - šťastný život". Vysmial som ho, sledoval ma do krčmy a o chvíľu prišli už príslušníci VB a vzali ma. Riešila to potom ŠtB. Onen súdruh, Pilsompalko ho prezývali, potom prišiel o zrak zo samohonky a ešte pred plyšákom sa upil k smrti.

A čo našla sýrska armáda v bunkroch v Aleppe sa nedá overiť, lebo tam nie sú nezávislí pozorovatelia a Arabi sú klamári - národná črta.

Takže patchwork bez ladu a skladu, ktorý nič nepreukazuje.

10.01.2017 | PaloK

Arabi sú klamári a v Iraku boli nájdené skutočne zbrane hromadného nicenia, vsak pán demokrat?

11.01.2017 | Roman Kanala

A zas Hlavné správy.

Fico klame. To neznamená, že Fico je Arab a ani to neznamená, že ostatní klamú, ani že neklamú. Pokúšať sa to spájať je slaboduchý propagandistický trik.

11.01.2017 | PaloK

Nuž, propagandu tu spolu so slnečným TRENDom bránite a šírite vy. Ja proti Vašej verzii sveta bojujem dôkazom sporom. Ten by Vám mal byť povedomý, a niečo by vo Vás mal zapnúť, pretože neverím, že v tom vyspelom, samostanom Švajci s 500 ročnou (či koľko) históriou príjmu na univerzitu človeka, ktorý tak lipne na podsúvaných dezinformáciách a ktorý s takou žlčovou horkosťou brojí proti všetkému, čo akokoľvek minimálne pripomína čokoľvek na východ od Rožňavy či odkiaľ pochádzate.

Idem ja radšej pracovať, aby aj Vaše švajčiarske firmy mali ako bezpečne obchodovať v strednej Európe.
Česť slečnej démonkracii (to patrí aj pánu Klusovi).

11.01.2017 | PaloK

Mimochodom, tí tvoji "nezávislí" pozorovatelia nakoniec do Sýrie ani neprišli vyšetrovať útoky bojovým plynom ÚDAJNE na 99.999999% spáchané Assadom, keď ich Sýrska tajná služba predbehla, pretože zistila, že všetky útoky boli pripravené a zrealizované západom platenými a západom aj vycvičenými teroristami v spolupráci s Tureckou tajnou službou.
K tomu NATO mi ešte povedz prosím ťa, prečo je v Pobaltí potrebná špeciálna výsadkárska jednotka NATO určená pre vysokohorský terén? V Pobaltí totiž žiadne hory nie sú ... ;-)

11.01.2017 | Roman Kanala

Vôbec neviem, o čom to hovoríte a nechápem, prečo chcete, aby som sa k tomu vyjadril. Neviem. Nečítam Hlavné správy.

11.01.2017 | libertarian

Roman Kanala :

"Vôbec neviem, o čom to hovoríte a nechápem, prečo chcete, aby som sa k tomu vyjadril. Neviem. Nečítam Hlavné správy."
- vy nečítate NIČ, čo by ohrozilo vašu nenávisť k Rusku a lásku k USA. Pštrosia politika.
Vy evidentne nie ste informovaný o ničom - vďaka neuveritelne dôkladnej samocenzúre v europskych masmédiach.

11.01.2017 | libertarian

Roman Kanala :
"Mňa kedysi "zatkol" zamestnanec OV KSS, lebo ..............................a o chvíľu prišli už príslušníci VB a vzali ma. Riešila to potom ŠtB."

A potom ste zrejme emigroval.
Toto všetko som si dávnejšie tak nahrubo domyslel pre vašu absurdnu nenávisť k Rusku. Vy ste duševne zamrzol v roku 1968, a nechcete vidieť, že 1968 NEROVNÁ SA 2017.
Nechcete vidieť, že-
EU 2017 sa rovná (približne) SSSR 1960.

13.01.2017 | slov-led plus

ale ved to bolo vsade ze "zapad" posiela dalsie zbrane "povstalcom" inak zaujimave je ze v Aleppe boli postalci a civilisti a v Mosule je iba a len IS proti komu sa bojuje a koho sa zabija... z Mosulu nie su ziadne spravy o civilnych obetiach, tweety atd...., keby nezomierali nevinni ludia bolo by to smiesne....

10.01.2017 | Don Quijote

Po rozpade R-U boli nástupnícke krajiny vždy objektom zahraničnej politiky veľmocí, nikdy nedokázali plne obhájiť svoju suverenitu v zahraničnej politike a len sekundovali mocnosti, alebo mocnostiam, ktoré v tomto priestore dominovala. Či už to bolo Francúzsko, Taliansko, neskôr Nemecká ríša, ZSSR, alebo USA. Je nepravdepodobné, že sa s týchto slabých štátikov stanú nezávislí hráči na Európskej, alebo nebodaj svetovej scéne. Aj napriek všetkým svinstáv, čo zo sebou priniesla demokracia západného strihu, so svojím neoliberálnym ekonomickým systémom, je to pre Slovensko stále lepší model, ako Ruský oligarchický model fungovania štátu. Netvrdím, že u nás, alebo v západných štátoch nevládne oligarchia, ale podľa môjho názoru, je tento systém, aj napriek skôr opačnej tendencii, stále možné reformovať, respektíve v západnom modele vlády majú bežný ľudia viacej možností na zmenu, aj keď sa možnosť zmeny momentálne javí len, ako iluzórna.

11.01.2017 | libertarian

" v západnom modele vlády majú bežný ľudia viacej možností na zmenu"

- ano, iluzorna možnosť.
Západne "elity" dávno pochopili, že je pre nich neporovnateľne výhodnejšie skorumpovať väčšinu masmédií, hlavne TV, a pomocou nich držať ovčanov v blaženej nevedomosti. Pan Kanala je ukážkou, že to funguje. Je to výhodnejšie, ako represálie, hrubý nátlak.
A výhodnosť "neoliberálneho ekonomického systému" je relatívna , tento systém je ekonomicky PRED KRACHOM. Ale to je na dlhú debatu..... doporučujem k tomu http://www.nemesis.sk/

10.01.2017 | Niless

O tej neutralite ma autor pravdu ci sa to niekomu paci alebo nie. Ale ani toto nie je dostatocny dokaz pre zahnednute lebky...tam neni cim rozumiet argumentom.

11.01.2017 | Agát4

V súčasnej napätej situácii, keď nová studená vojna hrozí prerásť v ozbrojený konflikt, si občania oprávnene kladú otázku kto ohrozuje Slovensko a čo nám prináša členstvo v NATO.
Predovšetkým nie je pravda, že článok 5 Severoatlantickej zmluvy garantuje našu bezpečnosť. Na jednej strane článok 5 uvádza, že útok na jedného sa bude vnímať ako útok na všetkých, že spojenci sú povinní odpovedať a použitie ozbrojených síl je jednou z možností. Avšak tiež uvádza, že každý spojenec „pomôže zmluvnej strane alebo stranám takto napadnutým tým, že bezodkladne podnikne ... takú akciu, akú bude považovať za potrebnú“. A s takýmito „zárukami“ máme skúsenosť už z Mníchova.

Pôvodne NATO vzniklo v roku 1949 ako nástroj kolektívnej obrany. V článku 1 zmluvy sa píše: „Zmluvné strany sa zaväzujú, ako je uvedené v Charte OSN, urovnávať všetky medzinárodné spory, v ktorých môžu byť zúčastnené, mierovými prostriedkami tak, aby nebol ohrozený medzinárodný mier, bezpečnosť a spravodlivosť a zdržať sa vo svojich medzinárodných vzťahoch hrozby silou alebo použitia sily akýmkoľvek spôsobom nezlučiteľným s cieľmi OSN.“ Kto si spomenie, koľko akcií NATO sa uskutočnilo bez súhlasu BR OSN príde k záveru, že NATO si ťažkú hlavu nerobí ani zo svojich základných dokumentov.
Európska únia čelí ohrozeniu v podobe miliónov migrantov, ktorí sa tlačia do štátov Únie a potrebovala by pomoc, ale NATO to odmietlo. V tejto súvislosti som si spomenul na tvrdenie amerického politológa G. Friedmana v knihe Nasledujúcich 100 rokov: „Americké vojenské námorníctvo kontroluje všetky oceány sveta – či už ide o džunku v Juhočínskom mori, dhou pri africkom pobreží, tanker v Perskom zálive či jachtu s kajutou v Karibskom mori, každá loď na svete sa pohybuje pod zrakom amerických vesmírnych satelitov a jej pohyb je zaručený alebo zamietnutý v súlade s tým, ako si to želá americké námorníctvo.“ H. Kissinger kedysi povedal, že Amerika priateľov, Amerika má záujmy. Pamätajme si to!
Predpokladám, že väčšina našich občanov nemá záujem nechať sa zatiahnúť do do vojny s Ruskom a položiť život za záujmové organizácie z USA. „Ruská hrozba“ je iba politologický konštrukt, ktorý nemá odraz v realite. Členské štáty NATO majú v službe 3,2 milióny vojakov. Londýnsky Mediznárodný inštitút strategických štúdií uvádza, že Rusko malo vlani 771 tisíc vojakov. Vojenské výdavky štátov NATO sú 13,2-krát vyššie ako má Rusko.

11.01.2017 | PaloK

Konečne nejaký triezvy komentár k veci.

Chcel by som pánovi Klusovi, Romanovi Kanalovi a ďalším bojovníkom rádu Oloveného Dažďa Démonkracie pripomenúť to, čo Agát úplne krásne napísal. Ruská hrozba, ale predovšetkým hrozba obsadenia Pobaltia Ruskom, je geopolitický konštrukt, massbrainless mádiami pretláčaný konštrukt, ktorý nemá žiadny základ v našej realite (možno len vo vašej bubline) a pre vás je reálny LEN a LEN PRETO, že ste uverili tomuto informačnému bludu.
Aspoň vidno, aká kvalitná a prepracovaná je taktika mediálnej kontroly davov. Vojenské obsadenie Pobaltia Ruskom nemá pre Rusko žiadnu geopolitcký význam. Pre západ má mediálny význam, pretože uvádza davy ľudí do bubliny a pripravuje ich na to, čo samotné NATO chystá. A ak k tomu príde, stádo oviec už bude presvedčené, že tá bublina nebola bublina, ale boli to fakty.

STRATOFR. Pánovi Klusovi by som odporúčil zaregistrovať sa tam pre odber vybraných článkov zadarmo. Ak ich budete čítať pozorne, tak Vám niektoré veci zapadnú samé do seba. Ako má vyzerať článok, ktorý je výsledkom oveľa dlhšieho a náročnejšieho textu, o geopolitických výhodách si pozrite na tomto príklade:
https://www.stratfo...

Pre slniečkárov, a ďalších PR pracovníkov a fanúšikov imigračného priemyslu mám tento článok o tom, ako samotná EÚ legalizovala a organizuje dovoz migrantov do EÚ:
https://gefira.org/...

Veľmi dobrý článok o niektorých mechanizmoch na Blízkom Východe:
http://nsnbc.me/201...

Na záver rozhovor s jednou z poradkýn prezidenta Bashara al Assada, Bussajnou Šaban, ktorá explicitne pomenuváva USA a ich spojencov za hlavných vodcov vojny proti Sýrii:
http://literarky.cz...
.

11.01.2017 | LPB

+

11.01.2017 | Roman Kanala

Ten kus textu začína celkom rozumne, až som sa čudoval, že v Súmračnej sa naučili správne citovať fakty a dokumenty. Ale potom to príde:
- koľko akcií NATO sa uskutočnilo bez súhlasu BR OSN
- Európska únia čelí ohrozeniu v podobe miliónov migrantov
- väčšina našich občanov nemá záujem nechať sa zatiahnúť do do vojny s Ruskom
- „Ruská hrozba“ je iba politologický konštrukt

Ak si dobre spomínam, akcie NATO bez súhlasu BR OSN boli dve. Bombardovanie v Juhoslávii a invázia Iraku. Intervenciu v Juhoslávii chcelo v BR blokovať Rusko, lebo Srbi sú azbuci. Pripomeňme, že prvá svetová vojna vznikla takto, z cezhraničného konfliktu zapojením sa Ruska. NATO a hlavne Americko chceli vyfackať Kofiho Annana kvôli jeho nečinnosti. Kofi Annan je zodpovedný za vraždy v Srebrenici 1995 a v Rwande v 1994. V Srebrenici zakázal prítomným jednotkám OSN zasiahnuť, keď Srbi vraždili muzošov. Podobne v Rwande. Cvičenie tak úspešné, že mal dosť masla na hlave pre post generálneho tajomníka v 1997. Ešte aj po skončení svojho mandátu zlyhal v Sýrii.
https://en.wikipedi...
https://www.theguar...

Invázia Iraku je smutná epizóda, keď sa americký generál zosmiešnil na Valnom zhromaždení OSN tvdeniami o zbraniach hromadného ničenia. Tá akcia nebola akciou NATO, lebo väčšina členov NATO bola proti a nezúčastnila sa na nej. Na rozdiel od Afganistanu, ktorý bol považovaný za legitímny cieľ.

EÚ naozaj čelí invázii muzošov. Ale čo s tým má NATO? To je predsa obranná vojenská aliancia a nie slniečkársky klub. NATO nemôže ťahať z vody muzošov. To mjú robiť pobrežné hliadky členských štátov Schengenu. Muzoši nie sú problémom NATO, ale EÚ.

"Hlas tisícov Slovákov volá" - tak písal SSlobodník v tom špinavom plátku zvanom Slovenská republika. Ako viete, čo chce a čo nechce väčšina občanov? Robili ste sociologický prieskum? Dobre, vojnu s Ruskom ťažko niekto chce. Ale tá vojna je žiaľ realitou. Už začala a práve prebieha. Hybridná vojna. Dezinformácie a kyberútoky, Osetsko, Abcházsko, Krym a Donbas. Moldavsko, Gruzínsko, Ukrajina do NATO nevstúpia, lebo nemajú kontrolu nad vlastným územím. Ale baltské štáty už sú členmi. Putinovi treba ukázať, že ak sme silnejší my, nebudeme mu dovoľovať si odštipkávať z územia členského štátu.

Rusko nemá iný program, ako agresiu. Prečo? Lebo mierové spolužitie, ako viedlo k zániku ZSSR kvôli vnútornému kolapsu, vedie ku kolapsu cárskej moci i teraz. A cár si vyberie radšej vojnu, ako vlastný pád. Rusko je následníkom Sovietskeho zväzu. Nereformovateľná Ríša zla. Priemyselné výrobky nula, ekonomika nula. Obrovské prostriedky z plynu a ropy, ktoré kedysi šli na zbrojenie, teraz idú do vrecák cára a jeho kámošov a potom na zbrojenie. Nič na modernizáciu krajiny, nič na reformy, nič na zlepšenie života občanov. Západ pri svojej potácavej prosperite zabúda, že má dvoch nepriateľov. Komunistické Rusko a komunistickú Čínu. Zatiaľ sú prislabí na otvorený konflikt.

Rusko nie je partner ani priateľ. Rusko je buď Váš nepriateľ, alebo Váš vlastník. Tak si vyberte. Už viete, aký je rozdiel. Ruská hrozba je žiaľ realitou. NATO je obranná aliancia. NATO nemá územie ani armádu, tie majú len členské štáty. O členstvo sa kandidáti usilujú a prosíkajú. Sovietsky zväz svojich poddaných vo Varšavskej zmluve vlastnil, dusil a železnou päsťou zatváral ústa každému pokusu o protest či reformu.

12.01.2017 | Brano L.

Treba si uvedomiť, že Rusko je agresívny sused už cca 250 rokov. Stále rozširoval územia kontrolované jeho štátnou správou. A to aj za cenu násilných prevzatí. Nezabúdajme, že v 19.storočí si rozparceloval Poľsko spolu s Nemeckom a R-U. Nemám žiadne ilúzie o Poľsku, avšak obyvateľstvo Poľska bolo určite omnoho vyspelejšie, civilizovanejšie, vzdelanšie ako akýkoľvek mužik v Rusku. Je zaujímavé, že keď porovnám Poliakov a Slovákov, tak Poliaci vedia kde je sever a kde je východ. Nikdy nebudú veriť Rusovi. Majú totiž historickú pamäť. Slováci nemajú žiadnu historickú pamäť. Boli sme chránení dlhú dobu existenciou R-U monarchie a keď sme sa stali súčasťou Československa, tak sme svoju históriu úplne zavrhli! Klus má pravdu v tom, že ako malá krajina musíme mať na pamäti, že nie sme osamotení v priestore a že sme v podstate takým jedným väčším mestom. Preto by sme mali rozvíjať vzťahy s väčšími, z nášho pohľadu s Poľskom (čo ani v medziľudských vzťahoch veľmi nerobíme) a potom samozrejme s Nemeckom, ako našim najstabilnejším a najväčším partnerom.

13.01.2017 | salamoon

no vy ste riadny zabavaci obaja..."s Nemeckom ako nasim partnerom"...co za perly sa tu clovek nedozvie :)

14.01.2017 | cigereje

Najväčšia opovážlivosť Ruska je zreteľná z toho, ako sa roztiahlo svojou rozpínavosťou okolo mierotvorčích základní NATO, ktoré sú plné holubíc mieru (ovšem so zakrvavenými pazúrmi a zoébákmi, že...)
https://www.google....

15.01.2017 | Roman Kanala

Z toho je zrejmé jedno. Že všetci susedia Ruska žiadajú prítomnosť vojsk NATO, lebo sa boja svojho nebezpečného suseda.

Poľský minister vítal amerických vojakov: Čakali sme na vás desiatky rokov
Pravda Kali & Bejby, ČTK, 14.01.2017 16:09
http://spravy.pravd...

11.01.2017 | Moral Revival

Neutralita Slovenska je blud a na to nepotrebujem vymenovávať pracne dôvody. Na to nemáme ani mentálne ani materiálne. S rusofóbnymi diskutérmi je zbytočné strácať čas. Majú "starú sovietsku" penu u huby a zlieva sa im virtuálna realita so skutočnou realitou. Na ich škodu.

12.01.2017 | @time

My Slovaci sme si najvacsou hrozbou . Rozkradnuta, rozpredana a zadlzena krajina ( rozkradli ju Slovaci) a tu ma niekto starost s neutralitou. Totalne nezmyselny clanok. Nieje nahodou problem existencie a buducnosti v inom? My Slovaci sme si nechali krajinu rozkradnut politikmi, ktori robia hanbu dejinam a nam Slovakom. Ich nazor ci postoje su ukazkou ich vyspelosti myslenia ich mozgu, moralnym zakladom ich bezvedomia. Ako je moznost vidiet a citat, Slovakom nieje potrebny tak bujny parlament, kde z ich dani sa vyhadzuju zbytocne peniaze. Od 89 roku len klamstva a fabulacie. Co politik to klamar a vizionar, nezmyslov a hluposti. No ale narodu to zjavne nevadi, uz davno sa mal spravit poriadok. Do pr_dele , aka koalicia taka opozicia , plebs !

12.01.2017 | PaloK

Suhlas.

12.01.2017 | michaliii

Je sice pravda, ze clanok 5 hovori o tom, ze utok na jedneho clena aliancie sa povazuje ako utok na vsetkych, ale nikto NEMA POVINNOST prist napadnutej krajine na pomoc, takze ak kvoli tomu niekto lepsie spava, je to iba jeho NEVEDOMOST, a nic ine! U "odbornika" na zahranicnu politiku je tato nevedomost zarazajuca. USA by sa na nas vykaslali presne tak, ako sa na nas ako spojenca vykaslalo fasisticke Nemecko v 2. svetovej, ked nas napadli Madari. Toto musi byt nase poucenie z historie, lebo patolizacstvo co ako silneho momentalneho hegemona nam nikdy nic dobre neprinieslo.
Uz aj v TV (nepamatam si na ktorom kanali, ale asi Spektrum, alebo Discovery) bol dokument o studenej vojne a svedskej "neutralite", kde tvrdili, ze by NATO okamzite vyuzivalo svedske letiska na bombardovanie ZSSR.
Sprostu americku propagandu o tom, ako Rusko napadlo Gruzinsko uz snad nezere ani ten najsprostejsi, alebo "odbornik na zahranicnu politiku" zas nevie, ze agresorom bolo Gruzinsko?

12.01.2017 | Roman Kanala

Agresorom bolo Gruzínsko? Na svojom výsostnom území? A agresorom v Slaviansku a Kramatorsku bola Ukrajina, však? A Tiraspole bolo agresorom Moldavsko?

12.01.2017 | noname2

je to uplne jedno kto bol agresorom!?! Podstatne je aby sme sa vedeli branit proti parazitom!

12.01.2017 | noname2

ked nie neutralita tak s kym sa mame spojit? Mame tu zaciatok velkej invazie parazitov z Afriky a blizkeho vychodu ako sa budeme branit? Ludia na zapade to zu davno vzdali je to aj tak polovica obyvatelsva geriatrov ktori zu chcu len dobre dozit a myslia si ze sa im to podari este pred invaziou prazitov!

12.01.2017 | HlasNaHlas

Horúca láska k Vás niektorých k Rusku ma naozaj dojíma. Vidím, čo ste schopní písať o pánovi Kanalovi, ktorý Vás oslovuje rozumnými argumentmi a súhlasím s ním na 100 %.
Za môjho života z k nám z Ruska nič dobré neprišlo,a to si budem vždy dobre pamätať. Vedenie ruského štátu, nikdy netušilo, čo je demokracia, čo chcú občania, teda ľudia a vždy ich zdieralo z peňazí. Putinova argumentácia, že oni vynakladajú na zbrojenie oveľa menej peňazí, než USA je do popuku, lebo tam väčšina ľudí otročí takmer zadarmo, a to aj vo vojenskom priemysle, a keď prepočítate dolár s rubľom, je jasné, že zbroja viac ako Američania. Všetci rusi utekajú na západ, ale zo západu do Ruska nikto. Prečo to tak je, čo myslíte, červení kméri?
Je mi jasné, že to, čo žije Západ, USA a Európa, je veľakrát smrdí, ale veľakrát sa aj vyvetrá. Ale to čo žijú Rusi, je otroctvo, a verchuška na nich každý deň leje ho.v.ná. A Vy chcete nejakými slovnými útokmi chrániť ten ich systém? Alebo sa vám zdá, že trpia nejakým útlakom spôsobeným zvonka? Nie, to len ruská banda, chobotnica, mafia, ktorá má korene ešte v komunizme, si chce udržať pohodlný a bezprácny život na úkor iných. Tak ako u nás všelijakí politruci, stranícki funkcionári a kolieska štátneho aparátu za komunizmu. To chcete v Rusku chrániť? Keď Vás ten ruský systém tak priťahuje, veď požiadajte v Rusku o azyl, zarábajte si tam na chlieb a uvidíme ako sa vám to bude páčiť, ako to urobil ten francúzsky herec Gérard Depardieu. Po ňom akoby zľahla zem. Určite si tam dobre užíva. Sami si vyberte, v čom chcete žiť.

13.01.2017 | Libor Bešenyi

Suhlas. Tieto diskusie sa tu pomaly zvhravaju. USA a Rusko su mi ukradnute. Ak si mam vybrat tanky NATO ci Ruska na nasom uzemi, radsej tie z NATO. Nehanbim sa za to, hodnoty zapadu su mi blizske. Rusofilni diskuteri, ste schopni si normlane chlapsky priznat to, ze nezdielate hodnoty zapadu? Ved to vobec nie je hanba!!! Len to uz neriesme vo filozofickych rovinach USA vs. Rusko, kde mozme racionalizovat kolko chceme. Podme k jadru veci a hned sa bude lahsie diskutovat. Jednoducho zapadne myslenie nie je kompatibilne s vychodnym a neohne sa podla predstav Slovacikov (lebo ich je privela s roznymi nazormi, co je OK).

13.01.2017 | noname2

Zaujímavé keď niekto napíše ze už ani západ nieje to co býval a je plný geriatrov co už len čakajú kedy naskočia do drevených ruksak ov zatiaľ predrbu budúcnosť svojich detí a vnukov tak miluje CCCP!, :-) Západné myslenie už skončilo a utopilo sa v socialistickom slniečkarsko humanistickym sračkach!

13.01.2017 | LPB

+ pre noname2
To je to ich kritické myslenie a logika. A také by chceli aj do našich škôl... Vo svojich to už evidentne majú. Inak by teta M nemala takú podporu. Aj pamäť rýchlo a selektívne strácajú.

13.01.2017 | noname2

Ináč nemá takú podporu už aj v štátnej telke sa ozývajú hlasy proti vláde a za AfD zatiaľ len v dokumentárnych filmoch! Ale nieje sa co čudovať však v Nemecku je prenasledovanie slobody slova jak u nás za normalizácie! Kto povie niečo iné ako vláda tak je označovaný ako fašista a aj vyhodený z roboty! :-)

13.01.2017 | Eva Eva

SaS prerazila dno uz dávnejšie. Ľutujem Sulika, myslel to dobre ale s touto bandou ktorou je obklopený, padá dole aj on. Škoda ho, tak ako je škoda Sary Wagenknecht v nemeckej die Linke. Obaja títo inak zdatní politici stúpili bohužiaľ do

13.01.2017 | salamoon

Evka, davat rovnitko medzi Sulika a Die Linke.. si si ista ? :)

13.01.2017 | noname2

zle si to pochopil ide o to ze sú dobrí ale v strane plnej debiilov! :-)

14.01.2017 | Zavacky

1.Zredukovali ste komplexnosť celej problematiky na obmedzené obdobie cca 100 rokov, na obmedzené územie (okolie Ruska), na obmedzenú predstavu individuálnej neutrality, na obmedzenú hrozbu (výhradne Rusko).
2."Európska obranná spolupráca" ako slabučký náznak iného prístupu má asi takýto obsah: " ... že sa okamžite začne vykonávať spoločné vyhlásenie s NATO." (Úspech slovenského predsedníctva rady EU.) Satelity sa naďalej hrajú na pánov svojich obežných dráh .... len aby zakryli svoje stále viditeľnejšie komplexy.
3. Argumentácia historickými skúsenosťami a garanciami mocností je schématickým prístupom biľakovského typu (tu sa nedá byť úctivejší). Je to typická príprava na budúcu vojnu podľa pravidiel tej predchádzajúcej.
4. Susedov Ruska sme ohrozili rovnako ako Rusko. Aj Slovensko - tým, že ignorovalo medzinárodné právo a napchalo svojich vojakov do Iraku. Zlé jazyky tvrdia, že rovno do amerického zadku. Požadovať na Rusku, aby dodržiavalo rozbité medzinárodné právo je tuposť a bezcharakternosť súčasne. A bezcharakterná zúrivá Dzurinda bude ešte aj teraz štvať do vojny. Argumentácia susedmi Ruska je plač nad rozliatym mliekom.
5. Ak zľavíme so svojej bohorovnosti, tak musíme priznať, že CIA prevrat na Ukrajine musel nevyhnutne viesť k anexii Krymu. Aký stratégovia nám zabezpečujú obranu, keď ignorovali takúto triviálnosť?! To oni nás vedú do nebezpečenstva, nie Rusko samotné. Aj Gorbačov by anektoval Krym za takýchto okolností a to rovno po podpise zmlúv s Reaganom. Vyjadril sa jednoznačne.
6. Okrem Ruska na svete nevidíte inú hrozbu. Na hordy islamských teroristov odpovedáme zvyšovaním tankov na hraniciach s Ruskom. Pomáha to vianočným nákupom ...
7. Pri komplexnom vnímaní neutrality musíme zákonite hovoriť o globálnej neutralite. Ak dôjde ku konfliktu USA a Číny, tak ako pevný a antineutrálny satelit sa zapojíme poctivo do vojny s Čínou (v americkom zadku). Nech sa páči. Bojujte si sám. S pánom bohom ...

P.s.
Nič ma do Vašich názorov nie je. Ani do Vášho pohŕdania oponentúrou ( označenie iných názorov za "nezmysel"), ale Vaše militantné vnímanie neutrality a bezpečnosti vôbec je rizikom pre všetkých (SaS môže reálne ovplyvniť našu zahraničnú politiku.). Nie sme majiteľmi práva ani pravdy, tak začnime počúvať aj druhú, či tretiu stranu.

14.01.2017 | Roman Kanala

Je dosť veľký rozdiel medzi veľkými vojenskými hrozbami ako Rusko a Čína a muzošmi. Proti Rusku a Číne je užitočné NATO. Muzoši sú ako invázia mravcov v kuchyni, tú si musí riešiť každý doma sám.

Potom je rozdiel ešte aj medzi Ruskom a Čínou. Rusi sú bipolárni, nemajú priateľov, spojencov, partnerov. Majú len nepriateľov ako baltské štáty, Ukrajina, Európa, Amerika, a porobených poddaných, ktorí k nim často prechovávajú nepriateľský postoj, ale nič nezmôžu, viď Dagestan, Čečensko, krymskí Tatári.

Číňani, tí sú inteligentnejší. Tí sú zatiaľ v roli partnera. Nemajú s tým problém. Dokonca poberajú rozvojovú pomoc zo Západu a zároveň skupujú naše podniky. Než zosilnejú dostatočne, aby vycerili zuby.

Preto treba NATO. A každý by mal mať doma spray na mravcov a neváhať ho použiť, keď treba.

14.01.2017 | noname2

+ za ten spray na parazitov!

14.01.2017 | Zavacky

Komu vyhovuje hrozba, nech podporuje NATO. Ja som trvale na strane bezpečného Ruska ako podmienky pre bezpečnú Európu. Z takéhoto pohľadu sa javí neutralita celej Európy ako logická.

14.01.2017 | Roman Kanala

Rusko sa dalo považovať za bezpečné ešte pred tromi rokmi až do marca 2014. Vtedy Putinovi ruplo v bedni a vzal si Krym a potom v lete ešte Donbas. Úplne koherentne s logikou, že Ukrajine treba zabrániť vo vstupe do slobodného sveta a najlepšie tak, že jej sa vezme kúsok územia. Podobne ako predtým v Moldavsku a Gruzínsku. NATO nikdy neakceptuje člena, ktorý nemá kontrolu nad svojím územím, alebo ktorý je vo vojnovom stave, lebo by to znamenalo, že ostatní členovia by prípadne museli ísť bojovať za teritórium iného štátu. Baltské štáty vstup našťastie stihli ešte pred Putinom. Pre Zlodejsko by bolo samozrejme lepšie, ak by Ukrajina bola v NATO, lebo by sa Ficovci mohli začať flákať a nemyslieť na obranu. Smerácke nákupy by mohli nielen byť motorové člny bez motorov, ale hoci pušky bez hlavní, stíhačky bez krídel a kamióny bez kolies.

Inak článok 5 bol daný na stôl len raz v dejinách, a to Spojenými štátmi po 9. septembri 2011. Článok 4, ktorý žiada medzinárodné konzultácie, bol aktivovaný trikrát Tureckom, raz počas druhej Irackej vojny v 2003 a potom dvakrát v 2012, keď Turecku zostrelili stíhačku a keď Sýria napadla Turecko. A potom ešte troma baltskými štátmi a Poľskom po ruskej invázii Krymu v marci 2014.

NATO je jedinou obranou proti Rusku. Hovoriť o práve a spravodlivosti je pre Rusa slabosťou. Rusi neuznávajú slabosť, len silu. Rus nevie jednať bez nabitej pištole na stole. Tak si treba doniesť granát.

15.01.2017 | Brunteles

Zaujímavá diskusia. P. Kanala, naozaj vecne vstupy.
Všetkým červeným slnieckarskym kmerom by som odporučil prečítať Solzenicyna - Súostrovie Gulag. Staci 1. zväzok. Uz kedysi ked dielo vyslo, po jeho prečítaní, precitli mnohi francúzski kaviarenski (dnes slnieckarski) lavicovi intelektuáli, ktorí využívajúc pohodlie a slobody Zapadu dovtedy Západ kritizovali a naopak velebili ZSSR.
Je ci nie je prekvapive ako podobné je dnesne spravanie Ruska tomu sovietskemu spred 80 rokov (vrátane šírenia dezinformácií)???

16.01.2017 | Roman Kanala

Tento seriál som videl asi pred dvoma rokmi. Už neviem, či to bolo na francúzsko-nemeckej Arte, alebo vo švajčiarskej televízii. Ale bolo to mrazivo realistické. Okupácia, kolaborácia, ruské rokovania silou a vraždami. Teraz to ide v českej televízii. Najlepší seriál roka. Vrelo doporučujem.

Nóri sa boja, že ich Rusko zničí. Hovoria o tom až škandalózne otvorene
Nórsky seriál Okupácia je fikcia. Ale nevyzerá tak.
SME 12. jan 2017 o 15:25 Kristína Kúdelová
http://kultura.sme....

A ukážka ruského rokovania, keď svojho spojenca zradí aj EÚ:
https://www.youtube...

Martin Klus

Martin Klus
  • Počet článkov: 81
  • Priemerná čítanosť: 7720
  • Priemerná diskutovanosť: 24
  • RSS blogu

O blogu

Poslanec NR SR a MsZ Banská Bystrica, tímlíder strany SaS pre zahraničnú politiku a politický systém, politológ, vysokoškolský pedagóg, občiansky aktivista a od roku 2007 aktívny bloger.